ایران در آیینه آمار

تنظیم و گردآوری: مریم امانی

 

گفتار رادیو راه کارگر

جمعه ۲۵ دی۱۳۸۸ - ۱۵ ژانویه ۲۰۱۰

 

عدم تناسب میان خط فقر و حداقل دستمزد, وجود بیش از یک میلیون معتاد حرفه ای, ورود غیرقانونی میلیاردها دلار بنزین و گازوئیل به کشور, سهم حقیرانه تهرانی ها از هوای پاک, افزایش بودجه بسیج, و آمار جدید از موقعیت طبقاتی کاربران اینترنت در ایران, عناوین آمارهای روز است؛ آمارهایی که هر یک فرازی از عدم توازن عمیق, بحران زا و نهادینه شده در حوزه های اقتصادی, اجتماعی, زیست محیطی و سیاسی در کشور ما را بازتاب می دهد.:

 

در کشور يک ميليون و 160 هزار معتاد حرفه يى و 800 هزار معتاد غيرحرفه يى وجود دارد. مسوولان آموزش و پرورش در جلسه بررسى اعتياد در مدارس آمار دانش آموزان معتاد کشور را 2/0 درصدجمعيت معتادان کل کشور برآورد کردند. به گفته قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد دانش آموزان معتاد 5/0 درصد کل معتادان کشور است، سه درصد دانش آموزان در معرض خطر استفاده از مواد مخدر هستند, پنج درصد تجربه مصرف سيگار را دارند , سه درصد ديگر آنها در معرض خطر مصرف آن هستند, دو درصد دانش آموزان تجربه مصرف مشروبات الکلى را دارند و 15 درصد ديگر نيز در معرض خطر استفاده از مشروبات الکلى هستند.

 

در یک گردهمایی در تهران اعلام شد: در حال حاضر حداقل 335 واحد توليدی در 19 استان کشور با کمتر از ظرفيت مناسب و در بحران کار می کنند. خط فقر 700 هزار تومان است و دستمزد کارگران 263 هزار تومان.

 

دولت احمدی نژاد ظرف ۵ سال اخیر به صورت غیرقانونی حدود ۱۱ میلیارد دلار صرف واردات بنزین و گازوئیل کرده است. مجموعه پرداخت دولت برای سوخت در این مدت ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

 

مجلس در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین و گازوئیل تصویب کرد، اما بر اساس مسوول مرکز پژوهشهای مجلس، پرداخت دولت در این بخش به ۵ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید که نزدیک به دوبرابر بودجه تصویب شده بود.

 

بودجه بسيج بازهم بيشتر می شود. به گفته فرمانده بسيج و به نوشته نشريه "صبح صادق" ارگان دفتر سياسی سپاه, بودجه اين نهاد در سال ۱۳۸۷ ۲۰۰٪ افزايش پيدا کرده و بصورت جداگانه از اين بودجه، ۵۰ ميليارد تومان نيز برای کمک به بسيجيان بيکار در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۸۸ هم بر اساس اعلام نشريه برنامه ارگان معاونت برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوري، بودجه بسيج ۴۵ ميليارد و ۲۳۸ ميليون تومان افزايش يافت.

 

سهم تهران از هواي پاك، 21 روز است. براساس اين آمار تنها 7 درصد از هواي تهران پاك بوده است. بيشترين ميزان هواي پاك مربوط به ماه آذر است كه شامل 9 روز مي‌شود و ماه فروردين كه 4 روز هواي پاك داشته است. در ديماه امسال تاكنون تهران دو روز هواي پاك داشته است. براساس اين آمار آلوده ترين ماه سال, تيرماه بوده كه يك روز خطرناك، يك روز ناسالم و هفت روز بسيار ناسالم داشته است. در اين ماه در هيچ روزي تهران شاهد هواي پاك نبوده است.

 

بیش از ۳۳درصد کاربران اینترنت در ایران متعلق به جامعه متوسط اجتماعى است که نسبت به جمعیت آمارى خود بالاترین کاربران را به خود اختصاص مى دهند. به گزارش ابرار اقتصادى، بر اساس آمار بدست آمده در ۷ شهر کشور ۲۴ درصد استفاده کنندگان از اینترنت متعلق به جامعه مرفه و ۱۶ درصد متعلق به جامعه فقیر مى باشند که با توجه به آمار جمعیتى هر یک از گروه ها مى توان نتیجه گرفت قشر متوسط جامعه ۴۴ درصد بیشتر از سایر گروه هاى اجتماعى از اینترنت بهره مى برند.