جمع بندی فشرده از اعتراضات کارگری و وضعیت جنبش مطالباتی

 

گفتار رادیو راه کارگر

جمعه 22 آبان 1388 برابر با 13 نوامبر 2009

 

کارگران آهسته ولی پیوسته با جنبس عمومی ضد استبدادی همراه می شوند.هفته ای که گذشت پیشروی جنبش مطالباتی فزاینده تر از قبل همچنان به جلو آمد. نظام ولایی با وجود احضار و محکومیت 5 تن از چهره های شناخته شده کارگران نیشکر هفت تپه شوش ، بعد دستگیری 4 تن از آنان فعلا برای دستگیری علی نجاتی نیز دندان تیز می کند . این چهار تن در زندان اهواز هستند . ولی علیرغم این دستگیری ها خبر میرسد که بیش از ۱۰۰۰ نفر از کارگران نیگل سیاه شرکت صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم دریافت پاداش خود دست به اعتصاب زدند.

  اعتصاب کارگران کارخانه آلومینیوم سازی اراک  - تجمع بيش از 100 نفر از کارگران شرکت صنايع اراک – تجمع کارگران شرکت فرانوش فراهان در مقابل اداره کل کار و امور اجتماعي استان مرکزي.- شکایت جمعی ازکارگران شرکت آذر قاف قزوین–  اعتراض جمعى از رانندگان سازمان اتوبوسرانى زنجان - اعتراض کارگران صنایع چوب طالقان– تجمع رانندگان شرکت واحد اصفهان - تجمع کارگران بهکده رضوی در برابر کمیته امداد خراسان شمالی عناوین مهم ترین اخبار مبارزات کارگری است. به این مجموعه باید تجمع اعتراضی کارگران پالایشگاه آبادان و  اعتصاب 450 کارگر طرح توسعه پالایشگاه قدیم بندر عباس را هم افزود.

بخش عمده این اعتراضات به خاطر عدم پرداخت دستمزدهای معوقه, جلوگیری از اخراج ها و  پایان بخشیدن به وضعیت کارگران قراردادی صورت گرفته است. به این مجموعه باید مسئله چنبش گسترده معلمان را در پیکره جنبش مزد و حقوق بگیران افزود و همینطور پرستاران که به حذف بخشی از حقوق خود از سوی دولت احمدی نژاد معترضند.

افزایش میزان اعتراضات کارگری شرایط مساعدی برای همراهی، همسویی و هم جهتی جنبش مطالباتی با جنبش عمومی و ضد استبدادی فراهم آورده است؛ جنبشی که آشکارا سرنگونی طلب است و علیرغم سرکوب، بی توجهی و نادیده گرفته شدن از طرف حکومت گران ، همچنان در حال پیشروی است .

 

همروند با گسترش اعتراضات کارگری در واحدهای تولیدی و بویژه اعتراضات در بخش خدمات و حمل و نقل شهری, فروپاشی و ورشکستگی اقتصاد کشور شدت می یابد . به اعتراف معاون امور توليدسازمان صنايع ومعادن گيلان در حال حاضر  25 واحد صنعتی این استان در معرض تعطيلی قرار گرفته‌اند, و به گفته رئيس هيات مديره كانون هماهنگي شوراهاي اسلامي كار استان قزوين 50  واحد  تولیدی بحران‌زده در اين استان وجود دارد. اخبار مربوط به فروپاشی و بحران صنایع در حالی است که به گفته وزیر تعاون دولت احمدی نژاد شمار بیکاران کشور به 4 میلیون نفر می رسد.

از سوی دیگر اگر بحران صنایع کارگران را به گردونه بیکاری پرتاب می کند به نعمتی برای پاسداران در گسترش نفوذ اقتصادی شان در کشور تبدیل شده است. سرمایه داران با گرفتن میلیونها دلاروام از بانک به نام اصلاح صنایع, پول ها را در بخش های ساختمانی و برجک سازی به خدمت گرفته و یا از کشور خارج کرده و در کشورهای عربی منطقه سرمایه گذاری می کنند, سپاه با کمنرل اسکله ها و بازار سیاه قاچاق کالاها مشغول نابودی اقتصاد کشور است و همزمان در حوزه های سودآور به پیشروی مشعول است. تازه ترین تحرک آنها در این زمینه اعلام تاسیس بانک تازه است.

 

   

 در حالی که صنایع یک به یک فرومی ریزند, صف بیکاران بلندتر می شود و مافیای قاچاق و در راس آنها پاسداران به نابودی  اقتصاد مشغولند, احمدی نژاد در اقدامی دیگر آخرین میخ را بر تابوت لایحه هدفمند کردن یارانه ها از طریق کوتاه کردن دست مجلس در نظارت بر نحوه توزیع عواید حاصل از حذف یارانه ها کوبید.

 

 

او با شمشیر از رو بسته مثل کرامول بدون خبر قبلی وارد مجلس شد و اعلام کرد اگر دولتش در مورد نحوه استفاده از صندوق عواید حذف یارانه ها "اختیارات مطلق" نداشته باشد, لایحه را پس می گیرد و با همین تهدید حق نظارتی مجلس را سلب کرد.

به موازات قطعی تر شدن احتمال آغاز اجرای  لایحه دولت و در حالی که هنوز "جراحی بزرگ" آغاز نشده, خونریزی بیمار شروع شده است. به گزارش رسانه ها قیمت نان دو برابر شده است.  نان بربری 200 تومانی به قيمت 400 تومان، سنگک 200 توماني، 500 تومان و لواش 25 تومانی به قيمت 50 تومان عرضه مي‌شود؛ نانوايي‌های آزاد و برخی نانوايي‌ها که قيمت‌های عجيب برای نان خود داشته‌اند، نيز از اين افزايش قيمت بي‌بهره نبوده و برای مثال، نان سنگک 700 و 1000 تومانی به قيمت 2000 تومان عرضه مي‌شود."

حذف سوبسیدهای بنزین، گاز، برق، آب و گندم و کالاهای اساسی مصرفی خانوارها ،  منجر به افزایش چند برابری هزینه های یک خانواده کارگری خواهد شد. می گویند قرار است قیمت انرژی و سایر کالاها، با قیمت جهانی برابر شود. در این صورت، آیا دستمزد کارگران و مزدبگیران هم، به سطح جهانی دستمزدها خواهد رسید؟ آیا طبقه کارگر قدرت چانه زنی و افزایش دستمزدها را دارد؟ آنهایی که کالایی برای فروش دارند و از این طریق درآمد کسب می کنند، با افزایش قیمت کالاها، درآمدشان نیز افزایش خواهد یافت. اما آنهایی که برای فروش، چیزی جز نیروی کارشان  ندارند، با افزایش قیمت کالاها، افزایش درآمدی نخواهند داشت. در نتیجه قدرت خرید طبقه کارگر، کاهش می یابد و فقر و فلاکت، دامنه خود را در جامعه، گسترش خواهد داد. بنابراین افزایش قیمت انرژی و کالاهای اساسی، حمله مستقیم به معیشت و سطح زندگی کارگران و مزدبگیران است .

در یک کلام میشود گفت که جنبش مطالباتی روز به روز سیمای تهدید آمیزی تری بخود می گیرد و در میدان  این ستیز جنگ نان افزوده شده است.

دیر یا زود نبرد در جبهه مطالباتی و برای نان و آزادی در هم گره خواهد خورد. مناسبت هایی چون 10 سپتامبر

روزجهانی صدور منشور حقوق بشر و 16 آذر 1388 در پیش است . جنبش دانشجویی در 16 اذر امسال در صورت هماهنگی سراسری و گره خوردن با تحرکات مستمر مادران عزا و مادران اعدامی و جنبش وسیع اعتراضی معلمان –

پرستاران و کارگران تا حد زیادی می تواند در امر سازمانیابی سراسری  جنبش اعتراضی یاری رساند.