Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹ برابر با  ۲۶ مارس ۲۰۲۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۹  برابر با ۲۶ مارس ۲۰۲۰
تلنگر کرونا

تلنگر کرونا

 

 آنیشا اسداللهی

 

کرونا یک ویروس کشنده‌ی ساده نبود.

کرونا یادآور تاریخی اصیل، اما از یاد رفته است. یادآور تاریخِ فراموش‌شده‌ی بدن‌های مرتبط و متصل به هم، یادآور تاریخ اجتماع‌ها در حیات بشر .

کرونا ویروس رسوا‌کننده‌ی جعل تاریخیِ فردگرایی محض در عصر زوال کنونی است.

ویروس برملا کننده‌ی لاف تاریخی "پدیده دولت برای خیر عمومی". ویروسی که علیه تعریف استانداردشده از بدن‌‌ها، به عنوان سیستم ‌های بیولوژیک مجزا از هم، طغیان کرد و تعریف بدنی چند میلیونی را به ما یادآور شد.

کرونا ویروس تصویرگر پیوند‌های ناگسستنی انسان‌ها با هم و با محیط زیست است.

 

ویروسی که "همه ما هموطنیم و باید هر جور شده تو خونه بمونیم، هورا هورا" را نبش قبر کرد و بلند فریاد زد : "نه جانم. مشکل ۷ میلیون کارگر، نیم‌میلیون کودک کار، صدها هزار زندانی و سرباز در پادگان‌ها ، ۱۹ میلیون حاشیه‌نشین و ... چیزی نیست که با  درخانه_میمانیم شما حل شود و من همچنان مهمان خودخوانده‌یتان باقی خواهم ماند"

 

کرونا ویروس کوبیدن بر طبل خالی  درخانه_میمانیم، با جیب عالی!

بله، کرونا تلنگری تاریخی به ما بود که فراموش کرده بودیم تضادهای طبقاتی و وضعیت معیشتی و اقتصادی افراد چیزی جدا از زیست‌شان نیست، که به دوران رابینسون کروزوئه برگردد و با ماندن در خانه‌ های جزیره ای از بین برود یا مثل همیشه پنهان بماند، نه!

کرونا به ما یادآوری کرد که اگر صندلیِ نه چندان گرم و نرمتان با اعلام ناگهانی سه برابر‌شدن قیمت بنزین تکان زیادی نخورد، این بار قرار است تمام پایه‌های پوسیده‌اش بشکند.

کرونا، ضرورت مقاومت و همبستگی همگانی را برایمان با صدایی بلند تکرار کرد و پیوند ناگسستنی‌ ما را با تجربه‌ی مقاومت  آبان ۹۸ محکم‌تر کرد.

اگر  آبان ۹۸ را تنها در اعداد و از دست دادن جان‌هایی گرانبها جست و جو کنیم که از ما ربودند نمی‌توانیم دربرابر قربانیان سیل‌ و زلزله سال‌های اخیر ، کشته شدن بی سر و صدای روزانه کارگران در حوادث کار و جنایت تاریخی سقوط هواپیما مسافربری در حادثه ناگوار دی ماه و هزارن فاجعه قبل‌تر سکوت کنیم چرا که همگی از جنایت‌هایی تاریخی و از عاملین جنایت‌کار یکسانی سخن می‌گویند.

جان جان است و قاتل هم همان قاتل؛ گاهی با گلوله، گاهی با قانون و مقررات، گاهی با دزدی و چپاول و گاهی هم با موشک. گاهی در یک چشم به هم‌زدن گاهی به درازای عمر.

 

اما اگر از مقاومت بگوییم،  آبان۹۸ نقطه عطفی تاریخی و بی بدیل ساخت که دیگر در آن فقط با اعداد که با چهره ها و جان‌هایی آزاده روبرو هستیم. آزادگانی که شاهدان صرف تاریخ باقی نماندند، بلکه تاریخ مقاومت را بار دیگر از زیر خاکسترهایش بیرون کشیدند. کرونا یادآور تاریخ این مقاومت‌هاست؛ مقاومت به عنوان تنها راه حل نهایی.

 

 کرونا به یادمان آورد که این اولین و آخرین کرونای تاریخ نبود و نخواهد بود و بار دیگر به شکلی دیگر با موج‌هایی بلندتر و نزدیکتر به هم، با اعداد و ارقامی سهمناک‌تر باز می‌گردد.

کرونا به ما آموخت تنها راه ممکن، راهی است که مقاومت‌ آبان‌ها در تاریخ به ما آموخته‌اند.

 

برگرفته از صفحه اینستاگرام آنیشا اسداللهی

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©