Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ برابر با  ۳۰ مارس ۲۰۱۷
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶  برابر با ۳۰ مارس ۲۰۱۷
خبر

 

فصل مشترک های مطالباتی را دریابیم

 

اردوی کار: مطالبه خواهی برای تبدیل شدن به یک جنبش سراسری در کشور ناگزیر است بر فصل مشترک های بخش های مختلف اردوی کار تکیه کند. در مرحله کنونی تمرکز بر فصل مشترک های بخش های سازمان یافته اردوی کار در اولویت است. این بخش ها در وجه عمده شامل معلمان، بازنشستگان، پرستاران و کارگران هستند. تعیین میزان مستمری بخش حداقل بگیر بازنشستگان تامین اجتماعی بر پایه ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی بر اساس حداقل دستمزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار، یک فصل مشترک مطالباتی مهم میان نارضایتی وسیع کارگران از حداقل دستمزد و ناچیز بودن مستمری ۹۳۰ هزار تومانی بازنشستگان حداقل بگیر تحت پوشش تامین اجتماعی است. بازنشستگان زیر پوشش تامین اجتماعی همراه با خانواده هایشان جمعیتی بیش از سه میلیون نفر را تشکیل می دهند. این بازنشستگان عمیقا ذینفع اند که به صورت جمعی علیه مستمری تعیین شده اعتراض کنند. کارگران کارخانه ها که آنها هم از نازل بودن حداقل دستمزد در رنج اند، هم سرنوشتان این بخش از بازنشستگان هستند. سرباز  مغلمان، دانشجو معلم، حق التدریسی ها،  کارکنان واحدهای برون سپاری شده در بخش های مختلف نظام آموزشی که همگی حداقل بگیر و دارای قراردادهای موقت و گرفتار معوقه های مزدی طولانی هستند نیز از فصل مشترک مطالباتی با کارگران واحدهای صنعتی برخوردارند و می توانند حلقه اتصال نارضایتی های عمیق کارگری بخش های صنعت، خدمات و معادن، با فرهنگیان باشند. فصل مشترک های واقعی مطالباتی حلقاتی هستند که مطالبه خواهی بخش های مختلف اردوی کار را در پیوند با هم قرار می دهند و به سراسری شدن آن کمک می کنند. پیوند اعتراضات معلمان، بازنشستگان، پرستاران، پیراپزشکان با بخش های مختلف کارگران فرصتی فراهم می کند که بخش های پراکنده و سازمان نایافته اردوی کار مثل کارگران بخش کشاورزی؛، دستفروشان، زنان سرپرست خانوار و... بتوانند با پرچم های مطالباتی خودشان به بخش سازمان یافته بپیوندند.

---------------------------------------------------

گزارش کار تیم کارگروه دفاع از حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری

 

با عرض سلام و ارادت و تبریک مجدد سال نو خدمت شما بازنشستگان گرانقدر کشوری و لشگری

 

از آنجایی که تعدادی از عزیزان مسئله همسان سازی و فرجام آن را پیگیری می نمایند لذا موارد ذیل جهت اطلاع از آخرین وضعیت ، اقدامات انجام شده و در دست اقدام، اعلام می گردد ،شایان ذکر است چون اعضای این کارگروه بنا ندارند با ارائه امیدهای واهی موجب کاهش انگیزه بازنشستگان عزیز در احقاق حقوق خویش شوند لذا همانند روش و خط مشی این کارگروه تا اخبار موثق از منابع معتبر دریافت نگردد، از انتشار آن خودداری خواهند نمود.

در ارتباط با مسائل پس از تجمع۹۵/۱۲/۲۲  طی همان روز تا فرارسیدن تعطیلات همه روزه پیگیری های متعدد به عمل آمده که نتیجه آن تهیه یک گردشکار در همان روز تجمع برای ریاست جمهوری بود که برابراعلام مسئولین ذیربط گردشکار مذکور به رویت ریاست دفتر ایشان رسیده و در مورد پیشنهادات بازنشستگان ابهاماتی بر آن وارد گردیده که قرار است فردا مورخه ۹۶/٠۱/٠۹ به منظور رفع ابهامات و احیانا پاسخ به سئوالات به نهاد ریاست جمهوری مراجعه شود.

در گردشکار مذکور چهار پنج خواسته اساسی از جمله:

 تسریع در اجرای همسان سازی( یک ساله)،

 اعاده ۱۰ درصد اختلاف به جای ۱۵ درصد،

 تسریع در دائمی نمودن ق م خ ک با اشاره به مواد کلیدی مورد نظر بازنشستگان از جمله مواد۱۰۹، ۱۲۵ و ... و ... مطرح گردیده است.

در مورد باز نشستگان زیر دو میلیون تومان ،دولت در حال اقدامات ابتدایی برای تهیه و تدوین آیین نامه مربوط است که ان شا... به نحوی مطلوب انجام خواهد شد. البته ما درخواست نموده ایم برای تهیه آیین نامه مذکور نمایندگان بازنشستگان نیز می باید حضور داشته باشند.

‌ برابر اطلاعات واصله ستاد کل نیز پیرو انعکاس گسترده حضور شما عزیزان در تجمعات اخیر و البته توصیه های ف م ک قوا، به شدت در حال پیگیری جهت اجرایی شدن افزایش حقوق بازنشستگان است که تذکر داده ایم تا عملا اجرایی نشود بازنشستگان آن را باور نخواهند داشت.

اقداماتی در دست است تا در صورت تصویب ف م ک قوا ( تأکید می کنیم در صورت تصویب ایشان)، جمعی از منتخبین باز نشستگان با معظم له دیدار و مشکلات خویش را به صورت رو در رو مطرح نمایند.

قریبا ملاقاتی از سوی کارگروه با نوبخت و نمکی انجام  که نتیجه آن اعلام خواهد گردید.

نامه مبسوطی جهت گلایه از عدم همراهی مسئولین دولت و مجلس در دست تهیه وارسال است( با ارائه مستنداتی مشتمل بر قول های آنان در سال ۹۵ مبنی بر مساعدت به باز نشستگان).

درمورخه۹۵/۱۲/۲۳ ( یک روز پس از تجمع )نیز رییس مجلس درمصاحبه ای ذکر نموده که بودجه ای۱۰۰۰۰ میلیارد تومانی برای همسان سازی بازنشستگان لحاظ خواهد شد( البته روز بعد از آن، نوبخت مجددا آن را ۳۴۰۰ میلیارد ذکر نمود). به هر صورت پیرو این تناقضات گفتاری، شایعه تهیه لایحه ای در راستای ترمیم حقوق باز نشستگان به گوش می رسد که در حال حاضر از طریق منابع خویش به دنبال صحت و سقم این موضوع می باشیم.

در صورت عدم پاسخگویی مناسب به اقدامات فوق و انجام اقدامات عملی تا اواخر فروردین( به ویژه تا قبل از انتخابات)، برنامه تجمعات گسترده و اعتراضی در اقصی نقاط کشور ودر مقاطع حساس در برنامه خواهد بود، علاوه بر آن کمپین عدم شرکت کلیه بازنشستگان کشوری، لشکری، تأمین اجتماعی و حدود چهل صندوق دیگر بازنشستگی و خانواده آنان در انتخابات اواخر اردیبهشت ماه که پیش بینی می شود قریب به ۲۰ تا ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند خیلی سریع راه اندازی خواهد شد( البته مورد اخیر در نامه ای که اخیرا به معاون اول ریاست جمهوری نوشته شده به ایشان یادآوری گردیده است) خواهش نمایندگان شما این است که مورد اخیر ( کمپین عدم شرکت در انتخابات) را از هم اکنون به کلیه باز نشسته های کشور اطلاع رسانی نمایید.  

 

تیم کارگروه دفاع از حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری

---------------------------------------------------

 

با سلام وعرض ادب محضرسروران عزیز

 

پیروبازدیدریاست محترم جمهوری(دکترروحانی) ازمنطقه آزادبندرانزلی امروز مورخه ۹۶/۱/۱۰نامه ای جامع وکامل باشرح کامل همسانسازی حقوق باذکرتمام مواردو موادقانونی وتضییع حقوق حقه واجحافی که برکلیه بازنشستگان کشوری ولشکری رواشده…توسط امیربزرگواردکترفرهنگی عزیزنگارش وتحویل حقیرگردید………لذا ضمن هماهنگی باتعدادی از دوستان نامه مربوطه از طریق مجاری متعددجهت ارجاع وتقدیم به ریاست محترم جمهوری اقدام گردید,……درنهایت این نامه توسط یکی ازدوستانNavyکه درمراسم افتتاح پروژه هادرمحل حضورداشتند بصورت مستقیم تحویل مقام محترم ریاست جمهوری گردید,……که ایشان هم تلویحا قول رسیدگی دادند,………لازم بذکراست این هماهنگی و انجام کار از دیشب با پیگیری مستمر و بی وقفه امیربزرگوارفرهنگی عزیزوتیم محترم کارگروه صورت گرفت, لذا بدینوسیله بنده به نمایندگی از همه عزیزان از ایشان و تیم محترم کارگروه کمال تشکروامتنان رادارم,………وبرای همه سروران ارزوی سلامتی ونشاط ازدرگاه حق مینمایم.

باسپاس واحترام محمدنیکویی

----------------------------------------------------

با سلام و عرض ارادت خدمت بازنشستگان عزیز لشکری و کشوری،

 

پیرو اطلاعیه قبلی، امروز مورخه ۹۶/۱/۹ سه نفر از اعضای کارگروه به نهاد ریاست جمهوری مراجعه نمودند. پیرو تجمع مورخه۹۵/۱۲/۲۲ گردشکاری به صورت ضرب الاجل برای دفتر ریاست جمهوری تهیه شده و اهم خواسته های بازنشستگان در ارتباط با همسان سازی در آن قید شده بود که برخی از بدیهیات مندرج در آن مانند ماده ۳۷ برنامه ششم( ۳۰ کنونی) و برخی دیگر از مستندات برای مسئولان ذیربط نامفهوم بود( علی رغم داشتن معاونت حقوقی و پارلمانی و ... در نهاد ریاست جمهوری). لذا با این که دفتر ریاست جمهوری  اصرار داشتند خیلی فوری خواسته های بازنشستگان را به مبادی ذیربط اعلام نمایند ولی به لحاظ اهمیت موضوع و ضرورت یک اقدام اداری موثر، با اصرار اعضای کارگروه قرارشد گردشکار ریاست جمهوری توسط خود کارگروه اصلاح و در تاریخ۹۶/۱/۱۴( پایان تعطیلات) همراه با یک کتابچه از سوابق مربوط به اقدامات به نهاد مذکور تحویل گردد که هم اکنون در دست اقدام است. ضمنا از آنجایی که ریاست جمهور فردا مورخه۹۶/۱/۱۰ نیز عازم استان گیلان هستند نامه ای نیز از سوی بازنشستگان لشکری و کشوری استان گیلان تهیه که فردا از طریق همرزمان عزیز گیلانی در منطقه آزاد تجاری انزلی به ایشان تحویل خواهد گردید.

 

با آرزوی موفقیت بازنشستگان لشگری وکشوری

----------------------------------------------------

بسم الله الرحمن الرحیم

نامه بازنشستگان به رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی

باسلام واحترام فراوان

 فلسفه تدوین و تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری، جلوگیری و ممانعت از اختلاف حقوق در شرایط یکسان بین بانشستگان و کارمندان ، و همچنین بین خود بازنشستگان در شرایط یکسان هدف و نظر مقنن بوده و هست، که در ماده 64 قانون م . خ. ک ،که مادر بقیه مواد فصل دهم می باشد با صراحت و شفافیت کافی به این موضوع اشاره دارد ، و در مواد109و 125 مجددا تاکید براجرای قانون شده است. برای هر کسی که کمترین آشنایی با قانون دارد واضح و مبرهن است که حقوق بانشستگان باید مانند حقوق شاغلین تعیین گردد که سازمان بازنشستگی از اجرای این ماده قانونی امتناع کرده ،  به همین خاطر ما بازنشستگان خواهان اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری در مراحل بررسی بودجه و تصویب آن درصحن علنی مجلس هستیم بطوریکه همه منابع مالی و اعتبارات اجرای این قانون دربودجه سال 96 دیده شود. در ده سال گذشته نه قوه مجریه و نه قوه مقننه در دائمی واجرا نمودن  قانون مدیریت خدمات اقدامی ننموده است و حقوق هزاران بازنشسته پایمال و ضایع شده ، دریافتی ما بازنشستگان بطور کامل و جامع در سالهای گذشته پرداخت نشده، با ارائه دفترچه درمانی و تکمیلی ناقص حتی به سلامتی ما هم رحم نکرده اند ،و این ظلم و ستم و ناعدالتی در پرداخت های بازنشستگان تا کی باید ادامه داشته باشد؟ آیا از وضعیت درمانی و سلامت بازنشستگان کشوری خبر دارید؟ يا اینطورى می خواهند آمار بازنشستگان را کاهش دهند ! چرا دولتمردان بفکر وضعيت معيشتى بازنشستگان نيستند ومشکل ما را حل نمى کنند وضعيت برادران مومن خود دریابید  و مطمئن باشید خداوند متعال ودعاى خيرخانواده بزرگ بازنشستگان که صادقانه عمر خود را در ايام بحران در خدمت کشور اسلامى مان ايران عزيز بوده و هست سپرى نموده ايم خواسته بحق و قانونى پيشکسوتان جامعه را جامه  عمل پوشانده و مطمئن باشيد خداوند منان اجر شما را خواهد داد و به شما رحم خواهد کرد .

 و ياد آورمى شويم بازنشستگان موجود ، آینده شاغلین فعلی بوده و مهمترین عامل کم کاری شاغلین فعلی ناشی از بی توجهی به بازنشستگان است ، چرا که آنها نیز آینده خود را در وضع موجود ما دیده و به جای تلاش برای حفظ ارزش های  نظام ، به دنبال حل مشکل معیشتی آتی خود هستند .

 خواسته های ما معیشتی و صنفی است ما سیاسی نیستیم و خواستار نهایی و اجرایی نمودن کامل قانون مدیریت خدمات کشوری از ابتدای شروع سال 96 هستیم .

 مجلسیان و قانون گذاران محترم ،  این قانون را تصویب نمایید .

 دولتیان و مجریان محترم ،  قانون اجرا نمایید.

پیش کسوتان فرهنگی به نمایندگی از خیل عظیم بازنشستگان فرهنگی سراسر کشور- مرتضی یعقوبی – خلیل اله مکتبی – نصراله خلیلی – کشاورزیان – محسن میرزایی – سعید احمدی –محمد تقی اکبرزاده

----------------------------------------------------

از تبعیض و فقر به تنگ آمده ایم. با هیچ جناحی عهد اخوت نداریم

بسم الله الرحمن الرحیم

بازنشستگان فرزانه و ارجمند

بیا تا قدر همدیگر بدانیم

که تا ناگه ز همدیگر نمانیم

در اولین ساعات سال ۹۶ هستیم ، سالی که که گذشت ،  شروع آن گرچه متحمل بار سنگین ناملایمات و سختی ها و اخبار ضد و نقیض و ناخوشایند و بدعهدی ها و عده های متعدد دولتمردان و مسئولین بوده ایم .

اما با همه ی بد عهدی ها و سختی ها و ناملایمات ، جامعه ی بازنشستگان را در کنار پیدا کردیم و ردیف بودجه و اختصاص مبلغ برای ترمیم حقوق و موفقیتِ اتحاد و سازماندهی نسبی و آگاه سازی ها و حق طلبی بازنشسته ها قرار بدهیم ، اعتقاد داریم که برای بازنشسته ها سالی خوب و موفق بود حتی اگر به حق و حقوق واقعی و قانونی خود نرسیده باشیم.

مهمترین دستاورد سال  ٩٥ برای بازنشسته ها شناخت و آگاهی بیشتر نسبت به حقوق خود و ریزش ترس و واهمه و یافتن بند اختصاصی حقوق و در یک کلام شنیدن فریادبلند یادگاران سالها انقلاب و جنگ و سازندگی و تحریم حتی اگر دولتمردان خود را به نشنیدن زده باشند. مدیران و ادمین های گروه های کشوری و استانی بر خود لازم میدانند به پاس این همه مجاهدت و همراهی های شماها ، از همه ی عزیزانی که چه با قلم ، چه باقدم  خدمتگزاران خود را همواره پشتیبانی کرده اید صمیمانه قدردانی و تشکر نمایند و دست یک یک شماها را به گرمی می فشارند.

یادمان باشد...

سرلوحه ی تمامی تلاش های گروه های کشوری و استانی مبتنی بر امید است و امید است و.....امید

شک نداریم که در سال جدید( سال ۹۶ )موفق خواهیم شد اگرهمچنان با هم باشیم و یأس وناامیدی را از خود و از گروه خود دور کنیم.

برتداوم دوستی ها و ارتباط تنگاتنگ با همه بازنشسته ها در سراسر ایران عزیز و سرفراز پایداری و همت کنیم.

عزیزان اعضا و افراد کارشناس با درایت و خرد جمعی ، پیشنهاد های منطقی و سازنده و راهکارهای خود را به مدیران و ادمین ها مرحمت فرمانید.

مرامنامه گروه ها را که هدفی جز خدمت به جامعه ی بازنشستگان ندارد رعایت فرمایید و از تنش و تفرقه جلوگیری فرمایید.و در جهت ایجاد امید و وحدت و یکدلی و یک زبانی تلاش بفرمایند ،به نتیجه می رسیم

ما به صراحت اعلام می داریم عاشق کشور و نظام هستیم و سیاسی نیستیم و با هیچ جناحی عهد اخوت نداریم . و از تبعیض و فرق و فقر به تنگ آمده ایم و بنا داریم با توکل بر خدای قادر و رحمان و به کمک همه ی بازنشستگان این ظلم تاریخی را برداریم

تقارن ولادت حصرت فاطمه و حلول سال۱۴۹۶ و سال خروس ، سال بیداری از خواب غفلت را به فال نیک می گیریم  با تبریک  آغاز سال نو و آرزوی بهروزی و موفقیت برای تک تک شما فرزانگان فرهیخته و خانواده های محترمتان عید باستانی را تبریک عرض می کنیم

از طرف مدیران و ادمین های گروه های بازنشستگان لشگری وکشوری و فرهنگی

شاگرد کوچک شما- مرتضی یعقوبی نیکو

----------------------------------------------------

«ترمیم حقوق بازنشستگان» یعنی تفرقه بیانداز، ریاست کن!!!

ابوالقاسم عابدین پور

بازنشستگان، آسیب پذیرترین قشر کارمندان دولت و در عین حال، فراموش شده ترین افراد مفید جامعه هستند!

آنچه در حال حاضر برای بازنشسته های خانه نشین، انجام می شود، گره زدن بر کلاف سردرگمی است که بازکردن آن، به راحتی صورت نمی گیرد.

:خواست صنفی کارمندان دولت، چه شاغل و  چه بازنشسته، توقع زیادی نیست.

رسیدن به خط فقر اعلامی حاکمیت، حداقل خواسته ی منطقی بازنشستگان است.

خیلی راحت به جای شعار « عدالت اجتماعی» اعلام کنند که نیازی با افراد بازنشسته ندارند!

کمی انصاف بد نیست، شما در طی سی سال آزگار ماهانه ده درصد از حقوق کارمندیش را کم کرده اید که امروز قوت لایموتش را تأمین کنید!

آن وضعیت بیمه های تکمیلی و این وضعیت شعار همطرازی و دست آخر بعد از این همه برو و بیا و تجمع و اعتراض، شکاف بین بازنشستگان برای خنثی کردن حداقل هماهنگی در اعتراضات صنفی!

مضحک ترین کلام در این بین، بحث «بار مالی» است.

«بار مالی» همه جا معنی نمی دهد، بجای آنکه به این مجموعه ی آسیب پذیر که آیینه ی تمام قد کارمندان و جوانان فعلی هستند، رسیدگی شود، بهانه ی نبود امکانات مالی مثل پتکی بر سرشان کوبیده می شود!

نبود امکانات مالی برای قشری معنا دار نیست که دیگر نه توان فعالیت دارند و نه توان اعتراض و نه توان تأثیر گذاری در جامعه! ضمن اینکه قبلأ بیش از آنچه به او می دهید، از او گرفته اید!!

بازنشستگان و کارمندان را مدتهاست از هم جدا کرده اند.

با مصوبه جدید، انگار منتظرند این قشر هر چه زودتر، از دیار فانی به دیار باقی بروند و  شّرشان از سر جامعه کم شود.

اجرای این برنامه، حتمأ با ناهماهنگی آغاز و با عدم اجرای صحیح، ادامه دار خواهد شد!

«بار مالی» بهانه ای است برای ادامه ی فقر در قشر بازنشسته!

 

بازنشستگانی که هر روز برایشان مثل عمری است و به انواع مشکلات جسمی و روحی در گیرند و برای روز و هفته ی دیگر دلواپس و نگرانند، برای تأمین حد اقل امکاناتشان به پنج سال آینده حواله داده می شوند!

اجرای برنامه ی ششم!!

این طرح، وعده ی بلا عمل است و از این نمد، کلاهی برای بازنشستگان دوخته نخواهد شد، مگر اینکه فکر دیگری برداشته شود.

البته از قدیم هم گفته اند که «سیر از گرسنه و سواره از پیاده، خبر ندارد» و ظاهرأ نباید داشته باشند!

ابوالقاسم_عابدین_پور

------------------------------------------------------

متن کامل اظهارت جناب تاج گردون در باره همسان سازی و ...

جناب تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق در بخش دیگری از اظهارات خود درباره مصوبه مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان نیز خاطرنشان کرد: بعد از این‌که کمیسیون‌های تخصصی پیشنهاد دادند ما در کمیسیون تلفیق برنامه ششم حکمی را تصویب کردیم که براساس آن طی برنامه ششم باید به گونه‌ای عمل کنیم که در پایان برنامه حقوق هر بازنشسته با شاغل همترازش بیش از 10 درصد تفاوت نکند که این مصوبه با ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان اصلاح شد و این تفاوت 15 درصد در نظر گرفته شد.

 

وی افزود: اگر قرار بود کل این همسان‌سازی یکجا اجرا شود ما نیاز به 13 تا 14 هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم. دولت در بودجه امسال 1000 میلیارد تومان برای این کار پیش‌بینی کرده بود که ما با همراهی دولت 2400 میلیارد تومان به این عدد اضافه کردیم و گفتیم اگر این اعتبار کم بود دولت اجازه دارد از تمامی ردیف‌ها از جمله اعتبار هدفمندی برای این کار هزینه کند.

 

وی با بیان این‌که از مجموع 2 میلیون و 200 هزار نفر بازنشسته، 1 میلیون و 600 هزار نفر آن‌ها زیر 2 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، گفت: ما در واقع اولویت را روی حقوق‌های زیر 2 میلیون تومان گذاشتیم و گفتیم حقوق این افراد زودتر همسان‌سازی شود. این ها کسانی هستند که یا حقوق کمتری می گیرند و یا زودتر از بقیه بازنشسته شدند.

 

نماینده مردم گچساران در مجلس با بیان این‌که اولویت اول در بودجه 96 بازنشستگان بوده‌اند، تصریح کرد: امیدواریم با احکام پیش‌بینی شده و طبق قانون فاصله بازنشستگان با شاغلین همترازشان به 15 درصد برسد. ما همچنین با دولت این توافق را کرده‌ایم که شب عید حکم آنها را بزنند و این همسان‌سازی هرچه سریع‌تر آغاز شود.

 

به گزارش ایسنا، سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، چهارشنبه شب با بیان این‌که حقوق بازنشستگان متناسب با خط فقر نیست، اضافه کرد: ما مقرر کردیم که این همسان‌سازی در 2 سال اول برنامه انجام شود و کسانی که زیر 2 میلیون تومان دریافتی داشتند ، در سال 96 حقوقشان افزایش پیدا کند .

---------------------------------------------------------

افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر در سال جدید

 

معاون فنی و درآمد سازمان تأمیناجتماعی در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد:

سیدحسین قاآنی/ معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تحت پوشش این سازمان در سال‌جاری خبر داد. محمد حسن زدا در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: پس از اینکه شورای عالی کار در آخرین جلسه میزان حداقل دستمزد کارگران را تعیین کرد سازمان تأمین اجتماعی هم طبق قانون با تبعیت از این مصوبه شورای عالی کار،حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را در سال جدید ۹۳۰هزار تومان تعیین کرد.

وی افزود افزایش ۵\١٤ درصدی حقوق فقط شامل بازنشستگان حداقل بگیر است که تعداد آنان بیش از یک میلیون و چهارصد هزارنفر است. محمد حسن زدا در ادامه در پاسخ به این سؤال که حقوق سایر بازنشستگان و مستمری بگیران چند درصد افزایش خواهد یافت گفت: مصوبات شورای عالی کار در خصوص مستمری بگیران حداقل بگیر است و در خصوص سایر سطوح مزدی ساز و کار دیگری اتخاذ خواهد شد که بزودی در قالب طرحی به هیأت دولت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برای این گروه از بازنشستگان که حقوق‌شان بالاتر از حداقل حقوق است به طور قطع میزان افزایش حقوق‌شان بالاتر از نرخ تورم خواهد بود.

محمد حسن زدا با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگان و مستمری بگیران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند درباره مبنای افزایش حقوق این افراد گفت براساس ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مستمری پرداختی نباید از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار کمتر باشد بنابراین حداقل حقوق این افراد امسال ۱۴/۵ درصد افزایش می‌یابد به عبارتی حقوق این دسته از بازنشستگان امسال از ۸۱۲هزار تومان به ۹۳۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت . محمد حسن زدا در پاسخ به این سؤال که افزایش حقوق بازنشستگان از چه زمانی اجرا می‌شود اظهار داشت با توجه به اینکه افزایش حقوق بازنشستگان باید در هیأت وزیران به تصویب برسد به‌احتمال فراوان افزایش حقوق آنان به اردیبهشت ماه موکول می‌شود. وی با اشاره به اینکه تعداد مستمری بگیران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی حدود سه میلیون نفر است اظهار داشت. این سازمان ماهانه بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان می‌پردازد. معاون فنی و درآمد در پاسخ به این سؤال که در چهار سال گذشته حقوق بازنشستگان چند درصد افزایش داشته است توضیح داد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده افزایش حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر بالاتر از نرخ تورم و سایر صندوق‌های بیمه‌ای است . به‌طوری که در چهار سال گذشته مجموعاً حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی ۸۱ درصد افزایش، داشته است که این میزان افزایش حقوق در دولت یازدهم رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد . معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: روند رشد حقوق بازنشستگان در طی چند سال اخیر بیشتر براساس بهبود معیشت و جبران قدرت خرید آنان بوده و افزایش‌ها بیانگر آن است که تلاش شده تا بخشی از مشکلات اقتصادی این افراد با تقویت حقوق‌شان کاهش پیدا کند. در واقع در سال 92، 25 درصد در سال 93، 25 درصد در سال 94، 17 درصد و در سال ۹۵، ۱۴ درصد به حقوق مستمری بگیران اضافه شده است.

محمد حسن زدا در پایان در پاسخ به این سؤال که علاوه بر افزایش ۱۴/۵ درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر چه تسهیلاتی دیگری برای آنان در نظر گرفته خواهد شد، افزود: به غیر اینکه حقوق این افراد امسال به ۹۳۰هزار تومان می‌رسد مزایایی چون حق مسکن، خواربار، حق عائله‌مندی نیز به حقوق آنان اضافه خواهدشد .در واقع حداقل بگیران بازنشسته فقط حداقل حقوق را دریافت نمی‌کنند بلکه مزایا و امکانات رفاهی هم به آنها ارائه می‌شود. به گفته محمد حسن زدا حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری بگیران براساس حقوق سال قبل خواهد بود که از بیستم تا بیست و هفتم مطابق حروف الفبا به حساب آنان واریز می‌شود.

--------------------------------------------------------

سلام وعرض ادب جناب‌آقای تاجگردون

نماینده دلسوز وپرتوان

 

تلاشها و پیگیریهای حضرت عالی در زمینه استیفای حقوق بازنشستگان بر هیچکس پوشیده نیست

از سوئی تا جائیکه از شما شناخت پیدا کردیم قولی که نتوانید عمل کنید نمی دهید

پیش از شروع سال نو فرموده بودید به عنوان عیدی احکام همسان سازی پیشکسوتان با حقوق زیر دو میلیون تا 28 اسفند صادر می شود

 

تا کنون از احکام خبری نشده مشکل کجاست؟؟؟

البته شاید قرار شده  این همسان سازی به سایر بازنشستگان هم تعمیم داده شود در این صورت میتوان تاخیر در وفای به عهد را نادیده گرفت

 به شما به عنوان نماینده نام الاختیار خود در خانه ملت اطمینان داریم امید که بتوانید ما را در استیفای حقوق مغفول مان یاری نمائید

 

بازنشستگان پرستاری  وپیراپزشکی -  سراسر ایران

--------------------------------------------------------

بین همسان سازی و متناسب سازی، تفاوت بسیاری وجود دارد

 

حسین سوری

 

برخی از دوستان می پندارند که در متون قانونی بازی با الفاظ داریم. خیر حتی یک کلمه می تواند براحتی معنی قانون را عوض کند و چالش دیگری را برای ما بوجود آورد.

توجه فرمایید مگر قانون نداریم که دولت موظف است متناسب با نرخ تورم حقوق ها را افرایش دهد؟ این عین قانون است. ولی در سال 89 که تورم بیش از 25 درصد اعلام شد، مگر بیش از 6 درصد حقوق ها را افزایش دادند؟ در سال 92 که بیشترین افزایش تصویب شد و 25 درصد را اعلام کردند، تورم که از 48 درصد فراتر بود. مشکل کجاست؟ هر سالی و هر دولتی، افزایش حقوق ها رامتناسب با تورم یک جور تعبیر و تفسیر می نماید .

اصلا چرا ما اکنون با مشکل حاد تبعیض مواجه ایم؟ چون حقوق ها مساوی با تورم افزایش نیافتند. برای شاغلین با تصویب فوق العاده هایی این مشکل تا حدودی حل شد. ولی بازنشستگان جا ماندند. نتیجه این شد که گاه یک شاغل همتراز دارد بیش از دو برابر بازنشسته مشابه خود حقوق می گیرد.

اولا این متناسب سازی در هفته قبل جای همسان سازی نشست که غلط است. چرا؟   چون فردا دولتی می آید و می گوید این 15 درصد و این متناسب سازی است! چگونه باید به اوگفت اشتباه می گویی؟

ثانیا، همسان سازی، فقط یک معنا دارد و آن همانند شدن حقوق بازنشستگان با شاغلین است. ولی متناسب سازی تعابیر  دیگری نیز دارد. و‌ هر کسی می تواند تعبیری کند و این خود یک مشکل اساسی است که دقیقا به زیان ماست.

هدف را گم نکنیم. یکی از اهداف اصلی ما همسان سازی است، نه متناسب سازی.

چگونه بگوییم که همسان سازی میان حقوق شاغل و بازنشسته مساوی هم شوند. ولی متناسب سازی، ممکن است که حتی 40 درصد حقوق شاغل را به بازنشسته ندهند و بگویند قانون گفته است متناسب سازی و نگفته همسان سازی.

از لیدرهای محترم کشور انتظار داریم اجازه ندهند هر روز با دستکاری در اصل و اساس قانون مصوب مدیریت خدمات کشوری مشکل دیگری را با استفاده از الفاظ و کلمات مبهم سر راه ما قرار دهند و ما را به بیراهه ببرند.

----------------------------------------------------------

تاریخ انتشار: 26مرداد1395|22:30

وکیل ملت ـ پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت

   | کد خبر: 187268

آرزوی دیرینه معلمان نظام هماهنگ حقوق

 نصراله خلیلی -سعید احمدی

وکیل ملت: سلام برانسان های پرتلاش جبهه های سخت روزگار ، که وجود تان پراز سخاوت وکلامتان نافذ و از الماس گرانبها ترهستید .

اسحله کارتان کتاب و دفتر بو د .و پنجره کلاش شما در یچه ای از نور به سوی جهان ناشناخته ، مکان مبارزه شما گچ و تخته سیاه وخودکار بیک آبی که حقایق تلخ وشیرین دوران آموزش را با عدالت می نگاشت .اما چگونه شد دست روزگار نامهربان ترا به دست نسیان و طوفان های سیاه تبعیض و .

قبل از این کمیسیون اجتماعی مجلس سال گذشته اعلام کرده بود «حداقل حقوق باید دو میلیون و ۶۳۱ هزار تومان باشد که این رقم بر اساس آخرین برآورد سبد هزینه خانوار محاسبه شده است»، اما کار‌شناسان اقتصادی بر این‌ باورند که خط فقر در ایران برای یک خانواده چهار نفره بیش از این مقدار است، اگرچه مقدار درآمد لازم برای یک زندگی عادی در کلان شهر‌تهران را دست‌کم سه میلیون تومان برآورد می‌کنند.

چنین فاصله فاحشی تنها در سایه توجه به کاهش ارزش حقوق فرهنگیان و کارگران نسبت به هزینه‌های روزمره زندگی در هشت سال دولت قبل قابل فهم است. در بیشتر این سال‌ ها حقوق فرهنگیان به خصوص بازنشستگان فرهنگی و کارگران با فاصله‌ های قابل توجه از نرخ رسمی و نه واقعی تورم تعیین شد و این گروه از جامعه روز به روز فقیر‌تر شدند.

این است معنی عدالت در نظام پرداخت حقوق ومزایا ولی در عوض انسان ها ی مادی و مدیران متخلف با چند ماه حقوق و مزایای نجومی خود معادل حقوق 30سال یک کارمند رااخذ می کنند ولی همه چیز آرومه آب از آب تکان نمی خورد و معلم باید همچنان با قوانین تبعیض آمیز و تورم وگرانی وهزینه های سرسام آور و کمرشکن زندگی دست و پنجه نرم کند ؟

معنا و مفهوم عدالت را خوب یاد گرفتیم.......ولی ما سرکلاس در درس های مختلف کتابهای درسی عدالت وحقوق شهروندی راسرلوحه ی کارمان قرار دادیم جوهر خودکارمان تقوا وانصاف بود .کاش مجلس تصویب می کرد خط دیگری زیر خط فقر بکشند تا شاید ما هم در گوشه ای از این دنیا به حساب بیاییم نه اینکه فراموش شویم مدارسی به نام دولتی حلبی آباد نظام آموزشی نباشد عدالت آموزشی در کجاست در روی زمین یا در آسمان هفتم ؟

این کشتی به گل نشسته نظام آموزشی با استیضاح وزیر اصلاح نمی شود ضعف هایی جدی در آموزش وپرورش وجود دارد که تاکنون برطرف نشده است .که باید ساختار نظام آموزشی تغییر کند انتصابات سیاسی در حوزه ستادی واستان ها ، عدم اجراشدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدم تغییر و تحول زیر ساخت ها و عدم اجرای به موقع زیر نظام های این سند که قرار بود یکساله انجام شود ، اجباری شدن موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان بعداز همه اعتراضات وکشمکش ها دوباره اختیاری شد ، دغدغه مالی ومشکلاتی در حوزه مالی وجود دارد

از جمله در بانک سرمایه وعدم شفاف سازی در صندوق ذخیره فرهنگیان ، عدم پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته و عدم اجرای رتبه بندی معلمان وتغییرات غیر اصولی کتاب ها ، بی انگیزگی معلمان ، مشکلات عدیده معیشتی و منزلتی ،عدم انتخاب رئیس برای دانشگاه فرهنگیان ودهها مشکل دیگر باعث شده ضعف ها شدت یابد و وزیر نتواند رسالت و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهد وقتی میانگین حقوق معلمها بسیار پایین باشد رغبتی برای کار وتلاش مضاعف نیست .معلمی که دغدغه معیشت دارد نمی تواند تدریس موفقی داشته باشد این در حالی است .که بانک مرکزی هزینه خانوار را طبق هزینه های زندگی سه میلیون اعلام کرده سال گذشته ولی حقوق یک معلم بازنشسته با مدرک لیسانس 30 سال خدمت صادقانه 1400000می باشد .

مسئولان از خواب غفلت بیدار شوند بازنشستگان آینه تمام نمای شاغلانند . به حرمت ومنزلت این شغل قسم تا معلم تامین نشود مطمئن باشید تمام طرحها و تصمیم گیری ها در آموزش و پرورش محکوم به شکست است . خواسته ها ومطالبات معلمان را تامین و اجراکنید .

معلم ها خواستار اصلاح و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند همان ماده 125 که در دوران طلایی رئیس جمهور سابق اجرا نشد وتاکنون هم معطل مانده است و به هرجایی سرک می کشد و در کمدها و قفسه ها خاک می خورد؟ اما از عدالت در حقوق ها خبری نیست ؟... .....

همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هماهنگی دولتمردان و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور باید در طرح ویا لایحه ای فراگیر جامع وکامل متناسب بارضایت جامعه فرهنگیان و معلمان بازنشسته فراهم نمایند و مشکلات این قشر را که سا لیان زیادی است برروی هم انباشته شده است با اصلاح و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان سازی حقوق آنها با سایر وزارتخانه ها هماهنگ شود تا بخشی از مصائب و مشکلات آنها مرتفع گردد.

فرستنده : معلمان بازنشسته سراسر کشور

 فرهنگی بازنشسته نصراله خلیلی و سعید احمدی

--------------------------------------------------------

 

یعنی هر بازنشسته ماهی بیش از 5 میلیون حقوق می گیرد و باز اعتراض دارد؟

 

دوستان تعجب نکنند. این ارقامی است که از سوی یک منبع معتبر بین المللی به نام گلوبال فاینانس منتشر شده است. ارقام هم درست اند و با احتساب فروش نفت و گاز و تمامی اقلام دیگر به دست آمده است. در این گزارش آمده که  متوسط در آمد ناخالص هر ایرانی بیش از 18 هزار دلار در سال است. 

در آمد سرانه از این نوع، زمانی کارایی لازم را دارد که فاصله طبقاتی گروه های در آمدی کم باشد. مانند فرانسه که بین  حداکثر حقوق بگیر دولتی با حداقل بگیران،  نسبت 3 به یک برقرار است.

ولی در شرایطی که در کشور ما یکی 10، دیگری 8 و سومی هزار میلیارد تومان اختلاس دارد، چگونه می توان گفت که میانگین در آمد سرانه گویاست?

اصلا دقت کرده اند که کل حقوق پرداختی صندوق بازنشستگی در هر ماه و هر سال، برای حدود یک میلیون و 300 هزار بازنشسته تحت پوشش این صندوق چقدر است?

سخن کوتاه کنم که اگر نکات بس مهم لحاظ نشود، این رقم اعلام شده این منبع جهانی می گوید که هر بازنشسته در هر ماه، به طور متوسط بیش از 5 میلیون تومان حقوق می گیرد!!! آیا چنین است? اگر این گونه است، پس این همه اعتراض و گلایه برای چیست?

نکته بسیار مهم دیگری که گفته نشده، همین رقم بیش از 18 هزار دلار در سال، بر مبنای شاخص قدرت برابری خرید حاصل شده است. وگرنه، ای بسا همان کشور با در آمد 500 هزار دلاری، عملا خیلی بیش از این سهمش بوده و همین 18 هزار ما بر حسب دلار واقعی، کاهش بس زیادی دارد.

حسین سوری

---------------------------------------------------------

پیام بازنشسته

ریاست محترم جمهوری

جناب آقای حسن روحانی

عرض سلام وادب

 

      این جانبان بازنشستگان سراسر کشور بخصوص بازنشستگان پرستاری وپیراپزشکی به عرض میرساند میدانیم درچه شرایط سخت ونابسامانی کشورقراردارد وعلت این آشفتگی که بشما رسید چیست وکیست امااینک باتوجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ،افرادی که بهتراز من میشناسید درتلاش هستند تا مسبب این وضعیت معیشیتی مردم را شمامعرفی کنند تا بانچه که میخواهند برسند که لازمست باطلاع برسانم حدود ۲۰میلیون رای بازنشستگان کشوری ولشکری  پرستاری وپیراپزشکی وخانواده های شان میتواند تمام محاسبات آنان را درهم بریزد

کافیست نگاهی متفاوت به وضعیت معیشیتی این قشر بیاندازید وبادستوری به‌ جناب نوبخت باعث تغییر وضعیت معیشیتی این قشر عظیم گردید

 وبدیهیست رای  گروه های ‌لشکری وکشوری پشتیبان شما خواهد بود

 

باسپاس پرستاران وپیراپزشکان بازنشسته

---------------------------------------------------------

مرتضی یعقوبی نیکو

بازنشستگان ایستاده و فرزانه سلام

بازنشسته های عزیز طی سالیان متمادی عمر خود را هزینه ی  اقتدار و امنیت و اعتلای کشور کردند و از عمر خود سرمایه گذاری کردند اما سرمایه گذاریی که متاسفانه به نوعی برباد رفته، امروز چشم امید از همه جا بریده و نفسش هم بالا نمی آید صدایش ضعیف گردیده  و گوش دست اندرکاران بلند پایه هم سنگین گشته است.

نه راه پس دارند و نه راه پیش ! پیش بینی می شود هر روز بجای افزایش منزلت و تکریم ، بر تحقیرش افزوده می شود

کمر خمیده اش  در زیر بار هزینه های طاقت فرسای زندگی و درمان هر روز خمیده تر می شود

بازنشسته نه مستضعف است و نه مستکبر بلکه او سالهاست که مستاصل است صدقه نمی خواهد عزتمندانه حقش را در چهارچوب قانون مطالبه می کند

ما دلمان میخواهد بزرگان مسند نشین و تصمیم گیر مو به مو به خواسته هایمان تمکین کنند و مشکلات و مطالباتمان که در طول تاریخ برایمان ایجاد شده را یک شبه و یک هفته و یک ماه و یکساله برطرف شود اما دولتمردان چون احساس می کنند کمتر به ما نیاز دارند در صدد رفع آنی مشکلات ما نیستند

بازنشستگان روزگاری از دلاوران دوران بودند ویک زمان خود شیر زمان ولکن امروز از پیران زمانه اند شیران امروز بدانند که پیران فردایند و این شتری است که در خانه همه شاغلین بی خبر امروز هم می خوابد حرمت پیران و بزرگانتان را نگه دارید تا الگوها نابود نشود با حذف الگوها، چه شاخصی جایگزین می کنید

پیشنهاد می کنم برای منسجم و کاربردی کردن پیگیری خواسته های صنقی

۱. کانون های بازنشستگی شهرها و استان ها را فعال و همراه نماییم تا بتوانیم از بعد قانونی و حقوقی مقتدرانه عمل کنیم

۲ . متحد و یک صدا خواستار همسان‌سازی حقوق با شاغلین با توجه به مدارک و سوابق باشیم نه متناسب سازی و یا هر واژه ی دیگر

۳.رفع مشکل اساسی بیمه اعم از بیمه ی‌درمانی و تکمیلی و عمر که‌ نیاز اساسی سلامت و درمان همه ی بازنشسنگان است

۴. پیگیری اجرایی کردن قانون  مدیریت خدمات کشوری واجرای مواد ۶۴ و ۶۵ و ۶۸ و ۱۰۹ از ۱۲۵

۵. اقدام عاجل براب رفع مشکلات معیشتی

 برای این اهداف ، همت همگان و شرکت و حضور فعال بازنشستگان عزیز و اتحاد و یکدلی و وحدت کلمه و پیگیری مستمر را می خواهد

-------------------------------------------------------

نقطه های سیاه وسفید زندگی فرهنگیان

نصراله خلیلی

موهای سفیدی که لابلای موهایم  رامی بینید  نشانه سی سال تلاش بی وقفه در عرصه تعلیم وتربیت ومبارزه با جهل وکاشتن درخت دانایی و آموزش نیکی ها در ضمیر باطن کودکان است ... حاصل بهترین لحظات خوشی و ناخوشی دوران خدمت وتجربه ام از زندگی ست.ولی الان دانش آموختگان گذشته ام مرا نمی شناسند ودر خیابان از من روی برمی گردانند. ما بازنشسته ایم ، گله مند ازروزگار، ازشب های دراز وبیداری ...........از چتر وارونه بیمه دردوران سالمندی که پاسخگوی نیازهایم نیست .

دیر یا زود، تجربه زندگی به ما می آموزد که ،در درون بعضی از انسان ها گاهی انسان دیگریست که ملون می شوندوتوهرگزآنها رانمی شناسی. دوست داشتن ،ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺣﺮﻣﺖ ﺍﺳﺖ .ﻣﻨﻔﻌﺖ ﻧﯿﺴﺖ..

ﺧﻠﻮﺹ ﺍﺳﺖ.. تاوان حرفهای ست که نمی توانیم  آزادانه در یک فضای صمیمی وحتی درسکوت بزنیم ولی به همه می گویم ارثی ست! کم حرف ، وموهایم زود سپید می شود.

اگرعقل  امروزم را داشتم .کارهای دیروزم را نمی کردم. ولی اگرکارهای دیروزم را نمی کردم .عقل و تجربه امروزم را نداشتم! ازآنچه برسرتان گذشته نهراسید حتی فرار هم نکنید زندگی واقعیتی بیش نیست انسانها رنگ عوض می کنند وقتی به مقام ومکنت می رسند همه چیز رنگ می بازد . قدرت خرید بازنشستگان به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست در یک دوره ۸ ساله تا ۶۷ و ۷ دهم درصد کاهش یافته است. حقوق افرادی که تاکنون کمتر از ۲۰ میلیون ریال دریافتی داشته اند در سال ۹۶ افزایش می یابد.

هزاران بازنشسته داشتیم که زیر ۹۰۰ هزار تومان حقوق می گرفتند و زندگی سختی در چنین شرایطی داشتند؛ بازنشستگانی که در سن کهولت اند و به پرداخت هزینه های درمانی نیاز دارند. در بودجه امسال 35۰۰ میلیارد تومان بابت افزایش حقوق بازنشستگان  در سال ۹۶ تصویب شده است که این میزان کافی نیست. متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان تحت پوشش این صندوق یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. که جوابگویی نیازهای اولیه زندگی نیست. بلکه زندگی را دوستش بدارید زیرا همان گذشته است. که امروز شما راساخته است.

گاهي وقتها بايد خودمان را به نديدن و نفهميدن بزنيم تا درد تبعیض معلم رابتوانیم تحمل کنیم  ومعیشت بداورادرک کنیم. وقتى گرسنه اى،يک لقمه نان خوشبختی ومایه نجات است .وقتى تشنه اى،يک قطره آب خوشبختی ورفع عطش .......وقتی فراموش می شوی درد بدنت مضاعف می شود بی تاب. اماصبوری وتحمل از ظواهرزندگی وچشم پوشی از سه دهه فرق در حقوق معلم کار آسانی نیست ؟

وقتى خوابت می آید، چرت كوچک باعث خوشبختی و آرامش درون می شود …وقتی فقر واجاره عقب مانده داری خواب ازچشمانت ربوده می شود .

خوشبختى یک مشتى از لحظات خوشی وناخوشی …یک  مشت از نقطه هاى ريزسفید وسیاه ، كه وقتى كنار هم قرار مى گيرند،یک خط را ،یا خط پروپیخ وخم یا مستقیم را مي سازند به اسم زندگى من ریال بگیر ودیگری نجومی …

"قدرخوشبختى وسلامتی و با هم بودن رابدانیم و انسانیت را به دست نسیان ندهیم که لحظات زندگی مانند برق باد و ابرها در آسمان آبی در حال گذرند شاید فردایی نباشد همین لحظه که هستی شاد باش اما به حق الناس مدیون نباش!!

---------------------------------------------------------

بازنشستگان از رده خارج !!

 

زندگی این بازنشستگان هم قصه پر غصه ای شده است در جوانی که هم دندان داشتند و هم اشتهای فراوان ، پول نداشتند اینک که بازنشسته شده اند نه دندان دارند نه اشتها و نه پول !! در عوض تا دلتان بخواهد غصه میخورند تا متهم نشوند به اینکه آهی در بساط ندارند و چیزی نمیخورند !!  دولت فخیمه نیز مفتخر به این امر که اگر دستشان خالی است پس چگونه اینهمه غصه میخورند آنهم بدون کوپن !! این بازنشستگان که به افتخار بازنشستگی نایل شده اند در جوانی که دستشان خالی بود و پزشان عالی ! ولکن اینک همه چیز دارند قند بالا ، کلسترول بالا ، اسید اوریک بالا ، فشار خون بالا ، ونهایتا همه چیز بالا ، فقط سرشان پایین و.......تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل !!

ما به این پیران جوانی باخته روزگار میگوییم خسته نباشید پهلوان !! و به دولت فخیمه نیز میگوییم آفرین بر شما ! ! بنظر شما همین کافی نیست ؟!

در خانه اگر کس است یک حرف بس است

چه برسد به اینهمه حرف که ما زدیم !!

 

 بازنشسته طنز_نویس

منوچهر انتظار

---------------------------------------------------------

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©