صحنه جانباختن ندا آقا سلطان بهترین فیلم خبری سال

رادیو راه کارگر- گزارش:
چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ – ۱۷ فوریه ۲۰۱۰

 صحنه جانباختن ندا آقا سلطان به عنوان بهترین فیلم خبری سال انتخاب شده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس،در مراسمی در نیو یورک که در روز سه شنبه ۲۷ بهمن ماه برگزار شدجایزه روزنامه نگاری جورج پولک ، که هر ساله توسط دانشگاه لانگ آیلند اهدا می شود، به عنوان بهترین تصویربردار خبری سال شناخته‌شد. جوایز جورج پولاک، ، از معتبرترین جوایز برای روزنامه نگاران آمریکایی و خارجی در رشته های مختلف روزنامه نگاری است. جایزه سالانه جورج پولک در روزنامه نگاریکه از سال میلادی ۱۹۴۶ به اینسو و به احترام و یاد دیوید پولک، گزارشگر شبکه خبری سی بی اسآمریکا اهدا می شود از معتبرترین جوایز برای روزنامه نگاران آمریکایی و خارجی در رشته های مختلف روزنامه نگاری است. تصویر بردار صحنه شهادت ندا همچنان ناشناخته است و

 این نخستین بار است که اهدا کنندگان جایزه جورج پولک فردی ناشناخته را به عنوان یکی از برترین گزارشگران خبری سال مورد تقدیر قرار می دهند .جان دارنتون، از برندگان پیشین این جایزه، که سرپرستی هیات اعطا کننده جایزه را برعهده دارد، با صدور بیانیه ای گفته است که اگرچه فیلم کوتاه جان دادن ندا آقا سلطان توسط فردی ناشناخته ضبط و منتشر شد، اما میلیونها نفر در سراسر جهان بیینده آن بوده اند و این اثر به "تصویری نمادین از مقاومت مردم ایران" تبدیل شده است. صحنه جان باختن ندا از جمله پربیننده‌ترین ویدئوی خبری در سایت یو تیوب بوده ، و بازتاب وسیعی در رسانه‌های خبری جهان داشته است.

علیرغم تمامی تلاشهای بیشرمانه دستگاه کودتاگران در ایران ندا به سمبل مقاومت مردم ایران و جنبش ضد استبدادی آنان تبدیل شده است. پیش از این روزنامه تایمز لندن ندا را به عنوان فرد سال معرفی کرده و هفته نامه تایم آمریکا نیز در آذر ماه گذشته ندا را در دومین رده اسامی ده نفری قرار داد که این مجله از آنان بعنوان قهرمانان سال یاد کرد. همچنین دانشگاه آکسفورد  بریتانیا، در آبان ماه گذشته، بورسیه ای را به نام ندا آقا سلطان، تاسیس کرد. شهرداری رم نیز خیابانی در این شهر را ندا نامگذاری کرده است.

در کنار اشعار، ترانه‌ها و نقاشی هایی که توسط هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا تولید شدند، باید به مجسمه فرشته ایران نیز اشاره کرد. پاولا سلیتر، مجسمه‌ساز سرشناس امریکایی دو تندیس برنزی جداگانه از ندا آقاسلطان بنام "فرشتهٔ ایران" ساخت که در اکتبر و نوامبر ۲۰۰۹ از آنها بترتیب در کاخ هنرهای زیبای شهر سانفرانسیسکو و "کنفرانس بزرگداشت زنان ایرانی" در شهر واشنگتن دی سی پرده‌برداری شد. یکی از تندیس‌ها در ساختمان شهرداری سانفرانسیسکو بطور دائم قرار خواهد داشت. شهرداری رم نیز خیابانی در این شهر را ندا نامگذاری کرده است.

ندا  ندای بلند و دلنشین جنبش ضد دیکتاتوری، چهره مقاومت مردم ایران، و فرشته رهایی  است.