Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ برابر با  ۲۷ فوريه ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸  برابر با ۲۷ فوريه ۲۰۲۰
نیلوفر بیانی*؛

 

 

 

نیلوفر بیانی*؛

نیلوفری در چنگال داعشیان ولایت فقیه

 

این پرآزار

گند ِ جهان نیست

تعفن بیداد است.

احمد شاملو

 

یاشار جاوید

 

شرح شمه ای از شکنجه های نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست و یکی از هشت متهم پرونده محیط زیستی ها، "طی ۲۲ ماه بازداشت موقت غیرقانونی" که اخیراً رسانه ای شده است داغ ننگ دیگری است بر پیشانی حکومت اسلامی به زعامت حجت الاسلام سید علی خامنه ای. حکومت استبدادی که در کارنامه سیاه خود تجاوز به دختران زندانی در دهه شصت در شب پیش از اعدام و همچنین پرونده تجاوز به زندانیان مرد در زندان کهریزک را دارد.

 

نیلوفر بیانی، کارشناس موسسه "حیات وحش میراث پارسیان"، در نامه اش فاش ساخته است که بازجویان اطلاعات سپاه، برای گرفتن اعترافات ساختگی، او را طی " دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی" در معرض " شدیدترین شکنجه های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی" قرار داده اند. طبق این نامه، ماموران اطلاعات سپاه در جریان بازجویی، از جمله وی را تحت فشار به " تقلید صدای حیوانات وحشی" وادار ساخته و به "تزریق آمپول فلج کننده و آمپول هوا" تهدید کرده اند. همچنین بازجویان با نشان دادن عکس جسد کاووس سیدامامی – مدیرعامل مؤسسه "حیات وحش میراث پارسیان" که در ۴ بهمن ۱۳۹۶ از سوی سازمان اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی دستگیر شد و در ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ در زندان اوین  خودکشانده شد – به او هشدار داده اند: "عاقبت خودت و تمام همکاران و اعضای خانواده ات نیز همین است مگر آنکه هر آنچه ما می‌خواهیم بنویسی." این زندانی بی‌دفاع در تشریح  رفتارهایی که با او صورت گرفته، به مواردی همچون " تهدید همه روزه به اعدام"، " تحمل ۸ ماه سلول انفرادی و در انزوای کامل و بازجویی های طولانی به مدت ۹ تا ۱۲ ساعت در روز و شب"، "بازجویی‌های ایستاده یا در حال چرخیدن با چشم‌بند یا در حال بشین‌و پاشو"، و " تهدید به بازداشت و شکنجه پدر و مادر ۷۰ ساله" نیز اشاره کرده است.

نیلوفر بیانی در متن "آخرین دفاع" خود در شهریور ۱۳۹۸ نیز از هراس دائمی از امکان عملی شدن تهدیدهای جنسی سربازجوی پرونده خبر داده: "ویدیوها گواهند که بازجوی اصلی با اسم مستعار حمید رضایی، که هنوز نام او رعشه بر تن من می‌آورد، چه رفتاری با من داشته است. به دلیل رفتارهای بی شرمانه اش هربار که بازجویی‌ها به درازا می‌کشید و تا بعد از تاریکی ادامه داشت وحشت از تعرض جدی وجودم را می‌لرزاند." نویسنده ادامه داده: "ترس من در مورد اینکه اگر هرآنچه می‌خواست ننویسم دست به تعرض و خشونت جنسی بزند را تشدید می‌کرد. حضور توجیه‌‌ نشده و غیرمنتظره او در مکان‌هایی مثل راهرو تاریک و حیاط بازداشتگاه و رفتار چندش‌آورش باعث می‌شد در هیچ جا احساس امنیت نکنم و اضطراب غیرقابل تحمل من به این دلیل هیچ وقت قطع نمی شد."

او پیش از این در بهمن۱۳۹۷ در نامه‌ای خطاب به خامنه ای نوشته بود که وی " به همراه هفت مرد مسلح به ویلایی خصوصی در لواسان منتقل شده تا با وجود امتناع، مجبور به نظاره رفتار غیراخلاقی و غیر اسلامی آنها در استخر خصوصی بشود."

ناگفته نماند که کاظم حسینی، وکیل سپیده کاشانی، از دیگر متهمان پرونده فعالان محیط زیست اول اسفند به "انصاف‌نیوز" گفته آنچه در نامه‌های نیلوفر بیانی آمده در مورد موکل او نیز مطرح بوده است.

همه ی این حکایت اسف بار و تکان دهنده در حالیست که دو دهه از انتشار فیلم‌های هولناک شکنجه زن سعید امامی – یار غار سید مجتبی خامنه ای – می گذرد. و پیش از نیلوفر بیانی هم، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، از متهمان پرونده هفت تپه، از شکنجه های خود در دوران بازداشت و زندان پرده برداشته و از وزیر اطلاعات شکایت کرده بودند. اما فعلاً در، همچنان برهمان پاشنه می چرخد.

در واکنش به این افشاگری جسورانه نیلوفر بیانی، روابط عمومی دادستانی تهران با وقاحتی کم نظیر آن را "اقدام برنامه‌ریزی شده" و "عملیات رسانه‌ای" در آستانه انتخابات دانست! و هیات دولت نیز از وزیر دادگستری (علیرضا آوائی) خواست تا "ادعاهای اخیر خانم نیلوفر بیانی را به طور جدی پیگیری و نتیجه را به هیأت وزیران گزارش کند." سپردن این ماموریت به جنایتکاری چون علیرضا آوائی که در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان خونین ۶۷ از اعضای هیئت مرگ در زندان های دزفول و اهواز بود نیز حکایت از آن دارد که عزم این دولت در پیگیری این جنایت چقدر جدی است.

اما از سوی دیگر در واکنش به این نامه ی شجاعانه نیلوفر بیانی که بازتاب گسترده ای در شبکه‌های اجتماعی بدنبال داشت، مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب، از جمله در توییتر نوشت: «آقایان روحانی، رئیسی، لاریجانی، آنچه خانم نیلوفر بیانی از فعالان محیط زیست درباره رفتار زشت و غیرانسانی بازجویانش منتشر کرده، شرم‌آور و توجیه‌ناپذیر است. هر سه نفر شما در این فاجعه شریکید اگر فورا اقدام قاطعی برای روشن‌شدن حقیقت، مجازات خاطیان و اصلاح امر انجام ندهید.» آقای تاج زاده که از « دهه طلائی امام راحل» عقب نشسته و در آخرین نوشته اش با عنوان «وقتی همه بودند» عنوان کرده است که

« به دوران طلایی بهمن ۵۷ تا خرداد ۶۰ باور دارم »، شاید به عمد از یاد برده است که چه کسی در راس امور نظام قرار دارد و مسئول تمام این فجایع کیست. شاید او نیز که تجربه سال‌ها زندان های جمهوری اسلامی را دارد می‌داند که اشاره (حتی تلویحی) به مسئول اصلی این جنایت ها برایش چقدر پرهزینه خواهد بود.

در این میان اما جسارت آقای ابوالفضل قدیانی (که ایشان هم سابقه سال‌ها زندان در حکومت اسلامی را دارد) در بیان حقایق قابل تقدیر است. او در این ماجرا مسئول اصلی را خامنه‌ای دانسته و نوشته است: «در این ماجرای دلخراش علاوه بر سازمان اطلاعات سپاه که مسئولیت مستقیم دارد، قوه‌ی قضائیه و رؤسای قوای سه گانه هم مسئولند و پاسخگو، اما مسئول اصلی این فاجعه مستبد امروز ایران علی خامنه‌ای‌ست چون این نهاد‌های سرکوبگر فقط از او فرمان می‌برند و با اشارات مستقیم و غیرمستقیم او عمل می‌کنند بنابراین باید پاسخگو باشد.» این فعال سیاسی افزوده است : «این ماهیت نظام استبداد دینی ست که برای بقای خود هر جنایتی، هرگونه رفتار غیر اخلاقی و عمل ضدبشری را مجاز می‌داند.»

واقعیت این است که دفاع از نیلوفر بیانی وظیفه همه ماست و شرط مقدم برای پایان دادن به این جنایات، عبور از جنازه ی این نظام فقاهتی جنایتکار توسط خود مردم است. هر راهی جز این گرفتار آمدن در چرخه پایان ناپذیر خشونت و جنایت است. تشکل های مستقل خود را سازمان دهیم!

 

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸

…....................................

* نیلوفر بیانی، متولد ۱۳۶۵، دانش آموخته زیست ‌شناسی از دانشگاه مک گیل کانادا و کارشناسی ارشد حفاظت حیات وحش از دانشگاه کلمبیای آمریکاست. او تابستان ۱۳۹۶ به ایران بازگشت و زمستان همین سال به خاطر همکاری با موسسه "حیات وحش میراث پارسیان"  و به اتهام جاسوسی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. "دادگاه انقلاب" او را (به همراه مراد طاهباز، متهم ردیف اول پرونده محیط زیستی ها) به اتهام " همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به ۱۰ سال حبس و رد وجوه ماخوذه (به ازای ۵ سال کار برای برنامه محیط زیست سازمان ملل در سوئیس دریافت کرده که به گفته دادگاه ۳۶۵ هزار دلار است) " محکوم کرده است.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©