Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ برابر با  ۱۵ اگوست ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶  برابر با ۱۵ اگوست ۲۰۱۷
: اواخر آبان 95 در فومن

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

در محکومیت قتل مظفر عباسی، دستفروش در قم

 

به دفاع از حق کار به عنوان یک اصل مسلم حقوق بشر به پاخیزیم

 

روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶، ماموران سد معبر شهرداری قم که قصد ضبط وانت بار مظفر عباسی را  داشتند، با مقاومت او روبرو شدند و پس از ضرب و شتم او، سر او را به کنار جدول خیابان کوبیدند که باعث مرگ او شد. در پی این جنایت، رانندگان وانت‌های فروش میوه در قم در اعتراض به  کشته شدن همکارمیوه فروش شان، خروجی میدان میوه و تره بار این شهر را صبح روز یکشنبه ۲۲ مرداد بستند. پیش از آن نیز مردمی که در محل کشته شدن دستفروش حضور داشتند برای ساعاتی در خیابان شاهد قم تجمع کردند. تجمع کنندگان شعار «مرگ بر شهرداری»‌ را سر می دادند. در پی این حادثه و انعکاس گستردۀ آن در شبکه های اجتماعی، مهدی کاهه دادستان قم، روز یکشنبه ۲۲ مرداد اعلام کرد که موضوع برای بررسی در دستور کار قرار گرفت و پرونده قضایی تشکیل شد و  پنج تن از مأموران شهرداری قم احضار و بازجویی شدند.

 

ضرب و شتم دستفروشان  و قتل مظفر عباسی، دستفروش قمی، تنها حادثه در نوع خود نیست. این دومین خانواده دستفروشان در قم است که در یک سال گذشته نان آورشان را این گونه از دست داده اند و در دیگر شهرها نیز می توان  نمونه های زیر را  یادآوری کرد:

 تهران : علی چراغی، ‌دستفروش تهرانی، در مرداد سال ۹۳، در پی ضرب و شتم با پنجه بکس در خيابان تهرانپارس به دست چند تن که عوامل پيمانکاری بازيافت زباله معرفی شده‌اند،‌ زخمی شد و در بيمارستان جان خود را از دست داد.

خرمشهر : يونس عساکره، دستفروش خرمشهری، در اعتراض به مزاحمت ماموران سد معبر شهرداری  که  بساط ميوه فروشی‌اش را به هم ریختند،  در روز ۲۳ اسفند سال ۹۳  خودسوزی کرد و درروزهای آغازین فروردین سال ۹۴ به دليل شدت جراحات ناشی از سوختگی در بيمارستان مطهری تهران درگذشت.

فومن :   سیلی مأموران سد معبر شهرداری فومن بر صورت یک زن دستفروش فومنی در آبان ماه سال گذشته، انعکاس وسیعی در شبکه های اجتماعی یافت و حتی به مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز کشانده شد.

ارومیه : ضرب و شتم یک دستفروش  ارومیه ای توسط مأموران شهرداری این شهر در آذرماه سال گذشته  نیز بازتاب گسترده ای یافت.

اهواز: در ۱۶ آذر سال گذشته نیز مأموران اجرائیات شهرداری اهواز در خیابان خوانساری این شهر با جمع‌آوری اجناس یک زن سالمند دستفروش،  او را با شوکر الکتریکی مورد ضرب و شتم قرار دادند.

کشتن دستفروش قمی و ضرب و شتم دستفروشان دیگر شهر ها، نشان می دهد که شهرداری و ارگان های سازمانیافتۀ سرکوب گر این نهاد، با چه شقاوتی با دستفروشان که برای کسب یک لقمه نان به این شغل روی آورده اند برخورد می کنند. روشن است که دستفروش ها به دلیل بیکاری و عدم اشتغال مجبور شده اند به این شغل روی آورند تا بتوانند چرخ زندگی خود را با مشقت تمام بچرخانند. اما مقامات حکومتی و در این مورد شهرداری ها، به جای کمک به سامان دهی این قشر زحمتکش، و به جای اختصاص یک محل مشخص برای کسب و کار آنها، هر چند گاه یک به بار، به آنها هجوم می برند و بساط چندرغازی آنها را در هم می ریزند و خودشان را نیز به باد کتک می گیرند و هیچکس نیز پاسخگونیست. این وظیفه حکومت است که برای این قشر تهیدست، محل کار ایجاد کند و  حق کار آنها را به رسمیت بشناسد نه این که به بهانه جلوگیری از سد معبر و یا ایجاد مزاحمت برای مغازه داران، آنها از حق کار و حق زندگی محروم سازد.

 

برای مقابله با تهاجمات سازمانیافته حکومتی که مسبب فقر و بیکاری گسترده مردم است و  با چپاول و غارتگری، تمامی امکانات این مملکت را صرف پر کردن جیب های وابستگان به خود می کند و یا در راه اهداف شوم ایدئولوژیکش حیف و میل می نماید، راهی جز سازماندهی مقاومتی گسترده وجود ندارد.اقدام تحسین برانگیز رانندگان وانت بارهای تره بار در قم که در اعتراض به قتل همکارشان راه های ورودی یه میدان تره بار قم را مسدود کردند، همچنین اعتراض مردم خشمگینی که با شعار"مرگ بر شهرداری" از حقوق دستفروشان دفاع کردند،  نمونه های درخشانی از این نوع مقاومت است. دستفروشان شهرهای مختلف می توانند و باید خود را سازمان دهند و بصورت یک تن واحد در برابر دولت و نهادهائی همچون شهرداری از خواست های خود دفاع کنند. از سوی دیگر این وظیفه همه تشکل های مستقل کارگران و زحمتکشان و همۀ  نیروهای آزادی خواه و عدالت طلب است که از  حقوق دستفروشان و از حق کار آنها که در راه بدست آوردن یک لقمه نان برای خود و خانواده های شان در بدترین شرایط کار می کنند، قاطعانه دفاع کنند.

 

سازمان ما ضمن محکوم کردن قتل بیرحمانه مظفرعباسی دستفروش قمی، به کودکان یتیم شد ه اش که عکس شان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، به همسر و تمامی خانواده اش، به دستفروشان و رانندگان وانت بارهای تره بار قم و به تمام دستفروشان کشور تسلیت می گوید و خود را در غم آنها شریک می داند. ما همچنین تلاش های مقام های قضائی قم برای سرپوش نهادن بر این جنایت از طریق  اعلام "سکته قلبی" به عنوان علت مرگ را محکوم می کنیم و خواهان تشکیل یک هیئت مستقل برای بررسی این جنایت و علل آن هستیم.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، زنده باد سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۱۷

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©