ایران در آیینه آمار 

تهیه و تنظیم: مریم امانی

گفتار رادیو راه کارگر
جمعه
۹ بهمن ۱۳۸۸ و  ۲۹ ژانویه ۲۰۱۰

 

 

آمارهای روزهای اخیر علاوه بر نابسامانی های گسترده اقتصادی, اجتماعی و بهداشتی در جامعه ایران که حاصل سیاست های ویرانگر دولت است, برش هایی از فروپاشی زیرساختی در جامعه را نشان می دهند. البته باید بر مواردی مانند فرسودگی بافت های شهری, بویژه بیمارستان ها و مدارس, یا کهنگی ابزارهای مهم تولید کشاورزی مثل تراکتور مواردی چون فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب, شبکه برق, حمل و نقل زمینی, آبی و دریایی, و عقب ماندگی شدید تکنولوژی تولید وسایل تولید در بخش صنعت را نیز افزوده تا تصویر کامل تری از این فروپاشی و هزینه های نجومی مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت ها را به دست آورد. نظام جمهوری اسلامی با سه دهه دزدی و چپاول ثروت ملی, مسبب اصلی فاجعه فروپاشی زیر ساختی در کشور است؛ فاجعه ای که بدون برانداختن دیکتاتوری و در چهارچوب طرح های نئولیبرال جز انهدام و ویرانی بیشتر ثمری ندارد. آمارها را با هم مرور می کنیم:

 

به گفته مديرکل مديريت بحران استاندارى تهران بيش از 65 درصد بيمارستانها نسبت به حوادث مقاوم نيستند.

به گفته علي‌دهقان‌كيا از شورای اسلامى كار خط فقر در سال‌جارى 900 هزار تومان است.

نماینده مجلس از بابل گفت: از 100 هزار مدرسه در كشور، 65 هزار مدرسه سيستم گرمايشي و سرمايشي ندارد. هفت هزار پروژه نيمه‌تمام در سازمان نوسازي و تجهيز مدارس کشور وجود دارد

سرهنگ "علیرضا اسماعیلی" رئیس پلیس راه کشور گفت:طی 9 ماه گذشته؛ 3 هزار ایرانی در اثر نقص فنی خودروها کشته و 29 هزار و 900 تن هم مجروح و مصدوم شده اند

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: نگرانیهای مربوط به سلامتی و وضعیت اقتصادی، سن میانسالی را از 40 سال به 35 سال کاهش داده است.

معاون برنامه ریزی شهری ایران گفت: 65 هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای کشور وجود دارد که باید نوسازی شود. براساس آمار وی 5 هزار هکتار بافت شهری کشور فرسوده است.

پاک نژادرئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: 59 درصد تراکتورهای کشور فرسوده اند و عمری بالای 13 سال دارند و باید با تراکتورهای جدید جایگزین شوند.

غرضی رئیس سازمان مهندسی ایران تاکید کرد که 52 هزار از 85 هزار مدرسه کشور نیاز به بازسازی دارند. این آمار در حالی ارائه شد که به گفته علي كريمي از كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس, بودجه مقاوم سازی مدارس به طرز چشمگیری کاهش یافته و از 4 هزار ميليارد تومان به 250 میلیون تومان تقلیل داده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حال حاضر 14 درصد از مرگ و میر بیماران در استان کردستان بر اثر ابتلا به سرطان است. به گفته وی سرطان معده، پوست، مثانه، پروستات، مری، ریه، ناشناخته، روده بزرگ و غدد لنفاوی از شایع‌ترین سرطان‌های استان کردستان است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرد: میزان کشفیات مواد مخدر صنعتی در کشور از ابتدای سالجاری تاکنون نسبت به سال گذشته 415 درصد افزایش داشته است.

محمد رضا پیشرو مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت:طبق برآورد صورت گرفته 36 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی در بانکهای کشور وجود دارد که احتمال وصول 18 میلیارد تومان این معوقات بسیار کم است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي ایران پیش بینی کرد صادرات ایران در سال جاری 20 درصد کاهش یابد. معاون سابق وزارت بازرگانی میزان کاهش صادرات ایران در سال جاری را بیشتر از 30 درصد تخمین زد.

رييس هيات مديره اتحاديه مرغداران گوشتي سراسر كشور گفت: اگر با همين وضعيت واحدهاي مرغداري، طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اجرا شود قيمت تمام شده توليد اين واحدها 50 درصد افزايش مي‌يابد. به گفته وی با توجه به ناتوانی مردم از پرداخت قیمت "اين امكان وجود دارد كه سرانه مصرف گوشت مرغ در كشور از 20تا 25 كيلوگرم فعلي به 14 تا 15 كيلوگرم هم برسد."