Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ برابر با  ۱۵ ژانويه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸  برابر با ۱۵ ژانويه ۲۰۲۰
بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین و جان باختن انسان های بیگناه

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

به مناسبت فاجعه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین

و جان باختن انسان های بیگناه

 

به نام خداوند جان و خرد

 

 بنی آدم اعضای یک پیکرند

 که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

 دگر عضوها را نماند قرار

 

 در روزها و ماه های اخیر، حوادث تلخ و دردناک متعددی برصفحه سرنوشت ملت ایران رقم خورده که کلیدواژه‌ همه آنها با نسبت های متفاوت، بی تدبیری و سوء مدیریت بوده است. قیمت بنزین را می شد با تدبیر بهتر و در شرایطی مناسب ترتغییر داد تا بار زندگی مردم گران تر از پیش نشود. با اعتراضات طبیعی مردم در زمینه گرانی بنزین و بار طاقت فرسای آن می شد به گونه ای سنجیده تر عمل کرد تا حوادث تلخ بعدی رقم نخورد.

 

اما حادثه تلخ و جگرسوز سقوط هواپیمای مسافربری و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان عزیز و مسافران بیگناه دیگر کشورها در میان حوادث اخیر آنچنان جانکاه و دردناک است که فکر کردن به آن هم بر روح لطیف انسانی، ناخن تنفر و بیزاری می کشد و این سوال مهم را به ذهن متبادر می کند که آبشخور این اتفاقات بنیان کن و هستی سوز که یکی از پس دیگری، حیات یک ملت را به بازیچه گرفته اند، در کجاست و ریشه در کدام کویر بی تدبیری و کج اندیشی دارد؟

 

 بدون تردید خطای انسانی جزیی از ذات گفتار و کردار بشر است اما سقوط هواپیمای مسافربری و متلاشی شدن پیکر دهها انسان بیگناه را که صرفا براساس اعتماد به تخصص و تعهد مسئولان و متولیان امر، قدم بر پلکان هواپیما گذاشته بودند، نمی توان در قالب ارزان و مسئولیت گریزانه «خطای انسانی» تعریف و خلاصه کرد و چنین القا نمود که از این اتفاق، گریزی نبوده است.

 

 باتوجه به حوادث هفته های اخیر، حتی کودکان این مرز و بوم نیز می دانستند و احتمال می دادند که هر لحظه تیری از کمان خصم فرود آید و جان فرزندان این مرز و بوم را نشانه بگیرد. پس چگونه است که صاحب منصبان ریز و درشت این کشور که درقبال برخورداری از مزایای منصب و موقعیت خود، مسئولیت مدنی، اخلاقی و قانونی دارند، به این موضوع بدیهی فکر هم نکرده بودند که بعد از پرتاب موشک به پایگاه آمریکایی احتمال پاسخگویی، لااقل در سطح حداقلی آن را پیش بینی کنند و برای آن در حد امکانات و مقدورات موجود، تمهیدات لازم را به عمل آورند و برای مدتی معقول، پرواز هواپیماهای مسافربری را ممنوع کنند؟ چرا و بر اساس چه منطقی، مدیرانی که قابلیت و توانایی تشخیص اتفاقات ابتدایی و بسیار محتمل در حوزه فعالیت خود را ندارند، حق تکیه زدن بر کرسی هایی را برای خود روا می دارند که ردای آن بر قامت توانمندی هایشان بسیار نامتناسب و نامتقارن است؟

 

این اتفاق نابخشودنی نشان می دهد مثل بسیاری از امور دیگر به دلیل تعدد مراکز تصمیم گیری، فقدان مدیریت علمی و تخصصی و سپردن مسئولیت های مهم به سهمیه های عدالت سوز، این مردم رنج کشیده باید همچنان منتظر قسمت های بعدی سریال تکراری حوادث تلخ و دهشتناک بعدی باشند.  به قول فردوسی :

 

که هرگز به نادان و بیراه و خرد

سلیح بزرگی نباید سپرد

که چون بازخواهی، نیاید به دست

که دارنده ز آن چیز گشته است مست

 

 اتفاقی که نباید، رقم خورده است.مسلماً هیچ انسان عاقلی آن را عامدانه نمی داند اما از این خطای فاحش و پنهان کاری پس از آن هم نمی توان و نباید گذشت چون حقوق انسانی، مدنی و اجتماعی عامه مردم به آن وابسته است. کسانی که سکان کشتی زندگی یک ملت را در دست گرفته اند نمی توانند و حق ندارند بدون تدبیر و چاره اندیشی لازم، قدم در راه و عرصه ای بگذارند که برای آن قابلیت و استعداد لازم را ندارند.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، دوشادوش همه هموطنان شریف خود، در اندوه پرپرشدن گل وجود فرزندان وطن و سایر جان باختگان حوادث اخیر، در فضای زندگی فرهنگیان کشور مارش عزا را طنین افکن می کند و در کنار خانواده های جان باختگان بیگناه، خود را عزادار  و سوگوار می داند و از متولیان امور موکدا می خواهد ضمن رسیدگی شفاف و بدون اغماض به گناه نابخشودنی خاطیان و مسببین این فاجعه انسانی، عرصه مدیریتی کشور را از بیماری مزمن بی تدبیری و مدیریت قبیله ای و غیرعلمی برهانند.

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©