Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ برابر با  ۰۱ آوريل ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷  برابر با ۰۱ آوريل ۲۰۱۸
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

در اعتراض به تبعیض سازمانیافته علیه هموطنان عرب  مان  

 

ما همه عرب هستیم !

«كلنا عرب»

 

روز دوم فروردین۱۳۹۷ ، کانال۲ تلویزیون جمهوری اسلامی در نمایش تلویزیونی «کلاه قرمزی»، با نادیده گرفتن عمدی یا سهوی ، باعث رنجش هموطنان عرب مان در خوزستان شد. در نمایش عروسکی «کلاه قرمزی»، عروسک‌های مردنما و زن‌نما، لباس‌های سنتی ملیت‌های مختلف ایران بر تن داشتند بر روی نقشه، طوری چیده شده بودند که هر عروسک، نمادی از تنوع ملی و فرهنگی در ایران را به نمایش می گذاشت. از بین همه ملیت های تشکیل دهنده ایران، تنها عروسک‌های نماد هموطنان عرب مان غایب بود، یعنی هموطنان عرب مان، جایی در نقشه ایران نداشتند.  پنج روز پس از این برنامه، موجی از اعتراضات، در شبکه های اجتماعی شکل گرفت و با هشتک [أنا_عربی]؛ ( من_عرب_هستم) از مردم خواستند به این نادیده گرفته شدن اعتراض کنند  و سپس این اعتراضات به خیابان ها کشیده شد. تظاهرات مردم،  ابتدا در روز دوشنبه، از ماهشهر آغاز شد و سپس به محلات عرب نشین کوت عبدالله  و کوی آخر اسفالت اهواز کشیده شد  و به شهرهاى آبادان، حميديه، شيبان و كوى كيان پارس و روستاى لويمي در مسير تصفيه گسترش یافت. در این اعتراضات  براى ساعاتى جاده اهواز- شوشتر توسط تظاهركنندگان منطقه شيبان شهرستان باوى بسته شد.  مجموعه این حرکت های مردمی با دخالت نیروی های انتظامی روبرو شده و تاکنون به دستگیری حدود ۱۰۰ نفر منجر گشته است. از جمله دستگیر شده گان می توان به محمود بیت سیاح و خالد مهاوی از کوی آخر اسفالت؛ سعد نواصری، عدنان خسرجى، محمد حزبيان ۳۶ساله ، محمد جلیل کنون و اسد نواصری  از  کوت عبدالله،  منصور تميمى از اهالى كوى سياحى در كيانپارس اشاره کرد. همچنین  خديجه نيسى از اهالى شعيبيه و عائشه نيسى ۱۹ ساله از اهالى شعيبيه در بازار مركزى اهواز بازداشت شدند وسام سوارى ۱۹ ساله از اهالى كوى سپيدار  در كيانپارس بازداشت شد. در منطقه آخر آسفالت، زنان و مردان عرب در حمایت از تظاهرکنندگان و همراه آنها با پایکوبی و یزله، از اعتراضات مردم حمایت می کردند. مردم  در این تظاهرات با شعارهائی هم چون :

«نحن من الاهواز.. ما نقبل إهانة»: «ما از اهوازیم.. اهانت نمی‌پذیریم».

«الأهواز لنا وما نعطیها»: (اهواز متعلق به ماست و کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد)

و «رادونا انذل ما انذلينا» (ما را ذلیل می خواهند، اما ذلیل نمی شویم»

به توهین و بی اعتنائی سیمای جمهوری اسلامی به هویت ملی شان اعتراض می کنند و خواهان پوزش مقامات رسمی جمهوری می شوند که تاکنون نشانی از آن دیده نمی شود.

 

بی اعتنائی مقامات جمهوری اسلامی به هویت ملی هموطنان عرب مان، تازگی ندارد. آنها، همه جانبه ترین آپارتاید را در کشور سازمان داده اند؛ علیه ملیت های تحت ستم برنامه های گسترده ای اجراء کرده و آنها را هم چون زنان ، اقلیت های مذهبی و فرهنگی، دگراندیشان و غیر شیعیان پیرو ولایت فقیه، به شهروندان درجه دوم تبدیل کرده اند. دیگر تردیدی نمانده است که آنها چشم و گوش شان را برواقعیت های موجود کشور بسته اند. بی اعتنائی به هویت های ملی و فرهنگی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، سابقه ای به طول عمر این رژیم آپارتاید  تو در تو دارد. آنها تلاش می کنند با دامن زدن به حساسیت های ملی و قومی، بذر نفاق و چند دستگی در میان مردم بکارند. مردم فارس را در برابر مردم دیگر ملیت ها قرار دهند؛ ترک ها و کردها را به جان هم بیاندازند؛ بلوچ ها و زابلی را در برابر هم قرار دهند؛ به تفاوت ها و حساسیت های ترکمن، مازنی و گیلک دامن بزنند و هر جا که امکان داشته باشد، مانع همبستگی ملی شوند. آنها حتی وقتی دیدند استانداری در بلوچستان، تلاش می کند به امر وحدت میان بلوچ ها، زابلی ها و فارس ها کمک کند و عنصر شیعه وسنی را کمرنگ سازد، زیر پایش را خالی کردند و به دوران ارججیت دادن به زابلی ها روی آوردند. بنابراین، بی اعتنائی به هویت هموطنان عرب مان را باید در چهارچوب چنین طرح های کاملآ حساب شده و سنجیده ای در نظر گرفت. بعید نیست که پس از گسترش اعتراضات هموطنان عرب مان در خوزستان، تلاش کنند آنها را تحریک شدۀ دست های بیگانه در آنسوی مرز قلمداد کنند و این اعتراضات را در زنجیرۀ برنامه ریزی های مثلث شوم ترامپ، نتانیاهو و  سعودی به خورد مردم بدهند و بذر بدبینی بگسترانند و بر آتش عرب ستیزی برخی پان ایرانیست های شوونیست، بنزین بپاشند و آنها را به متحدان خود تبدیل کنند.

 

سازمان ما، آپارتاید جمهوری اسلامی و تبعیض های تو در توی آن و بویژه تبعیض سازمانیافته و نهادینه شده علیه ملیت های تحت ستم و اکنون علیه مردم عرب کشورمان را بشدت محکوم می کند. ما تلاش جمهوری اسلامی برای عدم استخدام جوانان عرب در پست های اداری و کاری استان  و دامن زدن به رقابت عرب و غیرعرب در این استان را سیاستی رذیلانه و ضد ملی می دانیم که به همبستگی مردم کشورمان صدمات جبران ناپذیری خواهد زد. سازمان ما مدافع  «حق همه ملیت های ساکن ایران در تعیین سرنوشت خود ، از جمله جدایی کامل و تشکیل دولت مستقل. خودمختاری هریک از ملت ها که با تمایل آزادانۀ خود در یک مجموعه جمهوری فدراتیو متحد می شوند.» ( برنامه راه کارگر ) است وبنابراین،  خواهان احترام عمیق به هویت ملی همه ملیت های تشکیل دهنده کشور و گسترش همبستگی ملی و اتحاد داوطلبانه آنهاست. از این رو هر نوع تلاش برای دامن زدن به تنش های ملی، قومی و فرقه ای را اقدامی ضدملی و ضد همبستگی مردم ایران می داند. بخشی از مردم به جان آمده ، خصومت شان از استبداد فقاهتی و حکومت جهنمی را در قالب بیزاری از فرهنگ عربی و اسلامی نشان می دهند. در حالی که میان استبداد دینی و دین باید تمایز قائل شد و همچنین باید هوشیار باشیم که نفرت از استبداد دینی را  به فرهنگ عربی تسری ندهیم.

 

در شرایطی که جنبش کارگری در مراکز تولیدی خوزستان هم چون کشت و صنعت هفته تپه و فولاد اهواز برای احقاق حقوق خود می جنگد؛ در شرایطی که جنبش های حمایت از محیط زیست در خوزستان با جنبش کارگری و جنبش ملی گره خورده است، از تمامی فعالان کارگری، ملی و مدنی تقاضا داریم  دست اتحاد و همبستگی به هم بدهند و در کنار مبازرات سراسری معلمان، اقدامات شجاعانه  زنان،  مبازرات ستودنی کشاورزان اصفهان، مقاومت دلیرانه  جوانان و اعتراضات تحسین برانگیز بازنشستگان، سد مستحکمی در برابر ماشین سرکوب رژیم و توطئه های شوم مثلث سلطه جوی خارجی و مزدورانشان ایجاد کنند. ما هم سرنوشتان باید در کنار هم باشیم و از مبارزات هم دیگر بیاموزیم و قاطعانه به دفاع از همدیگر برخیزیم.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ برابر با ۳۱ مارس ۲۰۱۸

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©