Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ برابر با  ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰  برابر با ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱
قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران ، پنجشنبه، ۲ دی ۱۴۰۰

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران

پنجشنبه، ۲ دی ۱۴۰۰

 

فرهنگیان عزیز، دانش آموزان و اولیای گرامی

 

ما امروز اینجا جمع شدیم که به سیاست‌های حاکمیت در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بی‌توجهی به آموزش با کیفیت و رایگان اعتراض کنیم ما در اینجا جمع شده‌ایم تا اعلام کنیم :

 

۱. امروز زندگی بازنشستگان شریف و عزیز با مخاطرات جدی روبرو است حقوق آنان دو برابر زیر خط فقر است از بیمه‌کارآمد محرومند و قانون همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا نمی‌شود. ما خواهان اجرای کامل قانون همسان‌سازی از اول مهر ۱۴۰۰ هستیم و بیش از این نمی‌توانیم به این وضعیت ظالمانه ادامه دهیم.

 

۲. مصوبه مجلس در مورد رتبه‌بندی چیزی جز سرهم‌بندی نبود جالب اینکه دولت مدعی شده‌است که همین لایحه ناقص و تحمیلی را هم در سال ۱۴۰۰ اجرا نخواهد کرد. ما خواهان اجرای لایحه رتبه‌بندی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبار در نیمه دوم ۱۴۰۰ هستیم. باید حقوق معلمان بخش خصوصی در مدارس غیردولتی، معلمان نهضت سوادآموزی، خرید خدمات، نیروهای خدماتی و سایر بخش ها با توجه به رتبه‌بندی افزایش یابد. ما نسبت به این همه تضییع حقوق و ستم به فرهنگیان بیزاریم و در مقابل این همه ستم سکوت نمی‌کنیم.

 

۳. وضعیت و کیفیت آموزش بحرانی است فقدان امکانات و آموزش پولی باعث بازماندن بیش از سه میلیون کودک از آموزش شده‌است ما خواهان کیفیت‌بخشی به آموزش و ارائه آموزش کیفی و رایگان و عادلانه در تمام کشور به ویژه مناطق محروم هستیم.

 

۴. سناریوسازی به شیوه «کیهان» برای مقهور کردن و امنیتی کردن مطالبات صنفی راه به جایی نخواهد برد سال‌هاست که فعالان صنفی زیر ضرب هستند و زندان و اخراج به آنان تحمیل می‌شود اما کنشگری متوقف نمی‌شود. امروز آزادی معلمان دربند یک مطالبه جدی نزد معلمان است و آزادی آقای رسول بداقی نتیجه این مطالبه‌گری است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم اما خواسته معلمان آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان زندانی ، توقف احضار و بازجویی فعالان صنفی و توقف پرونده‌سازی و دادگاه‌های ظالمانه است. ما به خط سرکوب فعالان اعتراض داریم و با تمام قدرت از معلمان دربند حمایت می‌کنیم.

 

۵. ما از افزایش حقوق تمام اقشار اجتماعی و کارگران و زحمتکشان به بالای خط فقر حمایت می‌کنیم و زندگی شرافتمندانه را حق همگانی می‌دانیم و با تحلیل‌های غیرکارشناسی که افزایش حقوق معلمان را تورم‌زا می‌داند مخالفیم. این حقوق‌های نجومی، اختلاس‌های بزرگ و تمرکز ثروت و قدرت در دست یک عده قلیل است که امنیت مالی و روانی اکثریت جامعه را به خطر انداخته است. ما تشویش اذهان عمومی علیه معلمان توسط صدا و سیما را محکوم می‌کنیم.

 

۶. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران یک تشکل صنفی و مستقل است که از کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی فرهنگیان تشکیل شده‌است این کانون‌ها و انجمن‌ها تشکل‌های صنفی، مستقل و دارای شناسنامه و قانونی هستند.

 

شورای هماهنگی ضمن استقبال از آزادی رسول بداقی انتظار دارد  حاکمیت به رفتارهای امنیتی با معلمان ایران پایان دهد. اسماعیل عبدی پس از  اتمام ۶ سال زندان یک سال است که زندان ۱۰ ساله خود را می گذراند و در انتظار اعاده دادرسی است. ما خواهان مختومه شدن پرونده او و منع تعقیب او و پایان ظلم های رفته به او و خانواده اش هستیم. در اقدامی عجیب عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان بدون اخذ ضرورت آخرین دفاع در دادسرا پرونده اش به دادگاه رفت.ما ضمن اعتراض به این رویه غیر حقوقی و شگفت انگیز  خواهان مختومه شدن پرونده  او و منع تعقیب او  در دادگاه هستیم. همچنین به حکم صادره ۷ ماه زندان تعزیری لطیف روزیخواه عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی و صدور حکم جزای نقدی سنگین علیه محمود ملاکی عضو ارشد کانون صنفی فرهنگیان بوشهر و آزادی یعقوب یزدانی و محمد رضا رمضانزاده دبیر کل سابق شورای هماهنگی و مهدی فتحی از استان فارس هستیم.

 

در پایان اعلام می کنیم شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران بر عهد و پیمان خود با فرهنگیان شاغل و بازنشسته تاکید دارد و تا تحقق کامل مطالبات با حمایت فرهنگیان دست از مطالبه گری برنخواهد داشت و روند اعتراضات را با شدت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد، همچنین از دولت و مجلس می خواهد بیش از این در مقابل خواست و اراده ی معلمان نایستند و از قوه قضائیه می خواهد به پرونده سازی ها علیه فعالان صنفی از جمله غلامرضا غلامی و روح الله مردانی و دیگر فعالان صنفی پایان دهد.

 به امید تحقق آزادی و عدالت و رفاه و شادی و صلح در ایران عزیز

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲ دی ۱۴۰۰

...................................................................

گزارش تجمع معلمان شیراز در دوم دیماه ۱۴۰۰

 

پس از بیانیه شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان ایران مبنی بر برگزاری تجمع اعتراضی در دوم دیماه، هیئت مدیره انجمن صنفی فارس و دیگر کنشگران فعال استان زیر فشار بی سابقه ای از طرف نیروهای امنیتی قرار گرفتند. در شروع هفته گذشته ابتدا توسط مدیر کل سازمان آموزش و پرورش فارس دعوت شده و حدود سه ساعت با مدیر کل صحبت کردند و از روز یکشنبه موج تلفن ها و احضارها از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعات کشوری آغاز شد. از همان ابتدا ناهماهنگی مشهودی بین اطلاعات کشوری و نهادهای امنیتی دیده می شد به این صورت که اطلاعات کشوری ضمن تایید برگزاری تجمع از هیئت مدیره درخواست می کرد که کنترل برنامه را در دست گرفته و اجازه ندهد افراد خاصی با تکروی تجمع را به انحراف بکشانند اما نهادهای امنیتی با قاطعیت خواستار لغو تجمع بودند.

اعضای هیئت مدیره در آخرین جلسه خود با نیروهای امنیتی در روز چهارشنبه پیشنهاد برگزاری تجمع در حیاط اداره کل را ارائه دادند اما نهادهای امنیتی همچنان بر لغو تجمع اصرار می ورزیدند. نهادهای امنیتی پس از ناامیدی از لغو تجمع در عصر روز چهارشنبه اقدام به ارسال هزاران پیامک تهدیدآمیز بدای معلمان فارس کردند مبنی بر اینکه با توجه به قوانین موضوعه برگزاری هر گونه تجمع ممنوع می باشد. ارسال کنندگان پیامک با آگاهی از اینکه برگزاری تجمع طبق قانون اساسی ممنوع نیست از اصطلاح گنگ و نامفهوم (قوانین موضوعه) استفاده کرده بودند.

از همان ابتدا، جو حاکم بر گروههای مجازی استان فارس حاکی از بی توجهی به این پیامکها و تصمیم برای شرکت در تجمع بود.

صبح امروز ماموران نیروی انتظامی و نیروهای ویژه با بستن دو سر خیابان معدل، مانع ورود معلمان شدند. بسیاری از معلمان در ضلع شرقی خیابان معدل با دیدن این سد امنیتی و به تصور اینکه تجمع لغو شده برگشتند اما معلمانی که از ضلع غربی خیابان معدل به طرف سازمان می آمدند با تشکیل یک هسته اولیه شروع به سر دادن شعار کردند. نیروهای گارد ویژه ابتدا با ایجاد رعب و وحشت و حتی استفاده از اسپری فلفل سعی در پراکنده کردن آنان داشتند اما وقتی با جمعیت مصمم و انبوه معلمان روبرو شدند اجازه دادند که تجمع در دو سوی خیابان شکل بگیرد.

نکته قابل توجه در این تجمع، همراهی و تایید رهگذران و رانندگانی بود که از میان این جمعیت عبور می کردند. نکته قابل توجه دیگر حضور چشمگیر زنان معلم بود که با شجاعت سینه به سینه نیروی انتظامی و گارد ویژه ایستاده و شعار می دادند. 

معلمان با سر دادن شعارهایی مانند (آموزش رایگان، حق فرزند ایران)، ( نیروی انتظامی، تو هم شاگرد مایی) و شعارهایی در اعتراض به لایحه تصویب شده توسط مجلس تا ساعت ۱۲ به تجمع ادامه دادند.

لازم به ذکر است قبل از شکل گیری تجمع سه نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن فارس در محوطه سازمان آموزش و پرورش بازداشت شدند و در پایان تجمع نیز یک عضو عادی انجمن و یک معلم فعال که در سر دادن شعارها معلمان را هدایت می کردند بازداشت شده که همگی تا ساعت ۱۹ روز پنج شنبه آزاد شدند.

....................................................

همکاران ارجمند و معلمان شریف سنندج

 

صلاح حاجی میرزایی 

تجمع امروز شما فرهنگیان عزیز بار دیگر تبلور ندای عدالت خواهی و حمایت از قانون اساسی و پیگیری مصرانه مطالبات صنفی معلمان همراه با سایر همکاران در کشور بود.

موضوعی که این روزها در تجمعات و مدارس و محافل دوستانه همکاران بسیار مورد توجه و مطرح می شود بحث مجمع عمومی است.

سوال؛ مجمع عمومی چیست و چرا باید برگزار شود و چه اهمیتی دارد؟

طبق اصل ۲۶ قانون اساسی و کمسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور موظف است از طریق مراجع زیربط ( استانداری ها و فرمانداری ها) موجبات برگزاری مجمع عمومی هر تشکل یا نهاد و سازمان یا حزب سیاسی را فراهم کند. اگر قبلا  درخواست یک هیئت مؤسس در ارتباط با یک تشکل نظیر انجمن صنفی معلمان کردستان مورد موافقت قرار گرفته باشد در اولین مجمع عمومی با حضور معلمان اساس نامه تشکل به تصویب اعضا خواهد رسید و ملاک کار و فعالیت هیئت مدیره و سایر ارکان که از انتخابات در همان مجمع بیرون می آید قرار می گیرد. طبق اساس نامه بند ۲۸ هیئت مدیره تشکل موظف است که بعد از دو سال با فراخوان عمومی و درج در روزنامه های کثیرالانتشار در یک تاریخ مشخص و با حضور معلمان که قبلا فرم عضویت تشکل را تکمیل کرده اند اقدام کند. این یک اصل انکار ناپذیر در اساس نامه تشکل و موجبات فرهنگ سازی تشکل یابی در بدنه فرهنگیان و کمک به روند دمکراسی در جامعه است.

یکی از سولات یا نگرانی های که در این مدت  برخی از معلمان را دچار نوعی  شبهه کرده است یکی بحث قانونی بودن تشکل است که شرح آن از نظر همکاران محترم گذشت و دیگر نیازی به درخواست مجوز یا تردید در قانونی بودن آن روا و مطرح نیست چرا که یک تشکل یا سازمان یا انجمن یا حزب تنها در بدو تاسیس توسط هیئت مؤسس و بعد از موافقت فرمانداری یا استانداری (برای مجمع استانی) طبق اصول قانون اساسی و کمسیون  ۱۰ ماده احزاب اقدام به درخواست مجمع عمومی می کند و به لحاظ قانونی نیازی به درخواست یا مجوز نیست؟؟؟ و این نکته و مساله ای است که معلمان به آن تا کنون نه توجه کرده اند نه از اعضای انجمن پرسش داشته اند و احیانا اگر هم سوال و پرسشی صورت گرفته در کمال تعجب پاسخی دریافت نکرده اند و اگرم پاسخی بوده بیشتر بر ابهام همکاران در این ارتباط افزوده است تا روشنگری صادقانه؟؟؟

نگرانی دیگر مربوط به بحث انشقاق و چند دسته گی و این حرفا می باشد. خدمت همکاران باید عرض شود این یک مساله و امر بسیار طبیعی است و اتفاقا یکی از ویژگی های جوامع باز و دمکراتیک تحزب و تکثر اندیشه در تشکیل سازمان ها نهادها احزاب و انجمن ها و... است. بر هیچ کس پوشیده نیست که ما در جامعه ای زندگی می کنیم که دارای تنوع نظری و فکری در مسائل سیاسی مذهبی فرهنگی علمی و... است. بنابراین چنانچه در یک امر اجتماعی مثل تشکل های صنفی اگر در اهداف دارای اشتراک نظر باشند ولی در روش و رویکرد متفاوت عمل کنند نه تنها عیب یا مشکل نیست و نخواهد بود بل نشان از پویایی و بالندگی فکر و اندیشه و نظریه  و جهان بینی و... شهروندان خاصه فرهنگیان جامعه دارد.

.............................................................

بیانیه کانون صنفی فرهنگیان گیلان

معلمان فرهیخته و کنشگران صنفی

 

ضمن سپاس از حضور مطالبه گرایانه و معلمانه شما به خویش می بالیم که تجمعات اخیر معلمان سرزمین ما  نمادی از حق خواهی مدنی، به مسالمت آمیزترین و نجیب ترین زبان تبدیل شده و زبان اعتراض را معلمانه به آموزش همگانی پیوند زند و زین نمد، منشأ حسنات و برکات مبارکی را رقم زند که میوه های شیرین آن طعم همگان را گوارا خواهد نمود.

این حضور قانونمند و با شکوه پس از سالها تعطیلی اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و مخالفت آن از سوی مجریان، ما را امیدوار می کند که با احیای آن بتوانیم گام های بلندتری را در مسیر عدالت جویی و حق طلبی طی کنیم.

با این وصف متاسفانه هنوز پاره ای از تنگ نظری ها، کج سلیقگی ها و قانون شکنی ها در پی آن است با استفاده از سیاست تهدید و سرکوب جلوه های زیبای این توفیق را کمرنگ کند.

ما ضمن هوشیاری نسبت به کسانی که به شکل های مختلف می خواهند بر این شیوه مدنی خدشه وارد کنند، مراتب اعتراض خود را نسبت به برخوردهای صورت گرفته و هتک حرمت معلمان با احضار و تهدید و توبیخ معلمان اعلام می داریم و ضمن محکوم کردن این برخوردها، آن را اقدامی غیرقانونی و غیر ملی می انگاریم.

متاسفانه در استان گیلان پاره ای از کنشگران صنفی در شهرستان های مختلف گیلان از طریق حراست ها و برخی نیروهای امنیتی تلفنی و حضوری تهدید شده اند.

ما به صراحت اعلام می کنیم،این شیوه ها نه تنها مطالبه گری را خاموش نکرده بلکه به آن روندی تصاعدی بخشیده است.

چنانچه در تجمعات اخیر این نکته به روشنی آشکار شده که سالها  بازداشت و احضار و تهدید و تبعید فعالان صنفی نه تنها نتوانسته این کنشگری مدنی را به محاق ببرد، بلکه امروز ملت ایران  شاهد و ناظر این مطالبه گری مستمر و مسالمت آمیز است که تحسین همگانی را در پی داشته است.

ما ضمن تقبیح  این شیوه های منسوخ شده، دلسوزانه از همه نهادهای حراستی و امنیتی می خواهیم با تجدید نظر در شیوه های پیشین راه دیگری را برای همدلی بیشتر با کنشگران صنفی و مدنی در پیش بگیرند.

اگر دغدغه حفظ ایران و امنیت کشور اولویت تصمیم سازان حکومتی است،باید بدانند، تنها راه و درست ترین مسیر، راهی است که امروز معلمان ایران برگزیده اند.

معلمان معترض نه دست به خشونت می زنند و نه از مسیر مطالبه گری که حق آنهاست دست می‌کشند.

تهدید و ارعاب پاسخ حق خواهی آنها نیست.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان ضمن حمایت از همه ی کنشگرانی که متاسفانه تهدید و احضار شده‌اند، انتظار دارد مسئولین آموزش و پرورش حافظ حقوق خانواده آموزش و پرورش باشند.

حراست ها باید حفاظت و صیانت از حقوق معلمان را در دستور کار خود قرار دهند. فراموشی این وظیفه ذاتی و برگزیدن شیوه های منسوخ شده، معلمانی را که در پی حقوق قانونی خود هستند، مرعوب نمی‌کند.

از مدیر کل آموزش و پرورش گیلان و مشاورانش انتظار می رود به جلسه سه ساعته همدلانه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ وفادار باشند و مدافع حقوق قانونی و مطالبات به حق معلمان باشند و ضمن دفاع از حقوق ذاتی و قانونی معلمان مانع از تکرار این رویه های نادرست گردند.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان ۳ دی ۱۴۰۰

...................................................................................

گزارش از تجمع با شکوه فرهنگیان ، پنجشنبه ، دوم دی‌ماه ۱۴۰۰

 

امروز تجمع اعتراض‌آمیز معلمان در سراسر ایران با اتحاد و به صورت یکپارچه برگزار شد. با توجه به اخبار ارسالی تاکنون معلمان در شهرهای زیر دست به تجمع زده‌اند و نسبت به تصمیمات حاکمیت در مورد #رتبه‌بندی، #همسانسازی ، #معلمان_زندانی و #آموزش_رایگان‌و‌باکیفیت اعتراض نمودند.

 

 

۱. نیشابور

۲. مریوان

۳. شیراز

۴. رشت

۵. یزد

۶. نوشهر

۷. قزوین

۸. تهران

۹. کرج

۱۰. همدان

۱۱. ملایر

۱۲. سبزوار

۱۳. سنندج

۱۴. بوشهر

۱۵. ایذه

۱۶. فیروزآباد

۱۷. مشهد

۱۸. بابل

۱۹. شاهرود

۲۰. ارومیه

۲۱. گلپایگان

۲۲. نورآبادممسنی

۲۳. کرمانشاه

۲۴. بوکان

۲۵. اصفهان

۲۶. سقز

۲۷. داراب

۲۸. تبریز

۲۹. بهمئی (لیکک)

۳۰. برازجان

۳۱. اهواز

۳۲. اندیمشک

۳۳. قزوین

۳۴. شهرکرد

۳۵. بجنورد

۳۶. ماهشهر

۳۷. بندر امام خمینی

۳۸. آباده فارس

۳۹. شهرضا

۴۰. گرگان

۴۱. لردگان

۴۲. آمل

۴۳. سردشت

۴۴. جوانرود

۴۵. جهرم

۴۶. خرم‌آباد

۴۷. سربندر

۴۸. پلدختر

۴۹. اراک

۵۰. لاهیجان

۵۱. کرمان

۵۲. بهبهان

۵۳. الیگودرز

۵۴. ایلام

۵۵. بندرعباس

۵۶. گچساران

۵۷. گناوه

۵۸. اشکنان

۵۹. دشتستان

۶۰. زنجان

۶۱. خمینی‌شهر

۶۲. فردوس

۶۳. لامرد

۶۴. ازنا

۶۵. اسلام‌آباد غرب

۶۶. تربت حیدریه

۶۷. بروجرد

۶۸. گتوند

۶۹. ساری

۷۰. سمنان

۷۱. تربت جام

۷۲. سمیرم

۷۳. شیروان

۷۴. اقلید

۷۵. بیجار

۷۶. نی‌ریز

۷۷. بافق

۷۸. ابهر

۷۹. دیواندره

۸۰. دهگلان

۸۱. شوشتر

۸۲. قم

۸۳. قروه

۸۴. بانه

۸۵. کازرون

۸۶. فراشبند

۸۷. شهربابک

۸۸. نجف‌اباد

۸۹. نورآباد لرستان

۹۰. چالوس

۹۱. اردبیل

۹۲.مهریز

۹۳.ابرکوه

۹۴. سیرجان

۹۵.کوهدشت

۹۶. یاسوج

۹۷. بیرجند

۹۸. جلفا

۹۹. بافت

۱۰۰. کامیاران

۱۰۱. مرودشت

۱۰۲. قیروکارزین

۱۰۳. تاکستان

۱۰۴. زرین‌دشت

در حالی تجمعات امروز برگزار شد که طی هفته گذشته صدها معلم و فعال صنفی به حراست و نهادهای امنیتی احضار شدند تا مانع برگزاری تجمع گردند اما تجمع امروز باشکوه برگزار شده است و در قطعنامه پایانی بر پیگیری مطالبات تاکید شده‌است.

🔴 قابل توجه همکاران عزیز!

ضمن سپاس و قدردانی از حضور پر شور شما در تجمع باشکوه امروز، پنجشنبه ، دوم دی‌ماه، به استحضار می‌رساند حجم عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی برای کانال بسیار بالاست.

ما به مرور در حال بارگذاری هستیم اما قادر به بارگذاری تمام عکس‌ها نیستیم اما حداقل یک تصویر یا فیلم از هر شهر منعکس خواهیم کرد.

از شما درخواست می‌کنیم از مجموع عکس‌ها و فیلم‌های شهر خود با ذکر نام شهر و توضیحات مناسب #ویدئوکلیپ بسازید و برای ما در قسمت کامنت کانال یا برای کانون‌های و انجمن‌های صنفی ارسال نمایید.

اگر نام شهر شما در لیست اسامی شهرهای معترض نیست لطفا با عکس برای ما بفرستید.

 

مدیریت کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان

۲ دی ۱۴۰۰

...................................

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©