ایران در آیینه آمار

 

گردآوری و تنظیم: مریم امانی

گفتار سیاسی رادیو راه کارگر

چهارشنبه ۱۴بهمن ۱۳۸۸ و ۳ فوریه ۲۰۱۰

 

کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی, گسترش فقر, رشد بیکاری در میان دانش آموخته گان در عین وسعت دامنه کار در میان کودکان, گرانی سرسام آور انواع کالاهای مصرفی حیاتی, برخی از جلوه های نابسامانی اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور در نگاه به آمارهای روز است که پا به پای بحران سیاسی و به موازات آن جریان دارد. نابسامانی هایی که بدون تغییرات اساسی بنیادی در حوزه سیاسی همچنان درمان ناپذیر خواهند ماند و روز به روز قربانیان بیشتری خواهند گرفت.

 

بنا بر آمار بانك مركزی در شش ماهه اول سال جاری صادرات نفت حدود 46 درصد كاهش یافت. طی همین مدت صادرات غيرنفتی هم نسبت به دوره مشابه سال قبل هشت درصد كاهش داشته است. در حوزه کالاهای غیر نفتی که صادرات آن کاهش یافت, میزان کاهش برخی اقلام صادراتی پیش بینی شده است. از جمله به گفته رييس اتحاديه صادرگنندگان فرش, صادرات فرش دستباف ايراني تا پايان امسال 20 درصد كاهش خواهد يافت.

 

با وجود کاهش صادرات نفتی در شش ماه اخیر دولت سهم نفت را در بودجه 89 به مقدار 15 هزار میلیارد تومان افزایش داد. براساس آمارهای بودجه, سهم نفت در بودجه سال آینده از 40 هزار میلیارد تومان به 57 هزار میلیارد تومان افزایش داده شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی, افزایش سهم درآمدهای نفتی در بودجه با توجه به کاهش صادرات و احتمال کاهش قیمت نفت, به خالی شدن صندوق ذخیره ارزی می انجامد. در حال حاضر قیمت نفت پایه صادراتی ایران بین 65 تا 70 دلار در نوسان است.

 

آمار بانک مرکزی نشان می دهد که طي يك سال قيمت گوشت قرمز 35 تا 48 درصد افزایش یافته است. مزابف آمارها در هفته منتهی به 9 بهمن قیمت بهای کره, قیمت تخم مرغ, انواع برنج داخلی, انواع لوبیا, همچنین قیمت قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی افزایش یافت. در این آمار حداقل افزایش قیمت ها یک دهم درصد و حداکثر حدود هشت درصد اعلام شده است.

 

بنابر آمار مبنا برای خوشه بندی دهک های درآمدی, 30 ميليون نفر از مردم ایران زير خط فقر شديد در حد گرسنگی و بيش از 70-60 درصد زير خط فقر قرار دارند.

 

محمدرضا سپهری رئيس موسسه کار و تامين اجتماعی گفت: بيشتر بيکاران کشور بين 16 تا 35 سال سن دارند و نرخ بيکاری فارغ التحصيلان دوبرابر است.

 

در حالی که بیکاری در میان فارغ التحصلان بیداد می کند و شمار بیکاران تحصیل کرده دو برابر سایر بیکاران است, آمار منتشر شده از سوى مرکز آمار ايران نشان مى دهد، بيش از 2 ميليون و 500 هزار کودک کار در کشور وجود دارد که در معرض جدى کودک آزارى جسمي، جنسى و اعتياد قرار دارند.