زلزله در هائیتی, فاجعه انسانی تمام عیار

گفتگوی آنی گودمن با نوامی کلاین

 

گفتار رادیو راه کارگر

جمعه ۲۵ دی۱۳۸۸ - ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰

 

زلزله هائیتی که در روز سه شنبه این کشور را لرزاند یک فاجعه انسانی تمام عیار آفریده است. انبوه جسدهائی که   درخیابانها مانده اند، ضجه های کسانی که نا امیدانه از درون تل های فروریخته ساختمان ها طلب امداد می کنند اما فریاد رسی نیست، نجات یافتگانی که حتی آب برای آشامیدن ندارند... آری جهان ما شاهد فاجعه است که در هائیتی این خانه فقر جهان به وقوع می پیوندد.هائیتی قربانی سیاست های  بهره کشانه امپریالیسم آمریکاست که با دخالت و کودتا و نصب و حمایت از فاسد ترین حکومت های ممکن این کشور را چنان به زانو در آورد هاست که زلزله هفت ریشتری تراژدی بزرگ انسانی در آن می افریند.

 

در این قسمت از برنامه نگاه  ونقد نوامی کلاین، نویسنده و فعال جنبش جهانی ضدسرمایه داری را خواهید شنید که توسط برنامه معروف تلویزیونی " دمکراسی اکنون" آنی گودمن پخش شد.

 

آنی گودمن

 مجری برنامه تلویزیونی "دمکراسی اکنون" در ارتباط با مسئله هائیتی می گوید:" اجازه بدهید به : نوامی کلاین" برگردیم. ما تلاش خواهیم کرد که تفسر او را دباره آن چه که اکنون در هائیتی می گذرد و این که چه کسی از آن سود می برد، برایتان پخش کنیم"

 

نوامی کلاین!

 همانطور که من در کتابم " دکترین شوک" نوشته ام اغلب بحران ها به مثابه مستمسکی برای پیش بردن سیاست هائی به کار می رود که در اوضاع عادی نمی توان آنها را به اجراء نهاد. کشورهائی که دچار بحران های حاد می شوند در موقعیتی نیستند که برای شرایط عادلانه دریافت  کمک و یا پول به مذاکره بپردازند..

من حالا صحبت ام را برای بار دوم قطع کرده و چیزی را برای شما می خوانم که کاملا" خارق العاده است. من این مطلب را در سایتم قرار داده ام. عنوان آن این است: " هائیتی !  آنها را قبل از آن که دوباره شوک  وارد کنند متوقف کن!". این مطلب حدود چند ساعت قبل در سایت " بنیاد هری تیج"  قرار گرفته است.

        بنیاد که مخزن فکری نو محافظه کاران آمریکاست می گوید: " در میان رنج وآلام ، بحران هائیتی فرصت هائی را در اختیار آمریکا قرار می دهد. علاوه بر تامین کمک های انسانی فوری در پاسخ به زلزله تراژیک هائیتی، زلزله این امکان را فراهم می آورد تا حکومت و همچنین اقتصاد هائیتی که از مدتها قبل از کار افتاده  دوباره تجدی سازماندهی  شده و همچنین اعتبار آمریکا در منطقه  بهبود یابد."

من نمی دانم که اکنون اوضاع در حال بهبود است یا نه زیرا برای "بنیاد هری تیج" سیزده روز وقت لازم بود تا سی راه حل مبتنی بر بازار آزاد را برای طوفان کاتیرینا ارائه دهد. من این سند را هم در سایتم قرار دادم. راه حل آنها برای قربانیان طوفان کاترینا چنین بود : توقف پروژه های خانه سازی توسط دولت، ایجاد منطقه تجاری آزاد و معاف کردن کارخانه داران از پرداخت مالیات، رها ساختن کارفرمایان از قید و بند قوانین کار که انها را وادار می کند به کارگران دستمزدی پرداخت کنند که زندگی آنها را بچرخاند. اگر برای این بنیاد سیزده روز وقت لازم بود که برای کاترینا این دستور العمل ها را صادر کنند برای هائیتی این کار را در عرض بیست و چهار ساعت انجام دادند.

مسئله این است که مطئمن شویم کمک هائی که به هائیتی می رود وام نبوده بلکه کمک بلاعوض است . این مسئله مطلقا" از اهمیت اساسی برخوردار است. هائیتی کشوری است که زیر بدهی های بسیار سنگین قرار دارد. همانطور که "آنی گودمن"  می گوید فاجعه این است که از طبیعت زلزله را داریم و از سوی دیگر از مخلوقات طبیعت  فقر را داریم  که حکومت هایمان در دامن زدن به آن نقش زیادی ایفا کرده اند. بحران ها و فجایع آفریده شده توسط طبیعت در کشورهائی نظیر هائیتی دامنه اش بسیار گسترده تر است. برای این که در این کشور ما با فرسایش خاک مواجه ایم، زیرا فقر به معنای آن است که مردم خانه هایشان را با امکانات بسیار نازل وابتدائی درست می کنند ، خانه ها در آن جا که نباید ساخته شود ساخته می شود و بنابراین بسرعت فرو می ریزد. همه این ها با هم در ارتباط هستند. ولی باید مطلقا" آگاه باشیم که این تراژدی که بخشا" کار طبیعت بوده و بخشا" نیز کار طبیعت نیست  تحت هیچ شرایطی نباید به عنوان وسیله ای برای مقروض کردن بیشتر هائیتی مورد بهره برداری قرار گرفته و موجب پیش بردن سیاست ها و منافع انحصارات شود. این تئوی توطئه نیست. آنها این کارها را بارها و بارها انجام داده اند!

 

    آنی گودمن   این نوامی کلاین بود که شب گذشته در " جامعه فرهنگ اخلاقی" صحبت می کرد. او نویسنده کتاب"دکترین شوک:عروج سرمایه داری فاجعه بود" است.