ایران در آیینه آمار

تهیه و تنطیم:مریم امانی

 

گفتار رادیو راه کارگر

چهارشنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۸۸- ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰

 

تشدید فقر, سوتغذیه مزمن کودکان, مصرف وحشتناک داروهای ضد درد, سقوط نامتعارف سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به سطح جوانان, و کسر بودجه عظیم وزرات بهداشت, کاهش شدید سطح سرمایه گذاری خارجی و واردات بی رویه, سرفصل های نابسامانی و از هم گسیختگی اقتصادی, اجتماعی و درمانی را در آمارهایی بازتاب می دهد که ظرف چهار روز اخیر در رسانه های کشور انتشار یافته است.:

 

به گزارش هفته نامه "برنامه", که از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت منتشر می شود از سوی افزایش 400 هزار نفری جمعیت فقیر کشور 400 هزار نفر افزایش یافته است. این گزارش می گوید: جمعیت فقیر روستایی از 928 هزار نفر به یک میلیون نفر افزایش یافته است.

 

ارزیابی گزارش حاکی از آن است که در سال 1380 هر فرد در خانواده شهری برای تامین دو هزار کالری نیازمند 29 هزار تومان بود اما برای تامین همین میزان کالری در سال 1386 باید 98 هزار تومان هزینه کند. بنا بر اطلاعات این گزارش در سال 1386 ، 9/4 درصد از جمعیت کشور فقیر هستند و از فقر رنج می برند. وضعیت تغذیه و مصرف خانوارهای ایرانی به گونه یی است که در 20 درصد خانوارهای ایرانی کم غذایی مزمن وجود دارد و 15 درصد کودکان دچار سوءتغذیه هستند.

 

 

سن مرگ در اثر ایست قلبی به 25 تا 35 سال در ايران کاهش یافته است. خسرو نیا, رئيس جامعه پزشکان متخصص داخلی ايران با اشاره به این "آلودگی هوا، چاقي، ديابت، دخانيات و غذاهای آماده" به عنوان "عوامل تشديد بيماريهای قلبی", گفت:" در گذشته سن بيماران قلبی 40 تا 60 سال بود اما در حال حاضر بيماران قلبی کشور جوانتر شده اند و حتی مواردی از مرگ و مير بيماران قلبی و عروقی در سنين 25 تا 35 سال نيز مشاهده شده است."

 

بر اساس آمار منتشره از سوی محراب مرزبان، سرپرست کمیته پژوهشی انجمن جراحان قلب ایران سن ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی در ایران، ۷ تا ۱۰ سال کمتر از کشورهای دیگر دنیا است. وی می گوید: سالانه ۳۵ تا ۵۰ هزار مورد عمل جراحی قلب در ایران انجام می شود، در حالی که در کشور چین با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت هم همین تعداد عمل جراحی قلب انجام می شود.

 

 

سالانه بين 5 تا 6 هزار تهرانى بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و موارد سقط جنين در نقاط آلوده تهران به میزان 40 درصد افزایش یافته است. به گفته ابولفضل مهدى زاده - متخصص زنان و مامايى - مواجه شدن با هواى آلوده به خصوص در ماه اول باردارى احتمال بروز بيماريها و نارساييهاى قلبى و يک مجموعه بيماريها و ناهنجاريهاى اندامى را در جنين افزايش ميدهد.

در میان كلان شهرهايى كه براساس آخرين آمارهای جهانی از نظر آلودگى هوا بررسى شده اند ايران در ميان 133 کشور، رديف 17 را از نظر آلودگی هوا دارد.

 

 

میزان مصرف قرص های ضد درد در ایران به طرز وحشتناکی بالاست. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت ايرانيان سالی يک ميليارد و 98 ميليون قرص استامينوفن کدئين می خورند. به گفته یک محقق و استاد دانشگاه مصرف داروهای ضد درد با مخفی کردن علائم بيماری و درد باعث طولانی شدن درمان و يا در برخی اوقات باعث درمان اشتباه می شود.

 

آمار کسر بودجه سه وزارتخانه دولت در سال جاری 4800 ميليارد تومان است. براساس آمار ارائه شده از سوی مخبر کمیسیون آموزش مجلس, كسري بودجه سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و بهداشت به ترتيب 2700 ميليارد تومان، 800 ميليارد تومان و 1300 ميليارد تومان است

 

 

در حالی که گرانی قیمت کود, دشواری انتقال تولیدات داخلی میوه به بازار مصرف و وجود واسطه های متعدد, به بحران در کشاورزی و تولید داخلی انجامیده و 30 درصد ميوه داخلی نيز در كشور ضايع مي شود, واردات میوه از خارج دو برابر شده است. براساس آمار هشت ماه سال جاری بيش از 697 هزار تن ميوه وارد کشور شده كه از افزايش 97 درصدی ارزش اين ميزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حكايت می كند.

 

 

آمار منتشره از سوی سازمان سرمايه گذاري هاي خارجي، نشان می دهد که حجم سرمايه گذاري خارجي در ايران در سال 87 نسبت به سال قبل از آن حدود 93 درصد كاهش نشان ميدهد. علاوه بر اين، تعداد طرح هاي ويژه سرمايه گذاري خارجي در سال 87 در مقايسه با سال 86 حدود 16 درصد كاهش يافته است.