Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ برابر با  ۰۵ اکتبر ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸  برابر با ۰۵ اکتبر ۲۰۱۹
کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

بیانیه شورای‌‌هماهنگی‌تشکل های‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران

به مناسبت روزجهانی‌معلم

 

     به نام خداوند جان و خرد

 

بی شک معلمان در کنار دانش آموزان از ارکان اصلی نظام آموزشی هستند. نظام آموزشی که اگر مبتنی بر یک محتوای انسان محور باشد می تواند در ساختن جامعه ای بهترموثر باشد و جامعه بهتر با نیروی انسانی خلاق و جویا مهیا می شود. برای شکوفایی استعداد و ظرفیت های وجودی نیروهای بالقوهٔ فرزندان این مرز و بوم و پرورش و تربیت شهروندان خوب، جامعه نیازمند آن است که بهترین مکان ها، مدرسه و توانمندترین افراد، معلم شوند. این امر در صورتی میسر می شود که جایگاه شغلی معلم بالا و منزلت اجتماعی از آن او باشد.

 

   یونسکو، شاخه‌ی آموزشی،علمی وفرهنگی سازمان ملل بخاطر اهمیت نقش معلم در ساختار جامعه،۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر را   روزجهانی‌معلم نامیده است.

 شورای‌هماهنگی فرهنگیان این روز را به تمام معلمان جهان، به ویژه  معلمان دربند و فرهنگیان بازنشسته و شاغل در سراسر ایران، صمیمانه تبریک می گوید. 

 

 سازمان یونسکو برای روزجهانی معلم امسال، شعار "معلمان‌جوان، آینده ‌حرفه ‌معلمی"  را برگزیده است.

 شورا به تمام معلمان جوان ودانشجو معلمان این نامگذازی را تبریک می گوید و یادآور می شود، با تمام مشکلات رفاهی و معیشتی، حرفه معلمی از جمله معدود شغل هایی هست که هنوز مناسبات پول و کالا، آنرا از ماهیت انسانی تهی نکرده و در صورتی که معلمان بتوانند به عنوان یک آموزشگر قدرتمند، آموزشی کیفی و عادلانه و انسانی را محقق سازند، می توان به تربیت شهروندانی آزاد،  برابری‌خواه، با اخلاق، خلاق، فداکار، پرسشگر، مشارکت‌جو، شجاع، دوستدار محیط زیست و طبیعت،  صادق و دریک کلام شهروندمطلوب امیدوار شد. 

برای این منظور ما معلمان باید ابتدا این ویژگی‌ها را در خود بارز و بالغ نماییم. حق و حقوق خود و دانش‌آموزان مان را از مسؤلان مطالبه کنیم تا کودکان این سرزمین درس مطالبه گری را در عمل از معلمان خود بیاموزند. نتیجه مطالبه گری پاکدستی و وظیفه شناسی کاربدستان را بدنبال دارد.

 

در اینجا برای آن دسته از افراد و مسئولانی که از نام گذاری امسال به نام " معلمان جوان" درک درستی ندارند یا از کنار ان به سادگی می گذرند یادآور  می شویم، اگر امروز بنا بر گفته وزیر آموزش و پرورش با کمبود 108 هزار معلم روبرو هستیم به خاطر سیاستگذاری های اشتباه در آموزش و پرورش و بی توجهی به امنیت شغلی و معیشتی معلمان است.

 

در حال حاضر وضعیت آموزشی و رفاهی دانشجو معلمان  در دانشگاه فرهنگیان تحت تاثیر  مدیریتی ناکارامد و مبتنی بر رانت است. فضای واحدهای زیرمجموعه دانشگاه فرهنگیان بسته، غیرپویا و مبتنی بر تفکیک جنسیتی است. سطح کیفی آموزش پایین است و آموزش های دوره تربیت معلم با نیازهای واقعی آنان در مدرسه همخوانی ندارد و خبری از مشارکت و شیوه های نوین آموزشی نیست.

حداقل 45 درصد حقوق دانشجویان به خاطر هزینه خوابگاه و غذا به آنان پرداخت نمی گردد و ساختار پلیسی و ایدیولوژیک حاکم موجب شده است صدایی به جز صدای تشکل های دانشجویی وابسته به نهادهای حاکمیتی مانند بسیج دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان شنیده نشود. 

طبیعی است معلمان جوانی که اینگونه  ایدئولوژیک  تربیت می گردند نمی توانند آینده شغل معلمی را به سمت رشد و بالندگی سوق دهند. 

از سویی وضعیت معلمان جوانی که از طریق ماده 28 و آزمون استخدامی به کسوت معلمی در آمده اند بهتر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیست. به خاطر صرفه جویی اقتصادی،  این معلمان چنان که لازم و شایسته است دوره های مهارت آموزی را طی نکرده اند و چون استخدامشان رسمی نیست دارای امنیت شغلی وفکری نبوده و همواره خود را در معرض اخراج و تعدیل، احساس می کنند. این مشکل باعث شده است که این معلمان به خاطر تهدیدهای دوایر حراستی کمتر مطالبه گر باشند.

 

 دسته بعدی معلمان جوان با گسترش طرح غیرقانونی خرید خدمات آموزشی، از بین جوانان تحصیلکرده و جویای کار وارد این حرفه ی حساس شده اند. در این طرح که معلم و دانش آموز و مدرسه چون کالایی به بخش خصوصی واگذار میگردد، هدف گم شده و پیمانکار برای صرفه و سود بیشتر معلمان جوان رابا کمترین دستمزد و گاها بی هیچ بیمه و تعهدی، استثمار میکند. اینگونه معلم با چنین طرحی کدام هدف آموزش و پرورش را مهیا میکند!؟

 

دسته دیگر معلمان جوان،  سرباز معلمان هستند که اکثرا در شرایط سخت و در مناطق دور افتاده خدمت می کنند و تعطیلات تابستان نیز، مجبورند در ادارات حضور داشته باشند. این معلمان جوان نیز به لحاظ حقوقی وضعیت مشابه معلمان خرید خدمتی دارند و آموزش و پرورش برایشان تنهایک دوره دو ساله است و کمترین آموزش تخصصی را میبینند. این امر می تواند در امر آموزش آسیب‌زا باشد.

 

با وجود این همه دغدغه، دولت کوشیده دانشجو معلمان را از وضعیت  آزمایشی رسمی به سمت آزمایشی پیمانی سوق دهد و موجبات نگرانی و بی ثباتی شغلی آنان را فراهم کرده است.

 

دولت با استخدام معلمان از طریق ماده ی ۲۸ سعی دارد از زیر بار تعهد استخدامی قطعی و هزینه ی تحصیل معلمان متخصص شانه خالی کند و این خود خلاف آموزش معلمان و استخدام انها براساس سند تحول بنیادین میباشد که وزارت اموزش و پرورش را مکلف کرده که نیروی مورد نیازخویش را از طریق دانشگاه های پردیس فرهنگیان تامین نماید.

 

همچنین براساس ردیف ۴ تبصره ۱۹ و ردیف های ۱ و ۳ بند «ب» تبصرۀ ۲۱ لایحۀ بودجۀ سال ۱۳۹۸، دولت مصوب کرده  سالانه ۱۰ درصد دانش‌آموزان را از طریق طرح خرید خدمات آموزشی بگیرد و تا پایان سال ۱۳۹۹، حداقل ۵۰ درصد نیروی انسانی موردنیاز خود را از طریق معلمان خرید خدمتی تأمین کند. اگر چه این تبصره‌ها از سوی کمیسیون آموزش مجلس حذف شده‌اند اما طی روزهای گذشته شاهد سپردن مدارس بزرگ حتی در تهران به پیمانکار بخش خصوصی تحت عنوان " مدارس حمایتی" بودیم که نشان از عزم جدی دولت برای  بی‌ثبات‌سازی شغل معلمی  و تاراج اموزش اساسی دارد.

 

 شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران وظیفه خود می داند از حقوق صنفی و آموزشی تمام معلمان جوان از رسمی تا غیررسمی، خریدخدمتی تا سرباز معلم، دولتی تا خصوصی که هم اکنون مشغول به خدمت هستند دفاع نماید اما با تاکید بر وظیفه دولت برای تامین شغل برای تمام شهروندان، بر توقف واگذاری مدارس به بخش خصوصی،  توقف خرید خدمات آموزشی به پیمانکاران،  عدم استفاده از سربازان در مدرسه، تاکید دارد و ساز و کار استخدام رسمی و تربیت معلم از طریق دانشگاههای سراسری و دولتی مبتنی بر شیوه های نوین تدریس را مناسب برای جذب معلمان جوان می داند.

اگر مسئولان بخواهند به سیاست های ضدآموزشی و ضد معلمی فعلی خود ادامه دهند در پایان دهه نود ما شاهد معلمان جوانی هستیم که از عدم امنیت شغلی برخوردارند و اگر قرار باشد به خاطر سیاست های انقباضی و تعدیل نیرو، معلمان همواره نگران آینده شغلی خود باشند در حالیکه امنیت فکری و روانی انها مرتبط با آموزش و اینده کودکان است، چگونه این مجموعه میتواند به سمت شکوفایی ، پیشرفت و توسعه حرکت کند!؟

 

ما امیدواریم فرادستان به جای نگاه بنگاهی و بازاری، صرفه جویی اقتصادی و تعدیل نیرو، آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهند و زمینه  های  رغبت و گرایش جوانان خلاق را به کسوت معلمی مهیا نمایند. 

 

 شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران طبق اعلام قبلی برای نکوداشت  روز‌جهانی‌معلم درحال رایزنی با وزارتخانه و ادارات اموزش و پرورش میباشد تا طی هفته جاری، گردهمایی هایی در سراسر کشور با محوریت چالش های پیش روی آموزش و راهکارهای برآورده شدن مطالبات صنفی فرهنگیان در گفتمانی رو در رو با مسوولین، برگزار نماید.

تعدادی از استان ها و ادارات زمان و مکانی را به این امر اختصاص داده اندو مابقی نیز درحال رایزنی هستند.

بدیهی است که درصورت عدم همکاری مسئولین با این خواسته ی برحق و حداقلی، شورای هماهنگی حق اعتراضات قانونی صنفی را برای پیگیری مطالبات خود محفوظ میداند.

 

بامید جایگاه شایسته برای معلمین و دانش آموزان ایران در سطح جهانی.

 

 

شورای‌‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران

۱۳ مهر ۱۳۹۸

..................................................

پیام  انجمن‌صنفی‌فرهنگیان‌ خراسان‌شمالی  

به مناسبت  روزجهانی‌معلم

 

 

       «بنام خداوند جان و خرد»

 

 روزجهانی‌معلم بر تک تک معلمان جهان بویژه  همکاران‌زندانی‌صنفی  ، فرهنگیان بازنشسته و شاغل و دست اندرکاران آموزش ایران زمین خجسته باد.

 

۵ اکتبر مصادف با ۱۳مهرماه از طرف سازمان یونسکو که ایران یکی از اعضای آن میباشد، با نام  معلم مزین شده است.

 

سازمان یونسکو هر سال با توجه به اهمیت موضوع و کمبود مشهود،  برای  روز‌جهانی‌معلم شعاری را برمیگزیند.

 

شعار روز جهانی معلم ۲۰۱۹ میلادی،۱۳۹۸ خورشیدی اینست:

 

 معلمان‌جوان، آینده‌ حرفه ‌معلمی.

 

با نگاهی هرچند کوتاه و تاملی اندک در این شعار، در می یابیم که ضمانت پویایی و پایداری این شغل مهم جوانگرایی در این حرفه است.

سرعت تحول دانش و معلومات در دنیای مدرن امروزی انقدر زیادست که تطابق نسلهای گذشته با آن قدری مشکل است و شاید تنها راه بهبودکیفیت آموزشی و تربیت نسل جدید با خواسته ها متفاوت و ابزارهای کاملا جدید، سپردن مشعل هدایت بدست معلمان جوانیست که خود در بطن دنیای مدرن با علم و تکنولوژی بروز آموزش دیده و نیاز کودک و نوجوانان را بهتر از نسل های گذشته درک میکند و بهتر با انها همسو میشوند.

 

متاسفانه در جامعه ما باوجود بهره‌مندی از نیروی جوان بسیار فراوان و با استعداد، کمترین استفاده از انها شده است و به بدترین روشها انها را در اندک موقعیت هایی بکار برده اند.

 

معلمان برای تاثیرگذاری بر نسل آینده و ارتباط نزدیک و عمیق با آتیه سازان کشور، علاوه بر دانش روز، نیازمندامنیت فکری،روانی،مالی و شغلی هستند که متاسفانه کاربدستان جامعه ما با سیاستهای انقباضی و سومدیریت این ویژگی ها را از شغل معلمی زدوده اند. بویژه با بکارگیری معلمان جوان در قالب طرحهای محکوم به شکست شرکتی، پیمانی، خریدخدماتی و نیروهای آزاد با قراردادهای بسیار ناچیز و بعضا باقراردادهای مخفی و یکطرفه، انگیزه و امید و دلبستگی را در آنها کشته اند.

آموزش نسل آینده کالا نیست!، و باید مسئولین به این باور برسند که امیدواریم دیر نشود.

 

اگردر جهان مدعی هستیم باید که بستر رشد و نمو و بالندگی و پرورش نسلی پویا و پرسشگر و خلاق را فراهم آوریم و این ممکن نیست مگر آموزش برابر و رایگان متناسب با نیاز روز را سرلوحه ی تمام امور قرار دهیم و این نیز ممکن نیست مگر معلم بر صدر نشیند.

 

 انجمن‌صنفی‌فرهنگیان‌ خراسان‌شمالی ضمن گرامیداشت این روزجهانی در صدد است همایشی را برای گفتمان رودر رو همکاران با یکدیگر و مسئولین استان ترتیب دهد و برای این منظور با اداره کل آموزش وپرورش استان مکاتباتی  را انجام داده است.

امیدواریم که راه تعامل و گفتگو و   البته رسیدگی به امورات آموزش و پرورش و معلمان همیشه باز باشد.

 

با آرزوی اعتلای انسان در جهان و بویژه عزت ایران و ایرانی

 

انجمن‌صنفی‌فرهنگیان‌_خراسان‌شمالی

سیزدهم مهرماه ۱۳۹۸

...............................................

بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه)

به مناسبت روز جهانی معلم

۵ اکتبر برابر با ۱۳ مهرماه روز جهانی معلم گرامی باد.

 

"معلمان جوان، آینده‌ی این حرفه‌اند"

 

در سال ۱۹۹٦ میلادی به پیشنهاد یونسکو و با همکاری سازمان جهانی کار، اعضای سازمان ملل با تصویب توصیه‌نامه‌ای درباره‌ی جایگاه معلمان، حقوق و وظایف آنان، شرایط استاندارد کاری و نیز امتیازاتی را که باید برخوردار باشند؛ روز ۵ اکتبر (۱۳مهر) را به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری کردند.

نامگذاری روزی به نام روز جهانی معلم در سطح بین‌المللی با این هدف صورت گرفت که در روزی بدون هیچ سابقه‌ی تاریخی یا جبهه‌گیری سیاسی، توجه خانواده‌ها و مسئولان کشور به اهمیت و حساسیت کار معلمان جلب شود و خانواده‌ها و مسئولان با سختی‌های کار آنان و کمبودهایی که این قشر تأثیرگذار، هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آشنا شوند.

در حالی به پیشواز روز جهانی معلم می‌رویم که بی مهری‌های عدیده‌ای دامن‌گیر آموزش و پرورش این دستگاه انسان‌ساز شده است و در چنین دوره‌ای آموزش و پرورش با مشکلاتی به شرح ذیل روبرو است:

" عدم جذب نیروی جوان و مجرب به دلیل طرح‌های ناکارآمد معلم تمام وقت و استمرار خدمت؛ عدم توجه به آموزش‌های پیش از استخدام معلمان و آموزش‌های ضمن خدمت درست؛ استخدام معلمان مهد کودک و نهضت سوادآموزی و خرید خدمت بدون تجربه لازم و گذراندن دوره‌های آموزشی مناسب؛ کمبود بودجه آموزش و پرورش؛ فراهم کردن زمینه فعالیت مدارس خصوصی و دامن زدن به فاصله طبقاتی؛ عدم اجرای اصول ۳۰ و ۱۵ قانون اساسی؛  عدم توجه به مشکلات معیشتی معلمان و بیمه کارآمد برای این قشر انسان‌ساز؛ ایجاد فضای امنیتی و صدور احکام قضایی سنگین و ناروا برای معلمانی که در صدد بهبود آموزش و پرورش هستند ".

عدم توجه به آموزش و پرورش و خواسته‌های به حق جامعه فرهنگیان مشکلات این قشر خدوم و انسان‌ساز روز به روز بیشتر شده و این مشکلات و تنگناها زمینه را برای اضمحلال آموزش مناسب فراهم نموده و به تبع آن جامعه هر روز بیشتر مستعد ناهنجاری‌های اجتماعی چون آمار زیاد اعتیاد، طلاق، برخوردهای خشن و نامناسب و ... می‌باشد.

لذا به مسئولان یادآوری می‌نماییم که هرچه بیشتر در فکر حل بحران بوده و بیشتر از این به ناعدالتی‌ها و ناملایمات موجود دامن نزنند. انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز و زیویه) ضمن دفاع از حقوق صنفی معلمان و حقوق ضایع شده دانش‌آموزان بر رفع موانع و تنگناهای موجود اصرار و پافشاری نموده واز دولت مصرانه می‌خواهد مشکلات موجود را برطرف نمایند.

 

انجمن صنفی معلمان کردستان(سقز‌ و زیویه)

۱۲ مهرماه ۱۳۹۸

....................................................

بیانیه کنشگران صنفی آموزش فارس

 به مناسبت روز جهانی معلم

 

 

روز جهانی معلم بهانه ای است برای بازگویی رنج ها و آلام جامعه فرهنگی . امسال در حالی به پیشواز روز جهانی معلم می رویم که همچنان دردهای کهنه ی آموزش و پرورش التیام نیافته و هیچ کور سوی امیدی نیز جهت تسکین دردهای کهنه و تکراری وجود ندارد .

 

فاصله ی  شعار روز جهانی معلم امسال مبنی بر" معلمان جوان ، آینده ی این حرفه هستند" ؛ بیانگر دوری سطح مطالبات معلمان دنیا با معلمان ایران است . متاسفانه ساختار آموزش و پرورش ایران هیچ رغبتی برای تحقق این شعار باقی نگذاشته است .

 

جامعه ی فرهنگیان ایران هنوز با کوهی از مشکلات و مطالبات ابتدایی درگیر است که نه تنها مجالی برای پرداختن به جوان گرایی و آینده وجود ندارد بلکه نسل جوان با مشاهده ی مشکلات کهنه و حل نشده رغبتی برای مشارکت و خلاقیت ندارد .

 

کنشگران صنفی آموزش فارس ضمن تبریک و شادباش روز جهانی معلم به جامعه ی فرهنگی از این فرصت استفاده می کند و دوباره دردهای کهنه ی آموزش و پرورش را به مسئولان و جامعه گوشزد می کند . دردهایی که بارها توسط فعالان صنفی عرصه ی آموزش مطرح گردیده ولی تا کنون هیچ پاسخی از مسئولان به جز تهدید ، ارعاب ، بازداشت و زندان نگرفته است .

 

آزادی بدون قید و شرط معلمان دربند که جز حق طلبی و پی گیری مطالبات صنفی فرهنگیان جرمی مرتکب نشده اند .

 

حذف فشارهای امنیتی و حراستی بر فعالان صنفی

 

بهبود وضعیت معیشت و اعتلای شان و منزلت معلم

 

بهبود کیفیت آموزش و اصلاح ساختار آموزشی که تاثیر مستقیم و بی واسطه ای بر توسعه و پیشرفت جامعه خواهد داشت .

 

اصلاح و بهبود مشکلات بیمه ای جامعه ی فرهنگیان و توجه مسئولان به این امر و تلاش برای بهبود کیفیت بیمه ی طلایی فرهنگیان .

 

تخصیص بودجه ی مناسب به مدارس و حذف مافیاهای آموزشی و زمینه سازی برای آموزش رایگان و مناسب برای همگان .

 

مدیریت بهتر؛ جهت حل مشکلات آموزشی سال جاری . یکی از این مشکلات ؛ عدم تخصیص معلم به برخی از کلاس های درس با توجه به گذشت دو هفته از سال تحصیلی جاری است  . این نقیصه ضعف سطوح مدیریتی بالای آموزش و پرورش را به خوبی آشکار می سازد . 

 

کنشگران صنفی آموزش فارس با باور به برآورده شدن این مطالبات جهت بهبود ساختار معیوب آموزش و پرورش بر تحقق این مطالبات پای می فشارد و از تمامی جامعه فرهنگیان انتظار همراهی و همدلی دارد و همچنین به مسئولان که تا کنون به این مطالبات بی توجهی نموده اند و وزیر آموزش و پرورش گوشزد می نماید که شرط توسعه و پیشرفت جامعه ، توجه بیشتر به این مطالبات است .

...............................................................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©