ایران در آیینه آمار

 

 تهیه و گردآوری: مریم امانی - رادیو راه کارگر

جمعه ۱۸ دی ماه ۱۳۸۸ -  ۸ ژانویه ۲۰۱۰

 

سهم آقازاده ها و برخورداران از رانت های قدرت و ثروت بالا کشیدن ثروت های ملی و غارت منابع بانکی است, سهم لایه های فقیر و محروم جامعه, تحمل عواقب و پیامدهای هزار توی بحران اجتماعی ناشی از گسترش فقر مانند فروپاشی خانواده ها و فرار دختران, سهم راویان واقعی این وضعیت یعنی روزنامه نگاران و وبگ نگاران, تعقیب و شکنجه و زندان و دربدری. این تصویر اصلی است که از لابلای آمارهای روز به دست می آید..

 

سن روسپيگری همچنان رو به کاهش است و فرار دختران از خانه همچنان ادامه دارد.

براساس پژوهشی که در همين رابطه انجام شده مشخص شده 25درصد پدران دختران فراری بيکار بودند. این پژوهش می گوید: 75درصد از دختران فراری وارد چرخه زندگی خيابانی مي شوند و خطرات زيادی آنان را تهديد ميکند. بر اساس گزارش نيروی انتظامی کشور سالانه 6000 دختر از خانه فرار ميکنند

 

کاهش 19 ميليارد دلاری تراز تجاری ايران 19 میلیارد دلار کاهش یافته است. واحد اطلاعات اکونوميست در تازه ترين گزارش خود از کاهش بيش از 11ميليارد دلارى واردات و کاهش بيش از 19 ميليارد دلارى تراز تجارى ايران در سال جارى خبر داد.

 

خطر اعدام در بزرگترین زندان جهان جان روزنامه نگاران را تهدید می کند. براساس تازه ترین آمار منتشره ایران در حال حاضر با ٤٢ روزنامه نگار و وب نگار زندانی به بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان تبدیل شده است.

 

روزانه حدود چهار هزار بشکه نفت از چاه شماره 104 ميدان مارون در حال نشت است

 

از اين پس توليدکنندگان کشور برای دريافت وام بايد اعضای خانواده خود را به عنوان ضامن به بانک ها ببرند. بر پايه آماری که اخيراً از سوی يکی از اعضای کميسيون برنامه و بودجه مجلس اسلامی اعلام شد :"٧٠٪ مطالبات معوق بانکها در برنامه های سوم و چهارم توسعه به کمتر از هزار شخصيت حقيقی و حقوقی و خاص تعلق گرفته است." برای نمونه، در يک مورد بدهی يک شرکت به نظام بانکی ١٠٠ ميليارد تومان بوده که پرداخت نشده و يا ١٣ ميليون يورو به شرکتی وام داده شده که وجود خارجی نداشته است."

براساس این آمار تنها ١٠٪ از کل وام هايی که از محل حساب ذخيره ارزی پرداخت شده تاکنون برگردانده شده است.

 

مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان گفت: در 9 ماه گذشته بيش از 6 هزار ازدواج ثبت نشده در استان ثبت شده است. ميانگين ثبت واقعه ازدواج در كشور 92 درصد است و استان سيستان وبلوچستان با 56 درصد، پائينترين آمار را در اين زمينه دارد.