ایران در آیینه آمار

 

برنامه رادیو راه کارگر چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸-  ۶ ژانویه ۲۰۱۰

 

تهیه و تنظیم: مریم امانی

 

بانک های ایران در اثر دستبردهای مکرر دولت احمدی نژاد و تزریق سرمایه های هنگفت به طرح های بی بازده ورشکسته اند, رکود نظام مالی و تولیدی کشور را در چنبر خود گرفته است, مسوولان حکومتی به جای اعتراف به شکست به پخش آمارهای دروغ ادامه می دهند, بیکاری همچنان رو به گسترش است, کارگران گرسنه اند و حداقل حقوق شان کفاف حداقل های زندگی را نمی دهد. بیکاری, فقر و بی خانمانی, بحران اجتماعی را تغذیه می کند و پیشی گرفتن طلاق بر ازدواج که نمودار فروپاشی خانواده هاست تنها یکی از تبعات و حوزه های تبلور این بحران است. این تصویری است که از آمارهای هفته به دست می آید.:

 

گزارش های اخير بانک مرکزی حاکی است که نسبت نقدينگی به توليد داخلی از٧١٪ در سال ١٣٦٥ به ٦٣٪ در سال ١٣٨٥ رسيده و اين نسبت با افزايش مطالبات معوق بانک ها به زير50 ٪ سقوط کرده است؛ به طوری که افزايش بی سابقه مطالبات پرداخت نشده بانک ها  هم به قفل شدن منابع موجود منجر شده و هم عقب ماندگی مالی و توليدی کشور را بيش از پيش کرده است.

 

بيمه مرکزی ايران با انتشار آخرين آمار خود نوشته است که در شش ماه نخست سال جاری فروش بيمه نامه، هايی همچون باربري، کشتي، اعتبار، نفت، انرژی و حوادث تا ٧٦٪ کاهش داشته اند و اين در نوع خود از رکود در نظام های مالی و توليدی کشور حکايت دارد.

 

معاون برنامه ريزي شركت عمران بهسازي شهري از كاهش 5 درصدي نرخ سود تسهيلات بافتهاي فرسوده خبر داد. به گفته وی,نرخ سود تسهيلات بافتهاي فرسوده از 17،5 به 12 درصد كاهش و دوره بازپرداخت آن به 10 سال افزايش يافت.

 

وزارت صنايع كاهش 5 درصدي صادرات نساجي را رشد 11درصدي اعلام كرد

وزارت صنايع از رشد 11 درصدي ارزش صادرات محصولات نساجي در هشت ماهه امسال خبر داد. این در حالی است كه مقايسه ارزش اين صادرات با ارقام مربوط به هشت ماهه سال گذشته كه اتفاقا از سوي همين وزارتخانه نيز اعلام شده بود، نشان دهنده كاهش 5 درصدي ارزش صادرات نساجي طي امسال است.

 

نرخ بیكاری كه در بهار 87 معادل 96 درصدبود، در بهار 88 به 5/12 درصد افزایش یافت كه به معنای افزایش 30درصدی بیكاری در سال 88 نسبت به سال 87 است.

 

براساس آمار اعلام شده از سوی یک متخصص علوم رفتاری شمار کودکان خیابانی و بی سرپرست در سطح شهر تهران 10 درصد افزایش یافته است.

 

دبير کانون انجمن های صنفی کارخانجات آجر فشاری استان تهران در ورامین گفت:در چند سال اخير کارگران عادی 20 درصد و ديگران افزايش پلکانی دستمزد به ميزان 12 تا 15 درصد داشته اند. براساس آمارهای سيدعلی حسينيان حقوق کارگران حدود 265 هزار تومان و کرایه خانه 200 هزار تومان است. به گفته این مقام صنفی سالها است به کارگران حقوقی داده می شود که فقط از گرسنگی نميرند و برای هر وعده غذايي، لقمه نانی بخورند!

 

محمد ناظمى اردكانى رييس سازمان ثبت احوال كشور گفت: در حال حاضر آمار طلاق در كشور 17 درصد و نرخ ازدواج 13 درصد است.  به گفته وی جمعيت كشور در حال حاضر 72 ميليون و 874 هزار و 50 نفر است. از این تعداد 37 ميليون و 89 هزار و 312 نفر مرد و 35 ميليون و 784 هزار و 738 نفر زن است. این آمار به معنی آن است که در تركيب جمعيتى كشور، تعداد مردها يك ميليون و 304 هزار و574 نفر بيشتر است.