Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۰۷ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹  برابر با ۰۷ اگوست ۲۰۱۰
نگاهی به مسائل زنان در هفته ای که گذشت ۱۴ مرداد۸۹ـ۵اگوست ۲۰۱۰

 

فعالیت های زنان خاری در چشم مرتجعان

 

نگاهی به مسائل زنان در هفته ای که گذشت

سیما ریاحی

مسائل زنان و جنبش زنان کشور، در این هفته نیز جای گسترده ای در رسانه ها و در زمینه های گوناگون داشت. سران جمهوری اسلامی، تلاش گسترده ای به کار گرفته اند تا فشار بر زنان و تحمیل ایده های ارتجاعی خود به جامعۀ زنان را با سرعت به سرانجام برسانند. از مهمترین این تلاش ها، تلاش دولت برای اجرای طرح "حجاب و عفاف" است.

عليرضا افشار معاون اجتماعي وزير کشور با اشاره به جزئيات طرح جامع دولت براي ترويج عفاف و حجاب، از تهيه و ارائه ۳۷ برنامه ملي براي ترويج عفاف و حجاب در دولت خبر داد. وي افزود: آن چه در هيئت دولت ارائه شده برنامه ها، وظايف و ماموريت هايي است که طرح عفاف و حجاب برعهده دستگاه ها گذاشته است. در مورد صدا و سيما، ۸ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان اعتبار براي توليد برنامه هاي تبليغي حجاب و عفاف در طول سال ۸۹ در نظر گرفته شده است که نيمي از آن را ستاد حفظ صيانت و نيمي ديگر را صدا و سيما مي پردازد.

 

اما اجرائی شدن طرح" حجاب و عفاف" تنها اقدام رژیم نبود. سيداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد، در مورد مسابقات دوچرخه سواری گفت: "دردآور است که در دهه مهدويت امام زمان، مسابقه دوچرخه‌سواری دختران برگزار شود و آن را نمايش دهند و اين مسابقه يک دهن کجی به امام زمان و مردم به پا خاسته است" او سپس افزود: "کدام مرجع تقليد دوچرخه‌سواری زن و دختر را مجاز دانسته است؟ اين کار يک امر خلاف شرع و حرام است".

سخنان امام جمعه مشهد، بیان نظراتی بخش گسترده ای از این مرتجمعین است که دوچرخه سواری را برای زنان و دختران حرام می دانند و از نظر آنها، هر حرکت بدن زن، در انظار عمومی باعث گناه مسلمین و مومنین خواهد شد. از نظر آنها، زنان باید در خانه بمانند و حتی المقدور در جامعه ظاهر نشوند. همین نظر را می توان در سخنان مام جمعه بابل دید که سواحل دریای مازندران را به مدیترانه عیاشی تشبیه کرده است. و تهدید کرده است که اگر دولت در این رابطه اقدام نکند خودش حزب اللهی ها را به جان مردم خواهد انداخت. روحانی،امام جمعه بابل در این رابطه گفته بود:" فردی چند روز پیش با من تماس گرفت و گفت که از سواحل مدیترانه تماس می گیرم یعنی مدیترانه عیاشی نه جغرافیایی. منظور اين فرد اين بود كه سواحل مازندران و شمال به مانند مديترانه شده است و بي بندو باريهاي فزاينده ديده مي شود. طرح ساماندهي سواحل و طرح دريا كجا هستند و چه مي كنند؟ من نمی دانم مسئولین این طرح مرده اند یا خوابیده اند ؟ کجا هستند افرادی که ادعای اصولگرایی می کنند؟ کجا هستند که ببینند سواحل مازندران به اين وضع ناهنجار در آمده است؟

 

سرکوب مدنی و فشار بر زنان، تنها عملکرد  دولتیان نبود. فشار بر زندانیان سیاسی ومدنی زنان با شدت در جریان است. بیتا صمیمی زاد دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک تهران و از فعالین چپ دانشجویی به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد .فاطمه ضیائی، از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات است که به دو سال زندان محکوم شده است.

شبنم مددزاده نایب رئیس شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و دبیر سیاسی انجمن دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران که در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۳۸۷ به همراه برادرش فرزاد مددزاده بازداشت شده است نیز از بند زنان زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هنگامه سلوکی فعال مدنی و از بازداشت داشت شدگان روز عاشورا را به دو سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.

 در این هفته باز هم ماجرای جانگذار ندا آقاسلطان در سطح وسیعی مورد بحث قرار گرفت. ندا سلطانی که اسم اصلی اش زهرا سلطانی در مصاحبه ای با نیوریک تایمز ماجرای خودش را تعریف کرد که چگونه به علت شباهت اسمی و عکسی  زیر فشار مقامات امنیتی رژیم قرار گرفت. او می گوید: ": یک روز تلویزیون را روشن کردم و دیدم رسانه‌ها می‌گویند که من در جریان اعتراضات علیه انتخابات ریاست جمهوری کشته شده‌ام و سپس سریعا خود را در شرایطی پیچیده با پیشنهادات نیروهای امنیتی و کسانی که در قتل ندا دست داشتند دیدم که از من میخواستند مرگ ندا را انکار کنم. وی افزود: وزارت اطلاعات با اعمال فشار از من میخواست که مقابل دوربین و در رسانه های عمومی ظاهر شوم و بگویم تیراندازی و مرگ ندا ساختگی و غیرواقعی بوده، و زمانی که قبول نکردم با تهدید همچنان میخواستند این کار را انجام دهم. خانم سلطانی 33 ساله، که در فعالیتهای سیاسی حضور نداشته، پیش از انتخابات سال گذشته به عنوان استاد ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار بوده و خود را برای شرکت در کنفرانسی در یونان آماده میکرده است. او بدنبال تهدیدات امنیتی رِژیم  ازکشور خارج شد و هم اکنون به عنوان پناهنده سیاسی در فرانکفورت آلمان زندگی می کند.

مقاومت و مبارزه زنان، نه تنها در تمامی عرصه های مدنی و سیاسی با گستردگی و جدیت فراوانی جریان دارد. جدا از این مقاومت، انتشار نتایج کنکور سراسری سال ۸۹  نیز نشان داد که دختران جوان کشور، یک تودهنی محکم به تاریک اندیشان واپسگرا زده اند. حکومتی که با  طرح های گوناگون تلاش دارد زنان و دختران را خانه نشین کند و مدام از الگوی زن مسلمان سخن می گوید یکباره با دخترانی روبرو شده است که از پسران همسن و سال خود پیشی گرفته اند.

نفرات اول پنج گروه آزمايشي كنكور سراسري سال‌جاري از ميان يك ميليون و ۲۸۶ هزار و ۸۱۳ شركت‌كننده گوي سبقت را ربودند ، که ۳ نفر از ۵ نفر برتر کنکور را دختران تشکیل می دهند

در گروه آزمايشي تجربي و گروه زبان هاي خارجي از ميان۳۶ برگزيده ۱۸ نفر از آنها را دختران و ۱۷ نفر را پسران تشکيل مي دهند.

بررسي ۱۰ نفر اول گروه رياضي نشان مي دهد که ۹ نفر از آنها را پسران و تنها رتبه ۹ اين گروه متعلق به يکي از دختران است که البته همين وضعيت در گروه آزمايشي علوم انساني به شکل ديگري تکرار شده است و از ميان ۱۰ برگزيده اين گروه ۹ نفر را دختران تشکيل مي دهند.

در گروه آزمايشي علوم تجربي ۶ دختر و ۴ پسر از ميان ۱۰ برگزيده و در گروه آزمايشي هنر ۲ دختر از ميان سه برگزيده نشان دهنده پيشي گرفتن دختران در اين گروه ها است

 و این تلاش تحسین برانگیز دختران مشت محکمی بر دهان یاوه گویان مرتجعی است که حتی دوچرخه سواری  دختران هم خاری در چشمشان هست.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©