Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ برابر با  ۳۱ می ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶  برابر با ۳۱ می ۲۰۱۷
پيروزى اعتصاب غذاى زندانيان سياسى فلسطین مبارک باد

پيروزى اعتصاب غذاى زندانيان سياسى فلسطین مبارک باد!

 

داريوش ارجمندى

 

اعتصاب غذاى زندانيان سياسى فلسطينى در زندان هاى اسرائيل كه روز ١٧ آوريل آغاز شده بود، در ٤١مين روز خود به پايان برده شد. كميته رهبرى اعتصاب، روز ٢٨ ماه مه اعلام داشت كه در پى يك نشست چند ساعته با مسئولان اسرائيلى و دستيابى به بيش از هشتاد درصد خواست هاى خود، زندانيان سياسى فلسطينى به اعتصاب غذاى خود پايان مي دهند.

اعلام اين خبر موجى از شادى و پيام هاى شادباش از سراسر جهان را به همراه داشت. ١٥٠٠ زندانى سياسى (و دويست نفرى كه هفته پيش به آنها پيوسته بودند)، موفق شدند تابه قول خودشان "با شكم خالى به جنگ بزرگترين قدرت نظامى خاورميانه برخيزند" و پس از تحمّل مشقات بسيار، اين نبرد را با پيروزى به پايان برسانند. در طول ٤١ روز اعتصاب غذا، دولت نتانياهو و مقامات امنيتى اسرائيل تلاش همه جانبه اى را براى پايان دادن به اعتصاب غذا انجام دادند که بی نتیجه ماند.

مروان برغوثى (از رهبران سازمان الفتح) و احمد سعادت (دبيركل جبهه خلق براى آزادى فلسطين) و از رهبران اعتصاب غذا، هر يك در پيامى از همبستگى مردم فلسطين و حمايت هاى بين المللى از مبارزه زندانيان سياسى فلسطين قدردانى کردند. در اين پيام ها همچنين به سياست هاى اسرائيل براى مقابله با اعتصاب غذا اشاره شده كه بخشاً بدين شرح مى باشد: ممنوعيت ملاقات، انتقال اجبارى به زندان هاى ديگر، محروميت از خدمات پزشكى و امكانات بهداشتى، شكنجه فيزيكى و روانى ازجمله انتقال به سلول هاى انفرادى، محروميت از خدمات حقوقى و تماس با وكلاى مدافع، و تغذيه اجبارى، زير پا گذاشتن كنوانسيون هاى بين المللى در رابطه با حقوق زندانيان سياسى و ....!

گفته ميشود تعداد قابل توجهى از اين زندانيان بيش از بيست كيلو كاهش وزن داشته و بدليل وضعيت جسمى وخيم خود به بيمارستان منتقل شده اند. هم زمان بايد بر اين نكته تأكيد كرد جنبش زندانيان سياسى، حتى پيش از اين پيروزى، به موفقيت هاى شايان توجهى دست يافته بود. اين حركت بقول مروان برغوثى موفق شده بود كه در عمل به محور مركزى و پيوند دهندۀ كل جنبش فلسطين، و از طرف ديگه نقطه تلاقى اين جنبش با نيروهاى عدالت خواه سراسر جهان، تبديل شود.

بزرگترين اعتصاب غذاى زندانيان سياسى در تاريخ فلسطين، به شكل بى سابقه اى در دهه هاى گذشته، موجى از مبارزات توده اى در مناطق اشغالى را سبب شد. در تمام طول اعتصاب به شكل همه روزه و در گوشه و كنار فلسطين شاهد اعتصابات سراسرى، تظاهرات، اعتصاب غذاى محدود و اشكال مختلف حركت هاى حمايتى اعتراضى بوديم.

اين اقدامات حمایتی اما به هيچ وجه به فلسطينى ها محدود نماند و بسرعت خصلتى جهانى به خود گرفت. از شهروندان يهودى تبار اسرائيل تا يهوديان آمريكا و اروپا؛ از ژوهانسبورگ و پره تواريا در آفريقاى جنوبى تا نزديك به يك صد شهر ديگر در اروپا، آمريكا ، آسيا و استراليا، جهانيان آزاديخواه و عدالت طلب، به اشكال گوناگون همبستگى خود را با جنبش زندانيان سياسى فلسطين و مبارزات حق طلبانه فلسطينى ها بطور عمومى، به نمايش گذاشتند.

این تلاش جهانی در حمایت از مردم فلسطین در حالی شکل گرفت و گسترش  يافت كه رسانه هاى همگانی جهانی ، تحت فشار لابى هاى اسرائيل و كشورهاى حامى آن، سكوت مرگبارى را درقبال اين جنبش جهانى درپيش گرفته بودند. نكته اى كه بارديگر علاوه بر نمايش ماهيت و نقش اين رسانه ها، نشان از قدرت و اهميت روزافزون شبکه هاى اجتماعى، مستقل و ترقى خواه در سازماندهى حركات توده اى داشت.

يكى ديگر از موفقيت هاى حركت زندانيان سياسى فلسطين، نقشى بود كه اين حركت در گسترش بيش از پيش جنبش بى دى اس (بايكوت، عدم و سلب سرمايه گذارى و تحريم اسرائيل) در ميان افكار عمومى جهانيان داشت. درطول چهل روز اعتصاب غذاى زندانيان، تعداد زيادى اتحاديه كارگرى و دانشجويى، مؤسسات مالى، گروه هاى فرهنگى و افراد و شخصيت ها از گوشه و كنار جهان به جنبش تحريم اسرائيل پيوستند. اكنون اين جنبش كه ازسوى دولت اسرائيل به "بزرگترين خطر عليه موجوديت" اين كشور تبديل شده، مي تواند با جلب روزافزون حمايت و همبستگى آزاديخواهان و عدالت طلبان جهان، نقش تعيين كننده اى در پيشبرد مبارزات مردم فلسطين در دستيابى به حقوق انسانی و دمكراتيك شان ايفاء نمايد.

 

پيروزى نبرد زندانيان سياسى فلسطينى، در حالى صورت مي گيرد كه تعدادى از زندانيان سياسى ايرانى همچنان در سياه چال هاى قرون وسطايى جمهورى اسلامى در اعتصاب غذا بسر ميبرند. با گذشت هر ساعت و هر روز، خطرى كه جان عزيزانى همچون هنگامه شهيدى، آتنا دائمى، محسن عمرانى، اسماعيل عبدى، رضا سميعى منفرد و ... را تهديد ميكند، بزرگتر و جدى تر مى شود. تا اين لحظه اقدامات شايان تقدير زيادى در حمايت از اعتصاب غذا كنندگان در زندان هاى ايران انجام شده كه همچنان ادامه دارد. ميتوان با بهره گيرى از تجربيات موفقيت آميز فلسطينى ها، اقدامات حمايتى خود از اعتصاب غذاكنندگان، و زندانيان سياسى ايران بطور عموم را گسترش دهيم. در اين مسير ميتوان از قدرت رسانه هاى اجتماعى به شكل مؤثرى بهره بردارى كرد.

پيروزى جنبش زندانيان سياسى فلسطين نشان داد كه بى حقوق ترين ملت كره خاكى توان آن را دارد كه بر قدرتمندترين نيروى نظامى امنيتى و تبليغى خاورميانه پيروز شود. اين تجربه گرانبهايى ست كه مي توان در مقابله با رژيم جمهورى اسلامى و در حمايت از زندانيان سياسى كشورمان بكار گرفت.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©