Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ برابر با  ۰۳ ژانويه ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴  برابر با ۰۳ ژانويه ۲۰۱۶
ایجاد نهادهای پایدار در مبارزه علیه نقض حقوق بشر

ایجاد نهادهای پایدار در مبارزه علیه نقض حقوق بشر

 

رضا رییس دانا

 

درست در متن گرد و خاک تبلیغات انتخاباتی و برجسته شدن مساله افزایش نامزدان انتخاباتی و تحلیل ها و خط و نشان کشیدن های جناحی، شاهد ادامه ی نقض فاحش حقوق بشر هستیم. برخی از تناقضات میان ادعا و عمل تکان دهنده است. درست در حالی که حسن روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی ادعای لزوم جلوگیری از خشونت فکری و گفتمانی دین اسلام در فضای مجازی و حقیقی را مطرح می کند، شاهد انتشار نامه ی سرگشاده ی جمعی از اهل سنت خطاب به علمای اهل سنت بودیم. این نامه تاکید داشت که رژیم قصد دارد در ادامه ی اعدام های سریالی جوانان اهل سنت، همه ی زندانیان باقی مانده ی اهل سنت محکوم به اعدام در زندان رجایی شهر را به طور ناگهانی اعدام کند. اعدام دست کم 28 نفر در روزهای اخیر، ادامه ی روند مرگ و میر کارگران در اثر سوانح کار، بازداشت جمعی از نوکیشان مسیحی در شیراز، ادامه ی فشار بر فعالان حقوق بشری و مخصوصا بازگرداندن "آرش مقدم اصلان پور" به زندان، روانه شدن شاعر طنزپرداز زندانی "محمد رضا عالی پیام" به بیمارستان قلب، محکومیت شش سال زندان و دویست و بیست و دو ضربه شلاق برای فیلم بردار زندانی "کیوان کریمی" و احکام سنگین بیش از بیست سال زندان و نود و نه ضربه شلاق برای "مهدی موسوی" و "فاطمه اختصاری" (هر دو شاعر)، بخش کوچکی از موارد نقض حقوق بشردر روزهای اخیر هستند. البته حوزه های نقض حقوق بشر و دامنه اش بسیار وسیع تر از این هاست.

 

واقعیت این است که بخش عمده ای از مواردی که معمولا به عنوان نقض حقوق بشر گزارش می شوند، معطوف به موارد نقض حقوق افراد یا گروه های فکری و عقیدتی مختلف یا قربانیان آسیب های اجتماعی هستند. در خیلی از زمینه ها ابهام وجود دارد. می شود گفت پا به پای ابهام موجود در مورد  ماهیت حقوق بشری بسیاری از کارکردها، روندها و پدیده های اجتماعی مرتبط با یا ناشی از حاکمیت، گزارش این موارد یا از شفافیت کافی برخوردار نیست، یا در کانون تمرکز قرار نمی گیرد یا اصلا به عنوان مورد نقض حقوق بشر مطرح نمی شود. مثلا نفس کشیدن  در هوای پاکیزه و برخورداری از هوای سالم از حقوق اولیه ی مردم است. ولی وقتی نظام حاکم به هر دلیل و بهانه ای نتواند این حق را تضمین کند، آن وقت در درجه ی اول، خود عامل اصلی مرگ کودکان و سالمندانی است که به آلودگی هوا حساس ترند و به دلیل همین آلودگی جانشان را از دست می دهند. نقض حق زندگی از موارد اساسی نقض حقوق انسانی به شمار می آید. محرومیت از آب آشامیدنی، مسکن، بهداشت و درمان، آموزش، اشتغال، از حوزه های مهم نقض حقوق بشر هستند. حوزه هایی که آنقدر وسیع و همه جانبه اند که قاعده ی هرم نقض حقوق بشر را در جامعه ی ما تشکیل می دهند. حوزه هایی که وسعت وعمومیت محرومیت های ناشی از آن در حدی است که گاهی اصولا لحاظ نمی شوند. درست به همین دلیل مهم است که مبارزه علیه نقض حقوق بشر، فقط به سلب حقوق افرادی خاص یا گروههای فکری و عقیدتی یا قربانیان آسیب های اجتماعی محدود نشود و نقض حقوق پایه ای عموم مردم ایران را هم فرا بگیرد. عرصه ی حقوق پایه ای مردم، کانون اصلی تمرکز کنشگرانه برای ایجاد نهادهای پایدار مبارزه علیه دیکتاتوری است. سنگربندی و سازمان یابی بر محورهای مختلف مبارزه با نقض حقوق بشر یک معنایش شبکه سازی در همین زمینه هاست. تمرکز و توجه به همین زمینه های پایه ای است که می تواند انسجام بیشتری به مبارزه علیه نقض حقوق بشر بدهد و شرایط عمومی مبارزه برای حقوق بشر در ایران را بهتر کند

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©