Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ برابر با  ۳۰ آوريل ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷  برابر با ۳۰ آوريل ۲۰۱۸
اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

اعلامیه هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

رفیق علی آتش چشم از جهان فروبست!

 

با کمال تاسف اطلاع یافتیم که رفیق علی آتش، کمونیست مبارز و سرشناس پس از جدال با بیماری در سحرگاه روز چهارشنبه ۲۵ آوریل چشم از جهان فرو بست.

علی آتش در پانزده اردیبهشت ۱۳۱۷ ( پنجم مه ۱۹۳۸) چشم به جهان گشود. در دوران جوانی تحت تاثیر صادق هدایت به مسائل اجتماعی و سیاسی علاقمند شد و پس از مدتی به سازمان جوانان جبهه ملی پیوست و در آوان جوانی کودتای ۲۸ مرداد و سقوط حکومت ملی دکتر مصدق را تجربه کرد.

علی آتش در سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱) برای تحصیل به آمریکا رفت و در جریان شکل گیری کنفدراسیون دانشجویان خارج از کشور شرکت کرده و از فعالان کنفدراسیون در آمریکا بود. دراین دوره بود که او به مارکسیسم گرایش یافت و به مطالعه آثار و ادبیات مارکسیستی پرداخت. علی آتش با به پایان بردن تحصیلات دررشته روانپزشکی درنهادهای دولتی مربوط به بیماران روانی به کار پرداخت و علاوه بر عرصه تخصصی کار خود به مطالعاتی در عرصه روانشناختی اجتماعی، تاثیرات ازخودبیگانگی و عوارض بهره کشی نظام سرمایه داری بر روح و روان طبقه کارگر پرداخت.

با پایان یافتن فعالیت کنفدراسیون دانشجویان خارج از کشور او همراه بخشی از همفکران تلاش کردند که با اشکال جمعی دیگر به فعالیت هایشان ادامه دهند. ترجیج آن ها این بود که به جای ایجاد تشکل های هوادار سازمان های سیاسی که پس ازانحلال کنفدارسیون باب شد، تشکل هائی با پلاتفرم عمومی پیشرو و فراگیرتشکیل دهند به طوری که بتواند طیف وسیع تری از نیروها را برای فعالیت های مشترک گرد آورد. بدین ترتیب آن ها تشکل "اتحاد ملی" شاخه های شیکاگو و ویسکانسین را سازمان دادند و  پس از تعطیل فعالیت های "اتحاد ملی" فعالیت هایشان را درتشکل جدید دیگری به نام "خانه ایران در شیکاگو" پی گرفتند.

در همین دوره بود که رفیق علی آتش در جریان مطالعات تئوری و ادبیات مارکسیستی به " مارکسیسم هومانیستی" که پایه گذار آن "رایا دونایفسکایا" بود روی آورد و با علاقه در جلسات مباحثات فکری مربوط به این نظریه شرکت کرد. نگاه و نوشته های "رایا دونایفسکایا" به فلسفه به ویژه فلسفه هگل و نیز رابطه سوسیالیسم با آزادی و دمکراسی در نظریه سوسیالیسم مارکس، نقد نظام های تک حزبی اتحاد شوروی و نظام های مشابه، رابطه فمینیسم و سوسیالیسم، از جمله مفاهیم جذاب و مورد علاقه رفیق علی آتش و علت گرایش او به این مکتب فکری مارکسیستی بود.

رفیق علی آتش یک فعال سیاسی پرشور بود که جایگاه تئوری انقلابی را به مثابه سلاحی برای پیش برد اقدام انقلابی در مبارزه طبقاتی برای آزادی و سوسیالیسم قلمداد می کرد از همین رو دل در تقویت هر تلاشی برای اتحاد و تشکل نیروهای چپ و کمونیستی داشت. در دوره تشکیل "اتحاد چپ ایرانیان درخارج از کشور" و پس از آن در"اتحاد چپ سوسیالیستی ایرانیان" رفیق علی آتش با علاقه و شور در همه عرصه های فعالیت این تشکل ها شرکت کرده و به طور بی دریغ از همه امکانات خود برای تقویت فعالیت آن ها حمایت می کرد.

خوشبینی و امید به آینده از خصوصیات برجسته رفیق علی آتش و جزئی جدائی ناپذیراز گوهر وجودی او بود که در سخت ترین شرایط، مقوم انگیزه و منبع انرژی سرشار برای ادامه راه بهر قیمت و عزم  جزم برای گذر از یک تجربه شکست خورده به تجریه جدید، برای همیشه رفتن بود. اگر چه در واپسین دوره  قریب به هشتاد سال عمر پرثمر او بیماری همچون ریش هزار چشمه،  پیکر او را از پای در می آورد، اما این رهرو «آرمانشهر امید» در جهان خاکی، تا لحظه آخر، همچنان برسراعتقادات خود بی تزلزل، استوار و خوش بین باقی ماند، برای آن که در تقویم پرستاره پیکارهای نسل در نسل کمونیست های کشورمان برای آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم سهم خود را به نحوی شایسته ثبت کرده باشد. ما بسیاریم و آتش شورانقلابی علی، این کمونیست از خودگذشته در پیکارهای آینده همواره با ما خواهد بود.

سازمان ما خود را در غم مشترک همه رفقای زنده یاد علی آتش سهیم می داند!

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۳۰ آوريل ۲۰۱۸

 

 

 

  

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©