مطبوعات و رسانه ها زیر تیغ سرکوب

گزارش: رادیو راه کارگر

روز جمعه ۶ آذر۱۳۸۸ برابر با ۲۷ نوامبر ۲۰۰۹

در میان صف بلند قربانیان سرکوب و فشار دولت امنیتی/ نظامی, احمدی نژاد مطبوعات و رسانه ها جایگاه ویژه ای دارند. تقریبا روزی و هفته ای نیست که وبلاگی مسدود نشود, روزنامه ای به محاق توقیف گرفتار نیاید, روزنامه نگاری تهدید نشود, و مسولان و دولتمردان از رهبر تا رهروان رهبر شاخ و شانه ای برای مطبوعات و روزنامه نگاران و خبرنگاران نکشند. تردیدی وجود ندارد که هر چه این فشارها بیشتر و وسیع تر شود؛ و بویژه در شرایطی که یک جنبش پردامنه اعتراضی با شعارهای ساختارشکنانه رادیکال سر نظام را هدف گرفته  و باطل کردن اصل ولایت به عنوان سمبل جنایت را مطرح می کند, مقابله متشکل و سازمانیافته با تعدیات و تجاوزات روزمره دولت و دستگاه ولایت به رسانه ها و مطبوعات نیز نقش و جایگاه و اهمیت بیشتری خواهد یافت.

در هفته ای که گذشت فشار به مطبوعات ایران باز هم افزایش پیدا کرد. تیغ حمله  دولت کودتا اینبار بر گردن ۲ روزنامه وابسته به جناح به اصطلاح اصولگرا گذشته شد. در اول آذر ماه اعلام شد که روزنامه خبرنزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیگر منتشر نخواهد شد. این روزنامه همچنان به شکل آنلاین به فعالیت خود ادامه خواهد داد. در آخرین نسخه انتشار یافته سردبیر روزنامه از فشار محافل افراطی طرفدار احمدی نژاد گلایه کرده بود. شهرام شکیبا طنز نویس این روزنامه هم در مطلبی تحت عنوان "چرا خودمان درش را گرفته ایم؟" نوشت: " از این پس به آدرس مجازی اخبار اونلاین سر بزنید. تا اثاث کشی‌ نکرده ایم  یا اسباب کشی‌ مان نکرده اند، آنجا در خدمتیم."

در دوم آذر ماه نیز اعلام شد که روزنامه همشهری به مدت یک هفته تا ده روز متوقف خواهد شد. توقیف موقت و رفع توقیف روزنامه همشهری و در نهایت اظهارنظر معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در مورد روزنامه همشهری تردیدی در اینکه سرکوب مطبوعات گریبانگیر رسانه‌های به اصطلاح اصول گرا هم شده باقی‌ نمیگذارد. توقیف همشهری بعد از آن اتفاق افتاد که روز یکشنبه، اول آذر اقدام به چاپ آگهی از معبد لوتوس (منتسب به بهاییان) در دهلی نو کرده بود. همین  آگهی  پیشتر در روزنامه‌های دولتی ایران و جام جم بدون آن‌که هیچ مشکل و تذکری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات در پی داشته باشد، چاپ شده بود. محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد که "براساس بیستمین جلسه هیات نظارت بر مطبوعات که در تاریخ دوشنبه دوم آذر برگزار شد، گزارش تخلف روزنامه همشهری از مفاد ماده ۶ قانون مطبوعات مصوب سال ۶۴، به دلیل درج عکس معبد بهاییان و تشویق گردشگران برای بازدید از این مکان در صفحه نخست، ضمن توقیف نشریه مذکور به استناد تبصره ماده ۱۲ قانون مزبور، موضوع برای پیگیری قانونی به مراجع ارسال شد. "

 در این میان آنچه که نباید نادیده گرفته شود این است که همشهری نه تنها پر تیراژ‌ترین روزنامه کشور است، بلکه بیشترین در صد اگهی‌های تجاری را در میان مطبوعات ایران جذب می‌کند و به همین اعتبار موفق‌ترین روزنامه تجاری کشور است. مهمتر از این، اما، کنترل این روزنامه از سوی محمد باقر قالیباف شهردار تهران و یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و از رقیبان محمود احمدی نژاد است.  تلاش دولت برای اعمال فشار بر رقبای محافظه کار خود، زیر ضرب قرار دادن  ابزار سیاسی و ارتباطی آنها از یکطرف و تلاش‌های دولت برای بدست گرفتن کنترل مترو ی تهران از طرف دیگر، از جمله دلائل اصلی‌ حمله به روزنامه همشهری بودند. در غیر این صورت روزنامه‌های ایران و جام جم هم می‌‌بایست پیش از همشهری متوقف می‌شدند.

روزنامه‌های حیات نو، آفتاب یزد، همبستگی‌، اسرار، فرهنگ آشتی، آرمان، تحلیل روز،  اعتماد ملی‌، اندیشه نو، صدای عدالت و سرمایه از جمله قربانیان دور جدید سرکوب رسانه‌ها در ایران هستند. در کنار این دولت بسیاری از سایت‌های خبری را فیلتر کرده و خبرنگاران، نویسندگان و وبلاگر‌های زیادی را بازداشت کرده است. در آخرین رده بندی کشورها و بنا به گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز،ایران به رده ۱۷۲ سقوط کرده و  تنها سه کشور ترکمنستان، کره شمالی‌ و اریتره، پایین تر از ایران قرار دارند. در کنار این همین سازمان ایران را یکی‌ از بزرگترین دشمن رسانه‌ها در جهان و بزرگترین زندان برای خبرنگاران در خاور میانه معرفی کرده است.

کودتا گران در ایران با استفاده از زبان جنگی و به کارگیری لغات نظامی همچون جنگ نرم، ستون پنجم، جاسوسان دشمن، سربازان مزدور و غیره یک جنگ تمام عیار را در این عرصه را سازمان داده اند. آخرین سخنان خامنه آی و تعریف او از جنگ نرم در این زمینه گویا است: "دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطاتی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه‌ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی، و اختلاف ایجاد کند"در همین راستا نماینده خامنه ای وسرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در روز چهار شنبه علام کرد که "امروز۸۰ ماهواره بر فراز ايران با توليد روزانه بيش از ۶هزار خبر و گزارش كه ۳ هزار مورد آن عليه جمهوري اسلامي است، نظام اسلامي ايران را هدف قرار داده اند. "

این به کار گیری "فرهنگ" علیه فرهنگ سیاسی و یا حتا نیمچه انتقادی به کودتا گران نشانه استیصال دولتی است که پس از سی‌ سال سرکوب و خفقان همچنان از اعتماد به خودی هم آبا دارد. به راستی‌ اگر فرهنگ `ناب` و خالص اسلامی مدّ نظر ولی‌ فقیه و طرفداران او قوی‌ترین فرهنگ موجود در دنیا است چه نیازی به سانسور و به اسیر گرفتن کارگران فرهنگی‌ است؟  این چه فرهنگی است که حتا پیش پاا افتاده‌ترین اخبار، آگهی ‌های توریستی، موسیقی، آرایش و یا حتا تفسیر غیر رسمی‌ از قرآن را بر نمی‌‌تابد؟