Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
فاجعه محیط زیستی در خلیج مکزیک

فاجعه محیط زیستی در خلیج مکزیک

انگشت اتهام بسوی نامی آشنا

صادق افروز

انفجار چاه نفت در خلیج مکزیک در نزدیکی سواحل لوئیزیانای  آمریکا در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۰ موجب آلودگی شدید محیط زیست شده است. نفت، حجم عظیمی از اقیانوس را به طول ۱۶ کیلومتر ، عرض ۵ کیلومتر و عمق ۲۷۰متر در بر می گیرد .علیرغم استفاده از تکنیک های مختلف برای مهار چاه ، کمپانی بریتیش پترولیوم (بی پی ) مالک چاه نفت ، هنوز قادر به انجام این کار نشده است. طبق آماری که متخصصین مستقل از میزان خروج نفت ارائه می دهند ، روزانه بین ۲۵ تا ۸۰ هزار بشکه نفت آبهای این منطقه را آلوده می کند. چنین فاجعه محیط زیستی در تاریخ ایالات متحده آمریکا بی سابقه است. ابعاد این فاجعه به مراتب از واقعه کشتی نفت کش کمپانی اکسان که در تاریخ ۱۹۸۹ در والدز آلاسکا به وقوع پیوست بیشتر است .۲۱ سال پس از آن حادثه اثرات بسیار مخرب آن هنوز دیده می شود.

بی پی در یک تلاش ناموفق سعی کرد یک محموله عظیم۱۰۰  تنی را روی خروجی چاه قرار دهد ولی این محموله قبل از رسیدن به محل مورد نظر از کنترل خارج شد و عملیات با شکست روبرو شد. به نظر می رسد تنها راه مهار چاه نفت، حفر یک چاه جدید در محدوده چاه آسیب دیده به منظور گرفتن فشار آن است. اما عملی کردن این طرح تا پایان ماه آگوست به طول خواهد انجامید.

ابعاد این فاجعه محیط زیستی هر روز گسترده تر می شود. همزمانی این فاجعه با فصل ورود تعداد بی شمار پرندگان مهاجر برای آشیانه سازی در مرداب های دهانه رودخانه می سی سی پی که تنها ۸۰ کیلومتر با محل حادثه فاصله دارد و ورود ماهی های تونا که هرساله برای تخم گذاری به این منطقه می آیند بر وخامت این فاجعه می افزاید.

در امریکا سه کمپانی عمده در حفر و استخراج نفت از اعماق اقیانوس فعالیت می کنند. این سه کمپانی عبارتند از : بی پی ، ترانس اوشن و هلی برتون که هرکدام در بخشی از این فعالیت تخصص دارند. در جستجو برای علل چگونگی این فاجعه، این کمپانی ها گناه را به گردن دیگری می اندازند. این نحوه برخورد آنقدر مفتضح شده که صدای اوباما را هم درآورده است.

اوباما حالا از وضع قوانینی جدیدی صحبت می کند که کنترل بیشتری روی این کمپانی ها از سوی دولت اعمال شود. تا بحال این کمپانی ها به دولت اعلام می کردند که پروژه عملیات امن است .پس از وقوع این حادثه مشخص شده است که کمپانی بی پی ۹۰ در صد اسناد مربوط به ایمنی عملیات آتلانتیس را در اختیار ندارد. پروژه ای که ملیون ها قطعه و لوازم دارد فاقد اسناد ایمنی است. بر خلاف تمام قول ها و وعده هایی که اوباما قبل از انتخاب شدن در مورد وضع مقررات محیط زیستی جدید و محدود کردن کمپانی های نفتی می داد سیاست او پس از انتخاب شدن تفاوت چندانی با دولت بوش نداشته است.

 در فاجعه محیط زیستی جدید انگشت های اتهام بسوی نامی آشنا اشاره رفته است. نامی آشنا حداقل برای ما ایرانی ها .بی پی یا همان کمپانی نفت ایران و انگلیس سومین کمپانی انرژی و چهارمین کمپانی بزرگ جهان است. تاریخچه این کمپانی که مرکز آن در انگلستان است به سال ۱۹۰۸ باز می گردد. در این سال ویلیام ناکس دارسی اولین چاه نفت را در ایران حفر کرد. در سال ۱۹۰۹ کمپانی نفت ایران و انگلیس تاسیس شد.  پس از روی  کار آمدن دکتر مصدق، از کمپانی نفت ایران و انگلیس خلع ید شد و به جای آن کمپانی ملی نفت ایران عهده دار عملیات استخراج وفروش نفت ایران شد. کمپانی نفت ایران و انگلیس به مالکیت دولت ایران درآمد. کمپانی نفت ایران و انگلیس از دولت ایران در دادگاه لاهه شکایت کرد ولی این شکایت راه به جایی نبرد. پس از این امپریالیست های انگلیسی با کمک همکاران آمریکایی شان در صدد سرنگونی دولت دکتر مصدق درآمدند. ماحصل این همکاری کودتای ۲۸ مرداد بود که به دولت دکتر مصدق خاتمه داد. پس از سقوط این دولت کمپانی ملی نفت ایران به کنسرسیوم بین المللی تبدیل شد. در این کنسرسیوم ایران ۵۰ در صد و کمپانی های خارجی بقیه ۵۰ درصد را بین خود تقسیم کرده بودند. در این ۵۰ درصد دوم ، آمریکایی ها ۴۰ در صد ، کمپانی نفت ایران و انگلیس ۴۰ درصد و ۲۰ در صد بقیه به کمپانی هلندی شل و کمپانی قرانسوی فرانس د پترول که امروزه توتال نامیده می شود تعلق گرفت. نکته جالب در تقسیم بندی مسئولیت ها بود که بر طبق آن دولت ایران اجازه بررسی کتاب اسناد کنسرسیوم را نداشت. در سال ۱۹۵۴ کمپانی نفت ایران و انگلیس نام خود را به بی پی تغییر داد. بی پی اولین تجربه خود را در استخراح نفت از اعماق آب ها در سال ۱۹۶۵ در دریای شمال آغاز کرد.

این بار انگشت های  اتهام در آلوده کردن محیط  زیست، کمپانی را نشانه گرفته است که برای ما ایرانی ها نامی آشنا ست. اگر این کمپانی با همکاری با دیگر امپریالیست ها ۵۷ سال قبل رژیمی فاشیستی را بر مردم ایران تحمیل کرد تا صدمات تاریخی جبران ناپذیری که اثرات آن هنوز احساس می شود بر مردم ایران وارد شود. امروزه با بی توجهی و سهل انگاری و سودجویی آن چنان صدماتی بر محیط زیست وارد می کند که تا سالیان سال اثرات مخرب آن برجا خواهد ماند.

واقعه انفجار چاه نفت در خلیج مکزیک در نزدیکی لوئیزیانای آمریکا بار دیگر ثابت کرد که طرفداران رادیکال محیط زیست برای دفاع از محیط زیست چاره ای جز مقابله با سیستم افسار گسیخته سرمایه داری ندارند. راه حل در جایگزینی سیستمی است که رفاه بشر و سلامت محیط زیست را در نظر داشته باشد و نه سود. سوسیالیست ها نیز نمی توانند از زمره هواداران رادیکال محیط زیست نباشند. اگر قرار است سوسیالیسمی داشته باشیم برای برقراری آن به محیط سالم زیست احتیاج داریم .

خرداد ۱۳۸۹

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©