نگاهی به رویدادهای کارگری ایران در هفته ای که گذشت

 

تجمع نزدیک به 50 نفر از همسران کارگران شرکت صنایع اراک درمقابل استانداری مرکزی, بحران در کارخانه آزمایش تهران در نتیجه خصوصی سازی, و تجمع کارگران شرکت مخابرات راه دور رئوس خبرهایی است که در حوزه کارگری در روزهای اخیر انتشار یافته است. تجمع همسران کارگران شرکت صنایع اراک در حالی صورت گرفته است که  250 کارگر این کارخانه بیش از 5 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. بحران عمیق اقتصادی و فروپاشی صنایع که زندگی خانوارهای کارگری را در معرض نابودی قرار می دهد, عاملی است که سبب می شود در برخی موارد علاوه بر کارگران, خانواده های آنها نیز در اعتراضات شرکت کنند. گسترش شرکت اعضای خانواده های کارگران در حرکت های اعتراضی کارگری, هم از این جهت که بخش وسیعی تری از این طبقه را به میدان اعتراض می کشاند و مقاومت جمعی و همبستگی درون طبقاتی را تقویت می کند, هم به این دلیل که در جلب بیشتر افکار عمومی نسبت به مشکلات کارگران موثر است, از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حضور اعتراضی کارگران شرکت مخابرات راه دور در محل سخنرانی احمدی نژاد در ورزشگاه حافظیه در شیراز اما علاوه بر افکار عمومی از جنبه های دیگری هم اهمیت دارد. ماموران امنیتی استان قبل از ورود احمدی نژاد به استادیوم، باندرول بزرگ نصب شده کارگران با عنوان : " آقای رييس ‌جمهور! مسئولين استانی برای مخابرات راه دور ايران چه كردند؟" را از میله ها ی روبروی جایگاه سخنرانی احمدی نژاد پائین کشیند. ولی  کارگران پلاکاردهایی بر سینه داشتند که در آنها نوشته شده بود: " نان در سفره نداریم " و نوشته شده بود" 11ماه حقوق نگرفته ایم "  و باز نوشته شده بود:" از خواب غفلت بيدار شويد، صنعت فارس در خطر است".

کارگران شرکت مخابرات راه دور اکنون مدتی است که به طور مرتب تجمع های اعتراضی برگزار می کنند, اما صدایشان جایی شنیده نمی شود. حضور اعتراضی این کارگران در مراسم سخنرانی احمدی نژاد هم عرصه را برعوام فریبی وی تنگ تر می کند, و هم احتمال شنیده شدن صدای اعتراضات آنها را در مراسمی که رسانه ها و خبرنگاران آنها حاضرند بالاتر می برد. خبر ساز شدن از طریق حضور مستقل و سازمانیافته اعتراضی کارگران واحدهای بحران زده در اجتماعات فرمایشی حکومتی, هم به دریده شدن پرده ریاکاری و عوامفریبی ایادی و کاربدستان حکومت کمک می کند و هم رژیم و مسوولانش را وادار به واکنش می سازد. باید امیدوار بود که حرکت کارگران شرکت مخابرات راه دور, بهره برداری از اجتماعات و مراسم رسمی به وسیله ای برای طرح مستقل اعتراضی مطالبات کارگری را هر جا که برای کارگران میسر است , گسترش دهد.    

در هر حال عنصر مشترک حائز اهمیت در جنگ مطالباتی کارگران و زحمتکشان با دولت و سرمایه داران در شرایط فعلی , تلاش در گسترش همبستگی درون طبقاتی و خودسامان یابی در مسیر این جنگ, جستجوی دائمی راهکارهای افزایش تاثیرگذاری بر افکار عمومی, و ترکیب حرکت های اعتراضی تدافعی با حرکت های اعتراضی تهاجمی و تنگ کردن عرصه عمومی بر کارگزاران, مدیران, کارفرمایان و همه نهادهای ضد کارگری رژیم است.