Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ برابر با  ۱۳ ژانويه ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱  برابر با ۱۳ ژانويه ۲۰۱۳
نه به آزار جنسیِ زنان لبنان

 

 

نه به آزار جنسیِ زنان لبنان

 

سازمان « خطرجویان سالواس (Salwas Abenteuer)»

 

از نیدهال ایوب

(Nidhal Ayoub)

 

ترجمه آزاده ارفع

 

در لبنان آزار جنسی به زنان جوان همچنان بطور وسیع وجود دارد . پنج زن فمینیست لبنانی با ایجاد کارزار مبارزه با آزار جنسی تحت نام " خطرجویان سالواس" در صدد مبارزه با این پدیده اجتماعی هستند.

 

لبنان کشوری است که در آن تنها جمع اندکی به مسئله آزار جنسی می پردازند امری که خیلی از زنان لبنانی را ناراحت میکند. زنان به دلیل ترس و تبعیض جرئت آن را نمی کنند علیه این معضل اجتماعی در ملاء عام و اکنش نشان دهند.آزار جنسی چیزی است که زنان لبنانی روزانه با آن سروکار دارند . آن ها هنگامی که در بیرون از خانه در حال رفت آمد هستند نه تنها در معرض نگاه های آزار دهنده مردان قرار دارند بلکه با چشمک زدن و دست درازی نیز مورد اهانت قرار می گیرند. بخشی از مردم آزار و اذیت جنسی زنان را امری معمولی دانسته واز اوضاع تلخ و دردناکی که زنان لبنانی باید آن را تجربه کنند، بی خبر می باشند.

 

حق طبیعی زندگی عاری از آزار جنسی

 

حق هر زنی است که از امنیت کافی برای یک زندگی عادی بدون آزار جنسی در جامعه برخوردار باشد ولی با یک نگاه متوجه می شویم که زنان با چه ابعاد وحشتناکی ازخشونت جنسی مواجه هستند. اگر چنین است باید در این عرصه تعرض موثری از سوی زنان صورت گیرد.آزار جنسی انعکاس این حقیقت است که جنس زن تنها و تنها به موضوع رابطه جنسی تنزل داده می شود. آزار جنسی در عین حال بازتاب وضعیت اجتماعی جوانان کشور و از جمله سرخوردگی آنها و میل و کشش مردانه شان به خشونت جنسی است که فقدان موانع اجتماعی و همچنین قوانینی که زنان را از خشونت جنسی حمایت نماید، آن را دامن می زند. ما در این جا در عین حال با فقدان آگاهی اجتماعی به عنوان یک واقعیت تلخی مواجه هستیم که موجب عدم مقابله با این معضل اجتماعی می شود.اکنون پنج زن جوان فمینیست ابتکار مبارزه را به دست گرفته اند: آن ها از طریق کارزاری تحت نام "خطرجویان سالواس " مبتکر مبارزه با آزار جنسی شده اند. سالواس یک شخصیت فکاهی می باشد که به رازهای زنان گوش فرا می دهد و با گردآوردن یاس و ناامیدی های آنان تصمیم می گیرد که در باره آن ها صحبت کند. سالواس به این ترتیب آزاری را که متوجه زنان در خیابان یا در تاکسی و... می شود در کمدی های مختلف به نمایش می گذارد.

 

سیلی به صورت

 

برخورد سالواس در رابطه با آزار جنسی نشانگر این است که نباید در برابر آزار جنسی عقب نشینی کرد بلکه باید در برابر آن به طور قاطع ایستاده و عکس العمل نشان داد. سالواس کیف قرمزش را به هر کسی که به خود جرئت می دهد که او را مورد آزار جنسی قرار دهد، می کوبد. در ویدئو کیف قرمز بعنوان سمبل قدرت و قاطعیت دختران جوان به نمایش گذاشته شده است که در برابر دست درازی مقابله نموده و یک بار برای همیشه کار طرف مقابل را تمام میکند. در یک کلام در آن یک تابوی اجتماعی شکسته می شود. تابوئی که زنان از ترس مبادرت به اقدام تلافی جویانه محکوم به سکوت بودند. زنان لبنان باید برای امنیت خود در مجامع عمومی مبارزه کنند. در لبنان تا کنون قانونی وجود ندارد که آزار جنسی را بعنوان یک جرم محسوب نماید. فرح کوبیسی (Farah Qubeissi) فمینیست می گوید که نام سالواس برای این انتخاب شده است که به هیچ اعتقاد مذهبی یا جامعه مشخصی تعلق ندارد بلکه به همه اقشار جامعه مربوط می شود.

 

کارزار سالواس فقط به تعریف داستان های زنان اکتفا نمی کند بلکه ملاقات زنان با هم را سازمان میدهد. در دانشگاه ها سخنرانی برگزار کرده و این امکان را ایجاد می کند که زنان با هم مبادله تجربه کرده و در باره راه ها و وسایل مبارزه با این معضل اجتماعی صحبت کنند. دراین ملاقات ها زنان در باره چگونگی مقابله با چنین حوادث و مشکلات روانی و روحی ناشی از آن تبادل نظر می نمایند. سالواس توانسته است جای پایی در جامعه باز کند زیرا باعث تشویق زنان برای مقابله با حوادث مشابه و فاش گوئی درباره آن ها شده است. در این رابطه از رسانه هائی که قابل دسترس بوده اند، استفاده شده است: روزنامه ها ، مجله ها، تلویزیون، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، بلوگ ها و یوتوب و در یک کلمه از همه امکانات رسانه ای که بتواند به زنان کمک کند تا آگاهی اجتماعی را در باره حقایق مربوط به آزار جنسی را ارتقاء دهند.

 

کمک های تخصصی به قربانیان آزار جنسی

 

سالواس تلفن اورژانس برای قربانیان خشونت جنسی ایجاد کرده است. اعضای گروه برای پاسخگویی و کمک به قربانیان و مبارزه با خشونت جنسی آموزش های تخصصی دیده اند. آنها به قربانیان آزار جنسی برای مراجعه به روانشناس یا وکیل راهنمایی لازم را انجام می دهند. علاوه بر آن سالواس کتابچه ای در اختیار دختران جوان قرار می دهد که در آن به چگونگی مقبله با متجاوزین خشونت جنسی از طریق قانونی پرداخته شده است.

 

از آن جائی که در قوانین لبنان قانونی برای مجازات خشونت جنسی وجود ندارد سالواس تلاش های فراوانی برای تهیه متن یک پیش نویس قانونی آماده ساخته که در آن از زنان در مقابل خشونت خانوادگی حمایت شود. در قوانین کنونی لبنان مجازاتی برای مردانی که به همسرانشان تجاوز می کنند وجود ندارد حتی اگر دراثر تجاوزه زن دچار آسیب های جسمی و روحی شود.در ضمن سالواس خواهان تغییر قوانین مربوط به مجازات عاملان خشونت جنسی است زیرا بر اساس قوانین موجود لبنان اگر مرد متجاوز زن مورد تجاوز قرار گرفته را به همسری اختیار کند از مجازات معاف می شود و به قول فرح کوبیسی " آن گاه می تواند برای تمام عمر به طور قانونی تجاوز به زن را ادامه دهد".

 

فرح کوبیسی بر آن است که مطلقا هیچ نوع قانونی برای مجازات عاملان خشونت جنسی وجود ندارد. او اضافه می کند عاملان خشونت جنسی باید مورد مجازات قرار گیرند تا آزار جنسی به تجاوز ارتقاء پیدا نکند.

 

ناکافی بودن قوانین مربوط به مجازارت عاملان آزار جنسی و افزایش خشونت علیه زنان در محیط کار انجمن های زنان را بر آن داشته است که آگاهی جامعه حول این معضل اجتماعی را ارتقاء دهند و از این طریق تلاش کنند که نقطه پایان به این معضل نهاده شود.هدف این است که قوانین موجود را با واردکردن فشار ابطال کرده و از طریق قانون گذاری جدید از زنان علیه تبعیض جنسی حمایت کرد.

 

 

وحدت عمل علیه خشونت جنسی

 

اکنون روشن است که چگونه این مطالبات می تواند عملی شود : اکنون لبنان در دوره ای قرار دارد که تنش های اجتماعی و سیاسی را تجربه می کند. از جمله این تنش ها تظاهراتی است که با شعار "علیه تجاوز" سازماندهی می شود . در این تظاهرات سالوا و سایر سازمان های زنان علیه خشونت خانگی متحدا عمل می کنند.به گفته فرح از طریق این تظاهرات برای اولین بار مسئله تجاوز جنسی در سطح عموم مطرح شد . حضور تعداد زیاد مردان در این تظاهرات برای حمایت از زنان شگفت انگیز بود.

 

کارزار سالوا بر آن شد که اطلاعات مربوط به خشونت جنسی را بطور وسیع در اختیار همگان قرار داده و در مرحله بعد زنان را علیه هر گونه خشونت جنسی بسیج نماید.مرحله دوم مبارزه بعد از بسیج زنان ارائه پیش نویس قوانین برای ممنوعیت همه اشکال خشونت جنسی است. متاسفانه تا کنون تلاش های سالوا برای وادار کردن دولت به پذیرش قوانینی که به صورت روشن خشونت جنسی را ممنوع می سازد به ثمر ننشسته است. بر عکس دولت از پذیرش آن ها شانه خالی کرده و استدلال می کند که اصولا چنین مشکلاتی وجود ندارند.

 

مانند همیشه زنان لبنان مبارزه خود را در آینده ادامه خواهند داد حتی اگر جامعه از درخواست های آن ها فرسنگ ها دور باشد. آنها تلاش خواهند کرد حکومت را وادار کنند که به این قوانین تن در دهد.

 

آیا زنان خواهند توانست برای حفظ خودشان و برای زندگی در فضائی آزاد امکانات لازم را به دست آورند؟

 

شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۱ برابر با ۱۲ ژانويه ۲۰۱۳

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©