Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ برابر با  ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵  برابر با ۲۸ اکتبر ۲۰۱۶
سعید طوسی

زیر پوست خبر

 

 

قانون مجازات اسلامی، کودک قربانی و سعید طوسی

 

معین خزائلی

 

ماجرای قاری قرآن معروفی که به تجاوز و سوء‌استفاده جنسی از نوجوانان قرآن‌آموز متهم شده است علاوه بر وجوه اجتماعی آن و اهمیتی که برای افکار عمومی دارد و در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به آن پرداخته می‌شود، از منظر حقوقی و قضایی نیز بسیار قابل توجه است.

صحبت‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون و سخنگوی قوه قضاییه ایران در واکنش به موج رسانه‌ای ایجاد شده در خصوص پرونده سعید طوسی، قاری بین‌المللی، خود حاوی نکاتی کلیدی در مورد این پرونده است.

واکنش‌ها و فضای رسانه‌ای ایجاد شده نسبت به این پرونده به گونه‌‌ای‌ست که صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه هم به میدان آمده و با انتقاد از این فضا، پرداختن رسانه‌ها به این پرونده را «هجمه‌های سنگین علیه نظام و دستگاه قضایی» دانسته است.

لاریجانی همچنین ادعاهای مطرح شده در خصوص دخالت او یا فرد یا افرادی از نهاد رهبری برای متوقف کردن مراحل رسیدگی به این پرونده را کذب خوانده است.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای ضمن تایید صحت وجود این پرونده در دستگاه قضایی با اشاره به زیاد بودن این قبیل ادعا‌ها، اثبات آن‌ها را از لحاظ قانونی سخت دانسته است.

این در حالی‌ست که یکی از شاکیان پرونده با بیان اینکه ادله و مدارک ارائه شده کامل هستند از وجود دو توبه‌نامه با امضای سعید طوسی به عنوان متهم پرونده و همچنین ۹ حلقه سی‌دی از صدای ضبط شده او خبر داده است.

از سوی دیگر صحبت‌های محسنی اژه‌ای در خصوص صدور قرار منع تعقیب برای متهم نشان می‌دهد که مدارک ارائه شده از سوی شاکیان برای اقناع دادسرا کافی نبوده و در حقیقت پرونده برای دادگاه فرستاده نشده است.

همایون حسینی، وکیل دادگستری، در این باره به رادیو زمانه می‌گوید: «قرار منع تعقیب از سوی بازپرس و در دادسرا زمانی صادر می‌شود که دلایل قوی برای احراز جرم وجود نداشته یا دلایل و مدارک ارائه شده از سوی دادسرا برای احراز جرم کافی تشخیص داده نشود.»

بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، ادله اثبات دعوی در امور کیفری عبارتند از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند و علم قاضی، اما به گفته این وکیل دادگستری اثبات جرایم جنسی یا اعمال منافی عفت با استفاده از این ادله به آسانی اثبات جرایم دیگر نیست.

حسینی می‌گوید: «ادله اثبات جرم همان است که ماده ۱۶۰ مقرر داشته، اما مساله اینجاست که قانونگذار در مورد جرایم مربوط به مسائل جنسی شروط دیگری را هم اعلام کرده است.»

اشاره این وکیل دادگستری به ماده ۱۷۲ قانون مجازات اسلامی است که اعلام می‌دارد اثبات جرایم جنسی خصوصا زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه با یک بار اقرار کافی نبوده و نیاز به چهار بار اقرار از سوی متهم دارد. عملی که بعید است هیچ شخصی با توجه به مجازات قانونی این جرایم آن را انجام دهد.

حسینی در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «این مساله به این دلیل است که در فقه شیعه که پایه و مبنای اصلی قوانین کیفری در ایران است، بر سرپوش گذاشتن و عمومی نکردن جرایم منافی اخلاق به جهت اشاعه ندادن فحشا تاکید شده است.»

به گفته او، ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی نیز تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان جرایم منافی عفت را در صورت نبود ادله اثبات قانونی ممنوع کرده است.

این وکیل دادگستری می‌گوید: «البته بخش پایانی همین ماده، جرایم جنسی به عنف را از شمول این ماده خارج کرده است.»

به این ترتیب در مواردی که قربانی به صورت به عنف مورد تجاوز یا آزار جنسی قرار گرفته باشد، دادگاه موظف است تمام تلاش خود را برای رسیدن به حقیقت انجام دهد. وظیفه‌ای که به نظر می‌رسد بنا به گفته‌های محسنی اژه‌ای تلاشی برای آن صورت نگرفته و دادسرا با استناد به همین قانون از تحقیق بیش‌تر خودداری کرده است. این مساله با توجه به بخش پایانی ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی، خود خلاف قانون است. همین‌جا هم هست که گمانه‌زنی‌ها در مورد اعمال نفوذ نهادها و شخصیت‌های قدرتمند سیاسی و قضایی در این پرونده قوت می‌گیرد.

همایون حسینی اما در این زمینه می‌گوید:«مشکل این است که قانون مجازات اسلامی تعریف درست و روشنی در مورد تجاوز به عنف ارائه نداده است و تنها در بحث‌های مربوط به زنا و لواط انجام این اعمال را در صورت وجود عنف به عنوان تجاوز مد نظر قرار داده که در آن صورت هم بار اثبات وجود عنف بر عهده قربانی است.»

مشکل بزرگ‌تر اما زمانی بروز می‌کند که قربانی کودک باشد و عمل تجاوز نیز قابل اثبات نباشد. در حالی که در بیش‌تر نظام‌های قضایی در کشورهای مختلف، جرایم جنسی علیه کودکان در زمره کودک‌آزاری جنسی و پدوفیلیا طبقه‌بندی شده و مجازات‌های سنگینی برای آن تعیین شده است، قانون مجازات اسلامی تفاوتی مابین فرد بالغ و کودک قائل نیست و در صورت عدم اثبات لواط، فرد متجاوز تنها به جرم تفخیذ یا ملاسمه به ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد، حال آن‌که اثرات مخرب و زیان‌بار آزار جنسی تا سال‌ها بر روح و روان کودک قربانی باقی خواهد ماند.

سخنگوی دستگاه قضایی ایران اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش با دفاع از حقوق متهم رسانه‌ها را تهدید کرده است که در صورت انتشار مطلبی در مورد این پرونده ممکن است تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.

اما آیا می‌توان با استناد به قوانین مربوط به حقوق متهم یا حتی محکوم، از انتشار اخبار مربوط به پرونده جلوگیری کرده و ممنوعیت انتشار این اخبار را مصداق حفظ آبروی متهم و حقوق او دانست.

همایون حسینی در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و همچنین قانون آیین دادرسی کیفری، تا زمانی که جرم شخصی در دادگاه صالح اثبات نشده باشد نمی‌توان فردی را مجرم دانست یا او را مجازات کرد. اما ممنوع کردن رسانه از انتشار اخبار مربوط به پرونده‌های قضایی بحث دیگری‌ست.»

به گفته این وکیل دادگستری، دادگاه‌ها می‌توانند به صلاحدید قاضی و دستور او، مستندات پرونده‌ای را محرمانه اعلام کرده و به طرفین دعوا دستور دهند تا زمان صدور حکم قطعی از اطلاع‌رسانی در مورد پرونده خودداری کنند. در مورد این پرونده اما با توجه به اطلاع‌رسانی‌های شاکیان پرونده و نیز یادداشتی که خود سعید طوسی منتشر کرده است، بعید به نظر می‌رسد چنین حکمی از سوی دادگاه صادر شده باشد.

در مقابل، این موضوع قابل توجه است که اخلاق اجتماعی با تاکید بر حفظ آبروی افراد، مجرم دانستن فردی را که در مظان اتهام بوده و مجرمیت او هنوز ثابت نشده است، خلاف دانسته و تقبیح می‌کند. اما در جامعه‌ای که دستگاه قضایی آن تحت فشار و کنترل افراد، نهادها و شخصیت‌های امنیتی و سیاسی است، انتظار باور بی‌طرفی دستگاه قضا و عدم مداخله در پرونده‌ای که متهم آن از قاریان قرآن مورد تایید رهبر جمهوری اسلامی است، انتظاری فراتر از واقعیت‌های موجود در جامعه است.

۰۶ آبان ۱۳۹۵

سایت زمانه

https://www.radiozamaneh.com/304982

از دیگر سایت ها و وبلاگ ها در باره سعید طوسی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح : یکی از شاکیان پرونده در مصاحبه با رادیو فردا در ششم آبان ماه، انتشار این نامه از سوی خانواده های قربانیان تجاوز جنسی را تکذیب کرد

 

نامه شاکیان «سعید طوسی» به رئیس قوه قضاییه

شاکیان پرونده «سعید طوسی» با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اعلام برائت و انزجار از اقدامات اخیر شبکه‌های معاند خواستار پیگیری مجدانه این پرونده شده‌اند.

خبرگزاری فارس: شاکیان پرونده «سعید طوسی» با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ضمن اعلام برائت و انزجار از اقدامات اخیر شبکه‌های معاند خواستار پیگیری مجدانه این پرونده شده‌اند.

 

در این نامه خطاب به آیت الله آملی لاریجانی ریاست قوه قضائیه آمده است: «ضمن اعلام برائت از اقدامات اخیر شبکه‌های معاند خصوصا بوق فرسوده صدای شیطان بزرگ که در عداوت بالذات آنها با قرآن تردیدی نیست؛ و نیز ضمن محکومیت هرگونه تحاکم الی الطاغوت و دادخواهی از اجانب که مع الاسف از سوی چند تن از شاکیان (که احتمالا بعلت اطاله صورت گرفته در روند رسیدگی قضایی ) سر زده است، ذکر چند نکته را لازم می‌دانیم."

 

مشروح نامه به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

(انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون)

 

حضرت آیت الله آملی لاریجانی

 

رئیس محترم قوه قضائیه

 

سلام علیکم

 

باسلام و درود به پیشگاه قدسی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و نایب برحقش حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی و باسلام حضور حضرتعالی؛

با احترام نظر به وقایع تأسف بار و لطمات وارده بر بدنه جامعه قرآنی کشور و در خصوص پرونده فردی با شناسه قاری بین‌المللی قرآن کریم که قلوب بسیاری از عاشقان قرآن علی‌الخصوص قلب رئوف رهبرمان را نیز متألم نموده است، ذکر چند نکته را به اختصار لازم دانسته عاجزانه از حضرتعالی درخواست رسیدگی به این پرونده را داریم.

ما (خانواده یکی از 3 شاکیان اصلی پرونده در کنار دیگر شاکیان موجود در پرونده) ضمن اعلام برائت از اقدامات اخیر شبکه‌های معاند خصوصا بوق فرسوده صدای شیطان بزرگ که در عداوت بالذات آنها با قرآن تردیدی نیست؛ و نیز ضمن محکومیت هرگونه تحاکم الی الطاغوت و دادخواهی از اجانب که مع الاسف از سوی چند تن از شاکیان (که احتمالا بعلت اطاله صورت گرفته در روند رسیدگی قضایی ) سر زده است، ذکر چند نکته را لازم می‌دانیم.

اولاً قبل از هر کلامی اعلام می‌داریم که باتمام وجود معتقد به «حفظ» نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و آن را به فرموده حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه از اوجب واجبات می‌دانیم.

در این راه دشمنی مان با دشمنان اسلام و انقلاب، دشمنی دیرینه‌ای است، چه آن زمان که در بزنگاه جنگ و دفاع مقدس جانمان، این کمترین هدیه به مقام ولایت را سپر کردیم که مبادا به اسلام و انقلاب خدشه‌ای وارد شود و چه امروز که هر زمان نیاز باشد تاپای جان از نظام مقدس جمهوری اسلامی و همچنین از کیان منور قائدنا البصیر، مولا و مقتدایمان، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای حفاظت و حراست خواهیم کرد.

ثانیاً ممانعت از ورود عناصر ناصالح و فاسد را به ساحت مقدس فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در حکومت اسلامی، از مهمترین منویات مقام معظم رهبری دانسته و قویا در این خصوص معتقدیم:

یکی از اولین و نزدیکترین مصادیق «حفظ» این نظام مقدس و آرمان‌های والای آن، مقابله بلکه مبارزه با افراد زیاده خواه و متعدی به حدود الهی می‌باشد. همانانی که بی‌شرمانه در جهت مزید بلکه احیاء مقبولیتشان نزد دیگران از انتساب خود به مسئولان ارشد نظام هیچگونه ابایی ندارند.

ثالثاً غائله اخیر را به نوعی نتیجه تعلل و کم لطفی چندین ساله مسئولان مرتبط با این پرونده در صدور حکم قطعی می‌دانیم، پرونده‌ای که از سال 90، همچنان مفتوح است.

در انتها مجددا از آن ریاست محترم خواستار رسیدگی دقیق و سریع به پرونده که موضوعش ربطی به عنوان منتشره توسط معاندین نظام و رسانه های بیگانه نداشته هستیم و به حکم صادره تمکین کامل خود را نیز اعلام می داریم.

 

ربنا علیک توکلنا و الیک انبنا و الیک المصیر

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

همه چیز درباره پرونده قاری مشهور قرآن

سیر تا پیاز ماجرای "سعید طوسی"

کد خبر: ۲۹۳۵۶۴

۰۳ آبان ۱۳۹۵ -

سیر تا پیاز ماجرای سخنگوی قوه قضائیه: پرونده سعید طوسی باز است

فرارو- اتهام سنگین به یک قاری  برجسته قرآن در روزها گذشته بازتاب گسترده ای در افکار عمومی داشته است. سعید گندم نژاد طوسی از اساتید تلاوت قرآن  که از شاخص ترین قاریان کشور به حساب می آید متهم به عمل خلاف عفت عمومی و تشویق به فساد شده است. اتهام هایی که در یکی از آن ها قرار منع تعقیب برای او صادر شده است و در دومی (تشویق به فساد) پرونده همچنان باز است.

به گزارش فرارو، این توضیحات را محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه پس از  چند روز انتشار اخبار و شایعات پیرامون سعید طوسی مطرح کرد. او در نشست خبری  روز گذشته خود توضیحاتی ارائه داد و گفت: «رسیدگی به شکایتی که صورت گرفته طبق روال در حال بررسی است و هنوز مراحل رسیدگی نهائی نشده است. در مرحله اول یکی از شکات در مسئله خلاف عفت عمومی شکایتی مطرح کرد که برای این مورد قرار منع تعقیب صادر شد که این حکم قطعی شده است.»

 

اژه ای تعداد شاکیان را چهار نفر عنوان کرد.

 

سخنگوی قوه قضائیه  گفت: «در مرحله دوم ادعای دیگری مطرح شد و موضوع تشویق به فساد مورد رسیدگی قرار گرفت که برای این موضوع نیز قرار منع تعقیب صادر شد، اما پس از اعتراض براساس قرائن و شواهد قرار منع تعقیب لغو و رسیدگی به پرونده ادامه پیدا کرد و در حال حاضر موضوع تشویق به فساد مراحل خود را طی می‌کند و هنوز به مراحل نهایی نرسیده است.»

محسنی اژه‌ای تاکید کرد که  "علاوه بر دادسرا این پرونده به قاضی خبره و متدینی برای مشورت ارجاع داده شد که اهمالی صورت نگیرد که این قاضی مطرح کرد که اتهامات ثابت نشده، اما با این حال هنوز پرونده در حال رسیدگی است."

اما معاون اول قوه قضائیه پیش از این که درباره پرونده سعید طوسی سخن بگوید، مقدمه ای درباره این پرونده و پرونده های مشابه  آن بیان کرد.

او گفت: «برخی اتهامات اثباتش کار مشکلی است و کسی که شکایت می‌کند به دلیل اینکه ادله و شاهد ندارد و تنها با اظهارات شاکی و تحقیقاتی که صورت می‌گیرد به نتیجه می‌رسد نهایتا با علم قاضی حکمش صادر می‌شود؛ هر چند ممکن است حق با شاکی باشد، اما ممکن است اثبات نشود.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «در رابطه با پرونده‌های مربوط به عفت عمومی قانونا و شرعا امکان ریز شدن و تحقیقات جزئی در آن وجود ندارد؛ چرا که در برخی از اتهامات منافی عفت، ضابط حق ورود ندارد و در جریان رسیدگی به پرونده، دادگاهی با چند قاضی تشکیل می‌شود و ایشان سوالاتی را در خصوص پرونده مطرح می‌کنند.»

سیر تا پیاز ماجرای سعید طوسی قاری مراسم افتتاحیه مجلس دهم بود

سعید طوسی کیست؟

سعید گندم نژاد طوسی متولد 1349 در تهران است. او از یک‌سالگی به مشهد رفته و از پنج‌سالگی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرد.

 او  قاری بین‌المللی قرآن، کارشناس شورایعالی قرآن، آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است.

سعید طوسی بارها برنده مسابقات قرائت قرآن در کشورهای مختلف شده است.

او نفر اول مسابقات بین‌المللی سوریه ۱۳۷۲، نفر اول مسابقات بین‌المللی مالزی ۱۳۷۷، نفر اول مسابقه کشوری ابتهال و دعا، نفر اول مسابقات کشوری قرائت قرآن ۱۳۷۹ است.

او در مراسم‌های رسمی مختلفی چون افتتاحیه مجلس دهم، مراسم احیای شب‌های قدر در مصلای تهران به قرائت قرآن پرداخت. 

 

او از اعضای شورای عالی قرآن کشور است.

سیر تا پیاز ماجرای

ماجرای اتهام

برای اولین بار در خرداد ماه امسال برخی رسانه ها از وجود پرونده علیه سعید طوسی به دلیل اعمال منافی عفت خبر دادند. این اخبار آن چنان مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه اوایل مهر ماه یکی از رسانه های خارج از ایران اتهامات سنگینی علیه او مطرح کرد.

این اتهامات بازتاب گسترده ای در شبکه های مجازی داشت. برخی شاکیان این پرونده نیز گفت و گوهایی با رسانه های خارج از ایران داشته اند که درآن ادعاها و اتهامات خودر را علیه سعید طوسی مطرح کردند. در واکنش به این اتهامات سعید طوسی دو بیانیه صادر کرد و همه ادعاها را رد کرد.

او در بیانیه اول که روز پنج شنبه صادر کرد نوشت: «این‌جانب سعید طوسی، شاگرد و خادم قرآن کریم، شایعاتی مبنی بر دستگیری خود به جرم‌های مختلف با آمار و اعداد عجیب و غریب و داستان‌های متناقض و سراپا کذب شنیدم که گویا از طریق برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های یهودی به طور هماهنگ و با کمک برخی از ایادی خود در داخل و یا خارج مستندسازی شده و با ارتباط‌دادن آن به ساحت مقدس قرآن و جامعه قرآنی و نیز شخص مقام معظم رهبری ناخواسته پرده از مقاصد شوم و خباثت‌آلود خود برداشته‌اند.»

سعید طوسی خطاب به مقام معظم رهبری نوشته است: «رهبرا! سلام و درود بر تو و صلابتت. هیبتت مستدام که دشمنانت چنان خار و زبون شده‌‌اند که چون در مقابل اقتدار و نفوذ کلامت درمانده گشته‌‌اند، فرصت را غنیمت شمرده و توطئه‌های ناجوانمردانه خود را با بهانه قراردادن من، متوجه مقام ولایت سازند! شرمسارم که قرعه آنان به نام من افتاد و مرا بهانه تهمت و تخریب کرده‌‌اند و درعین‌حال، سرفرازم از اینکه مرا قاری محبوب شما می‌خوانند.»

اما او در همان روز بیانیه دومی نیز صادر کرد. تا کاملا اتهامات را رد کرده باشد.

او در این بیانیه نوشت: «مستندات و اظهارات ارائه شده در سایت‌ها و برنامه‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، سراسر کذب و جعلی است و به درد همان فیلم های سینمایی می‌خورد.»

او تاکید کرد که "اینجانب تاکنون به دلیل جلوگیری از هتک آبروی جامعه قرآنی سکوت کرده‌ام، اما از این پس به همین دلیل و برای حفظ حیثیت خود در جامعه قرآنی در مقابل این هتاکی ها و پرده دری‌ها، اقدامات قانونی خود را از طریق محاکم صالحه قضایی انجام خواهد داد. "

یک روز پس از انتشار این دو بیانیه از سوی خبرگزاری قرآن (ایکنا)، همین خبرگزاری خبری را منتشر کرد که از اقدامات تازه شاکیان پرونده حکایت داشت.

به گزارش خبرگزاری قرآن در روز جمعه، براساس اعلام یک منبع آگاه، شاکیان پرونده سعید طوسی در حال تهیه نامه ای به رییس قوه قضائیه هستند که درآن ضمن اعلام برائت از رسانه های معاند، رسیدگی به پرونده را خواستار شده اند.

این خبر نیز بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و باعث شد که حساسیت افکار عمومی به این موضوع افزایش یابد.

سیر تا پیاز ماجرای معاون وزارت ارشاد برای اولین بار  تشکیل پرونده سعید طوسی را تائید کرد

واکنش های جامعه قرآنی

اما در حاشیه تمام این اتفاقات واکنش هایی نیز به آن صورت گرفت. واکنش هایی که بر اهمیت موضوع افزود. روز پنجشنبه، معاون قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در یادداشتی که در «تابناک» منتشر شده، از شاکیان پرونده درخواست کرد تا صبوری و متانت پیشه کنند تا به نتیجه برسند. با این یادداشت اصل وجود پرونده قضایی در این باره تائید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این یادداشت نوشت: «صرف‌نظر از ماهیت موضوع و وقوع یا عدم وقوع جرم که کاملاً به حوزه قضائی مربوط است، انتشار آن مصداق اشاعه فحشا می‌باشد.»

او در عین حال تاکید کرد که «خطای» افرادی چون روحانیون و قاریان قرآن « ناخودآگاه باورهای دینی مردم را تضعیف می‌کند».

حشمتی همچنین از مردم خواست: «در این‌گونه حوادث ضمن خودداری از انتشار، اجازه ندهند نسبت به مقدسات به‌ویژه قرآن کریم و خادمان قرآن سوءبرداشتی پیش آید.»

سیر تا پیاز ماجرای عباس سلیمی، قاری قرآن از انتشار ادعاها علیه طوسی انتقاد کرد

اما دو واکنش دیگر نیز از جامعه قرآنی کشور مورد توجه قرار گرفت. عباس سلیمی، از قاریان مشهور، ضمن حمله شدید به  رسانه ای که این ادعاها را علیه سعید طوسی مطرح کرده بود در عین حال اعلام کرد که قوه قضاییه باید «هر متخلفی را بازخواست کند».

محسن موسوی‌بلده، دیگر قاری مشهور، نیز از جامعه قرانی خواست که «جریان خروج از این فتنه را مدیریت کند». او تاکید کرد "اتفاقی که رخ داده است فارغ از صحت و سقم آن، واقعاً وجدان همه جامعه به خصوص جامعه قرآنی را به شدت جریحه دار کرده است."

سیر تا پیاز ماجرای محسن موسوی بلده خواستار بررسی پرونده خارج از نوبت شد

موسوی بلده در عین حال خواستار آن شده که این پرونده به عنوان یک «پرونده حساس» قضایی، «خارج از نوبت» رسیدگی شود.

موسوی بلده عنوان کرد: «وقتی که حکم قضایی اعلام شد نیز همه باید در برابر آن تسلیم باشیم و گردن بسپاریم و به هر حکمی که باشد از محکومیت یا تبرئه، راضی باشیم.»

او به ایکنا گفت: «البته این را هم اضافه کنم در مقابل این همه چهره نورانی در جامعه قرآنی و شهدای بزرگواری که بسیار زیبا در عرصه تلاوت قرآن و عمل به آن درخشیدند، این اتفاق ناخوشایند ولو خدای نخواسته اثبات شود، باز هم نمی تواند آن ویژگی های مثبت را که این جامعه به برکت انس با قرآن از آن برخوردار است، خدشه دار کند.»

واکنش افکار عمومی

اما فارع از تمام بحث ها و واکنش ها مهمترین موضوعی که باعث شد این ماجرا در صدر اخبار ایران قرار گیرد، حساسیت ویژه افکار عمومی به آن بود. پس از مطرح شدن این ادعاها مردم در شبکه های اجتماعی خواستار روشن شدن قضیه شدند.

کامنت های اخبار مرتبط با این ماجرا در خبرگزاری قران (ایکنا) این موضوع را بیشتر روشن می کند. ایمان یکی از مخاطبان خبرگزاری ایکنا در ذیل یکی از اخبار این خبرگزاری خطاب به موسوی بلده نوشته است " باسلام خدمت استاد بزرگوار و ازاده لطفا به داد قران و جامعه قرانی برسید و با درخواست مجدانه از قوه قضاییه هرچه زودتر احقاق حق بفرمایید و ازطرف اساتید و بزرگان قرآنی نامه ای به قوه قضاییه بدهید."

اسماعیل یکی دیگر از مخاطبان این خبرگزاری در کامنتی آورده است "باید با عوامل انتشار خبر هم برخورد جداگانه ای شود. چرا که انتشار اتهام اثبات نشده از جهات شرعی و عرفی و اخلاقی امری ناپسند است."

 

یکی از مخاطبان سایت فرارو هم در اظهار نظری در این باره می گوید: «فارغ از آنکه ایشان گناهگار یا بی گناه باشد نباید از مقام معظم رهبری مایه بگذارد، حالا ایشان قاری بیت رهبری هم باشند چه ارتباطی دارد از مقام معظم رهبری خرج کنند ،البته اگر گناهکار باشد قوه قضاییه نباید دنبال ماست مالی پروند باشند یا آن را مشمول مرور زمان کند، که اینکار در نهایت به اعتماد عمومی بسیار ضربه می زند اگر ایشان گناهکار باشد و محکوم هم شود مطمئن باشید نگاه مردم نسبت به نظام قطعا مثبت تر خواهد شد و عمل این فرد را هم به حساب نظام و اسلام نمی گذارند، چرا که در هر صنف و گروهی ممکن است انسان فاسد باشد ولی اگر خدایی نکرده بی دلیل تبرئه شود، میخی بر تابوت اعتماد عمومی خواهد بود. البته وجود شاکیانی که عمدتا از خانواده های بسیار متدین و با اخلاق می باشند و کمترکسی است که با آبروی خود بازی کند این شکایتها خیلی نمی تواند بی دلیل باشد، چرا هر جور حساب می کنید یه جای کار می لنگد، یعنی این شاکیان بی دلیل بگویند به ما تجاوز شده است قطعا کسی آبروی خود را نمی برد ظاهرا یک چیزهایی بوده، پناه می بریم به خدا!»

"باران" یکی دیگر از مخاطبان فرارو است که از  زاویه دیگری به مسئله پرداخته است. او می گوید: «خدا به خودش و خانواده‌اش صبر بدهد. تحمل این حجم عظیم شایعات و انتشار آن در شبکه های اجتماعی حتما فشار روحی و روانی بسیار سنگینی رو بر خانواده محترم ایشون وارد کرده. واقعا انصاف نیست که قبل از بررسی موضوع درباره یک نفر قضاوت کرد.»

یک مخاطب بی نام هم اظهار کرده است: "حاج سعید به گواه همگان از پاکترین و مومن ترین قاریان جهان اسلام است دشمنان اسلام می خواهند ما امت مسلمان ایران را دلسرد کنند ولی ما امت مسلمان ایران مثل کوه پشت حاج سعید عزیز ایستاده ایم."

___________________________

دویچه وله فارسی / ایران

رئیس قوه قضائیه شاکیان سعید طوسی را تهدید کرد

صادق لاریجانی مصاحبه و روشنگری شاکیان پرونده سوءاستفاده جنسی سعید طوسی، قاری معروف قرآن را "معاونت در جرم" توصیف کرد و شاکیان را به تعقیب قضایی تهدید نمود.

 

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران با اشاره غیرمستقیم به پرونده سعید طوسی، آن را مصداقی از "هجمه‌های سنگین اخیر علیه نظام و دستگاه قضایی" عنوان کرد و منتقدان را به طرح "دروغ های عجیب و غریب" در باره این پرونده متهم کرد.

لاریجانی روز دوشنبه (۲۴ اکتبر/ سوم آبان) در سخنرانی در همایش ملی صیانت از وقف در مشهد در اشاره‌ای تلویحی به پرونده یادشده گفت: «در حالی که  میلیون‌ها پرونده در دستگاه قضایی جریان دارد و روند طبیعی دادرسی خود را طی می کند،  می‌بینیم که یک پرونده را رسانه‌ای می‌کنند و با طرح مطالب کذب نسبت‌های دروغ به رهبری و رئیس قوه قضاییه و نظام قضایی کشور می‌دهند. می‌گویند رئیس قوه قضاییه پرونده را مختومه کرده در حالی که رئیس قوه قضاییه اختیار قانونی برای مختومه کردن پرونده ندارد و هیچگاه هم چنین عملی واقع نشده است. بنابراین طرح چنین ادعاهایی کذب محض است.»

اظهارات نگرانی‌آور سخنگوی قوه قضائیه

روز یکشنبه (۲۳ اکتبر/ دوم آبان) محسنی اژه‌ای در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گرچه به ادامه رسیدگی به پرونده سعید طوسی اشاره کرد، اما گفت که دو اتهام اقدام علیه عفت عمومی علیه او مطرح بوده که در هر دو مورد قرار منع تعقیب صادر شده و پرونده این فرد حالا تنها به دلیل "تشویق به فساد" در دست بررسی است. علاوه بر این اظهارات،  اژه‌ای بعدا جمله‌ای را عنوان کرد که منتقدان آن را محلی برای نگرانی در مورد بسته‌شدن پرونده ارزیابی کرده‌اند: «گفتن این که برخی از اتهامات اثباتشان کار مشکلی است. ممکن است حق با شاکی باشد ولی اثباتش مشکل باشد. همیشه قبل و بعد از انقلاب اینگونه پرونده‌ها را داشته‌ایم. خیلی از اتهامات یا قابل اثبات نیست یا مشکل است.»

شاکیان سعید طوسی با مستندات و شهادت، وی را به «ارتکاب اعمال منافی عفت و افعال حرام با نوجوانان و تفخیذ» متهم کردند.

در حالی که در سه سال بعد پرونده مسکوت بود، نواری از سوی قربانیان مدعی تجاوز منتشر شده که در آن سعید طوسی مدعی شد این پرونده مختومه است، و «خود حضرت آقا می‌داند و کاملاً در جریان است؛ ولی از بس سیستم قضایی ما مشکل دارد، برای همین است که دو سه سال است قضیه دارد پیچ می‌خورد. حضرت آقا به آقای لاریجانی فرمودند که پرونده را جمع کنید.»

ماجرای شکایت علیه سعید طوسی، "قاری سرشناس قرآن و از قاریان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی" به دلیل سوء استفاده جنسی برای اولین بار در خرداد ماه امسال به رسانه‌ها راه یافت، ولی بعدا بازتاب آن در رسانه‌های خارج از کشور بود که بیشتر حساسیت و توجه برانگیخت. هفته گذشته  برخی شاکیان این پرونده نیز گفت‌وگوهایی با رسانه های خارج از ایران داشته‌اند که درآن ادعاها و اتهامات خودر را علیه سعید طوسی مطرح کردند. در واکنش به این اتهامات سعید طوسی دو بیانیه صادر کرد و همه ادعاها را رد کرد.

بیشتر بخوانید:واکنش‌ها به اتهام‌های جنسی علیه معلم قرآن

‌آمدنیوز که جزء اولین افشاکنندگان پرونده جنسی سعید طوسی بود در باره این پرونده نوشت: «‌هشتاد و سه صفحه مستند و نه حلقه سی‌دی، مجموعه پرونده‌ای است که اتهامات (س. ط) قاری مشهور قرآنی محبوب رهبر جمهوری اسلامی را اثبات می‌کند. اما ظاهرا در دستگاه قضایی، ارتباطات وی با مجموعه بیت رهبری ارزشمندتر از حقوق شکات و وضعیت روحی ناشی از تالمات این چند ساله و کش و قوس پرونده در "دستگاه عدالت" است.»

سعید طوسی از قاریان نزدیک به بیت آیت‌الله خامنه‌ای به شمار می‌رود

به گزارش آمدنیوز‌: «شکات پرونده توسط قوه قضاییه مورد تهدید قرار گرفته‌اند» و سعید طوسی «خانواده قربانیان را به دلیل شکایت بردن از او به بیت رهبری، تهدید به اقدام متقابل نموده است.»

روشنگری یا "معاونت در جرم"؟

آملی‌لاریجانی در سخنرانی امروز خود بدون نام‌بردن از تلویزیون آمریکا، مصاحبه‌های اخیر شاکیان یادشده با این رسانه را اقدامی در راستای "بمباران تبلیغاتی" دانست که  "به خصوص علیه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی" نشانه رفته است. او این گزارشگری‌ها و مصاحبه‌ها را نشانه‌ای از "پیمودن راه درست" توسط قوه قضائیه عنوان کرد و در عین حال "افرادی که از داخل کشور با رسانه‌های معاند همکاری می‌کنند" را مستحق تعقیب قضایی دانست.

لاریجانی گفت: «کسانی که از داخل کشور به این قبیل رسانه ها کمک می‌کنند باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضدانقلاب مشخص شود. متأسفانه برخی از افراد در داخل با این رسانه ها مصاحبه می‌کنند و به نحوی به آنها کمک می‌کنند و در عین حال طلبکار هم هستند.» او این گونه اقدامات را در راستای "از بین بردن اعتماد عمومی نسبت به مسئولان کشور" توصیف کرد.

منتقدان بیم دارند که قوه قضائیه در راستای همین تهدید لاریجانی بیش از پیش فشار بر شاکیان سعید طوسی را افزایش دهد و عملا پرونده او را مختومه کند.

در این میان، خبر مربوط به سعید طوسی و نگرانی از بسته‌شدن پرونده او در شبکه‌های اجتماعی ابعادی گسترده یافته و بحث این پرونده و همبستگی با شاکیان و ستایش از شجاعت آنان همچنان در صدر موضوعات این شبکه‌هاست.

_______________________________________

۰۵ آبان ۱۳۹۵

سایت زمانه

مکارم شیرازی درباره ماجرای سعید طوسی: تا گناه کسی ثابت نشود، نقل آن گناه کبیره است

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در شهر قم در واکنش به خبرها و ماجراهای مربوط به سعید طوسی، قاری قرآنی که به تجاوز به نوجوانان قرآن‌آموز متهم است، این جریان‌ها را شایعاتی دانسته که رادیو انگلستان و صدای آمریکا آن‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند تا بدبینی و سوءظن ایجاد کنند.

 

این روحانی شیعه گفته است که این کار نشان‌دهنده این است که این مسائل مورد پسند آنان است در حالی که هیچ چیزی بهتر از سرمایه اعتماد برای جامعه نیست.

مکارم شیرازی: تا گناه کسی در محکمه اسلامی ثابت نشود، نقل آن ولو به صورت احتمال، گناه کبیره است. چیزی که ممکن است بعدا دروغ آن اثبات شود البته اگر راست هم باشد باید در محکمه ثابت شود و حتی اگر ثابت شود نباید به رواج گناه دامن بزنیم.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد متن زندگی‌نامه سعید طوسی از صفحه‌اش در سایت شورای عالی قرآن حذف شده است.

رسانه‌ای شدن شکایت چند نوجوان قرآن‌آموز از سعید طوسی، قاری قرآن نزدیک به بیت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واکنش شخصیت‌ها و مقام‌های مختلفی را به دنبال داشته است. عمده واکنش‌ها از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی بوده است و بر اساس این واکنش‌ها طرح این موضوع در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران اقدامی مشکوک دانسته شده و شاکیانی که با این رسانه‌ها گفت‌و‌گو کرده‌اند به تعقیب قضایی تحت عنوان معاونت در جرم تهدید شده‌اند:

ناصر مکارم شیرازی اما روز چهارشنبه پنجم آبان، در درس خارج فقه و اصول خود در مسجد اعظم قم گفته است که یکی از بلاهای حال حاضر، شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی است که دو عیب بزرگ دارد: «اول این‌که آبروی افراد از بین می‌رود و از کاه که گاهی کاهی هم در کار نیست کوه می‌سازند و دوم اینکه در جامعه اختلاف‌افکنی می‌کنند. ایجاد اختلاف و نفاق و با آبروی افراد بازی کردن، دو اثر زشت این کار است و مجازات آن در دنیا نیز دامان انسان را خواهد گرفت و به آخرت نیز موکول نخواهد شد.»

او همچنین گفته است که چیزهایی مثل بی‌بند و باری که ضد ارزش است به نام آزادی معروف می‌شود و برخی نسبت به اسلام بی‌اعتنا هستند و اسم آن را تمدن می‌گذارند و مردم متدین را عقب افتاده می‌دانند.

مکارم شیرازی که از دشمنان فضای مجازی‌ست تاکید کرده که عده‌ای هم هستند که به‌خصوص در فضای مجازی به این مسائل دامن می‌زنند و اصرار دارند که منکرات، معروف شود و آن را خوب نشان دهند.

-----------------------------------------------------------

رسانه های خارجی درباره قاری بیت رهبری، متهم تجاوز جنسی چه می گویند

۰۷ آبان ۱۳۹۵

صدای آمریکا

رسوایی اتهام تجاوز و آزار جنسی سعید طوسی، قاری نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی این روزها تنها در رسانه های ایران مطرح نیست و بحث آن به رسانه های خارج از ایران رسیده است.

دو هفته پیش، ۲۳ مهر، چند قاری جوان در گفت و گوی اختصاصی با مهدی فلاحتی مجری برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا از یک پرونده تجاوز جنسی از سوی قاری نزدیک به رهبر خبر دادند که به خاطر اعمال نفوذهایی مختومه شده است.

این افراد مدعی شدند زمانی که ۱۲ تا ۱۴ ساله بودند، سعید طوسی آن ها را به بهانه آموزش قرآن مورد آزار جنسی قرار می داده است. این افراد از او شکایت کردند اما در نهایت دستگاه قضایی پرونده را مختومه کرد.

سعید طوسی قاری بیت رهبر است و در ایام ماه رمضان هر شب در بیت آیت الله خامنه ای قرائت قرآن را برعهده دارد و حتی در مراسم افتتاحیه مجلس دوره فعلی قرآن خواند. شاکیان وی فایل صدایی از سعید طوسی در دست دارند که او مدعی است رهبر جمهوری در جریان پرونده است و خواستار مختومه شدن آن از قوه قضاییه شده است.

هنوز تعداد دقیق قربانیان سعید طوسی، قاری قرآن محبوب رهبر جمهوری اسلامی ایران، که او را به تعرض جنسی متهم کرده اند مشخص نشده است، ولی در حال حاضر ۳ نفر در دادگاه از او شکایت کرده اند.

در همین حال چندین رسانه خارجی به اتهام تجاوز جنسی سعید طوسی واکنش نشان داده اند.

 

گاردین (The Guardian)

سعید کمالی دهقان در مقاله ای در گاردین می نویسد چنین اتهامی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است، چراکه شخصیت هایی چون سعید طوسی مورد اعتماد اکثر مردم بوده و اتهامات مبنی بر تعرض جنسی در ایران، بویژه میان مقامات دولتی، به سختی به رسانه ها درز پیدا می کند.

اتهامات علیه سعید طوسی ابتدا در مصاحبه بخش فارسی صدای آمریکا با قربانیان به گوش عموم رسید.

بنا به مقاله گاردین، آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، در هشداری به قربانیان در پرونده سعید طوسی گفته است آن هایی که با «رسانه های معاند» همکاری کرده اند «باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند تا مرز بین انقلاب و ضد انقلاب مشخص شود.»

 

ایندیپندنت (Independent)

«بثن مککرنان» در مقاله ای در روزنامه ایندیپندنت به اتهامات تجاوز جنسی علیه سعید طوسی اشاره کرده و می نویسد «هفت تن از قربانیان بواسطه رسانه های منع شده در ایران جلو رفته و گفته اند که سعید طوسی به آنها هنگامی که در سنین بین ۱۲ تا ۱۴ سالگی شاگرد او بوده اند تجاوز کرده است. دستکم سه نفر از این قربانیان پیشتر شکایت خود را به دادگاه ارائه داده ولی مقامات آنها را نادیده گرفته بودند.»

ایندیپندنت به نقل از مقامات ایران می نویسد پرونده آقای طوسی هنوز باز بوده و بررسی بیشتر آن بدست یک قاضی ویژه سپرده شده است.

 

برایبارت نیوز (Breitbart News)

وبسایت خبری «برایبارت نیوز» با اشاره به اینکه تعداد دقیق قربانیان تجاوز جنسی سعید طوسی مشخص نیست می نویسد سخنگوی قوه قضاییه ایران اتهامات علیه آقای طوسی را تأیید کرده ولی گفته است که بررسی پرونده در دادگاهی خصوصی صورت خواهد گرفت.

به نقل از این سایت خبری، چهار نفر از آقای سعید طوسی به دادگاه شکایت کرده اند. در همین حال و با توجه به مصاحبه صدای آمریکا با تعدادی از این قربانیان، در حال حاضر ۳ نفر به دادگاه شکایت کرده اند و شکایت شخص چهارم پس گرفته شده ولی به عنوان شهادت‌نامه در دادگاه از آن استفاده خواهد شد.

 

العربیه

شبکه تلویزیونی «العربیه» وابسته به عربستان سعودی نوشت قاری قرآن محبوب آقای خامنه ای با اتهامات مبنی بر تجاوز جنسی روبروشده است.

وبسایت العربیه نیز با اشاره با مصاحبه بخش فارسی صدای آمریکا با ۳ تن از قربانیان تعرض جنسی از سوی سعید طوسی، می نویسد که قربانیان پیشتر از این قاری قرآن به بیت رهبری شکایت کرده بودند ولی مقامات به شکایت آنها رسیدگی نکرده اند.

العربیه همچنین به نقل از منابع نزدیک به اصلاح طلبان در ایران اعلام کرد که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرحی برای ترور طوسی در دست دارد تا به این رسوایی پایان داده و آبروی رهبری را حفظ کند.»

 

میدل ایست آی (Middle East Eye)

وبسایت خبری «میدل ایست آی» به مصاحبه قربانیان سعید طوسی با صدای آمریکا اشاره می کند که در آن قربانیان شواهد صوتی و تصویری در پشتیبانی از اتهام خود فراهم آورده اند. این وبسایت به نقل از یکی از قربانیان که برنده قرائت قرآن در سطح ملی بوده است می نویسد: «او در هواپیما بدن من را لمس کرد. به من تعرض جنسی کرد. وقتی به مقصد رسیدیم قرار بود اتاق هایی جداگانه داشته باشیم ولی او ترتیب داد که در یک اتاق بمانیم. فقط ۱۲ سالم بود. او به من خیانت کرد. وقتی دوش می گرفتم، لخت وارد شد. شکه شدم. نمی تونستم جیغ بزنم. ذهنم قفل کرده بود. کار خودش رو کرد.»

به نوشته این وبسایت، قربانیان آقای طوسی گفته اند که شکایت خود را به دفتر مقام رهبری ارائه داده اند.

 

د سان (The Sun)

روزنامه «د سان» می نویسد بنا به گزارش ها دستکم ۱۰ نفر آقای سعید طوسی را متهم به تعرض جنسی کرده اند. این روزنامه به نقل از گاردین می نوسید آقای طوسی اتهامات وارده را رد کرده و آنها را «کذب و دروغ» در راستای خدشه دار کردن وجهه رهبری خوانده است.

مقامات قوه قضاییه گفته اند پرونده سعید طوسی همچنان باز و تحت بررسی است. اما هنوز مشخص نیست این پرونده در چه مرحله قضایی قرار دارد.

 

ورلد نت دیلی (WorldNetDaily)

وبسایت «ورلد نت دیلی» با اشاره به اتهامات علیه سعید طوسی می نویسد تلاش های مقامات ایران برای پنهان کردن رسوایی برجسته ترین قاری قرآن کشور و «دوست نزدیک» آقای خامنه ای با شکست روبرو شده است. وبسایت اشاره می کند به پخش عمومی شکایات و اتهامات این قربانیان بواسطه تلویزیون بخش فارسی صدای آمریکا.

به نوشته این وبسایت، سعید طوسی در یک فایل صوتی گفته است که آقای خامنه ای از تعرضات جنسی او با خبر بوده، و با کمک مقام قضایی کشور توافق کرده اند تا با سرپوش گذاشتن بر این مسئله آبروی رژیم را حفظ کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©