Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ برابر با  ۰۷ فوريه ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷  برابر با ۰۷ فوريه ۲۰۱۹
Hazhir Pelaschi

 

مسیح علی‌نژاد

 تصویر رویای آمریکایی

هژیر پلاسچی

 

اول: یک فایده‌ی پیش‌پاافتاده‌ی سقوط جمهوری اسلامی این است که بشریت مترقیِ ساکن در کشورهای غربی از دست «اپوزیسیون جمهوری اسلامی» خلاص می‌شود. از این جهت آنها نیز چون ما شاید خواب سرنگونی جمهوری اسلامی را می‌بینند. کمتر نیروی اپوزیسیون «در تبعید»ی در طول تاریخ به اندازه‌ی بخش قابل توجهی از مخالفان جمهوری اسلامی با جریانات ارتجاعیِ غرب همراه بوده است. نمونه‌ی آخر آن البته دیدار شوالیه‌ی نجات‌بخش زنان قربانی «میهن» با مایک پومپئو، وزیر امور خارجه‌ی ارتجاعی‌ترین دولت تمام تاریخ ایالات متحده و گدایی «حمایت»ی نظیر حمایت دولت آمریکا از اپوزیسیون ونزوئلا است. این اما تنها آخرین پرده از نمایشی مضحک و پلشت است. سال‌هاست جریان‌های مختلفی در درون اپوزیسیون ایرانی در راهروهای پارلمان‌ها و کنگره‌ها و دفترهای لابی اطراق و اغلب از راست‌ترین نیروهای حاکم در غرب «حمایت» دریافت کرده‌اند. چنین است که بلوک راست اپوزیسیون جمهوری اسلامی، حتا اگر از سابقه‌یی در چپ هم آمده باشد، به نیروی مستعملی تبدیل شده است پر از بودجه‌بگیرها، کارمندهای قراردادی، مزدورها، قلم‌به‌مزدها، سفارشی‌نویس‌ها، کاسبان حرفه‌یی و تجار رنج و البته احزاب و سازمان‌ها و جمع‌ها با موسسه‌ها و رسانه‌ها و پروژه‌ها جایگزین شده‌اند.

 

دوم: مسیح علی‌نژاد البته امروز به اینجا نرسیده است. آنها که در تمام طول این سال‌ها نه تنها در مقابل تک‌روی‌ و خودمحوری‌های او سکوت کردند، بلکه هر منتقد او را دریدند و هر انتقادی را با برچسب‌های «حسادت» و «رقابت» داغ ننگ زدند در این وضعیت شریکند. آنها چون مانند شوالیه‌ی کاسب‌کار خودشان با منطق سرمایه و انباشت فکر می‌کردند در جهان کوچکشان «سیاست» را با همین معیارهای حسادت و رقابت و رونق بازار می‌سنجیدند و می‌سنجند. بسیاری از آنان اگر همین حالا دربان خانه‌ی پمپئو هم بخواهد ایشان را ببیند سر از پا نمی‌شناسند. حالا هم لابد راه می‌افتند به این دستاورد جهانی افتخار می‌کنند. تنها از ما ایرانیان "پاک‌نهاد آریایی" برمی‌آید که به مزدوری افتخار کنیم و از ضدزن‌ترین دولت ایالات متحده درخواست کنیم که از مبارزات زنان ایران برای آزادی حمایت کند و شاد هم باشیم. آفرین بر ما.

 

سوم: مسیح علی‌نژاد اما روی دیگر سکه‌ی علی علیزاده است. آنها مانند هوا به وجود همدیگر نیاز دارند. علی‌نژادی باید باشد تا علیزاده و شرکای او در نایاک بروند سراغ استادان دانشگاه و آکادمیسین‌های هراسیده از مداخلات امپریالیستی آمریکا و با نشان دادن لولوی علی‌نژاد و مانند او آنها را در لابی به نفع جمهوری اسلامی سازماندهی کنند و از آنها امضا بگیرند. تنها یک لحظه تصور کنید چهره‌ی مبارزان جنبش زنان در غرب را وقتی عکس دیدار «رهبر» برساخته‌ی رسانه‌های زنان ایران را با وزیر امور خارجه‌ی مخالف سقط جنین در یک قاب می‌بینند با آن لبخند پت و پهن روی صورت هر دو نفرشان. علی‌نژاد و علیزاده هر دو نیاز دارند که صدای زنان مبارز ایران و خواست‌های آنها به همین ترتیب در صدای بلند سلبریتی‌ها ادغام شود. خیل عرزشی‌ها و جاسوس‌های توئیتری و اصحاب باند #بابا_حسین_درخشان که از حضور شاگرد اول کلاس شوآف علی‌نژاد، شاپرک شجری‌زاده در پارلمان کانادا و درخواست او برای تشدید تحریم‌ها، سر از پا نمی‌شناختند حالا دیگر از خوشحالی بال در خواهند آورد. آنها از فراز سر مبارزات مستقل و از پایین، دست در دست هم می‌نهند تا نشان دهند تنها دو راه وجود دارد: یا با جمهوری اسلامی یا با قدرت‌های امپریالیستی غربی و هر دو تیغه‌ی این قیچی البته برای رونق کسب‌وکارشان به چنین تصویری سخت نیازمندند.

 

چهارم: تصویر مسیح علی‌نژاد تصویر رویای آمریکایی است که برای فرودستان و فقرا نسخه‌پیچی می‌شود. دختری ساده از خانواده‌یی روستایی که با آویزان شدن از مراجع قدرت در ایران و فرنگ، موقعیت‌سنجی، زرنگی و تیزهوشی مدارج ترقی را پیموده است و حالا زنی موفق است که کتابی با نام موهایش و تصویر تمام‌رخ چهره‌اش منتشر می‌کند، انواع نشریاتِ دست‌راستی برای او ویژه‌نامه منتشر می‌کنند، به رسانه‌ها می‌رود، شغل پر درآمدی دارد، به طرفه‌العینی بودجه می‌گیرد، با شاهزاده‌ی بی‌تاج و تخت تانگو می‌رقصد و برای دیدار با وزیر امور خارجه‌ی آمریکا دعوت می‌شود. پیش از او هم البته بوده‌اند کسانی که در معده‌ی حجیم وضعیت مستقر هضم شده‌اند. پیام روشن است: هرچه فردتر باشید موفق‌تر خواهید بود! که «جمع» به همان اندازه که برای جمهوری اسلامی خطرناک است برای ایالات متحده هم خطر دارد. این تصویر اما تنها تصویر یک رویا نیست. اینها سیمایی از نبرد آینده است، گوشه‌ی کوچکی از نبرد میان آنانی که فردا به ایران باز خواهند گشت تا با موسسه‌ها، انجمن‌های غیردولتی، پروژه‌ها و بودجه‌های کلفت همه را تبدیل به کارمند کنند و در مزایده‌ی «حل معضلات اجتماعی» با بهترین قیمت پیشنهادی برنده شوند و کسانی که برای مداخله در سرنوشت خودشان، برای در دست گرفتن سرنوشت خودشان نیازی به بودجه و حمایت و همراهی دزدان و چپاولگران و جلادان ندارند. نبردی میان ان‌جی‌اوئیزه کردن مبارزه و آنانی که سنگرهایشان را در #شورا ها بنا خواهند کرد.*

*در این مورد نگاه کنید به سخنرانی کوتاه آرونداتی روی با عنوان ان‌جی‌اوئیزه کردن مبارزه که با زیرنویس فارسی چند سال پیش در منجنیق منتشر شده است:

https://goo.gl/2VLFej

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©