Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ برابر با  ۲۴ اکتبر ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹  برابر با ۲۴ اکتبر ۲۰۱۰
یارانه‌های نسیه و نقدیت افزایش قیمت ها

یارانه‌های نسیه و نقدیت افزایش قیمت ها !

بهروز نظری

تناقض گویی و فریب کاری مقامات رژیم در باره جزییات حذف یارانه‌ها همچنان ادامه دارد. علیرغم اعلام اینکه یارانه‌های نقدی به بانک‌ها واریز شده و مردم میتوانند این یارانه‌ها را دریافت کنند، هنوز نه تاریخ معینی برای دریافت این یارانه‌های نقدی اعلام شده و نه مبلغ قطعی‌ و نهایی‌ آن. با توجه به افزایش قابل توجه قیمت‌ها و تورم در ماه‌های اخیر بسیاری منتظر دریافت یارانه‌های نقدی ناچیزی بودند که دولت اسلامی قول پرداخت آنرا داده بود. با این همه صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت، اعلام کرده که “  تنها بعد از آزاد شدن قیمت های سوخت (بنزین ، نفت سفید، نفت کوره، گاز طبیعی، گاز مایع و برق) مبلغ قطعی یارانه ها اعلام می شود و مردم می توانند این مبلغ را از حساب های خود برداشت کنند.”. اظهارات ضدّ و نقیض دستگاه حاکمه در باره تک نرخی شدن قیمت بنزین اما حاکی از اختلاف بین مقامات رژیم و تداوم ابهام در جزییات اجرای قانون حذف یارانه‌ها است. اختلافات درونی رژیم بّر سر اجرای قانون حذف یارانه‌ها و هراس دستگاه حاکمه از انفجار خشم مردم تا بدان حد است که گفته میشود که احتمال دارد که احمدی‌نژاد خواهان مداخله بیشتر ولی‌ فقیه و حکم حکومتی او برای پرداخت یارانه‌های نقدی شود.

اگر مردم ایران و با وجود وعده‌های فریبکارانه دولت که با اشتیاق نسخه‌های اقتصادی بانک جهانی‌ و صندوق بین المللی پول را دنبال می‌کند هنوز پشیزی دریافت نکرده اند، “آزاد سازی” قیمت‌ها از مدتها پیش آغاز شده است. بدنبال شوک قبض‌های ۲۰۰ هزار تومانی برق که بسیاری از مردم ایران در ماه گذشته دریافت کردند، اکنون بسیاری از تارنما‌های خبری از قبض‌های چند میلیونی گاز خبر داده اند. دنیای اقتصاد در این زمینه نوشته است که افزایش قیمت گاز مشترکان، این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

گزارشات منتشره همچنین حاکی از افزایش نرخ مسکن و دیگر کالاها و خدمات ضروری است. بهای اجاره مسکن بنا به گزارشاتی ۴۰ درصد افزایش یافته است. بنگاه‌های خبری دولت اسلامی که دیگر قادر به کتمان بالا رفتن سرسام آور هزینه زندگی‌ برای اکثریت عظیم مردم ایران نیستند، اکنون تلاش مکنند تا نه دولت و سیاستهای ضدّ مردمی آن بلکه “سود جویان” بی‌ نام و چهره را مقصر اعلام کنند. به اعتراف بانک مرکزی ایران در چند هفته اخیر نرخ بسیاری از دیگر کالاها نیز بین ۳ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. بنا به این گزارش تنها در هفته گذشته قیمت تخم مرغ بیش از ۳ درصد، بسیاری از حبوبات بیش از ۲ درصد، سیب ۱۰ درصد، پرتقال ۸ درصد، روغن جامد بیش از ۱۳ درصد و مرغ ۳ درصد افزایش پیدا کرد. بالا رفتن هزینه آب، برق، گاز و مسکن معنایی ندارد مگر تحمیل گرسنگی به اکثریت عظیم مردم ایران که میبایست بیش از پیش کسری بودجه در سبد خالی‌ مصرف خود را با صرفه جویی‌ در غذا، بهداشت و آموزش جبران کنند. اما افزایش قیمت حبوبات، روغن و آرد سفره خالی‌ مردمی را که ناتوان از خرید گوشت و میوه، شکم خود را با نان و روغن سیر میکنند، بیش از پیش خالی‌ تر و فقیرانه تر می‌کند.

پاسخ دولت اسلامی به این بحران فزاینده و سقوط آزاد سطح زندگی‌ مردم تهدید به سرکوب و عوام فریبی است. اگر مقامات دستگاه ولایی همچنان از اعلام جزئیات، مبلغ و زمان پرداخت یارانه‌ها خودداری میکنند، زمانی‌ که به تشریح جزییات سرکوب و مقابله با شورش‌های توده ای‌ و نافرمانی‌های مدنی مردم می‌رسد، پیام آنها و هزینه ای‌ که مردم برای شرکت در اعتراضات خواهند پرداخت، به دقت اعلام میشود. گزارشات منتشره حاکی است که سپاه پاسداران ۱۵۰۰ گردان عاشورا را به منظور مقابله با اعتراضات و اعتصابات توده ای‌ سازمان داده است. از طرف دیگر بسیج و دیگر دستگاه‌های انتظامی – امنیتی رژیم با اجرای مانورهای مشترکی خود را برای مقابله با مردم آماده میکنند. در همین رابطه اسماعيل احمدی مقدم گفته است که : ” نگرانی پليس اين است که در اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها مانند طرح سهميه بندی بنزين، غافلگير شود”.

در کنار این تدابیر امنیتی دولت اسلامی همچنین اعلام کرده است که گروهی را به منظور نظارت بّر بازار و قیمت‌ها تعیین کرده و ده‌ها هزار مأمور برای نظارت بّر قیمت‌ها و جلوگیری از گرنفروشی  آماده به کار هستند. رژیم پهلوی نیز در تلاش برای حفظ موجودیت خود با بکار گرفتن همین سیاست تلاش کرد تا تقصیر بحران اقتصادی و افزایش قیمت‌ها را به گردن فروشندگان بیندازد.

 24.10.2010

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©