Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ برابر با  ۰۹ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵  برابر با ۰۹ مارس ۲۰۱۷
اتحاد و استحکام تشکل سراسری معلمان؛

اتحاد و استحکام تشکل سراسری معلمان؛

رمز موفقیت

 

پیرامون گردهم آئی های سراسری معلمان در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

 

ارژنگ بامشاد

 

به دعوت جمعی از فعالان صنفی سراسر کشور، گردهم آئی های اعتراضی معلمان در شهرهای تهران، مشهد،  سقز، مریوان، سنندج، فردوس، شیراز، تبریز، رومشگان، چهارمحال بختیاری، اهواز، لردگان، کرمانشاه، رشت، خراسان رضوی،  مازندران، زنجان، بجنورد، دهگلان، شهرکرد، بانه، اراک،  بوشهر، قروه، الیگودرز، تربت حیدریه، خرم آباد، جزیره خارک، بندرعباس، کوهدشت، دیواندره، لامرد، شاهرود، همدان، یزد، زنجان، قروه، ....  با شرکت هزاران معلم برگزار شد. حرکت اعتراضی معلمان پس آن صورت گرفت که آنها توانسته بودند با «کمپین بودجه عادلانه» ۱۴۰ هزار امضای معلمان را جمع آوری کرده و خطوط اساسی درخواست های خود را به مجلس ارائه دهند. روشن است که مقامات حکومتی، چه مجلس شورای اسلامی و چه دولت و دیگر نهادهای تصمیم گیر، وقتی پای حقوق معلمان و دیگر نیروهای اردوی کار به میان می آید، از نداشتن ردیف بودجه و خالی بودن خزانه سخن به میان می آورند و از معلمان، پرستاران و دیگر زحمتکشان می خواهند که صبر پیشه کنند. در حالی که اگر جلو اختلاس های هزاران میلیارد تومانی و جلو غارت همه جانبه اموال عمومی گرفته می شد، بودجه عمومی کشور این چنین خالی نمی ماند و اگر نهادها و ارگان های تحت نظر رهبر، بخش اعظم اقتصاد کشور را نمی بلعیدند، سرنوشت بودجه های اجتماعی، رفاهی به چنین سرنوشت غم انگیزی دچار نمی گشت. اعتراضات گسترده معلمان و بازنشستگان فرهنگی، پرستاری  و دیگر بازنشستگان لشکری و کشوری، همه و همه فریاد خشم از این بی عدالتی های لجام گسیخته و از این بی حساب و کتاب بودن شیوه حکومت قاجاری است.

 

اما حاکمان که تمامی ابزارهای زر و زور و تزویر را در اختیار دارند، در برابر بخش های گوناگون نیروی کار و زحمت، با زبان درشت سخن می گویند و در اولین فرصت نیروهای انتظامی و امنیتی شان را به سراغ فعالان مدنی و فرهنگی می فرستند. در برابر این نیروی قدرقدرت  که حتی به خدا هم حساب پس نمی دهد، جز ایجاد تشکل های قدرتمند سراسری و جز ایجاد عضله های قوی مقاومت چاره ای نیست. زمانی که بازنشستگان سراسر کشور، به تشکلی استوار و همسو دست یابند؛ زمانی که معلمان، تشکل های منطقه ای خود را شکل دهند و سپس  بصورت سراسری متحد کنند و با زبانی واحد و اراده ای همسو عمل کنند، آنگاه هیچ نیروئی جلودار آنها نخواهد بود. روشن است که گاه میزان فشار و گسترۀ بی توجهی مقامات حکومتی، دایرۀ خشم و عصیان را گسترش می دهد و بخشی از هر قشر و نیروی زحمتکش را به فریاد کشیدن وامیدارد اما نباید از یاد ببریم که حرکت های ناهمآهنگ و اقدامات زودرس، می تواند حرکت پردامنه و تشکل بزرگ سراسری را زیر ضرب می برد.  از سوی دیگر زمانی که نیروی پایه یک تشکل سراسری خواهان اقداماتی اعتراضی برای رساندن صدای خود است، تشکل ها و کانون ها نیز باید به این خواست ها توجه کرده و برای همآهنگی و ایجاد وحدت و همسوئی تلاش کنند که شائبه دوگانگی و چندگانگی بوجود نیاید. امروز که زمینه شکل گیری  تشکل سراسری معلمان فراهم آمده است، می بایست تلاش همه جانبه ای از سوی همه نیروهای طرفدار حقوق معلمان صورت گیرد، تا این اتحاد و همبستگی و این تشکل، هر چه بیشتر تقویت گردد و توده وسیع معلمان را بصورت تنی واحد گردهم آورد و از این طریق در برابر قدرت حاکم، قدرتی برای چانه زنی و احقاق حقوق این نیروی زحمت فراهم آورد. روشن است در شرایطی که کانون های صنفی معلمان در بسیاری از استان ها شکل گرفته است و شورای همآهنگی کانون های صنفی نیز می تواند عنصر متحد کنندۀ این کانون ها باشد، توجه به خواست های بخش های گوناگون نیروی عظیم و میلیونی معلمان نیز باید مورد توجه رهبری این تشکل ها قرار گیرد و راه های همسوئی، همراهی، و هم رزمی مورد توجه قرار گیرد و از دامنۀ اختلاف نظرها و گاه اختلاف سلیقه ها کاسته شود، تا زمینه های وحدت و همبستگی  زیر ضرب نرود.  اقدام سنجیده شورای هماهنگی کانون های صنفی معلمان سراسر کشوردر برابر حرکت ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ نشان داد که ارادۀ قوی و نیرومندی برای حفظ اتحاد و تلاش متحد برای رسیدن به خواست های برحق معلمان در جریان است.

 

در شرایطی شاهد حرکت سراسری معلمان هستیم که فشار اقتصادی سنگین در آستانۀ عید دمار از زندگی معلمان، بازنشستگان و دیگر اقشار کار و زحمت درآورده است آن هم در شرایطی که حقوق های نجومی مدیران، اختلاس های  هزاران میلیاردی و غارت بیرحمانه، کارد به استخوان همه رسانده و خشم آن ها را شعله ور ساخته است. در چنین شرایطی وظیفۀ تشکل های صنفی و بویژه رهبری آن ایجاب می کند تا ارتباط تنگاتنگی میان بدنه و نیروی پایه با رهبری منتخب تشکل ها ایجاد گردد و همواره این ارتباط به صورتی زنده و پویا مورد توجه قرار گیرد. آنگاه که بدنۀ یک تشکل از رهبری آن جدا شود، آن تشکل قدرت رزمندگی خود را از دست می دهد و چنین شکافی امکانات سرکوب را نیز افزایش می دهد.

از سوی دیگر وظیفه تشکل های صنفی و فعالان مدنی آن است که پایه اجتماعی حرکت های اعتراضی را گسترده تر سازند. معلمان کشور نیروئی هستند که با تودۀ دانش آموز و با اولیای آنها در ارتباط تنگاتنگی قرار دارند. بسیاری از خواست های مطرح شده در گردهم آئی معلمان از جمله آموزش رایگان، مخالفت با خصوصی سازی آموزش، ایجاد شرایط مطلوب در کلاس ها و مدارس و ... خواست هائی است که مستقیمآ به دانش آموزان و مادران و پدرانشان پیوند می خورد. از این رو ایجاد گردهم آئی ها و تجمع هائی با اولیاء دانش آموزان و جلب حمایت آنها در چنین حرکت هائی، قدرت رزمندگی و نیروی فشار این حرکت ها را صد چندان خواهد کرد.

پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ برابر با ۰۹ مارس ۲۰۱۷

 برای اطلاع از گزارشات این حرکت، لطفآ  به لینک زیر مراجعه فرمائید:

حرکت سراسری معلمان در پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©