ایران در آیینه آمار

 

گردآوری و تنظیم: مریم امانی

رادیو راه کارگر -  چهارشنبه  ۲۳ دی ماه ۱۳۸۸ - ۱۳ ژانویه ۲۰۱۰

 

حاشیه نشینی گسترده, بیسوادی, ترک تحصیل و محرومیت از آموزش در ابعاد چند میلیونی در اثر تهیدستی و فقر خانوارها, افزایش موارد کودک آزاری از سوی پدران در خانواده ها, چرخش به سمت افزایش مصرف کراک در میان معتادان پایتخت, سقوط هفت پله ای کشور در زمینه فضای کسب و کار ظرف یک سال, بالابودن میزان سکته مغزی در ایران و ورشکستگی بانک های دولتی, عناوین آمارهای روز است. آمارهایی که نشان می دهد, پا به پای گسترش بحران سیاسی, بحران اجتماعی و اقتصادی نیز ادامه دارد::

 

حدود 3 و نيم ميليون نفر از جمعيت تهران در حلبی آبادها و حاشيه شهر زندگی می کنند.

 

تازه ترین گزارش آماری نهضت سوادآموزی می گوید:۴/ ۱۵ درصد جمعیت كشور بیسوادند. این آمار در حالی منتشر می شود كه همه روزه مسئولین ادعاهایی مبنی بر ریشه كنی كامل بیسوادی را اعلام می کنند.

 

به گفته فتاح نيازی، معاون آموزشی "مؤسسه آموزش از راه دور" در سطح كشور بيش از 13 ميليون كمسواد بين11  تا 45 سال وجود دارد که سه ميليون نفر از این عده دانش آموزان ترک تحصیل کرده ای هستند که بین 11 تا 17 سال سن دارند. طبق آخرين آمار مستند, دو ميليون و 400 هزار لازم التعليم از تحصيل در سال تحصيلي گذشته بازمانده و در يكي از مقاطع تحصيلي از ابتدايي تا پايان متوسطه ترك تحصيل كرده اند.

 

آمار کودک آزاری از سوی پدران نسبت به سال گذشته چند برابر شده است. براساس این آمار بيش از 50 درصد کودک آزاري ها توسط پدران انجام می شود. طي شش ماهه اول سال جاري 144 هزار و 565 تماس با خط تلفن کودک آزاري صورت گرفته که تمامي اين تماس مرتبط با آزار کودکان بوده و اين رقم نسبت به سال گذشته در همين مدت چندين برابر افزايش داشته است.

 

آمار مقامات پلیس نشان می دهد که معتادان تهرانی بيشتر کراکي شده اند. به گفته رئيس پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ "از نظر تعداد مصرف کننده مواد مخدر، مصرف کنندگان "کراک" بالاترين سهم را به خود اختصاص دادند. به گفته وی 41 درصد از افراد دستگير شده حامل مواد مخدر کراک، 24 درصد حامل مواد مخدر ترياک، 22 درصد حامل مواد مخدر شيشه و 7 درصد نيز حامل مواد مخدر حشيش بودند.

 

آمار سکته مغزی در ایران بالاست. در تحقیقاتی که بین 450،000 ایرانی بزرگسال صورت گرفته، معلوم شده است که میزان سکته مغزی ایرانیان به مراتب بالاتر از کشورهای غربی است میزان سکته مغزی در میان زنان و مردان ایرانی در بین سنین 45 تا 84 سال، 743 نفر در هر 100،000 نفر است. در زمینه سکته مغزی فقط کشور اوکراین نرخ بالاتری نسبت به ایران دارد.

 

به گفته وزیر بهداشت "‌سالانه هزار و 740 ميليارد تومان سيگار در كشور دود مي‌شود". این در حالي است كه سالانه بين 3 ‌هزار و 500 ميليارد تا بيش از 7 هزار ميليارد تومان صرف عوارض سيگار مي‌شود.

 

آمار بانک جهانی از وخامت روزافزون وضعیت کسب و کار در ایران حکایت دارد. بر اساس این آمار در سال 2009 ميلادي ايران در ميان 181 کشور رتبه 142 را کسب کرد و اين در حالي بود که يک سال پيش از آن رتبه ايران از ميان 178 کشور، 135 بوده است. در واقع وضعیت کسب و کار در ایران ظرف یک سال 7 پله سقوط را نشان می دهد.

 

بانکهای دولتی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. آمار حاصل از گزارش های رسمی نشان می دهد که تاکنون بانکها 4 برابر سرمایه خود را وام پرداخت کرده اند. بخش مهمی از این وام ها به رانت خواران حکومتی پرداخت شده که از بازپرداخت وام خودداری می کنند.