Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ برابر با  ۰۷ نوامبر ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶  برابر با ۰۷ نوامبر ۲۰۱۷
"اسناد بهشت"

"اسناد بهشت"

افشاگر اتحاد شوم ابرثروتمندان و سیاست مداران

در "بهشت های مالیاتی"

 

درز «اسناد بهشت»( Paradise Papers) کارتل ها، سیاستمداران و ابر ثروتمندان جهان را در شوک فرو برده است

 

گزارش روزنامه آلمانی «زوددویچه تسایتونگ» در باره «اسناد بهشت»

مترجم : ارژنگ بامشاد

 

"آپله بی" یکی از عظیم ترین شرکت های "خدماتی"  یا پناهگاه مالیاتی است با ۱۰۰ میلیون دلار  فروش سالانه، ۴۷۰ کارمند، شعباتی در تمامی پناهگاه های مالیاتی. این شرکت در همیلتون مرکز برمودا تاسیس شده و در یک ساختمان معمولی قرار دارد. اما لیست مشتریانش تماشائی است: از شاهزاده ها، نخست وزیران، ستارگان هالیوود گرفته تا ابر ثروتمندان جهان از روسیه، خاورمیانه، آسیا و آفریقا.

 

"آپله بی" برای کار کاملآ تمیز و بی خطر از طریق شرکت های "صندوق پستی" بی نام و نشا  تبلیغ می کند. اما اکنون شرکت خدمات "آپله بی" خود در مرکز "اسناد بهشت" یکی از جهانی ترین افشاگری ها که مستقیم به قلب اقتصاد سایه در جهان می زند، قرار گرفته است. روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" در مجموع ۴\۱۳ میلیون سند را در اختیار دارد. در اسناد نشان داده می شود که چگونه مشتریان، شرکت های بی نام و نشان "صندوق پستی"  را مورد استفاده قرار می دهند تا اقدامات جنایتکارانه خود را مخفی کرده و با پولشوئی  پول های دزدیده یا غارت شده، آنها را قابل استفاده  کنند.  این اسناد  از ارتباطات مالی یکی  از وزرای کابینه ترامپ  با ابر ثروتمندان روس خبر می دهند  یا از ارتباطات دیگر وزرا با  ابرثروتمندانی که به ترامپ کمک های مالی کرده اند،  پرده بر می دارد.

 

این اسناد نشان می دهند که چگونه شرکت های عظیمی همچون نایک (Nike) ، آپل(Apple)، اوبر(Uber) یا فیسبوک(Facebook)، مالیات های خود را به سطح باورنکردنی پائین نگه می دارند و به فرار مالیاتی دست می زنند. این اسناد هم استفاده ملکه انگلیس؛ ستاره موزیک راک، بونو(Bono)؛ استفان بورنفمن(Stephen Bronfman)، مسئول جمع آوری کمک های مالی برای نخست وزیر کانادا، یوستین ترودو(Justin Trudeau) ؛ از پناه گاه های مالیاتی را افشاء می کند. این اسناد همچنین نشان می دهند که چگونه سیاستمداران نامدار از جمله  ۱۲۰ سیاستمدار از نزدیک به ۵۰ کشور جهان در "دنیای سایه" برای فرار مالیاتی یا پولشوئی درگیر هستند.

 

در آلمان سرنخ های این اسناد نشان می دهد که چگونه هزاران مشتری از این پناهگاه های مالیاتی به شیوۀ به اصطلاح قانونی استفاده می کنند. در میان آنها میلیاردها،  اشراف زادگان، کارفرمایان، وراث، سرمایه گذاران، کلاهبرداران مجرم، و سیاستمداران قدیمی همچون گرهارد شرودر (Gerhard Schröder) صدراعظیم پیشین آلمان، و شرکت های معظمی همچون سیکست(Sixt) ، شرکت پست آلمان(Deutsche Post) ، هتل های زنجیره ای مانیگر(Meininger)، زیمنس(Siemens)، آلیانس(Allianz)، بایر(Bayer) و دویچه بانک (Deutsche Bank) دیده می شوند. روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" مواردی را انتشار می دهد که برای افکار عمومی مهم است.

 

این اسناد ما را به "دنیای سایه" می برد که منحصرآ برای "نیازهای" شرکت های بزرگ ، ثروتمندان و ابرثروتمندان ساخته شده است. این اسناد دری باز می کند به "صنعتی"  که  در آن بالاترین رازداری اعمال می شود  و شبکه  تارعنکوبی که به دور جهان کشیده شده است را نشان می دهد.

 

"اسناد بهشت" نشان می دهد که  دنیای سایه "بهشت های مالیاتی" چگونه با کشورهای صنعتی در هم تنیده شده اند.  اما ابعاد مالی خسارات به مردم و کشورها چقدر خواهدبود؟ ، گابریل سوچمن(Gabriel Zucman) برای ما برآورد کرده است: شرکت های چند ملیتی از این طریق سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد یورو  مالیات نمی پردازند.

 

"بهشت های مالیاتی" تنها به شرکت های چند ملیتی برای فرار مالیاتی کمک نمی کنند، بلکه افراد حقیقی نیز از این طریق به فرار مالیاتی مبادرت می وزند. تنها فرار مالیاتی از این طریق صورت نمی گیرد بلکه به بسیاری از ثروتمندان راه های سوءاستفاده از خلآءهای قانونی برای عدم پرداخت مالیات بر ارث یا جلوگیری از ورشکستگی یا فرار از مسئولیت های اجتماعی  را نیز آموزش می دهند .

 

بروکه هارینگتن (Brooke Harrington) ، جامعه شناس و نویسنده کتاب "سرمایه بدون مرز" می گوید: «برای ثروتمندان جهانی خارج از قانون وجود دارد» به دیگر سخن ثروتمندان از تمامی مزایای اجتماعی استفاده می کنند، بدون آنکه برای حفظ این مزایا، هزینه ای پرداخت کرده باشند.

 

در این اسناد افشاگر،  از مردم عادی و یا کم درآمد خبری نیست. سودبرندگان این سیستم، کسانی هستند که می توانند و یا می خواهند در  این "دنیای سایه" و نامرئی  حضور داشته  و بهره مند گردند. اما این پناهگاه های مالی و "دنیای سایه" بر زندگی همگی ما تاثیر می گذارند. اقتصاد ملی میلیاردها یورو مالیات از دست می دهند که برای جبران بسیاری از کمبود ها در  خدمات اجتماعی می توانند به کار آید همچون ساختن بیمارستان ها، کودکستان ها، مرمت جاده ها.

 

یک بررسی دیگر اقتصاد دان  گابریل سوچمن (Gabriel Zucman) نشان می دهد که ابرثروتمندان در این "بهشت های مالیاتی" رقمی حدود ۷۹۰۰ میلیارد یورو نگهداری می کنند.

"پناهگاه های مالیاتی" سیستمی است که ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می کند.  بویژه در معاملات با کشورهای جهان سوم بطور مشکوکی شرایطی تحمیل می شوند که به ضرر مردم این کشورهاست.  بطور مثال این اسناد افشاگر نشان می دهد که چگونه شرکت سوئیسی گلنکر(Glencore) با کمک یک تاجر اسرائیلی که با قدرتمندان گنگو در ارتباط است، توانسته مواد خام گرانبهای این کشور را به غارت ببرد. "اسناد بهشت" بر این "دنیای سایه" نور می افکند. این اسناد همدستی ثروتمندان و قدرتمندان در اقتصاد جهانی را  رسوا می کند.

 

نه یک منبع، بلکه ۲۱ منبع

 

 افشاگری جدید تنها متکی به یک منبع اطلاعاتی نیست،  بلکه از  ۲۱ منبع جمع آوری شده است. اسناد محرمانه ی  دو شرکت خدماتی که در عرصۀ شرکت های بی نام و نشان "صندوق پستی"  تخصص دارند،  در اختیار روزنامه "زود دویچه تسایتونگ"  قرار گرفته است؛ شرکت مشاوره مالیاتی آپله بی (Appleby) و شرکت کوچک تر مشاوردهنده و معتمد "آسیا سیتی تروست"(Asiacity Trust) با دفتر مرکزی در سنگاپور.  علاوه بر آن روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" اطلاعات ثبت شده ۱۹ پناهگاه مالیاتی از جمله  "برمودا"، "جزایر کوک" و "مالت" را  دریافت کرده است. "اسناد بهشت" از مجموعه اطلاعات ۲۱ پناهگاه مالیاتی جمع آوری شده است. روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" به  حفظ امنیت کانال های اطلاعاتی خود، نحوه دریافت این اسناد، زمان دریافت و افرادی که این اسناد را در اختیارمان گذاشته اند ، را منتشر نخواهد کرد.

 

 همچون مورد پیشین در مورد "اسناد پاناما"، روزنامه "زود دویچه تسایتونگ" این اطلاعات را در اختیار «کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقاتی» در واشنگتن قرار  داده و یک گروه از خبرنگاران،  یک سال تمام  روی اطلاعات دریافتی کار کرده اند.

 

از رسانه هائی که در علنی کردن "اسناد بهشت" همراهی کرده اند می توان از نیویورک تایمز، گاردین، بی بی سی، لوموند و لاناسیون نام برد. در مجموع ۳۸۰ روزنامه نگار از ۹۶ رسانه از ۶۷ کشور در این اقدام مشارکت داشته اند. در اطریش تیمی از "او ار اف" (ORF) ، نشریه هفتگی وین فالتر (Falter)؛ در سوئیس تاگس انسایگه (Tages-Anzeiger)، و زونتاگ تساتونگ (die SonntagsZeitung)؛ در آلمان همراه روزنامه "زود دویچه"، رادیو و تلویزیون شمال آلمان (NDR) و رادیو و تلویزیون غرب آلمان (WDR) در این افشاگری همکاری کرده اند.

 

پیام افشاگری جدید

 

تیم  تهیه کننده و منتشر کننده اسناد برای اطمینان از  صحت اسناد، آنها را با مجموعۀ گسترده ای از منابع همچون اطلاعات ثبت شده شرکت ها، آرشیوها، احکام دادگاه ها، اسناد افشاگر قبلی، اطلاعات افراد، کارشناسان مالیاتی، وکلا و مقامات دولتی مسئول پیگیری مسائل مالیاتی، مقایسه کرده و در میان گذاشته است.

 

  پیام «اسناد بهشت» روشن است: هیچ سیاستمدار، هیچ شرکت، هیچ دور زننده تحریم، و هیچ شخصی که در اقتصاد سایه کار می کند، نباید دیگر اطمینان داشته باشد که فعالیتش مخفی می ماند. تمامی فعالیت هائی که در «دنیای سایه»  جهان مالی بین المللی دور از چشم ها جریان دارد، هر زمان می تواند در جلو نگاه مردم و افکار عمومی قرار گیرد.

منبع : زود دویچه تسایتونگ (روزنامه جنوب آلمان)
http://bit.ly/2zhlKik

اطلاعات به انگلیسی از گاردین را در لینک می توانید بخوانید
http://bit.ly/2AaQ9xS

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©