ایران در آیینه آمار

 

آمارهای روزهای اخیر بیانگر شکست کامل طرح دولت احمدی نژاد در زمینه مهار بیکاری از طریق طرح ایجاد بنگاههای زودبازده  تولیدی, بیکاری گسترده جوانان و دانش آموختگان, فرار وحشتناک مغزها و باقی ماندن حکومت عضلانی بی مغزها, بدهی خارجی نجومی, کاهش سن اعتیاد زنان و مردان, رواج قراردادهای برده دارانه سفید امضا موسوم به "قرارداهای موقت کار, و ادامه فاجعه زیست محیطی و آلوده سازی خلیج فارس است. آمارها را با هم مرور می کنیم:

 

در حالی که مطابق آمار منتشره از سوی مدیر برنامه ریزی نهضت سوادآموزی, 15 درصد جمعیت ایران و حدود 10 میلیون نفر همچنان بی سواد هستند, آمار دیگری حاکی از آن است که سالانه ١٠٠ تا ٢٢٥ هزار نفر از متخصصان و تحصيلکرده های ايران از کشور می گریزند. و ایران در شمار کشورهای صدرنشین در حوزه فراز مغزهاست. سالانه بين ١ تا ١٫٥ ميليون فارغ التحصيل به شمار متقاضيان کار اضافه می شود و بر پايه آمار رسمی ٤٥٪ کل بيکاران ايران را دانش آموختگان اين کشور تشکيل می دهند. وضعیت اشتغال دانش آموختگان فاجعه بار است. به عنوان نمونه در پی استخدام ١٢٠ رُفتگر مورد نياز شهرداری منطقه یک خرم آباد اعلام شد که ١١٣ تن از اسن استخدام شده گان دارای تحصيلات دانشگاهی بوده اند. نرخ بيکاری فارغ التحصيلان دو برابر نرخ بيکاری افراد زيرديپلم يا بيسواد است و ٧٩٪ بيکاران کل کشور هرگز موفق به پيدا کردن کار نشده اند.

 

رئيس اتحاديه پيشکسوتان جامعه کارگری استان تهران گفت: در حال حاضر از مجموع کل نيروهای شاغل کشور 67 درصد در قالب قراردادهای موقت  کار می کنند و تنها 33 درصد در قالب قراردادهای دائم مشغول به کار هستند.

 

به اعتراف وزير علوم و آموزش عالی جمهوری اسلامي در حال حاضر٨٧٪ بيکاران ايران را جوانان تشکيل می دهند. به بيان ديگر، سه چهارم

جوانانی که بين شانزده تا سی سال سن دارند فاقد کار هستند.

 

براساس جدیدترین آمار منتشره ایران اکنون بیش از 22 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد.

 

طبق آمار منتشره در همایش مرکز همایش های مجمع تشخیص مصلحت نظام 6 میلیون زن ایرانی مطلقه هستند. براساس همین آمار سن اعتیاد زنان ایرانی به 25 سال و مردان به 22 سال رسیده است.

 

وضعیت فاجعه بار زیست محیطی ادامه دارد. تازه ترین آمار منتشره می گوید که سالانه یک میلیون و دویست هزار بشکه نفت در خلیج فارس رها می شود.