نگاهی به رویدادهای حوزه مسایل ملی

زندان مرکزی سنندج به قتلگاه زندانیان سیاسی تبدیل شده است. گزارش ستاد مرکزی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  حاکی از آن است که با شروع فصل سرما و شیوع بیماریهای سرماخوردگی, برودت شدید هوا و سقوط درجه حرات به زیر صفر در شب ها,  بیشتر زندانیان این زندان با  نبود وسایل گرم و بی توجهی مسئولین این زندان ,  دچار بیماری های مرگبار شده اند. اغلب زندانیان بندهای یک و دو زندان مرکزی سنندج زندانیان سیاسی هستند که  در دوران بازجویها در بازداشتگاههای اطلاعات با بی رحمی کامل مورد شکنجه قرار گرفته و  آثار این شکنجه ها و شکستگی ها روی بدن آنها باقی مانده و در سرمای طاقت فرسای زندان سنندج دچار بیماریهای گوناگون شده اند. مسوولان زندان به دستور مقامات قضایی رژیم از انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان جلوگیری می کنند و  ویروسهای مرگباری در این زندان جان اغلب زندانیان را به معرض خطر مرگ انداخته است.

چندی پیش دو تن از زندانیان این زندان به اسامی کمال احمدی و خسرو ایزدی بر اثر ابتلا به این بیماریها جان باخته اند.  براساس اخبار, دست کم 103 تن از زندانیان زندان سنندج  فعالین  کرد هستند  که اغلب آنان را جوانان بیست تا سی و پنج ساله تشکیل می دهند. این زندانیان به دلیل فعالیت های سیاسی، مطبوعاتی و حقوق بشری دستگیر شده و تحت اعمال فشارهای جسمی و روانی هستند.

از جمله  زندانیانی که به طرز وحشیانه از طرف ماموران اطلاعات و دستگاههای امنیتی مورد شکنجه و شکستگی استخوان قرار گرفته اند :  عدنان حسن پور، بازداشتگاه اطلاعات سنندج است که در  چند مورد  به بهداری زندان منتقل شده است ، حبیب الله لطیفی در همین زندان در اثر شکنجه دچار بیماری عفونتی شده است ، انور حسین پناهی  در بازداشتگاه اطلاعات قروه ، زیر شکنجه دچار شکستگی دنده و عفونت کلیه در اثر خون ریزی داخلی شده است ، لطف الله لطف الله پور از دیگر زندانیانی است که بازداشتگاه کامیاران ، دچار سرد درد شدید در اثر ضربه به سر در بازداشتگاه اطلاعات شده است ، جبرئیل خسروی در بازداشتگاه سنندج زیر شکنجه دچار بی خوابی و درد شکم  است. تعداد زیادی از زندانیان در زمان بازجویی در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات به وحشیانه ترین شکل ممکن تحت شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند. در برخی موارد  زندانی را شب در سرمای زمستان در حیات لخت کرده و به تیر بسته و آب یخ رویشان ریخته و تا صبح در جلو سرما نگه داشتند . کمپین دفاع از زندانیان سیاسی ضمن محکوم کردن  اعمال غیر انسانی رژیم و نحوه ی برخورد و بازجویی زندانیانی سیاسی و مدنی وبی توجهی مسئولین دستگاه قضائیه و مسئولین زندان, از تمامی  سازمانهای  دفاع از حقوق بشر؛ سازمان بهداشت جهانی, سازمانهای هلال احمر و صلیب سرخ, احزاب و گروههای سیاسی, مدافعان حقوق بشر, تمام انسانهای آزاده و تمامی مردم کردستان و ایران خواسته است  به یاری زندانیان دربند زندان مرکزی سنندج  بشتابند.
 
چند روز پیش ماموران امنیتی رزیم روستای هنیمن واقع در سر بناو  از توابع شهرستان کامیاران را کاملا محا صره نموده اند. هدف از محاصره ی روستا دستگیری پیشمرگه های قدیمی و فعالان سیاسی عنوان شده است اما دلیل یا دلایل آن هنوز مشخص نیست. تعدادی از پیشمرگه های قدیمی این روستا نیمه های شب به صورت مخفیانه از روستا خارج و تعدادی نیز ناپدید شده اند و از وضعیت آنان هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.
نیروهای امنیتی بدون ارائه ی مجوز قانونی وارد منازل شخصی اهالی روستا شده و تمامی نقاط مختلف خانه را بازرسی و تفتیش می کنند. همچنین تعدادی از خانواده ها را تهدید کرده اند که اگر فرزندان یا پدر و در کل شخص مورد نظر آن ها را تحویل ندهند دیگر اعضای خانواده را بازداشت خواهند کرد.

عصر روز دوشنبه 30 دی ماه با حضور خانواده و گروهی از فعالان کرمانشاهی مراسم چهلمین روز شهادت احسان فتاحیان بر مزار وی در باغ فردوس کرمانشاه برگزار شد. این مراسم در محدودیت و ممنوعیت ناشی از فشار نهادهای امنیتی بر خانواده فتاحیان برای عدم اطلاع رسانی عمومی در مورد مراسم چهلم احسان انجام شد.

 در طي ماه‌هاي گذشته نزديک به 15 مورد اجراي حکم اعدام در اين زندان صورت پذيرفته است ولي به دليل شرايط سخت امنيتي حاکم بر اين زندان تا به امروز اسامي اين افراد از سوي نهادهاي دولتي و حتي نهادهاي مدافع حقوق بشري اعلام نشده است.

رضا گردانی، جمال تسوجیان و بهرام بهیمی از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز روز شنبه ۲٨ آذر از اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر منتقل شدند. به گفته نزدیکان خانواده این فعالین، اتهام آنها اقدام علیه امنیت ملی از طریق تجمع بیش از حد و برگزاری مراسم به مناسبت ۲۱ آذر عنوان شده است و پرونده این فعالین در شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست بازپرس هاشم زاده در جریان است.