Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷ برابر با  ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱۷۳ فروردين ۶۱۷  برابر با ۰۱ ژانويه ۰۰۰۱
برچیدن یارانه ها، موج گرانی و احتمال شورش های توده ای

برچیدن یارانه ها، موج گرانی و احتمال شورش های توده ای

 

  تفسیر رادیو راه کارگر

 

  در آستانه برچیدن یارانه ها تهدیدات حکومت افزایش یافته است. مسوولان در روزهای اخیر بارها اصناف خرده پا را تهدید کرده اند که در صورت افزایش قیمت ها آنها را به "اشد مجازات" خواهند رساند. گفته اند ده هزار نفر را برای بررسی و کنترل قیمت ها بسیج کرده اند، گفته اند  بیش از یک میلیون تن کالای اساسی شامل 13 قلم اصلی گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیرخشک صنعتی، پنیر، کره، برنج، عدس، لوبیا، نخود، ماکارانی، روغن نباتی، قند و شکر با همکاری 12 مباشر از بخش خصوصی ذخیره کرده اند که جلوی گرانی را بگیرند، همه این گفته ها و تهدیدها کافی نبود در 800 نقطه از محلات تهران که احتمال وقوع شورش های خودانگیخته می دهند به بهانه مبارزه با مزاحمین نوامیس و اراذل و اوباش مستقر شده اند. ستادی در سطح کشوری راه اندازی کرده اند تا به صورت روزانه قیمت ها را به قول خودشان رصد کنند و جلوی افزایش قیمت ها را بگیرند. اما همچنان که انتظار می رفت هیچ یک از این تمهیدات نتوانسته است اسب سرکش قیمت ها را رام کند. به اعتراف  جهانبخش امینی نماینده  مجلس از کرمانشاه "طی روزهای اخیر شاهد افزایش حدودا ۳۰ درصدی قیمت برخی کالاها خصوصا مواد غذایی بوده‌ایم که همین موجب نارضایتی و گلایه مردم شده است. این نماینده مجلس می گوید:این گرانی‌ها در حالی رخ داده که نه قیمت مواد اولیه افزایش یافته، نه شاهد تغییر در قیمت دستمزدها هستیم و نه هنوز قانون هدفمندکردن یارانه ها اجرا شده است. او می گوید:با توجه به این‌که گرانی‌های اخیر بیشتر در حوزه مواد غذایی رخ داده این امر می‌تواند در تغذیه اقشار کم درآمد جامعه نقش داشته باشد و سلامت مردم را به مخاطره بیندازد.

اما نکته ای که این نماینده مجلس از آن غفلت کرده است گرانی هایی است که نتیجه مستقیم طرح برچیدن یارانه ها و آزاد کردن قیمت هاست. از نیمه دوم آبان ماه قرار است قیمت 7 حامل انرژی شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق به صورت همزمان تغییر کند. مسوولان با دروغ گویی و پخش اطلاعات ضد و نقیض و در پپش گرفتن روش های امنیتی و تهدید به شلاق زنی و مجازات اصناف بر ناامنی و نگرانی و دلواپسی عمومی دامن می زنند و زمینه ساز روانی افزایش قیمت ها را فراهم می آورند. از سوی دیگر ناگفته روشن است که افزایش همزمان قیمت حامل های انرژی کلیه صنایع و تولیدات مرتبط با انرژی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و با به حرکت درآمدن زنجیره قیمت ها گرانی به سرعت به همه کالاهای حیاتی مصرفی و خدمات اساسی سرایت می کند. یکی از مهم ترین و حیاتی ترین این کالاها که به نگرانی مهم مردم در برخی استان ها نظیر استان خراسان و گلستان تبدیل شده گرانی قریب الوقوع قیمت نان است.

با حذف یارانه ها قیمت نان به نرخ آزاد به فروش خواهد رسید و قیمت واحد جایگزین قیمت یارانه ای و قیمت آزاد کنونی می شود. این به معنای آن است که قیمت نان به 80 درصد نرخ های جاری نان آزادپز می رسد. یعنی قیمت 750 گرم نان سنگک حدود 400 تومان، نان بربری با وزن چانه 650 گرم حدود 250 تومان و نان تافتون با وزن 300 گرم به حدود 175 تومان می رسد.به عبارت دیگر قیمت نان هشت تا ده برابر افزایش می یابد. نان غذای اصلی مردم فقیر است و فقر و تهیدستی میزان مصرف نان در سبد غذای مردم ایران را به 160 کیلو یعنی حداقل دو برابر متوسط مصرف سرانه در جهان رسانده است. در این شرایط روشن است هرکس که باید نان را از هفته دیگر به قیمت هشتاد درصد قیمت کنونی نان آزاد خریداری کند خود را ناگزیر می بیند هزینه اضافی را از طریق کشیدن روی قیمت کالا یا خدمتی که عرضه می کند جبران نماید. با هیچ تهدیدی نمی توان جلوی این روند را گرفت. یک میلیون تن کالای ذخیره که مسوولان دولتی به آن اشاره می کنند برای 75 میلیون جمعیت  کشور در جلوگیری از کمبود کالاها کافی نیست و طبیعی است که حتی دو هفته هم نمی تواند جلوی انفجار قیمت ها را بگیرد. در حقیقت قرار هم نیست این نوع اقدامات کارساز باشد. قرار است چاقوی جراحی را بر گلوی اقشار ضعیف و زحمتکش مردم بگذارند و زیر تهدید این چاقو نان را از سفره هایشان بدزدند تا خزانه خالی دولت ورشکسته را پرکنند و از هم اکنون با استقرار در محلات تهران خود را برای سرکوب مردم و مقابله با احتمال شورش علیه گرانی در تهران آماده کرده اند.

انفجار مهارناپذیر قیمت ها هنوز پیش از اجرای سراسری آزادسازی قیمت های حامل های انرژی وضعیت جهنمی تحمل ناپذیری را که پیش روی مردم قرار گرفته است نشان می دهد. امنیتی شدن بیش از پیش فضا در آستانه اجرای طرح برچیدن یارانه ها با وجود پنهان کاری و دروغ گویی های مقامات رژیم و پخش پرده دود برای گمراه نگاه داشتن مردم تا دقیقه آخر نشان می دهد که مقامات رژیم  به خوبی از جهنمی که برای مردم تدارک دیده اند خبر دارند و سخت دچار وحشت هستند. تهدیدات آنها و استقرار نیروهای انتظامی در 800 نقطه تهران و اعلام آمادگی بسیج برای مشارکت در سرکوب اعتراضات توده ای به معنای آن است که آنها احتمال وقوع اعتراضات مردمی علیه گرانی را بسیار زیاد می دانند .

احتمال اعتراضات گسترده علیه گرانی قیمت ها و برچیدن یارانه ها، بویژه در محلات فقیرنشین تهران و سایر کلانشهرهای کشور اهمیت تمرکز هر چه گسترده تر بر مساله یارانه ها و تلاش فعالین مدنی و سیاسی برای سازماندهی اعتراضات مردم در سطح محلات را هم برجسته تر کرده است. دولت احمدی نژاد و کارگزارانش هر قدر که با آمارهای دروغ و وعده های بهبود اوضاع سعی کنند مردم را فریب دهند سرانجام این واقعیت را که  مردم باید بزودی نان را به میزان هشتاد درصد قیمت فعلی نان آزاد بخرند، یا بابت برق و گاز بین پنج تا 10 برابر قیمت فعلی بپردازند نمی توانند پنهان کند.

معادله ای که دولت احمدی نژاد در برابر مردم ایران گذاشته یک معادله ناممکن است. مردم باید در حالی که دستمزدهایشان زیر خط فقر است هزینه های چند برابر را برای پر کردن کیسه دولت ورشکسته بپردازند و گرانی تحمل ناپذیر را هم صبورانه تحمل کنند و در مقابل همه این مصیب ها پول ناچیزی به حسابشان ریخته اند که معلوم نیست یارانه نقدی یک ماه است یا سه ماه؟ معلوم نیست که زمان دقیق حق برداشت آن چه زمانی است؟ و معلوم نیست که وقتی برداشت شد سری دوم همین مبلغ ناچیز چه زمانی واریز می شود؟ و آیا به سرنوشت سهام عدالت که یک کلاهبرداری شیادانه و رشوه انتخاباتی از اب درآمد دچار نمی شود؟

درد ناشی از شلاق قیمت ها را مردم نمی توانند تحمل کنند. قبض های کمرشکن آب و برق و گاز را مردم نمی توانند بپردازند، با دستمزدهای فعلی که حتی کفاف پایه ای ترین مخارج زندگی را نمی دهد مردم نمی توانند نان را به نرخ آزاد بخرند. برای مردم چاره ای جز اعتراض نمانده است. اما روشن است که این اعتراض را باید در چهارچوب نافرمانی مدنی مسالمت آمیز توده ای در سراسر کشور با توجه و تمرکز ویژه بر محلات کلانشهرها سازمان داد. نباید اجازه داد که رژیم جمهوری اسلامی از جهنمی که با برچیدن یارانه ها و دستبرد به سفره های خالی مردم تدارک دیده، خود، جان سالم به در ببرد. اگر اعتراضات مردمی پراکنده و خودانگیخته باشد رژیم با سرکوب شدید این نوع اعتراضات  می تواند بر اوضاع مسلط بماند و سیاست ریاضت اقتصادی و محرومیت و فلاکت گسترده تر را بر مردم تحمیل کند. اما اگر بتوان با اتکا به روابط طبیعی مردم در سطح محلات، این مناطق را به کانون های مقاومت پایدار مدنی در برابر طرح تهاجمی رژیم تبدیل کرد، با توجه به عمق نارضایتی مردم شعله های اعتراض می تواند به سرعت گر بگیر و برای دولت نظامی / امنیتی و دستگاه ولایی چاره ای جز عقب نشینی باقی نگذارد. به همین دلیل در حالی که نه تهدیدات مقامات دولت و نه ذخیره سازی کالاها هیچ کدام نمی توانند و نخواهند توانست از انفجار قیمت ها جلوگیری کنند/ و تاکنون نکرده اند/ طرح سازماندهی مقاومت توده ای و نافرمانی مدنی در سطح محلات اهمیت فوری یافته و نیازمند توجه و اقدام مبرم و بلافصل همه فعالان، کنشگران؛ و مدافعین ازادی و عدالت اجتماعی  است.

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©