سند محرمانه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران !

 

گزارش رادیو راه کارگر:

یکشنبه ۹اسفند ۳۸۸ و ۲۸ فوریه ۲۰۱۰

 

 دستگاه ولایت از طریق سیاست های ماجراجویانه خود بهترین بهانه را به دست قدرت های امپریالیستی برای اعمال تحریم های هر چه بیشتر علیه ایران می دهد. تصمیم جدید سران جمهوری اسلامی برای غنی سازی اورانیوم به میزان بیست درصد، ساختن دو سایت جدید غنی سازی اورانیوم و نیز گزارش جدید " آژانس بین المللی انرژی اتمی"، که در آن احتمال تلاش های ایران برای ساختن موشک هائی با کلاهک هسته ای به طور صریح مطرح شده است، به تلاشهای دولت های آمریکا و اتحادیه اروپا  برای تشدید تحریم ها علیه ایران شتاب بی سابقه ای داده است. شکی نیست که بار کمرشکن این تحریم ها در درجه اول متوجه اکثریت مردم ایران یعنی کارگران و زحمتکشان کشورمان خواهد شد. روز سه شنبه "اشپیگل آن لاین" خبر از سند جدید محرمانه ای در باره تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران داده است. در زیر این گزارش را مرور می کنیم:

 

       هیئت وزرای خارجه اتحادیه اروپا درجلسه روز دوشنبه  بیست و دوم فوریه 2010 سیاست شان را در قبال تلاش های هسته ای ایران مورد بررسی قرار دادند  .در بیانیه پایانی گفته می شود که اتحادیه اروپا در برخورد با مسئله اتمی ایران از دو ریل استفاده می کند. تحریم های اقتصادی،  برای افزایش فشار و مذاکره،  برای حل مسئله به شیوه دیپلماتیک. اما تمهید دو گانه اکنون به بن بست رسیده و بی اثر بودن خود را  برای وادار کردن سران جمهوری اسلامی به کنار گذاشتن برنامه اتمی اشان،  نشان داده است.

 

    محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران هفته پیش راه اندازی دو سایت جدید غنی سازی اورانیوم  را اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید  چون غنی سازی تحت نظر " آژانس بین المللی انرژی اتمی" انجام می شود بنابراین نباید موجب هیچ نوع نگرانی باشد. اما این نوع اطمینان دادن ها برای سران اتحادیه اروپا دیگر محلی از اعراب ندارد.

 

 دیپلمات های اتحادیه اروپا معتقد هستند که سیاست های تاکنونی برای اعمال فشار بر ایران بی اثربوده بنابراین باید فشارها در سطح  جدید و بسیار موثر افزایش یابد. ابزارهای این نوع فشارها به سفارش وزرای خارجه ، در پس صحنه رسمی دیپلماسی،  توسط متخصصان  مالی و تجاری اتحادیه اروپا به صورت یک سند آماده شده است. این  سند شامل یک کاتالوگ سیزده صفحه ای* از انواع تحریم ها می باشد. تحریم های مطرح شده در این سند تنها گسترش تحریم های کنونی یعنی تحریم کالاهای نظامی و اتمی و نیز منع صدور ویزا برای مسافرت مقاماتی که دست اندرکار ساختن بمب اتمی می باشند، نیست. سایت"اشپیگل آن لاین" توانسته است به متن این تحریم ها دست پیدا کند.

 

باید بخش انرژی و مالیه مورد هدف قرار گیرد!

 

   برای اولین بار تحریم هائی در نظر گرفته شده است که " مجموعه اقتصاد ایران " را هدف می گیرد. متخصصانی که این سند را تنظیم کرده اند مطرح می کنند که برای رسیدن به هدف باید تحریم ها به ویژه بخش انرژی و مالیه را مورد هدف قرار دهند. در چنین صورتی رژیم بسیار آسیپ پذیر خواهد شد.

 

    ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک می باشد و همچنین از نظر منابع گاز بسیار غنی است. هشتاد در صد درآمد صادراتی ایران از این دو منبع تامین می شود. اما دولت ایران برای حفظ موقعیت خود در تولید نفت نیاز دارد تا در میدان های جدید نفتی سرمایه گذاری کرده و آنها را جایگزین میادینی کند که ذخائرشان به انتها رسیده است. این کار نیاز به سرمایه گذاری و تکنولوئی دارد که باید از خارج تامین شود. اگر دولت ایران قادر به جلب سرمایه و دانش لازم از خارج نباشد تولیدش به سرعت کاهش خواهد یافت. و بدتر از آن، این کشور غنی به لحاظ منابع انرژی برای تامین سوخت داخلی خود بشدت به واردات بنزین از خارج وابسته است. بدون واردات بنزین نظام حمل و نقل کشور به سرعت ازهم خواهد پاشید. رژیم حاکم بر ایران در صدد است که پالایشگاه های جدید درست کند اما در این عرصه نیز نیازمند  دانش و سرمایه خارجی است.

 

بدون ارتباط بانکی واردات ممکن نیست!

 

    برنامه ریزان اتحادیه اروپا تحریم های مالی را حتی موثرتر دانسته و بنابراین مجموعه گسترده ای از این نوع تحریم ها را مطرح کرده اند.  برای مثال، اتحادیه اروپا می تواند دسترسی ایران به منابع ارزی کشور در خارج از ایران را متوقف کند. اتحادیه اروپا همچنین قادر است  بانک مرکزی ایران را از چرخه"  گردش پول و اعتبار در سطح بین المللی" خارج کند. بدین ترتیب واریز کردن پول از ایران به خارج ناممکن شده و ایران قادر به پرداخت پول واردات خود نبوده و با  موانع عظیم در عرصه واردات مواجه خواهد شد-واردات تجهیزات اتمی به ایران نیز با همین اختلال مواجه خواهند شد.

 

  پیشنهاد دیگر:اگر شرکت های بیمه تضمین سرمایه گذاری درایران را متوقف کنند بسیاری از سرمایه گذاران پایشان را پس خواهند کشید. اگر اتحادیه اروپا  تضمین اعتبارات صادرات را که بخش جدائی ناپذیر از تجارت بین المللی است، متوقف کند صادرات به ایران پر خطر تر و یا لااقل به طور چشم گیری گران تر خواهد شد. طرح اتحادیه اروپا همچنین محدود ساختن تماس های دیپلماتیک و رسمی با ایران را پیش بینی می کند که هرچند به نظر می رسد این اقدامات بیشترخصلت نمادین داشته باشند اما بهر حال تاثیرات قطعی بر جای خواهد نهاد.

 

 سران بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا هنوز درباره این تحریم ها تصمیم گیری نکرده اند. اما پس از گزارش" آژانس بین المللی انرژی اتمی"، که درآن گفته شده ایران ممکن است اکنون در حال تلاش برای دست یابی به موشک های با کلاهک هسته ای باشد،  کشورهای اروپائی بیش از قبل مصمم هستند که فشارها را بر رژیم حاکم بر ایران افزایش دهند.

 

اروپائی ها در این عرصه به تصمیم " شورای امنیت سازمان ملل" به مثابه پایه حقوقی برای تحریم های جدید نیاز دارند. این امر تنها از طریق همکاری روسیه و چین عملی خواهد شد.  ولی غرب همچنین می خواهد که حمایت کشورهائی مانند برزیل، ترکیه و دولت های خلیج فارس را در این تحریم جلب کند. جلب این حمایت ها موجب خواهد شد که دولت ایران به سادگی نتواند تحریم ها را " توطئه غرب" و یا " و اسال های اسرائیل" وانمود سازد.

 

منبع " اشپیگل آن لاین" مورخ سه شنبه 23 فوریه !

http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,679812,00.html

 

 

 

 

 *  -  "non-paper on political and economic context of sanctions against Iran."