ایران در آیینه آمار

 

گردآوری و تنظیم: مریم امانی

گفتار سیاسی رادیو راه کارگر
جمعه ۱۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۵ فوریه۲۰۱۰

 

نماگرهای منتشره از سوی بانک مرکزی فروپاشی اقتصاد ایران را نشان می دهد. کاهش شدید تولید ناخالص داخلی حاصل سیاست های ویرانگرانه, رژیمی است که رهبران و فرماندهان نظامی و پاسداراش از طریق واردات قاچاق به صورت انبوه ثروت های میلیونی به هم زده اند و در مقابل کارخانه ها و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری ورشکست می شوند و کارگران به صفوف بیکاران می پیوندند. بیش از پیش روشن می شود که احیای صنایع, جلوگیری از غرق شدن بیشتر بازارهای ایران در اجناس قاچاق بنجل خارجی, نجات کشاورزی, مهار بیکاری و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد در گل نشسته کشور مستلزم کنار زدن رژیم رانت خواری و قاچاق و اقتصاد سیاه مصرفی است.:

 

گزارش نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال 1388 که بانک مرکزی انتشار داده, تصویر تیره و تار اقتصاد ایران را نشان می دهد. براساس این شاخص ها رشد توليد ناخالص داخلی ايران در سال 1387 با بيش از 65 درصد كاهش نسبت به سال 1386 به 3 / 2 درصد رسيده است. در بخش ساختمان و مسكن رشد منفی به ترتیب برای ساختمان حدود 65 درصد و برای مسکن 38 درصد است. در بخش تاسيس واحدهای صنعتی رشد منفی حدود 46 درصد است.

 

مجله اكونوميست در گزارش ماه ژانويه 2010 خود در خصوص رشد اقتصادي ايران نوشت: رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران كه در سال گذشته 6.5 درصد بوده، در سال جاري به 0.5 درصد خواهد رسيد.

 

بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد كه رشد اقتصادي ايران در سال جاري به يك درصد كاهش خواهد يافت. این میزان رشد اقتصادی كمترين ميزان از سال مالي 1995 است و بانك جهاني دليل اصلي آن را كاهش 7.3 درصدي توليد نفت و كاهش 40 درصدي درآمدهاي نفت و گازي عنوان كرده است.

 

رتبه فوتبال ایران؛ ششم در آسیا، ۶۳ در جهان است. براساس این رده بندی که از سوی  فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)،اعلام شده تیم ملی فوتبال ایران با ۴۹۹ امتیاز در رتبه ۶۳ جهان و ششم در آسیا قرار گرفت. این آمار یک پله صعود نسبت به ماه گذشته را نشان می دهد.

 

بر اساس نتيجه يك پژوهش در ايران، زنان شاغل بيش از 50 درصد داراى سلامت روانى خوب هستند و اين در حالى است كه زنان سرپرست خانوار بيكار فقط 26/5 درصد داراى سلامت روانى خوب هستند.

در حالی که بخش بهداشت, درمان, آموزش و پرورش با کمبود بودجه شدید روبرو هستند و میلونها جوان بیکارند, در بودجه 89 سهم نهاد رياست جمهوری و زيرمجموعه های آن 50 درصد افزایش داده شده است. سهم این نهاده در لايحه بودجه سال آينده بيش از ۴ / ۶ هزار ميليارد ريال است که نسبت به قانون بودجه سالجاری بيش از دو هزار ميليارد ريال معادل ۵۰ درصد افزايش دارد. همین آمار می گوید که رديف حقوق و مزايای مستمر نهاد رياست جمهوری و زير مجموعه های آن در لايحه پيشنهادی دولت نسبت به قانون سالجاری ۵ / ۳ برابر شده است.

 

پانصد هزار نفر در ایران ماده مخدر خطرناک کراک مصرف می کنند. مديرعامل انجمن خيريه تولدى دوباره با اعلام این آمار گفت: با توجه به فقر شديد معتادان كراكى و ظرفيت فعلى 15 هزار نفرى در مراكز نگهدارنده براى 100 هزار نفر معتاد كراكى در كشور نيازمند برنامه هاى حمايتى و ارزان قيمت هستيم.