مروری بر رویدادهای کارگری ایران

 

گفتار رادیو راه کارگر

چهارشنبه ۱۴بهمن ۱۳۸۸ و ۳ فوریه ۲۰۱۰

 

ادامه دستگیری فعالین کارگری, اخراج و بازخرید, تعطیلی واحدهای تولیدی و اعتراضات کارگری در برابر این وضعیت, رئوس اخبار و گزارش های کارگری روزهای اخیر است.

 

براساس خبرها از عاشورا به این سو 400 تا 500 کارگر کارخانه نوشابه سازی ساسان تقریبا به زور مجبور به بازخرید شدند. تقریبا به این دلیل, که اگر شرایط بازخرید در ازای دریافت دو سال دستمزد را قبول نمی کردند, کارفرما تهدید کرده بود مطابق قانون در ازاى پرداخت يك ماه دستمزد تسويه حساب خواهد كرد.

 

خبرها همچنین از بازداشت علیرضا ثقفی عضو کانون مدافعان حقوق کارگر از سوی وزرات اطلاعات حکایت دارد. ماموران اطلاعاتی شبانه منزل این فعال کارگری تفتیش نموده و لب تاپ و جزوات وی را ضبط کردند.

 

و باز خبر دیگر این که کارگران ایران تایر این هفته بار دیگر در اعتراض به عدم تحقق وعده هاى مسوولان در زمینه مطالبات معوقه در محوطه كارخانه تجمع كردند.

 

علت اعتراض این کارگران همان است که بخش اصلی اعتراضات کارگری گزارش شده به خاطرش صورت می گیرند: یعنی مشکل تامین منابع, عدم پرداخت مطالبات و ناتوانی در تامین مواد خام مورد نیاز برای تولید. این مشکل به وضعیت عمومی صنایع برمی گردد. به اعتراف موسوي مباركه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس, "در حال حاضر اكثر كارخانجات كشور با 50 درصد ظرفيت واقعي و حتي با 30 درصد و كمتر  فعاليت مي كنند..."

 

ورشکستگی صنایع در حالی است که بانک ها نیز که باید با ارائه تسهیلات بانکی به رشد و گسترش صنایع کمک کنند, در اثر پرداخت سنگین تسهیلات غیرقابل دریافت ورشکسته اند. علاوه بر این طولانی بودن چرخه بازگشت سرمایه در بخش صنعت نسبت به بخش تجارت, بانک ها را به سمت ارائه تسهیلات به این بخش می کشاند.

 

درست در همین شرایط که کارگران گروه گروه به صف بیکاران می پیوندند و به شکل اجباری بازخرید می شوند, طرح هدفمند کردن یارانه ها به مراحل اجرایی خود نزدیک می شود. فرایند خوشه بندی دهک های درآمدی که تاکنون با نارضایتی وسیع مردم همراه بوده ادامه دارد و این میان چیزی که هنوز روشن نیست, خوشه درآمدی کارگران و مزدبگیران است. تعیین درآمد خانوارهای کارگری به میزان دستمزد کارگران مربوط است. اگر چه حداقل دستمزد در رژیم اسلامی و تحت شرایطی که کارگران و نمایندگان واقعی آنها هیچ نقشی در تعیین آن ندارند, هرگز شاخص واقعی در تشخیص درآمد واقعی خانوارهای کارگری به شمار نمی رود, ولی در سطح رسمی از معیارهای اساسی در تعیین دهک کارگری و خوشه درآمدی مزدبگیران محسوب می شود و حداقل دستمزد نیز تاکنون تعیین نشده است. شورای عالی کار برای تعیین دستمزد منتظر تعیین دهك كارگران در طرح هدفمند كردن يارانه هاست و تعیین دهک هم به تعیین سطح دستمزد مربوط شده است.

هرچند با انفجار قیمت ها در اثر اجرای طرح شوک تراپی دولت از آغاز سال جدید, اولین و اصلی ترین گروه قربانیان این طرح, اکثریت محرومان و زحمتکشان جامعه و کارگران خواهند بود.

در شرایطی که خویشتنداری و پذیرش انواع دشواری ها و محرومیت ها و شرایط شاق و دشوار کار هم دیگر قادر نیست اشتغال کارگران را تضمین کند و فقری وحشتناک تر در حد ناتوانی در تامین حداقل کالری مورد نیاز روزانه برای حفظ قدرت کار, با چشم انداز پرتاب شدن به گردونه بیکاری برای کارگران درهم گره خورده است, عملا برای توده کارگران چاره ای باقی نمی ماند جز این که وسیع و همه جانبه بر محور مطالبات خود به میدان بیایند.

گسترش جنبش مطالباتی مزد و حقوق بگیران کشور می تواند مبارزه برای عدالت را با مبارزه برای آزادی, پیوند زند. پیوند حق کار, دریافت دستمزد منطبق با نرخ تورم, حق برخورداری از بیمه بیکاری, حق داشتن تشکل مستقل طبقاتی با حق بیان, تجمع و تحزب, مبارزه علیه رژیم دیکتاتوری را که مانع مقدم تحقق منافع کارگران و زحمتکشان کشور است عمق و وسعت می دهد و شرایط مناسب تری برای مبارزه عمومی کارگران فراهم می سازد.