در حاشیه دستگیری رهبر گروه جندالله:

رژیم ولایت فقیه را با سازماندهی نافرمانی توده ای می توان از پا انداخت

 

گزارش رادیو راه کارگر:

چهارشنبه  ۵ اسنفد ۱۳۸۸ و ۲۴ فوریه ۲۰۱۰

 

عبدالماک ریگی رهبر گروه جندالله روز گذشته در جریان یک عملیات امنیتی که جزئیات آن چندان روشن نیست دستگیر شده است. مقامات امنیتی رژیم ضمن ابراز شادی و خشنودی از این دستگیری, آن را بهانه ای برای لاف زنی در باره "اقتدار امنیتی نظام" و "اشراف کامل اطلاعاتی" قلمداد کردند. به منظور نهایت بهره برداری تبلیغاتی و ایجاد فضای ارعاب امنیتی از سوی مصلحی وزیر اطلاعات در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته اعلام شد که دستگیری عبدالمالک ریگی بدون همراهی سرویس های اطلاعاتی و امنیتی منطقه انجام شده است. اما گروه جندالله با انتشار بیانیه ای

این ادعا را رد کرده و نوشته است که عبدالماک :"در یک عملیات تروریستی و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غرب از جمله سیا و اطلاعات افغانستان و اطلاعات پاکستان دستگیر و به رژیم جنایت پیشه ولایت فقیه تحویل داده شد."

گزارش های دیگری نیز منتشر شده است که که می گوید رهبر گروه جندالله قربانی معامله تجاری/ امنیتی در منطقه شده است. یک روز پس از اعلام دستگیری ریگی از سوی رژیم اسلامی اعلام شده است که تا 9 اسفند ماه قرار داد فروش گاز به پاکستان براساس نرخ های ترجیحی که یک امتیاز کلان تجاری برای پاکستان به شمار می رود, نهايی خواهد شد. مجری این معامله در طرف ایرانی سپاه پاسداران است. اما حتی اگر گزارش هایی که در باره معامله تجاری و امنیتی بر سر عبدالمالک ریگی انتشار یافته, درست نباشد, این دستگیری پیش از این که با اقتدار امنیتی دستگاههای اطلاعاتی رژیم اسلامی مربوط باشد, به مشی گروه جندالله و عملیات آن مربوط است. جمهوری اسلامی با نفی حقوق و مطالبات برحق ملی, و افزودن این بی حقی بر فقر و فلاکت و تبعیض در حق ملیت ها, ایران را به زندانی برای همه خلق ها تبدیل کرده است. این وضعیت پیوند مبارزه در راه خواست های ملی با خواست های سراسری مردم ایران در نفی استبداد و خودکامگی و برقراری آزادی و تضمین حقوق دمکراتیک و برخورداری از حق تعیین سرنوشت را به عنصری حیاتی تبدیل کرده است که بدون آن نمی توان به پیروزی مبارزه ملی امیدوار بود. بی توجهی به عنصر مشترک مبارزه ملی و مبارزه سراسری مردم ایران برای حق تعیین سرنوشت, و رویکرد به روش های دیگر در مبارزه علیه دستگاه ولایت فقیه,هم مبارزه ملی و هم مبارزه سراسری را تضعیف می کند و شکافی پدید می آورد که رژیم با رخنه در آن از طریق سرکوب و کشتار به قلع و قمع مقاومت رو آورد. بمب گذاری, انفجار, عملیات گروگانگیری جاده ای و نظایر آنها نمی تواند دستگاه سرکوب رژیم را نابود کند, و چنین شیوه ای به نتیجه نمی رسد, اما نافرمانی توده ای و سراسری, اعتصاب و راهپیمایی و تجمع اعتراضی و ایجاد هسته های مقاومت در همه جا برای هدایت مبارزه می تواند به "گسست امنیتی" بیانجامد و کنترل رژیم را حتی در پایتخت آن بشدت تضغیف کند. در این زمینه تنها کافی است لاف و گزاف مصلحی وزیر اطلاعات در مورد "اقتدار امنیتی" دستگاههای اطلاعاتی رژیم در مصاحبه مطبوعاتی اش پس از دستگیری عبدالماک ریگی را با اعتراف فرمانده سابق انتظامی تهران بزرگ قیاس کرد که گفت در اعتراضات روز عاشورا "گسست امنیتی" پدید آمده بود. وقتی مردم و جوانان در ابعاد گسترده به میدان می آیند, این رژیم با همه لشکر امنیتی, انتظامی, لباس شخصی و گارد ویژه اش  درمانده می شود و کنترل خود را بر اوضاع از دست می دهد.

مبارزه برای رهایی از ستم ملی و از زیر یوغ یک دیکتاتوری مطلقه مذهبی که در همه زمینه ها کشور ما را به قهقرا کشیده, مبارزه ای است نیازمند سازماندهی موثر مقاومت توده ای و پیوند مطالبات ملی و حق تعیین سرنوشت همه مردم ایران. این بمرازه مردم است و بدون سازماندهی و مداخله و حضور موثر مردم به نتیجه نمی رسد.

با شناختی که از رژیم اسلامی و دستگاه سرکوب و شکنجه آن وجود دارد, جای تردیدی نیست که بخواهد با دستگیری عبدالماک ریگی بر اقدامات وحشیانه ی خود در استان سیستان و بلوچستان سرپوش گذاشته, فضای استان را بیش از پیش امنیتی کرده و تحت عنوان اعترافات، تعداد زیادی از جوانان و مردم بلوچ را دستگیر کرده و آن ها را به همکاری با جندالله متهم سازد. در این شرایط شایسته است دفاع از حقوق شهروندی دستگیر شدگان و هشدار نسبت به جان آن ها مورد توجه همگان قرار گیرد