Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ برابر با  ۰۱ اکتبر ۲۰۲۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱  برابر با ۰۱ اکتبر ۲۰۲۲
نه به حجاب/کشف حجاب اجباری

نه به حجاب/کشف حجاب اجباری

 

فرزانه راجی  

 

شعار «زن، زندگی، آزادی» را هر کس به‌زعم خود و بنا به هدفی که برای شرکت در اعتراضات کنونی برگزیده است، تفسیر می‌کند. هر تفسیری که برای این شعار برگزیده شود، خواست و حقوق زنان، دست‌کم به‌طور کلی مشخص است، گرچه این حقوق و مطالبات در میان زنان اقشار و طبقات گوناگون قطعا گستره‌ و ژرفای متفاوتی دارد و به‌تبع آن بعضا مستلزم مبارزاتی طولانی‌تر،عمیق‌تر و فراگیرتر است. اما آن مطالبه‌ای که در این خیزش اخیر بسیار پررنگ به نظر می‌رسد خواست «حق اختیار زنان بر بدن خود» است که به شکل نمادینِ  نه به حجاب اجباری، روسری‌سوزان و بریدن گیسوان تجلی یافته است. «حق اختیار بر بدن» و نه «کشف حجاب رضاشاهی»!

 

یکی از قربانیان اعتراضات اخیر حدیث نجفی دختر جوان ٢٢ ساله‌ای بود که عکس محجبه‌ی او بر سر مزارش به برخی این اجازه را داد که خانواده‌ی او را به صلابه بکشند، به آنان فحاشی کنند تا جایی که مادر داغدارش مجبور شد تحت فشار معترضین حق‌ به جانب و ناآگاه جلوی دوربین کشف حجاب کند و برای توضیح و توجیه عکس محجبه دخترش بر مزار و احیانا برگزاری مراسم مذهبی بر مزار او از خود دفاع کند و چه دردناک بود به در و دیوار زدن این مادر و چه بسیار جای تاسف برای خیزشی وسیع و فراگیر که عده‌ای ناآگاه و شاید هم مغرض قصد ملوث کردنش را دارند.

 

«حق اختیار بر بدن» که یکی از مطالبات دیرینه‌ی زنان و ایضا مردان دنیا و از جمله زنان و مردان  ایران است به معنای خودمختاری و استقلال برای نوع پوشش، روش زندگی و... است. این حق بدیهی و ابتدایی انسان‌هاست و هیچ سنخیتی با «کشف اجباری حجاب» و تحمیل کلاه فرنگی به مردان و .... آن‌چنان که رضاشاه انجام داد و تحمیل «حجاب اجباری» و سلب حقوق اجتماعی و مدنی از زنان و مردان، آن‌گونه که حکومت اسلامی برقرار کرده است ندارد. همه‌ی انسان‌ها به‌طور برابر آزادند که نوع پوشش و سبک زندگی‌اشان را خود انتخاب کنند و هیچ قدرت و حکومتی اجازه ندارد این حق بدیهی و ابتدایی را از مردم سلب کند.

٨ مهر ماه ١٤٠١                                                                           

                                                                          

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©