Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ برابر با  ۲۸ فوريه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸  برابر با ۲۸ فوريه ۲۰۲۰
:memo:بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران) درباره‌ی شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن در صورت بازگشایی مجدد مدارس

بیانیه‌ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

درباره‌ی شیوع ویروس کرونا

و خطرات احتمالی آن در صورت بازگشایی مجدد مدارس

 

معلمان و فرهنگیان محترم ، اولیای دلسوز و دانش آموزان عزیز!

 

این روزها با شیوع ویروس کرونا (Coronaviruses) در ۱۹ استان کشور، مرگ ۲۶ نفر دراستان‌های مختلف و ابتلای ده ها نفر از هموطنان، موجی از اضطراب و تشویش جامعه را در برگرفته است. خطر اپیدمی و گسترش بیماری در لایه‌های مختلف جامعه احساس می‌شود. چنانکه افراد و خانواده‌های بسیاری را مجبور کرده است بیش‌از‌پیش، نکات بهداشت فردی و عمومی و جوانب پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را رعایت کنند و با توجه به تجربه کشورهای دیگر از حضور در مراکز پر جمعیت و خطرآفرین خودداری کنند.

 

در همین راستا اقدامات دولت و وزارت‌‌خانه‌های آموزش‌و‌پرورش و بهداشت با تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و مراکز آموزشی کشور اگر چه اقدامی ارزشمند و لازم بوده، اما شواهد نشان می‌دهد کفایت امر را نداشته است. شواهدی که بیانگر افزایش مرگ‌ومیرها دراثر ابتلا به ویروس کرونا همچنان از سوی مسئولان و ستادهای ذی‌صلاح بیان می‌شود.

 

مدارس به عنوان مراکزی با جمعیت بالا و با شرایط که از نبود(یاکمبود)امکانات بهداشتی رنج میبرند، مستعدند تا به محیط‌هایی پرخطر و ناقل ویروس از فرد بیمار به افراد سالم تبدیل شوند. این خطر با توجه به آمار بالای مدارس در مناطق کمتر توسعه یافته حساس‌تر و خطرآفرین‌تر می شود .

 

با نگاهی به امکانات بهداشت عمومی و فردی مدارس مشاهده می‌شود که متاسفانه مدارس از تجهیز به امکانات اولیه بهداشتی (اعم از اقلام ایمنی فردی و عمومی، مواد استریل کننده و ضد عفونی و شوینده های بهداشتی و...) محرومند. وضعیت سرویس های بهداشتی بسیاری از مدارس نامطلوب وغیربهداشتی است، واضح است در شرایط کنونی استفاده از آنها خطرآفرین خواهد بود. آب‌خوری‌های مدارس محدود و عمومی است و می‌تواند به بستری برای شیوع ویروس بدل گردد. مکان های اینچنینی که دانش آموزان در ساعت های حضور در مدرسه مجبور به استفاده از آنها هستند باید مورد تایید وزارت بهداشت و آموزش و پرورش قرار گیرند. بدون شک تجهیز و آماده سازی موارد ذکر شده به زمان و بودجه زیادی نیاز دارد و شوآف ، برنامه‌های تبلیغاتی مشکل گشای مدارس نخواهد بود.

 

کلاس های درس به عنوان فضای سرپوشیده با تراکم بالای دانش‌آموزانی که در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، خود معضلی است که بارها و بارها فعالان صنفی معلمان هشدارهای لازم را به مسئولان و فرادستان حکومتی داده‌اند و قاعدتا اکنون در شرایط حساس‌تر و البته پرخطری برای انتقال ویروس از فرد آلوده به دانش آموزانِ دیگر و پرسنل مدارس می‌باشند. کلاس های درس، سالن‌های اجتماعات، کارگاه ها، آزمایشگاه ها ، دفاتر مدارس و ... ازسیستم تهویه مناسبی برخوردار نیستند. فضای کلاس ها و اشیای مختلف که بصورت عمومی استفاده می شوند به راحتی می توانند حامل ویروس شوند.

ناوگان‌حمل و نقل شهری(اتوبوس‌ها، مترو ، تاکسی) و سرویس‌های مدارس برای دانش آموزان و معلمانی که از این وسایل استفاده می کنند خطر آفرین خواهند بود.

 

کانون صنفی معلمان ایران‌(تهران) از اولیای محترم و خانواده‌ها می خواهد با رعایت جوانب پیشگری و بهداشتی همراه با همه مردم ایران زمین، مراقبت های ویژه و سختگیرانه‌ای را برای سلامت خود ، فرزندان ودانش آموزان در پیش بگیرند و همچنانکه وزارت بهداشت بهترین راه جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را ماندن در محیط‌های امن و عدم حضور درمحیط‌های پر خطر اعلام کرده است از حضور فرزندان و دلبندانشان در محیطهای پر خطر خودداری کنند.

 

دولت، وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش باید نخست بستر مناسب را ایجاد نماید تا دانش‌آموزان و معلمان و کادر اجرایی مدارس با کمترین خطر به امر آموزش بپردازند و عواقب هر گونه کوتاهی و قصور بدون هیچ تردیدی در این زمینه برعهده دولت است.

 

کانون صنفی معلمان ایران از دولت و حاکمیت می‌خواهد تا اطمینان از ریشه‌کنی ویروس کرونا و بازگشت جامعه به شرایط عادی علاوه بر تامین کلیه امکانات بهداشتی، شرایط را برای نگهداری دانش آموزان توسط خانواده‌ها در خانه مهیا کند و بجای حضور دانش‌آموزان در مدارس ، از امکانات کلاس های غیر حضوری و تلویزیون استفاده کند و خانواده ها و دانش آموزان را به استفاده از کلاس های آموزش از راه دور و غیرحضوری ترغیب کند.

 

از توزیع و نشر فیلم های تبلیغاتی و تصمیمات بی‌اساس و احساسی بپرهیزد که در شرایط کنونی بهترین نتیجه از  تصمیماتی حاصل می‌شود که بر اساس عقل و منطق اتخاذ شود. باید از خرافات دوری نمود و از تجربیات کشورهایی که در این مورد حاد، مفیدتر و کارآمدتر عمل کرده‌اند، استفاده نمود.

 

شوآف‌ها و مانورهای شست و شوی دست در مدارس و سفیران بهداشت برای خانواده‌ها و کارگردانی فیلم های شستشوی مدارس و مترو ، تضمینی بر پاکیزه بودن این محیط‌ها و وسایل نخواهد بود.

شستشو و ضدعفونی کردن روزانه مدارس سراسر کشور و حتی چند استان آلوده در توان دولت نیست وبیم آن می‌رود اجرای این طرح در چند مدرسه لاکچری و خاص و در مقابل دوربین های صداوسیما محدود شود.

 

از سوی دیگر وضعیت بهداشتی زندان ها نگران کننده است. خطر ابتلای معلمان دربند و بسیاری از فعالان مدنی و محبوسان احکام قضایی به ویروس کرونا در زندان ها، احساس می شود.

 

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)از مسئولان زندان ها ودستگاه قضایی می‌خواهد، ضمن اجرای اصول بهداشتی و  پیشگیرانه در زندان ها،  اقدامات لازم برای آزادی همکاران  دربند معلم را انجام دهد و هر چه سریعتر این عزیزان را به آغوش خانواده‌‌هایشان بازگردانند و تاکید می کند مسئولت سلامت و جان همه‌ی زندانیان از جمله  معلمان دربند برعهده دستگاه قضایی کشور می باشد.

 

کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

هشتم اسفندماه ۹۸

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©