کشتار کاسبکاران محروم کرد در نواحی مرزی

 

رادیو راه کارگر- گزارش:
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ – ۱۷ فوریه ۲۰۱۰

همچنان که در خبرها شنیدیم بر اثر شلیک مستقیم نیروهای منطقه مرزی "بلکه" شهر بانه دو نفر از کاسبکاران مرزی کشته و ۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

این اولین بار نیست که تهیدستان نواحی مرزی کردستان که در نتیجه بیکاری گسترده در این منطقه برای امرار معاش خود و خانواده شان به این شغل خطرناک رو آورده اند آماج گلوله های نیروهای مرزی رژیم اسلامی قرار می گیرند. در طی شش ماه اخیر حداقل 51 نفر از این کاسبکاران و کولبران در نواحی مرزی بانه, مریوان, سردشت و پیرانشهر قربانی سیاست امنیتی در نواحی مرزی رژیم شده و جان خود را از دست داده و یا بشدت زخمی شده اند. ماموران مسلح نه به انسان های فقیر و محروم منطقه و نه به وسیله معیشت آنان که اسب ها و قاطرهای شان برای بار کشی است رحم نکرده اند. این جنایت ها در شرائطی صورت می گیرد که فرماندهان سپاه پاسداران که تمامی گلوگاههای اقتصادی در کلیه نواحی مرزی کشور را در دست دارند با استفاده از امکاناتی که در اختیار گرفته اند مانند بندر گاهها, اسکله ها و فرودگاههای خصوصی و بسیاری از راههای زمینی در نواحی مرزی, سالیانه میلیاردها دلار جنس را بطور قاچاق وارد بازارهای کشور می کنند. خبر قتل دو کاسبکار مرزی در مرز عراق در بانه درست در حالی انتشار یافته است که حسينعلي شهرياري نايب رئيس كميسيون بهداشت مجلس به خبرگزاری فارس گفته است:" مافياي سيگار تريلي تريلي سيگار قاچاق را از عراق وارد كشور مي‌كند" و "به علت تفاوت تا 20 برابري قيمت، سيگارهاي قانوني در بسته‌‌بندي قاچاق در بازار به فروش مي‌رسد."

نماینده مجلس از سیستان و بلوچستان با اشاره به این که "افراد خاصي پشت صحنه اين رانتخواري‌ها هستند كه قدرت دارند" گفته است: "پشت اين سودجويي‌ها و رانتخواري هاي كلان نمي‌تواند آدم هاي خرده پا باشند و حتماً آدم‌هاي بزرگي پشت اين رانت خواري‌ها هستند. مشكلات واقعاً جدي است و تريلي تريلي سيگار قاچاق خارجي را از مرزهاي عراق وارد كشور مي‌كنند و در بازار توزيع مي‌كنند."

اما در حالی که وابستگی قاچاقچیان کلان به دولت و هیات حاکمه, به آنها امکان می دهد با تریلی سيگار، برنج، پنبه و شكر قاچاق وارد کشور کنند, کاسبکاران مرزی از سوی عوامل همین قاچاقچیان عمده قتل عام می شوند. جمع بندی خبرهای مربوط به کشتار کاسبکاران کرد در نواحی مرزی حاکی از آن است که در چند ماه اخیر حداقل 22 نفر عمدتا بواسطه تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی جان خود را از دست داده و 29 نفر دیگر زخمی شده اند.