Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
«كَريه» اكنون صفتى اَبتَر است

«كَريه» اكنون صفتى اَبتَر است

 

چرا كه به‌تنهايى گوياى خون‌ تشنگى نيست.

 

بيانيه‌ى كانون نويسندگان ايران در محكوميت اعدام‌هاى اخير

 

 

 

 

آري، به‌راستى واژه‌ها از بيان اين همه زشتى و پلشتى كه پيرامون ما موج مي‌زند، ناتوان‌اند. باز هم خون و خون‌ريزي، باز هم خونْ‌تشنگي، باز هم اعدام؛ و اين بار اعدام پنج زندانى با هم: شيرين علم‌هولي، فرزاد كمانگر، فرهاد وكيلي، على حيدريان و مهدى اسلاميان.

گفته شده است كه اينان تروريست و بمب‌گذار بوده‌اند. اما نخست، به فرض صحت اين اتهام، حتى تروريست‌ها و بمب‌گذاران هم سزاوارند كه از موازين متعارف و متمدنانه‌ى محاكمه در سطح جهان برخوردار شوند، حال‌آن‌كه در مورد اين اعدام‌شدگان حتى قوانين موجود و جاري حكومت كنونى نيز رعايت نشده است. دوم، و مهم‌تر از آن، اساساً ما را با صحت و سُقم اين اتهام‌ها كارى نيست؛ دغدغه‌ى ما محكوميت پديده‌ى اعدام است و اين كه اعدام هيچ نيست جز مضاعف كردن كشتار و جنايت و بدين‌سان دامن زدن به خون‌ريزى. و درست از همين روست كه نمي‌توان هيچ شاهدى بر اين مدعا يافت كه مجازات اعدام در از ميان برداشتن جرم و حتى كاهش يا تخفيف آن تأثير‌گذار بوده است. افزون بر اين، گسترش دامنه‌ى اعدام، به‌ويژه در چند ماه اخير، اين گمان را تقويت كرده و مي‌كند كه اين اعدام‌ها در اوضاع كنونى نه به دلايل حقوقى و قضايى كه با اهداف سياسي، و به ‌طور مشخص با هدف ايجاد فضاى رعب و وحشت براى بازداشتن مردم از پي‌گيري خواست‌هاى آزادي‌خواهانه و عدالت‌طلبانه‌، صورت مي‌گيرد. به هر كدام از اين دلايل، اعدام عملى است كه هيچ انسانى نمي‌تواند خود را آزاده و آزادانديش بنامد و آن را محكوم نكند. چنين است كه هم‌اكنون مردم در بسيارى از نقاط جهان بساط مجازات اعدام را برچيده‌ و آن را به موزه‌ى تاريخ سپرده‌اند.

كانون نويسندگان ايران، ضمن محكوم كردن اعدام نامبردگان فوق، بر اين باور است كه مجازات اعدام در شأن جامعه‌ى ايرانى هم نيست و شايسته است كه در ايران نيز هر چه زودتر به عمر اين نهاد منسوخ و ضدانسانى پايان داده شود.

 

كانون نويسندگان ايران

21 ارديبهشت۱۳۸۹

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©