ایران در آیینه آمار

تهیه و تنظیم: مریم امانی

گفتار رادیو راه کار گر

چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ و۲۷ ژانویه ۲۰۱۰

 

کاهش شدید رشد اقتصادی ایران, فروپاشی کشاورزی و صنایع مرتبط با آن, اعتیاد در مدارس, کمبود شدید کادر درمانی و پرستاری عناوین آمارهای روز است؛ آمارهایی که تاثیرات بحران اقتصاد ایران و برخی از عوارض آن را بازتاب می دهد.:

 

بانك جهاني در جديدترين گزارش خود با عنوان "دورنماي اقتصاد جهاني 2010" رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران در سال گذشته را 2.5 درصد اعلام داشت و پيش بيني كرد كه اين شاخص در سال جاري با كاهش زياد به يك درصد برسد. سقوط رشد تولید ناخالص داخلی ایران به یک درصد كمترين ميزان از سال مالي 1995 است. بانك جهاني دليل اصلي پیش بینی خود را كاهش 7.3 درصدي توليد نفت و نيز كاهش 40 درصدي درآمدهاي نفت و گاز عنوان كرده است.

 

عيسي كلانتري در کنگره خانه کشاورز گفت: در حال حاضر كارخانجات كود، سم، ماشين آلات و صنايع غذايي يا ورشكسته هستند يا آنكه ركود شديد دارند و قيمت مواد غذايي براي مصرف كنندگان چنان اوج گرفته كه 40درصد مردم كمبود مصرف مواد پروتئني مبتلا هستند. مطابق آمار ارائه شده از سوی وی در سه سال اخير 42 ميليون تن محصولات كشاورزي وارد كشور شده و واردات محصولات كشاورزي رشد 75 درصدي داشته است.

 

به گفته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیش از ۳۰ هزار نفر دانش آموز" معتاد " در کشور وجود دارد. این گزارش مستند به یافته های یک تحقیق می گوید:" سابقه مصرف الکل در بین دانش آموزان بالاترین میزان را دارد و سپس تریاک، حشیش و هروئین در رده های بعدی هستند. و در حال حاضر به عنوان یک مشکل جدی باید روی آن تمرکز شود."

گفتنی است با وجود 30 هزار معتاد در مدارس ایران,کل بودجه پیش گیری از اعتیاد در میان دانش آموزان در بودجه سال 89 دولت, سه میلیارد تومان است.

علی عباسپور تهرانی فر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با ابراز تاسف از این بودجه اندک گفت:در دنیا برای پیشگیری از اعتیاد به ازای هر دانش آموز 20 دلار هزینه می کنند و این رقم در ایران به ازای هر دانش آموز نیم دلار است.

 

رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق استانداردهاي جهاني بايد به ازاي هر يك هزار نفر جمعيت دست كم سه پرستار وجود داشته باشد. اين در حالي است كه اين شاخص‌در ايران 3/1 است.