Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸ برابر با  ۱۹ جولای ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸  برابر با ۱۹ جولای ۲۰۱۹
:red_circle: کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران: بازداشت شدگان "روز جهانی کارگر" باید به فوریت آزاد گردند

 

 

بیانیه اعتراضی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

 

اسماعیل بخشی

و حامیان بازداشتی اعتراضات کارگران هفت تپه را آزاد کنید

 

سال ۹۷  کارگران نیشکر هفت تپه به دلیل مطالبات عقب افتاده از جمله، تاخیر چند ماهه دستمزد، خصوصی سازی، عدم بازنگری طرح طبقه بندی مشاغل، عدم برخورداری از امنیت شغلی و غیره دست به اعتراض و اعتصاب زدند. این اعتراضات به دلیل بی توجهی مدیران شرکت و مسئولین دولتی از سوی کارگران افزایش یافت و حدود یک ماه کارگران بصورت راهپیمایی در سطح شهر در مقابل فرمانداری شهر شوش فریاد حق خواهی سردادند. این اعتراضات به دلیل همبستگی کارگران و خانواده های شان، سایر اقشار و حمایت طبقه کارگر ایران و اتحادیه های کارگری جهانی بی نظیر بود. نهادهای امنیتی-قضایی از  ترس فراگیر شدن و گسترده تر شدن اعتراضات و اعتصابات و سرایت آن به بخش های دیگر کارگری با شدت هرچه بیشتر اعتراضات و اعتصابات را سرکوب کرد.

 

اسماعیل بخشی نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و کارگران پیشرو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. با فشار بر کارگران و تشکیل پرونده قضایی برای کارگران و بازجویی و ارعاب آنان اعتصاب خاتمه یافت.با گذشت حدود هشت ماه از اعتصاب، به دلیل عدم برآورده شدن مطالبات کارگران و هراس از موج تازه اعتراضات، نیروهای امنیتی-قضایی کماکان احضار کارگران معترض به دادگاه را در دستور کار دارند و تعداد زیادی از کارگران را احضار و تهدید کردند و اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران با گذشت بیش از شش ماه از بازداشت، همچنان بلاتکلیف در زندان اوین محبوس است.

 

علاوه بر ایجاد فشار نهادهای امنیتی-قضایی بر کارگران، بخشی از حامیان طبقه کارگر که اخبار اعتصاب را پوشش و در حمایت از کارگران قلم می راندند نیز در جریان اعتصاب و پس از آن بازداشت شدند. برای ارعاب بیشتر کارگران و کل طبقه کارگر که از اعتصاب آنان حمایت می کردند، بر خلاف قانون و رویه جاری قضایی با وجود اینکه حدود پنج ماه است بازجویی شان خاتمه یافته و می بایست با ضمانت متناسب آزاد شوند اما همچنان چهار تن از آنان بلاتکلیف در زندان نگه داشته شده اند.

 

 سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی فرد و امیر امیرقلی که در حمایت از کارگران هفت تپه  قلم می راندند بیش از شش ماه است بلاتکلیف در زندان هستند. ساناز الهیاری و همسرش امیرحسین محمدی فرد در اعتراض به تداوم بازداشت موقت خود و دیگر بازداشت شدگان، که بدون توجیه قضایی زندانی هستند، اعتصاب غذا کرده اند. ساناز الهیاری به دلیل ضعف شدید جسمانی بارها به درمانگاه زندان منتقل شد و با اصرار همسرش و خانواده خوشبختانه پس از دوازده روز دست از اعتصاب غذا کشید و امیرحسین محمدی فرد در پانزدهمین روز اعتصاب غذا قرار دارد و نگرانی های جدی در مورد وضعیت جسمانی وی وجود دارد.

 

فعالیت های صورت گرفته توسط اسماعیل بخشی نماینده کارگران و سایر بازداشت شدگان که در حمایت از کارگران قلم رانده اند و اکنون بلاتکلیف در زندان هستند نه تنها جرم نیست بلکه به دلیل حمایت از کارگران ارزش می باشد و طبیعی است که به حمایت از هم طبقه ای های خود برآیند. اما به دلیل هراس از فریاد حق طلبی کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر مزدبگیران، دستگاه امنیتی- قضایی بجای مقابله با دزدان و اختلاس گرانِ سرمایه های ملی، مذبوحانه فشار بر کارگران و معلمان پیشرو و حامیان کارگران را افزایش داده اند.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نگرانی خود را از ادامه اعتصاب غذای امیرحسین محمدی فرد اعلام می کند و مسولیت هر اتفاق ناگواری در ادامه اعتصاب غذای وی را متوجه دستگاه امنیتی- قضایی می داند. همچنین همگی بازداشت شدگان باید فوری و بی قید و شرط آزاد گردند و تعقب قضایی از آنان و علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و عسل محمدی که در همین ارتباط به قید ضمانت آزاد هستند باید متوقف شود. سندیکا از ارتباطات کارگری خود در سطح ایران و جهان برای حمایت آنان استفاده خواهد کرد.

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۷ تیرماه ۹۸

زنده باد همبستگی کارگران

 

رونوشت:سازمان جهانی کار (ILO)

سندیکاها و اتحادیه های سایر نقاط جهان

...........................

کمیته‌ی پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران

 

بازداشت شدگان "روز جهانی کارگر" باید به فوریت آزاد گردند

 

بازداشت و در بند کردن کارگران وفعالینِ معترض به فقر و بی حقوقی و بیکاری و گرانی در روز جهانی کارگر ، ودرکنار آن ناتوانی دستگاه های مسئول خصوصاً دولت در قبال کوهی از مشکلات موجود جامعه که عامل و باعث آن سیستم ضد کارگری حال حاضراست، آشکارا زیر پا گذاشتن تمامی قوانین وحقوق مربوط به آزادی تجمع و اعتراض است .

 

شرکت در تجمعات وتشکیل اجتماعات همچنان که در قانون اساسی بر روی آن تاکید شده از ابتدایی ترین حقوق همه شهروندان است علاوه بر این ، قوانین سازمان جهانی حقوق بشر ، نیز بر آن تاکید دارد . لذا شرکت در این تجمعات نه تنها غیر قانونی محسوب نمی گردد بلکه بازداشت معترضین، از جانب نیروهای امنیتی وقضایی و سازمان اطلاعات، تجاوز آشکار به حقوق بازداشت شدگان است و صددرصد غیر قانونی است.

 

روز جهانی کارگر روز حق خواهی کارگران در سراسر جهان است تجمع در مقابل مجلس در روز ۱۱ اردیبهشت ۹٨ که منجر به بازداشت ده ها نفر از معترضین وکارگران شد تنها طرح مطالبات وخواسته های برحق آنان واعتراض به وضعیتی است که زندگی ما کارگران را به ورطه هلاکت و نابودی رسانده است.

 

۷٨ روز از آن روز سپری شد اما هنوز چهار تن از بازداشت شدگان در زندان به سر می برند .

ما مصرانه خواهان آزادی بدون قید وشرط :

 

آنیشا اسداللهی ، عاطفه رنگ ریز ، ندا ناجی و مرضیه امیری

و همچنین کارگران معترض شرکت نیشکر هفت تپه:

اسماعیل بخشی , امیرحسین محمدی‌فرد , ساناز الهیاری , سپیده قلیان, امیر امیرقلی

و تمامی فعالین کارگری هستیم .

 

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

۲۷ خرداد ۹٨

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©