ایران در آیینه آمار

 

رادیو راه کارگر

جمعه ۲ بهمن  ۱۳۸۸ - ۲۲  ژا نویه ۲۰۱۰

گردآوری و تنظیم: مریم امانی

 

ورشکستگی مالی دولت, گسترش روزافزون فقر, تورم فزاینده, دستمزدهای ناچیز نیروی کار که حتی

نمی تواند کالری ماهانه مورد نیاز خانوارهای کارگری را تامین کند, لشکر چهار میلیونی بیکاران از یک سو, فساد ساختاری لجام گسیخته نظام حاکم از سوی دیگر که فرار از پرداخت معوقه های مالی کلان تنها یکی از نمودهای آن است. این تصویری است که از آمارهای روز به دست می آید

 

جمعيت فقرا در ايران از 14 ميليون نفر فراتر رفته است. مطابق تازه ترين اعلام مركز آمار ايران، 47 ميليون ايرانی به طور سرانه روزانه كمتر از 4 هزار و 300 تومان درآمد دارند. اين رقم نتيجه تازه ترين اظهارات رييس مركز آمار ايران است كه گفته است:" درآمد خانواده شش نفری در خوشه يك، كمتر از 473 هزار تومان است. خانوار شش نفره ای كه درآمدش بين 473 هزار تومان تا 788 هزار تومان است در خوشه دو قرار می گيرد. در خوشه نخست حدود 30 ميليون نفر قرار دارند. در خوشه دوم هم 17 ميليون و ششصد هزار نفر قرار دارند.

 

نياز غذايى يک خانوار کارگرى بر مبناى 2300 کالرى ماهيانه 437 هزار و 160 تومان است. در حال حاضر 80 درصد از کارگران يک سوم دستمزد نرخ خط فقر را دريافت مى کنند. اين در حاليست که رشد نرخ تورم موجب شده است که کارگران سراسر کشور به منظور تامين معيشت خود با مشکلات عديده اى مواجه شوند. بسيارى از واحدهاى توليدى هم اکنون در آستانه ورشکستگى قرار دارند.

 

شصت و دو درصد زنان دارای همسر معتاد به اعتیاد مبتلا میشوند. این آمار نتیجه یافته های پژوهشی است که تحت عنوان "بررسی عوامل نابآوری زنان دارای همسر معتاد در برابر اعتیاد" توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال گذشته صورت گرفت. هدف پژوهش  تعیین عوارض زندگی با همسران معتاد بود. به این منظور مقایسه ای در بین 200 زن دارای همسر معتاد خیابانی، زندانی و تحت درمان و 200 زن دارای همسر سالم انجام شد. براساس نتیجه این مقایسه 82 درصد از زنان دارای همسر معتاد با اطلاع همسر خود مواد مخدر مصرف می کنند.

 

به گفته عزيزاكبريان نماينده مجلس از كرج دستمزد كارگران نبايد كمتر از 500 هزار تومان باشد. به اعتراف وی دستمزد 263 هزار تومان با واقعيتهاى موجود كشور همخوانى ندارد و با اين مبلغ نميتوان زندگى متوسط به پايين را اداره كرد. اکبریان شمار بیکاران کشور را بیش از 4 میلیون نفر اعلام کرد.

 

ایران از نظر سرعت اینترنت در منطقه در جایگاه پانزدهم قرار دارد. در حالی که کشورهای دنیا آمارهای دسترسی به اینترنت را با واحدهای مگابیت و بزرگتر از آن ارائه و هر روز بر تحولات خود در این زمینه تاکید می کنند در ایران آمارهای سرعت اینترنت همچنان با واحد کیلوبیت ارائه و اعلام می شود.

 

 

بلنديان، معاون برنامه ريزى و مديريت منابع سازمان بازرسى كشور آمار اعلام شده از سوی مجلس را تایید کرد. بر اساس این آمار تنها ۲۵ درصد پيشرفت در اجراى برنامه چهارم صورت گرفته است. به گفته وی از  ۴۸ هزار ميليارد تومان بدهى معوقه بانكها بوده تاكنون تنها بخشى از آن بازپرداخت شده است.