Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۲۵ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۲۵ مارس ۲۰۱۷
قدرت‌نمایی در شبکه‌های اجتماعی،

 

شبکه های اجتماعی،

ابزار مردم برای در هم شکستن دیوار سانسور و سکوت استبداد

 

مقدمه سایت راه کارگر ـ رشد شبکه های اجتماعی در ایران بسیار چشم گیر است. ساعات حضور ایرانیان در شبکه های اجتماعی و اینترنت، از میانگین ساعات حضور مردم دیگر کشورهای جهان، بسیار بالاتر است. شبکه های اجتماعی ابزار در هم شکستن سیاست سانسور و دیوار سکوت استبداد دینی در ایران است. بی اعتبار شدن صدا و سیمای جمهوری اسلامی؛ حداقل در  کلان شهرها، نشان از بن بست سیاست سانسور حکومتی دارد. دورانی که رهبران رژیم دستور "پائین کشیدن فتیله ها" و حکم حکومتی "کش ندادن" ها را می دادند، به پایان رسیده است. مردم به شهروند خبرنگارهائی تبدیل شده اند که هر حادثه ای را، در همان لحظه،  به سراسر جهان مخابره می کنند. مردم گوشی به دست، دیوارهای سانسور و سکوت را شکسته اند. این را حاکمان خوب دریافته اند. تشکیل "پلیس فتا"؛ "سپاه سایبری" ، "بسیج" در فضای مجازی، فیلترینگ بسیاری از شبکه های اجتماعی، در کنار دستگیری های گسترده فعالان شبکه های اجتماعی؛  راه های مقابله ای است که حکومت برای بازداشتن مردم از آگاه شدن در پیش گرفته است. اما همه این راه ها و تلاش ها، شکست فرجام است. شبکه های اجتماعی راهی برای همگرائی های بیشتر، همفکری های خلاقه تر ، همسبتگی های گسترده تر، سامان یابی های  سنجیده تر، واکنش های سریع تر و اقدامات متحدانه تر فراهم آورده است.  شبکه های اجتماعی شرایطی ایجاد کرده اند که "من" ها "ما" شوند و "ما"ها به پا خیزند. ارتباطات مجازی در شبکه های اجتماعی، حالا دیگر به ارتباطات واقعی در کف خیابان ها، در محیط های کار ، در محلات  و ادارات، در فریاد بازنشستگان فرهنگی، پرستاری و ارتشی، علیه بیداد حاکمیت، در حق خواهی معلمان و کارگران ، در اعتراض به ریزگردها، در خشم دانشجویان علیه پولی کردن آموزش، در فریاد علیه اسید پاشی ها، در گردهم آئی پیرامون آرامگاه  کورش، در نفرت از نابود کردن محیط زیست، در اعتراضات مالباختگان ، در بیان زندگی سخت کولبران و سوختن کودکان کار در شعله های آتش و هزاران حادثه دیگر تبدیل شده است.  این است  جوهر هراس استبداد سیاهی که تباهی را به ارمغان آورده است. جویبارهای زندگی را سر باز ایستادن نیست؛ برای به هم پیوستن؛ و برای سیل شدن؛ سیل بنیان کن!  

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قدرت‌نمایی در شبکه‌های اجتماعی،

از ریز‌گرد‌ها تا املاک نجومی

سرگردانی مردم در شبکه‌های اجتماعی در سال ۹۵ به کنش‌گری آنها رسید؟

 

محمدحسین نجاتی

 

مسایلی مانند حقوق‌های نجومی، کمپین نه به خرید خودروی داخلی، توجه به گرد و غبار و سیل در استان‌های جنوبی، توجه به مسایل مردم در مناطق محروم، مساله املاک نجومی، مساله حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک و... از جمله کنش‌گری‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی است.

 

جامعه ایرانی کم کم در حال پوست‌انداختن و گذار از مرحله‌ای که سال‌ها در آن درگیر بوده است. طی سال‌های پایانی دهه ۷۰ و سال‌های پایانی دهه ۸۰ رویداد‌هایی در جامعه ایرانی رخ داد که محلی از تلاش برای کنشگری اجتماعی بود. کنشگری به این معنا که مردم خود وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی شوند و سعی کنند، سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود را رقم بزنند. در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ این کنشگری به واسطه مسدود بودن فضای اجتماعی و سیاسی با چالش همراه شد.
 اما تولد شبکه‌های اجتماعی باعث شد، مسدود بودن کنشگری در فضای عمومی منجر به اقبال شبکه‌های اجتماعی شود.

 

نخستین قدم‌ها با فیس بوک و پیام‌رسان‌ها برداشته شد و حالا تلگرام، توییتر، اینستاگرام و... ابرازهایی برای ایفای نقش شهروندی شده‌اند. به این شکل که در قدم‌های نخست شهروندان در شبکه های اجتماعی با سرگردانی خاصی خود را در فضای شبکه های اجتماعی می دیدند. اما کم کم این فضا شکست و در سال ۹۵ جامعه ایرانی شاهد حجم بالایی از کنشگری در شبکه‌های اجتماعی بود. مسایلی مانند حقوق‌های نجومی، کمپین نه به خرید خودروی داخلی، توجه به گرد و غبار و سیل در استان‌های جنوبی، توجه به مسایل مردم در مناطق محروم، مساله املاک نجومی، مساله حضور ورزشکاران ایرانی در المپیک و... از جمله کنش‌گری‌های مردم در شبکه‌های اجتماعی است.

 

حتی این کنشگری‌ها تا جایی پیش رفته که در روزهای آخر سال ۱۳۹۴، گروهی از اساتید ارتباطات به نقش تعیین کننده شبکه‌های اجتماعی در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی اشاره کردند. این اتفاق حتی می‌تواند در سال‌ آینده نیز تاثیر گذار باشد و انتخابات ریاست جمهوری را تحت شعاع خود قرار دهد. در مجموع کنشگری در شبکه‌های اجتماعی اتفاق کم نظیری در سال ۹۵ بود و این نوید را می‌دهد که در ادامه نیز زمینه‌ساز تاثیرات اجتماعی و سیاسی متعددی در جامعه ایرانی شود. در ادامه به برخی از موارد کنشگری در سال ۹۵ اشاره می‌شود.

 

حادثه پلاسکو و دیر رسیدن خودرو‌های امدادی

حادثه پلاسکو یکی از تلخ‌ترین حوادث طی ده‌های اخیر در این بود. شاید بخش زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در مواجهه با ماجرای پلاسکو همدردی کردند اما آنچه تاثیرگذار تر از همیشه بود، اثرگذاری دو رویداد بود.

 

یکی پرداختن بی تعارف به کارنامه مدیران و حواشی این اتفاق، و بعد از آن اعتراض به نوع اطلاع رسانی در این حادثه. در واقع در ساعات نخست حادثه پلاسکو بخش زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از تجمع مردم و ایجاد اخلال در رسیدن خودروهای امدادی انتقاد کردند. در واقع این اتفاق می‌تواند اثرگذاری اجتماعی بالایی داشته باشد و کم کم می‌تواند میزان حساسیت نسبت به خودروهای امدادی را بالا ببرد.

 

علاوه بر این اعتراض به وضعیت اطلاع‌رسانی یکی دیگر از کنش‌گری های شبکه‌های اجتماعی بود. اخبار ضد و نقيض پلاسکو مانند هر بحران ديگري از اخطارها شروع شد؛ از جايي که معاون شهرسازي و معماري شهرداري آمار اخطارهاي داده‌شده به هيأت‌مديره ساختمان پلاسکو مبني‌بر ايمن‌نبودن ساختمان را هفت بار اعلام کرد؛ مهدي چمران، رئيس شوراي شهر 14 بار و شهرام گيل‌آبادي، مدير روابط عمومي شهرداري تهران، اين آمار را 30 بار اعلام کردند.

 

افزايش شايعات و اخبار ضد و نقيض درباره اتفاقات و حوادث پلاسکو باعث شد که خانواده‌هاي آسيب‌ديدگان که خود را مخاطب اصلي اين خبرها مي‌ديدند، بيش از همه در معرض تنش‌هاي رواني قرار گيرند؛ خبرهايي که به‌دليل انسداد خبري و انحصار اطلاعاتي، بازار شايعات را داغ کرده بود و بيشترين حجم از اخبار منتشرشده در دقايق اول تکذيب مي‌شدند؛ خبرهايي که از نجات 17 آتش‌نشان خبر مي‌داد و به‌دنبال آن، اميد را در دل بسياري از خانواده‌هاي آسيب‌ديده زنده کرد و ساعتي بعد تکذيب شد. خبري که از خارج‌شدن پيکر چهار آتش‌نشان از زير آوار خبر مي‌داد و تمامي رسانه‌ها را پوشش داد و دقايقي بعد تکذيب شد. اينها فقط نمونه‌هايي از اخبار منتشرشده و سپس تکذيب‌شده‌اي هستند که در روزای نخست، حادثه پلاسکو را درگير شايعات و اخبار ضد و نقيضي کرد. بر همین اساس اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی خیلی زود تاثیرگذار شد و کم کم اطلاع‌رسانی درباره پلاسکو با سرعت و دقت بهتری رخ داد.

 

فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

یکی از مسائلی که در سال ۹۵ ذهن مردم در شبکه‌های اجتماعی به خود درگیر کرد، فوت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. در واقع تاثیری که شبکه‌های اجتماعی بر این حادثه داشتند، تجمیع احساسات عمومی به نفع آیت‌الله بود.

 

املاک نجومی و حقوق‌های نجومی

ماجرای حقوق‌های نجومی از شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. پس از آن نیز ماجرای املاک نجومی شهرداری تهران نیز در شبکه‌های اجتماعی پا گرفت. در واقع شبکه‌های اجتماعی در این دو ماجرا نقش وجدان بیدار جامعه را ایفا کرد. به این معنا که فارغ از رنگ و جریان سیاسی برای مقابله با فساد جریان‌سازی کردند.

برخی از این ماجرا نیز البته بستگی به محدودیت‌های رسانه‌ها داشت. در واقع رسانه‌های ایران با خط‌ قرمز‌های خاصی مواجه اند و شبکه‌های اجتماعی با این خطوط قرمز مواجه نیستند. این اتفاق هم می تواند در اثر گذاری هر چه بیشتر شبکه‌های اجتماعی تاثیر داشته باشد.

 

ماجرای کیارستمی و خطاهای پزشکی

به جرات می‌توان گفت پزشکان طی سال‌های اخیر در میان سایر اصناف دارای بالاترین میزان از دست دادگی پایگاه اجتماعی هستند. در سال ۹۵ این ماجرا ادامه پیدا کرد و با مرگ عباس کیارستمی کارگردان ایرانی شدت گرفت. ماجرا از آنجایی آغاز شد که هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی کم کم زمزمه‌هایی از خطای پزشکی در پرونده کیارستمی را راه انداختند. این زمزمه‌ها با همراهی مردم در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت و موج بی سابقه‌ای علیه پزشکان راه انداخت.

کار تا جایی پیش رفت که ویدیو صبحت‌های جنجالی داریوش مهرجویی علیه پزشکان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های پزشکان به او نیز در همین شبکه‌ها. در واقع تاثیر اجتماعی و کنش گری که شبکه‌های اجتماعی در این ماجرا داشتند ایجاد حساسیت عمومی بر علیه خطاهای پزشکی بود. در حال حاضر نیز کم‌ترین خطاهای پزشکی در شبکه‌های اجتماعی بازخورد دارد و در این مورد نیز شبکه‌های اجتماعی وجدان بیدار اجتماعی شده‌اند.

 

توجه به سیل در جنوب و گرد و غبار در اهواز

صدای مردم خوزستان را شبکه‌های اجتماعی به گوش مسئولان رساند. مطالبات مردم از شبکه‌های اجتماعی فریاد شد و بعد از آن کاربران شبکه‌های اجتماعی در گوشه گوشه گوشه ایران بودند که این مطالبه برای آنها ایجاد شد و با ساخت‌ هشتگ‌هایی این مطالبه را پیگیری کردند. در واقع بحران ریزگردهای خوزستان یک بحران زیست‌محیطی است که در استان خوزستان وجود دارد. در حال حاضر، کانون اصلی تولید این ریزگردها، از داخل ایران است اما ریزگردهایی که از کشورهای همسایه از جمله عراق وارد خاک ایران می‌شوند شرایط را تشدید کرده‌اند. بخش‌های جنوبی تالاب هورالعظیم در ایران و نابودی تالاب‌های بین‌النهرین در عراق کانون‌های اصلی تولید ریزگردها هستند.

گردوغبارها و ریزگردها در چند سال اخیر در ایران افزایش یافته‌اند که علت آن خشک شدن تالاب‌های ایران و عراق است.با انتقال آب و خشک شدن بیش از ۲ میلیون هکتار از تالاب‌های عراق و بیش از ۴۰ درصد تالاب‌های خوزستان، این تالاب‌ها تبدیل به کانون ریزگرد شده و یکی از راهِ حل‌ها برای حلّ این معضل، احیای تالاب‌ها است. همچنین مسئولان دولتی نیز از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای گزارش‌های خود استفاده کردند و در آخرین مورد معصومه ابتکار در اینستاگرام خود گزارش عملکرد محیط زیستی داد.

خبرآنلاین : جمعه 4 فروردین 1396 - 11:15:28

http://www.khabaronline.ir/(X(1)S(azoykyrissmkgmfi00ndwmn2))/detail/648634/society/urban

--------------------------------------------

 

ایرانیان در شبکه های اجتماعی

نظر سنجي ايسپا از حضور مردم ايران در فضاي اينترنتي

 

از هر 10 ايراني ۶ نفر در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي عضو هستند 

در بين شبكه‌هاي اجتماعي, تلگرام با 55 درصد كماكان در صدر مصرف مردم كشور قرار دارد

و پس از آن اينستاگرام با 23 درصد در رتبه دوم جاي گرفته است.

ميزان عضويت مردم در واتس آپ 14درصد, فيسبوك 4درصد, وايبر 2درصد, گوگل پلاس 2درصد, لاين 2درصد, تانگو 1درصد, توييتر نزديك به 1درصد و ويچت نيز كمتر از 1درصد مي‌باشد. / در حال حاضر ۵۹.۷ (پنجاه و نو ميمز هفت) درصد افراد بالاي 12سال كشور حداقل عضو يك شبكه اجتماعي هستند كه نسبت به آذر ماه سال گذشته رشد 7 درصدي داشته است 

 

از بين گروه‌هاي سني گروه سني جوان (18 تا 29سال‌) با 81 درصد بيشترين عضويت را در شبكه‌هاي اجتماعي دارا هستند وگروه سني 12 تا 17ساله با 67 درصد, گروه سني 30 تا 49ساله با 63 درصد و گروه سني 50سال به بالا با 25 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند

84 درصد افراد با تحصيلات دانشگاهي عضو شبكه‌هاي اجتماعي هستند/

 

تلگرام امسال رشد 17درصدي و اينستاگرام رشد 6 درصدي نسبت به سال قبل پيدا كرده است.ايرانيان به صورت متوسط روزانه  120دقيقه روي شبكه اجتماعي هستند /

 

از همه مهمتر ۸\۹۰ (نود مميز هشت) كاربران ايراني روي موبايل و حدود 10 درصد كامپيوتر يا لپ‌تاپ و ۴.۲ درصد از تبلت استفاده مي‌كنند

-------------------------------------------

وقایع اتفاقیه ـ ٠ شناسه خبر: ٦٢٣٩٧ | تاریخ مخابره: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ - ٠١:٠٠

فراخوان مديران تلگرامي که ثبت‌نام نکردند از 11 هزار کانال تلگرامي، 4 هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند

فراخوان مديران تلگرامي که ثبت‌نام نکردند

 

تقريبا از سه ماه گذشته، زمزمه‌هايي مبني‌بر تصميم جدي شوراي‌عالي مجازي برای نظارت دقيق‌تر بر محتواي پيام‌رسان تلگرام شنيده مي‌شد. گفته شده بود به موجب اين تصميم، صاحبان کليه کانال‌هاي تلگرام داراي بيش از پنج هزار نفر عضو از تاريخي مشخص به بعد موظف مي‌شوند هويت خود را در سامانه «ساماندهي» وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي به ثبت برسانند. به معناي دقيق‌تر، ادامه فعاليت کانال‌هاي پرجمعيت بدون دريافت مجوز از وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي غير‌ممکن خواهد بود. اين تصميم بالاخره به‌طور قانوني به ثبت رسمي رسيد و صاحبان کانال‌هاي داراي بيش از پنج هزار عضو بايد از تاريخ هفتم بهمن تا هفتم اسفند نسبت به احراز هويت کانال خود در وبسايت «ساماندهي» وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي اقدام مي‌کردند. گفته مي‌شد از آن تاريخ به بعد، ادامه فعاليت کانال‌هاي پرجمعيت تلگرامي بدون دريافت مجوز از وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي غير‌ممکن خواهد بود. درهمين‌ميان، مرتضي موسويان، رئيس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامي اعلام کرده بود: 11 هزار و 10 کانال تلگرامي با بيش از پنج هزار کاربر شناسايي شده که گردانندگان آنها ملزم به ثبت اطلاعات خود در اين سامانه هستند. روز گذشته نيز رئيس پليس فتا به ساماندهي کانال‌ها اشاره و تصريح کرد: براساس مصوبه شوراي‌عالي، کانال‌هاي بالاي پنج هزار نفر عضو بايد به وزارت ارشاد مراجعه کرده و ثبت کنند؛ ما 11 هزار کانال داريم که چهار هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده‌اند و فراخواني خواهيم داد تا بقيه‌ هم مراجعه کنند.

افزايش 63 درصدي جرايم مجازي

دراين‌‌ميان، سردار سيدکمال هاديان‌فر، رئيس‌پليس فتا گفت: قوانين ما در اين حوزه مربوط به سال 1388 است و باوجود روزآمدي جرايم و نوظهوربودن آنها ضرورت دارد با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات، قانون هم بازنگري شود. رئيس پليس فتا تصريح کرد: با توجه به بحث نوظهوربودن جرایم، تغيير آی‌پی‌ها، رايانش ابري، پول‌هاي مجازي و ابزارهاي پنهان‌ساز، ما قانون نداريم و ضرورت دارد که دراين‌باره و مختص به اين موضوعات، قانون تدوين شود. او تصریح کرد: در برخي موارد براي جرايم رايانه‌اي از قوانين گذشته استفاده مي‌کنيم اما بايد گفت، واقعا در برخي موضوعات دچار مشکل هستيم زيرا اين قوانين در شرايط کنوني و با توجه به توسعه جرایم، بازدارندگي ندارند. اين مقام ارشد پليس فتا با بيان اينکه بيش از 63 درصد افزايش جرايم داشته‌ايم، گفت: رشد جرم با توجه به پهناي باند و افزايش کاربر وجود دارد. هاديان‌فر، چالش اساسي را در شبکه‌هاي اجتماعي بيگانه دانست و گفت: آنها از قانون کشور پيگيري نمي‌کنند و توليدکننده‌هاي اين شبکه‌هاي اجتماعي يا قوانين خودشان را دارند يا از کشور خود حمايت مي‌کنند که اين مشکلات ازجمله چالش‌هاي ماست.

عمق بالاي جرايم نوظهور

رئيس پليس فتا به ساماندهي کانال‌ها اشاره و تصریح کرد: براساس مصوبه شوراي‌عالي، کانال‌هاي بالاي پنج هزار نفر عضو بايد به وزارت ارشاد مراجعه کرده و ثبت کنند؛ ما 11 هزار کانال داريم که چهار هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده‌اند و فراخواني خواهيم داد تا بقيه هم مراجعه کنند.

سردار هاديان‌فر درباره انواع جرم اعلام کرد: ما با دو دسته جرم مواجه هستیم؛ جرايم تکامل‌يافته که همان جرايم قديمي‌اند و با جرايم رايانه‌اي ترکيب شده و جرم جديد را شکل مي‌‌دهند که ما براي رسيدگي به آنها از قوانين قديم استفاده مي‌کنيم اما پديده جديد ما جرايم نوظهوري مانند فيشينگ است که به استناد ماده «52» نمي‌توان با آن برخورد کرد. او در ادامه گفت: عمق جرايم نوظهور بالاست؛ در گذشته، جرايم در چهار روز کشف مي‌شد اما امروز به 44 روز رسيده است. اين مقام ارشد پليس فتا درباره پول‌هاي مجازي گفت: بيش از 63 پول مجازي در دنيا در حال دادوستد است که برخي کشورها براي آن قوانيني پيش‌بيني کرده‌اند اما بيشتر کشورها از ديد ارتباطات پنهاني و تصحيح کارهاي مجرمانه، آن را ممنوع کرده‌اند. هاديان‌فر تأکيد کرد: در کشور ما قانون خاصي براي پول مجازي مثل بيت‌کوین وجود ندارد اما در بازار سياه، هر بيت‌کوین به هزار دلار خريدوفروش مي‌شود.

 او درباره اقدامات پليس فتا خاطرنشان کرد: ما در پرونده، شناسايي را انجام مي‌دهيم و دستگيري با پليس پيشگيري است.

سرانجام کانال‌هاي بدون مجوز چه مي‌شود؟

مسئولان دولت معتقدند، اجراي اين قانون مي‌تواند جلوي بسياري از کلاهبرداري‌ها، اقدامات غير‌قانوني و اشاعه فحشا در محيط اين پيام‌رسان را گرفته و اعتماد به عملکرد کانال‌ها را براي مردم آسان‌تر کند اما اينجا سؤالي مطرح مي‌شود: تکليف کانال‌هايي که تا مهلت تعيين‌شده براي ثبت رسمي اقدام نکنند، چه خواهد شد؟ درصورتي‌که قرار باشد الگوي ساماندهي سايت‌هاي اينترنتي در تلگرام نيز دنبال شود، يقينا کانال‌هاي غير‌اخلاقي و حاوي محتواي مجرمانه نيز باید مسدود شوند اما آيا انجام اين کار از لحاظ فني، شدني است؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا تاکنون کانال‌هاي تلگرامي حاوي محتواي غير‌اخلاقي مسدود نشده‌اند؟ در هر صورت، بايد منتظر ماند و ديد که آيا اين افزايش فشار و نظارت بر کانال‌ها درنهايت، نتيجه مثبتي درپي خواهد داشت يا بالعکس، کاربران ايراني را از فعاليت در محيط تلگرام دلسرد کرده و آنها را براي مهاجرت به پيام‌رسان‌هاي ديگر تشويق خواهد کرد.

لینک کوتاه: http://vaghayedaily.ir/fa/News/62397

--------------------------------------------

         جنگ تازه دولت روحانی و سازمان اطلاعات سپاه بر سر تلگرام

 

ایران وایر: «از دیروز در حال پیگیری و پرس و جو درباره مرجع دستور دهنده و نهاد بازداشت کننده شش ادمین کانال های تگرامی هستم، متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست.» این توییت محمود صادقی، نماینده تهران است که صبح امروز (پنجشنبه26 اسفند) منتشر شده است.

«از بازداشت حدود ۱۲ نفر از مدیران کانال های تلگرامی اصلاح طلب یا حامی دولت توسط یک نهاد اطلاعاتی نظامی و از دسترس خارج شدن کانال های آنها مطلع شده ام.» این هم بخشی از گفتگوی علی مطهری، نماینده تهران است با خبرگزاری ایسنا.

تا اینجا معلوم است که بین ۶ تا ۱۲ مدیر کانال های تلگرامی اصلاح طلب یا دولتی توسط نهاد اطلاعاتی نظامی بازداشت شده اند. مهم ترین نهاد اطلاعاتی نظامی فعال در ایران، سازمان اطلاعات سپاه است.

علی مطهری از وزیر اطلاعات درخواست پاسخگویی کرده، چون «تنها نهاد اطلاعاتی پاسخگو که نام آن در قانون اساسی آمده، وزارت اطلاعات است و اگر دیگران در کار او دخالت می کنند، به هر حال مسئولیت با این وزارتخانه است

اشاره علی مطهری به شورای هماهنگی اطلاعات در ایران است که متشکل از ۱۶ نهاد اطلاعاتی است و وزارت اطلاعات به عنوان تشکیلات اصلی و مادر، در راس این شورا قرار دارد. با این حال از سال ۸۸ که واحد اطلاعات سپاه پاسداران با تصویب علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به سازمان اطلاعات سپاه ارتقا پیدا کرد، روز بروز بر قدرت عملیاتی این نهاد افزوده شده و این نهاد عملا به ضابط قضایی اصلی قوه قضاییه ایران تبدیل شده است.

در همین حال، برخی کاربران فعال در تلگرام خبر داده اند که دیروز و امروز نام کانال تلگرام «اصلاح طلبان نیوز» به «شادی و نشاط» تغییر یافته و محتوای آرشیو آن هم پاک شده است. علی احمدنیا، ادمین این کانال هم بازداشت شده است. این کانال بیش از ۲۹۰هزار نفر عضو داشته است. مطالب کانال تلگرام زنده باد اصلاحات هم حذف شده است.

علت بازداشت ها اما به انتخابات ریاست جمهوری مرتبط دانسته شده است. علی مطهری به خبرگزاری ایسنا گفته: «این اقدام در آخرین روزهای سال که مجلس جلسه ای ندارد و اطلاع رسانی نیز دشوار است، انجام شده و این امر شبهاتی را به خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایجاد کرده است».

۱۷ اسفند ماه امسال، محمود واعظی، وزیر ارتباطات در گفتگو با سایت تابناک گفته بود در انتخابات ‌آینده تلگرام فیلتر نمی شود. وی با اشاره به اینکه «وزارت اطلاعات بیشتر از ما بر تلگرام اشراف دارد» گفته بود سعی می کند در انتخابات تحت تاثیر فشارها برای محدودکردن تلگرام قرار نگیرد.

به نظر می رسد عمده فشارها تحت تاثیر تجربه تاثیرگذاری تلگرام در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس دهم در اسفندماه ۹۴ است. سال گذشته برخی اصلاح طلبان گفتند ویدئوی دعوت خاتمی به رای دادن به کاندیدای مدنظر او، بیش از ۳ میلیون بار در تلگرام دیده شده است. انتظار می رود با توجه به گسترش ضریب نفوذ کانال های تلگرامی در سال جاری، این ارقام در انتخابات ریاست جمهوری در سطح گسترده تری تکرار شود.

در طول یکسال اخیر همچنین برخی کانال های تلگرامی نقش افشاگر را بازی کرده اند، از جمله در پرونده هایی چون فیش های نجومی و افشای روابط یک قاری قرآن قران - که متهم به تجاوز به کودکان بود- با بیت رهبر جمهوری اسلامی بود. علاوه بر این، کانال های تلگرامی در پرونده های مهم چون املاک نجومی، پلاسکو، استخدام نجومی و فساد، نقش رسانه مکمل را ایفا می کردند و با توزیع گسترده اطلاعات تولیدشده در رسانه ها و توییتر، ضریب نفوذ این رسانه ها را به شدت افزایش داده اند.

در وجه دیگر ماجرا، رسانه های نزدیک به حکومت نیز در رقابت تلگرامی با رسانه های اپوزیسیون بازنده شدند و تعداد بالای کاربران کانال های تلگرامی برخی تلویزیون ها و سایت های فارسی زبان خارج از ایران به گسترش بیش از پیش نفوذ آنها کمک کرده است. کانال های تلگرامی در عین حال به دلیل دسترسی آسان، سرعت توزیع و دستیابی به اطلاعات را فوق العاده بیشتر کرده و بسیاری از رسانه هایی که در ایران فیلتر هستند از طریق کانال های تلگرامی به مخاطبان شان دسترسی دارند.

در این میان، برخی کانال های تلگرامی شخصی نیز ظهور کرده اند که تبدیل به رسانه های موثر شده و نقش مهمی در تکثیر اخبار و اطلاعات دارند. ساختار رسانه ای جمهوری اسلامی در مواجهه با این بازیگران نوظهور نیز شکست خورده است.

چنین مولفه هایی برای نگران بودن یا شدن تندروها کافی است. در سوی مقابل اما دولت روحانی نیز مسائل خاص خود را دارد. مجید انصاری، معاون حقوقی رییس جمهور ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است «دولت ایران تنها دولتی در دنیا است که رادیو و تلویزیون در اختیار ندارد» و «صداوسیما نیز در خوش بینانه ترین حال در حد یک رسانه رقیب علیه دولت فعالیت کرده است.» از سوی دیگر، رقبای اصولگرای حسن روحانی در فضای مجازی در حوزه سایت ها و خبرگزاری به طور نسبی دست بالاتر را دارند. وب سایت های اصلاح طلب با خطر توقیف مواجه هستند و تعداد رسانه های مهم اصولگرا در فضای مجازی بیشتر از رسانه های اصلاح طلب است.

از سوی دیگر، توییتر و فیسبوک نیز کماکان فیلتر است و دولت نتوانسته به وعده های خود برای رفع فیلتر از این شبکه ها جامه عمل بپوشاند. دولت روحانی همچنین به عقیده بسیاری از اهل سیاست و رسانه، ضعف های مفرطی در زمینه اطلاع رسانی و بهره وری از رسانه ها دارد. در چنین شرایطی به نظر می رسد که تنها ابزار قدرتمند و پرمخاطب دولت حسن روحانی که می توانند مشکلات موجود را کاهش دهند، کانال های تلگرامی هستند. در واقع می توان گفت نهادهای مخالف روحانی با محوریت سازمان اطلاعات سپاه اکنون در حال تلاش هستند که یکی از مهم ترین ابزارهای تبلیغاتی – انتخاباتی روحانی را ناکارآمد سازد.

بازداشت ادمین های مهم ترین کانال های تلگرامی که به سود رییس جمهور ایران فعالیت می کردند، می تواند دست کم در کوتاه مدت به ایجاد یک فضای روانی منفی و کاهش تمایل سایر شهروندان برای راه اندازی کانال های تلگرامی و یا استفاده از این کانال ها منجر شود. مشخص نیست چنین پروژه ای به نتیجه برسد ولی فعلا اراده لازم برای به نتیجه رساندنش شکل گرفته است.

-----------------------------------------------

 

همدلی 21 بهمن 1395  |  جامعه  |  کد خبر: 267240

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی خبر داد؛

راه‌اندازی بسیج در فضای مجازی

18 هزار نفر نیروی داوطلب بر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نظارت می‌کنند

همدلی | آساره کیانی: تجسس در امور شخصی و فضایی که هر فردی حق دارد برای خود داشته باشد، سوای این‌که امری پسندیده نیست، از سوی مقامات بلندپایه کشور هم منع شده؛ شاید برای نمونه بتوان به صحبت‌های رئیس‌جمهور، در برنامه‌های انتخاباتی‌اش یا پس از آن در منشور حقوق شهروندی اشاره کرد. بحث زیر ذره‌بین بردن چنین فضاهایی(به دلایل مختلفی از امنیت افراد گرفته تا جلوگیری از سوء‌استفاده‌های مالی و اخلاقی از آن‌ها) چندین‌بار شبکه‌هایی نظیر تلگرام و توییتر و.. را نشانه رفته است.

از زمانی‌که رسانه‌های مجازی، سطح و عمق بیشتری از زندگی مردم را به خود اختصاص دادند، به همان میزان، کنترل و محدویت‌های شدیدتری هم در این زمینه صورت گرفت تا جایی که بحث فیلترشدن تلگرام چندین‌بار به صورت جدی از سوی مقامات قضایی مطرح شد. حالا اما نوبت به «سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی» رسیده تا زیر ذره‌بین بروند به این دلیل که اگر در مواردی، «ارتکاب تخلف» از سوی این سایت‌ها و شبکه‌ها رویت شد، به «دادستانی کل کشور» گزارش داده شود.

شاید راه‌اندازی چنین نظارت‌هایی برای هر فردی که در جامعه‌ زندگی کرده باشد، دور از ذهن نباشد؛ قضیه زمانی تعجب‌آور می‌شود که «معاون دادستان کل کشور»، بگوید قرار است این «نظارت» و «گزارش تخلفات» برای رصد سایت‌های متخلف، از طریق همکاری داوطلبانه ۱۸ هزار نفر در کشور صورت بگیرد!

با شنیدن این خبر، شاید پیش از دقت به ادله‌ای که از سوی دادستانی برای این نظارت، مطرح می‌شود، این سوال به وجود بیاید که همه «18 هزار نفری» که قرار است چنین نظارتی را انجام دهند، صلاحیت این وظیفه مهم را از کجا کسب کرده‌اند؛ آیا داوطلبانه‌بودن چنین ماموریت مهمی نمی‌تواند همه قصد و نیت‌های شخصی را در امر قضاوت راه دهد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهند که چنین وظیفه‌ای در سایر کشورهای دنیا هم وجود دارد و نمی‌توان به تعبیری عامه از آن به عنوان «فضولی» یاد کرد، چرا که این نظارت بر فضای مجازی عمومی محسوب می‌شود و حریم خصوصی افراد نیست اما کلیت این ماجرا شاید اذهان عمومی را به سمت و سوی انتقاد از یکدیگر در بزنگاه‌های اجتماعی سوق دهد.

شاید نتوان به لحاظ حقوقی به چنین نظارتی ایراد گرفت اما شاید به زبانی بسیار ساده بتوان گفت که «از فردا هر کسی از هر کسی خوشش نیاید، می‌تواند راپرت او را بدهد و فضای زندگی مردم به نحوی پلیسی شود.»

راه‌اندازی بسیج در فضای مجازی

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی، خبر راه‌اندازی تیم چندین هزارنفره داوطلبانه نظارت‌گر را با عنوان «بسیج در فضای مجازی» اعلام کرده و توضیح داده که « این‌ها حدود ۱۸ هزار نفر هستند و به صورت داوطلبانه، رصد سایت‌های متخلف را به دادستانی کل گزارش می‌کنند.»

عبدالصمد خرم‌آبادی، گفته راه اندازی این بسیج در فضای سایبر برای این است که آن‌ها «مواردی را که شاهد ارتکاب تخلف از سوی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشند به دادستانی کل کشور گزارش کنند.»

وقتی گزارش‌های داوطلبانه منبع اصلی برخورد می‌شود.

به گفته معاون دادستان کل کشور « یکی از منابع اصلی برخورد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با سایت‌های متخلف همین گزارش‌های داوطلبانه مردمی است.»

آقای خرم‌آبادی در رابطه با نحوه همکاری با این نوع بسیج در فضای مجازی، گفت «افراد می‌توانند با مراجعه به سایت internet.ir و دسترسی به قسمت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارشات خود را ارسال کرده و اعلام همکاری داوطلبانه کنند.»

وظیفه‌ای که دست به دست می‌شود

به نظر می‌رسد که مسئولان نباید وظیفه نظارت را بر گردن مردمی که از آن‌ها با عنوان داوطلب یاد می‌کنند، بیندازند؛ این وظیفه مردم نیست که بر هم نظارت داشته باشند با این بهانه که امنیت خود را که در گرو همان نظارت است، حفظ کنند. شاید اولین چیزی که به ذهن هر شهروند عادی پس از خواندن خبر این نظارت 18 هزارنفره، خطور کند، این باشد که مسئولان خود، نمی‌توانند وظایف نظارتی‌شان را انجام دهند و آن را از گردن خود باز کرده و به گردن مردم می‌‌گذارند!

شاید آخرین اخباری که از نظارت بر فضای مجازی حکایت می‌کند مربوط به «تشکیل کمیته نظارت بر فضای مجازی در ستاد انتخابات کشور» باشد؛ وقتی سخنگوی وزارت کشور از آخرین تدابیر اتخاذشده درباره ارتقاء امنیت و حفظ آرامش و همچنین هماهنگی‌های ایجاد شده بین دستگاه‌ها در این عرصه خبر می‌دهد. به لحاظ سیاسی و انتخاباتی اگر بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، شاید نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هم در راه‌اندازی این تیم داوطبانه نظارت، بی‌تاثیر نباشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در ایران مخاطبان زیادی دارند.

به گزارش صدای آمريکا به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که به مشهد سفر کرده است روز یکشنبه ۱۷ بهمن در دیدار با اساتید حوزه علمیه خراسان گفت که شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در ایران مخاطبان زیادی دارند.

او با بیان اینکه دولت در برخورد با این پدیده‌ها به سمت شیوه‌های کنترل شده می رود گفت: « هم اکنون در تلگرام ۱۸۰ هزار کانال فعال است که ۹۰ درصد آنان بر اساس رصد انجام شده، اجتماعی و مربوط به ارتباطات فامیلی خانوادگی و دوستان است. از ۱۰ درصد باقی مانده دیگر، هفت درصد سیاسی و سه درصد دیگر کانال های منحرفی است که دو و نیم درصد آن فاسد و غیراخلاقی و نیم درصد ضددین هستند

_____________________

آرمان ـ  چهارشنبه ۲۰ بهمن۱۳۹۵ـ کد خبر: ۱۷۷۸۵۳

تیغ دولبه فضای مجازی

آرمان: دوره کنونی را عصر ارتباطات می‌دانند و یکی از امکان‌هایی که این دوره در اختیار انسان‌ها قرار داده، کم کردن فواصل به واسطه فضای مجازی است، اما فارغ از نتایج مثبتی که این امکانات برای مردم دنیا فراهم آورده، موضوعاتی وجود دارد که نمی‌توان آن را انکار کرد؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان، فضای مجازی به تیغ دولبه‌ای می‌ماند که در صورت عدم مدیریت به خشونت و آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، خودکشی و... می‌انجامد. فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارد، توانسته به خوبی در زندگی مردم جا باز کند. مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده‌اند و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، با هم ارتباط برقرار می‌کنند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهای اصلی اینترنت، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. شاید عیب اصلی ارتباط‌های اینترنتی آن است که ارتباط در فضای مجازی، اساسا بر متن استوار است و بنابراین، از نشانه‌های بصری و شنیداری در تعامل‌های رو در رو بی بهره است. امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و... مواجه است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرایند تاثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند.

سونامی آسیب‌های اجتماعی

فرماندهی انتظامی استان زنجان در همایش «عوارض ناشی از خشونت بر خانواده» گفت: در زمان حاضر فضای مجازی منشا الگو برداری‌های تربیتی برای افراد به ویژه کودکان و نوجوانان شده است و در صورت نبود مدیریت صحیح در این زمینه در آینده نزدیک باید منتظر سونامی آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه باشیم. علیرضا صالحی به اعتیاد کودکان و نوجوانان به شبکه‌های اجتماعی مجازی اشاره کرد و افزود: به واسطه نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ارتباطات نسل امروز، روابط خانوادگی در زمان حاضر به هیچ وجه در چهارچوب انتظارات نیست و به نوعی ارتباطات در خانواده در جایگاه اصلی خود قرار ندارد. او با بیان اینکه زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی به ویژه خشونت در درون خانواده‌هاست، افزود: اگر قوانین کشورهای غربی در حوزه خانواده صحیح و درست بود امروز شاهد برگشت آنها از قوانین خودشان نبودیم. صالحی به کاهش آستانه تحمل افراد جامعه در ارتباط‌های روزمره و وقوع نزاع‌های فردی و جمعی در جامعه اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین هزینه برای به دست آوردن آرامش، برخورداری از فضیلت اخلاقی«گذشت» است که در سیره معصومین(ع) و متون دینی برای التزام به این فضیلت سفارش‌های موکدی آمده است. به گفته این مقام انتظامی، براساس آمارها، طی۱۰ سال گذشته با افزایش وقوع خشونت در جامعه مواجه هستیم و لازم است تدبیر جامعی در مورد وقوع آسیب‌ها انجام گیرد. او سست بودن پایه‌ها و اعتقادهای دینی در جامعه را از دلایل دیگر بروز خشونت در جامعه دانست و اضافه کرد: فقر و فاصله طبقاتی، بی عدالتی، زندگی ماشینی، هر کدام در اشاعه خشونت در جامعه تاثیر گذار هستند.

خشونت سفید چیست؟

خشونت سفید یا خشونت اینترنتی، شامل مصادیق آزار و اذیت، کلاهبرداری، تهدید و... است که در فضای مجازی به ویژه علیه زنان اتفاق می‌افتد. اگر در گذشته، تعقیب، متلك گفتن و فحاشی در كوچه و خیابان بود كه زنان را آزار مي‌داد، با ظهور تكنولوژی‌های روز، انواع آزار و مزاحمت اینترنتی، ارسال عكس‌ها و پیغام‌هایی كه مصداق آزار جنسی هستند و سوءاستفاده و انتقام‌گیری مجازی هم به آنها اضافه شده است. موضوعی كه منحصر به ایران نیست و هشدار سازمان ملل را هم در پی داشته است. سازمان ملل اعلام كرده اینترنت به فضای تازه‌‌ای برای خشونت علیه زنان تبدیل شده و در شرایطی كه میزان خشونت علیه آنها به طرز نگران کننده‌ای بالاست، خشونت در فضای مجازی هم رواج پیدا کرده و زنان در توئیتر، اینستاگرام، فیسبوك و... به مسائل مختلفي تهديد می‌شوند. نگاه كوچكی به خبرها نشان می‌دهد كم ‌نیستند مواردی شامل باج‌خواهی و تهدید به بی‌آبرویی با انتشار عكس و اطلاعات شخصی، ردیابی و آزار مداوم، متلك‌گویی، درخواست رابطه جنسی و اجبار به برقراری رابطه، كلاهبرداری و بسیاری از مصادیق دیگری كه همه آنها تحت عنوان خشونت آنلاین، خشونت اینترنتی یا خشونت سفید شناخته می‌شوند. این خشونت‌ها همیشه هم برای كسب منفعت خاصی نیستند، بلكه گاهی از سر ناآگاهی انجام می‌شوند و در مواردی ریشه در دور كردن زنان از فضاهای عمومی دارند. این فضای عمومی كه حالا جايش را از خیابان به اینترنت داده، قلمروی است كه در بعضی فرهنگ‌ها تسلط مردانه‌ای بر آن حاكم است و عده‌ای تلاش می‌كنند همچنان این سیطره قدرت حفظ شود

از هر پنج طلاق، سه مورد مربوط به فضای مجازی است

یک روانشناس با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود می‌توان گفت که امروزه از هر ۵ مورد طلاق، سه مورد مربوط به آسیب‌های فضای مجازی است، اظهار داشت: بسیاری از خانواده‌های امروزی تحت تاثیر فضای مجازی و آسیب‌های ناشی از آن درگیر طلاق شدند. علیرضا امین زاده گوهری با اشاره به جنگ‌های نرم امروزی در جامعه، عنوان کرد: در حال حاضر و با تاکیدات رهبر معظم انقلاب به جنگ نرم، باید موضوع طلاق را در کنار تمام عناصر خود، از این بعد نیز مورد بررسی قرار داد. همچنین یک کارشناس اجتماعی با اشاره به ۶ بعد مختلف طلاق، عنوان کرد: ۳ بعد از تمام ۶ بعد دلیل طلاق نقش بسیار پر رنگی در جامعه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها به مباحث اقتصادی زوجین مربوط می‌شود. طیبه میرزا اسکندری ادامه داد: مسائل اقتصادی در حین طلاق همواره بسیاری از مسائل اجتماعی را به همراه دارد که زوجین را در عین رفع مشکلات اقتصادی درگیر موضوعات و آسیب‌های اجتماعی می‌کند. او با اشاره به اینکه موضوعات طلاق و آسیب‌های بعد از آن باید از دیدگاه جامعه شناسان بررسی دقیق شود، خاطرنشان کرد: اگر چه بعد قانونی با مسائل اجتماعی بی‌ارتباط نیست، اما بعد روانی و عاطفی در رقم خوردن مسائل اجتماعی نقش بسیار مهم‌تری دارد.

قاچاقچیان اینترنتی

یکی دیگر از مشکلاتی که به واسطه فضای مجازی به وجود آمده، سوءاستفاده قاچاقچیان مواد مخدر از این فضاست؛ سایت‌های فروش مواد سال‌هاست در فضای مجازی فعالیت دارند و مدت‌هاست از این راه مشتری جذب می‌کنند، البته پلیس همواره در کمین آنها نشسته و سالی چند سایت را بسته و چند گروه از گردانندگان را دستگیر کرده، ولی با این حال باز هم این قاچاقچیان هستند که باردیگر شبکه‌های فروش و توزیع مواد مخدر را در فضای مجازی راه می‌اندازند. براساس آخرین آمار، ۵۱ سایت فارسی زبان که زیر پوشش سایت علمی، جذب مشتری می‌کردند و برای مشتاقان دانستن، شیوه مصرف مواد را شرح می‌دادند، شناسایی شده‌اند، اما حتی خوشبین‌ترین آدم‌ها هم می‌دانند که شناسایی این تعداد، پایان کار قاچاقچیان اینترنتی نیست. قاچاقچیان مجازی یاد می‌دهند که چطور تولیدکننده باشیم، اما یقینا آنها زیر و بم کار را لو نمی‌دهند و فوت کوزه‌گری را پیش خود نگه می‌دارند. به غیر از فرمول ساخت، شیوه مصرف هم در این سایت‌ها موجود است. اینها قدم به قدم، مشتری صفر کیلومتر را پیش می‌برند و به مصرف حرفه‌ای می‌رسانند. به گفته هومان نارنجی‌ها، کارشناس مواد مخدر «نوجوانان به دلیل حس کنجکاوی از هزار تا ۲هزار سایت غیرقانونی و غیرعلمی، اطلاعاتی کسب می‌کنند و نمی‌دانند که این سایت‌ها توسط خود فروشندگان مواد مخدر بالا آمده است. در این سایت‌ها مواد مخدر خوب جلوه داده می‌شود و گفته می‌شود نه تنها عوارضی ندارند بلکه مفید هم هستند. به نوجوانان گفته می‌شود که این مواد کاربردهای پزشکی دارد.»

-----------------------------------------------

۱۷-اسفند-۱۳۹۵

جنگ سایبری فتا

 

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌شرقی (فتا) گفت که در سال‌جاری سه گروه ۱۶ نفره مدلینگ در استان توسط نیروهای این پلیس شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، محسن محمودی رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان‌شرقی گفت: “در سال‌جاری سه باند ۱۶ نفره مدلینگ در استان توسط نیروهای این پلیس شناسایی و منهدم شد”.

 

وی متدکر شد: “امسال حدود۸۰ درصد کانال‌ها با محتوای مجرمانه کشف شدند و ۲۰ درصد مابقی به علت اینکه سرورها در داخل کشور نیست، از طریق فتا اقدام به کشف شده است”.

 

لازم به اشاره است دستگاه امنیتی بصورت مشخص از سال جاری فعالیت های مد و فشن در دنیای مجازی را بعنوان قسمتی از جنگ سایبری خود با جهان غرب دسته بندی کرده و از این رهگذر به برخورد با شهروندان فعال در این حوزه ها مبادرت می کند.

-------------------------------------------------

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©