Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ برابر با  ۱۷ جولای ۲۰۱۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲  برابر با ۱۷ جولای ۲۰۱۳
تجدید سازمان مزدوران محلی در "سازمان رزم" سپاه در کردستان

 

تجدید سازمان مزدوران محلی در "سازمان رزم" سپاه در کردستان

 

فرهاد شعبانی

 

روز دوشنبه 17 تیرماه " محمد حسین رجبی" فرمانده سپاه بیت المقدس مستقر در کردستان، در مراسم تودیع فرمانده جدید لشکر عملیاتی 22 بیت المقدس، که با حضور عبدالله عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و محسن حیدریان نماینده خامنه ای در سپاه بیت المقدس کردستان برگزار شد؛ ضمن اشاره به حضور تعدادی از نیروهای بومی منطقه در قالب لشکر عملیاتی 22 بیت المقدس، از تشکیل سایر قسمت های "سازمان رزم" از نیروهای بومی واجد شرایط سخن گفت.

لشکر 22 عملیاتی سپاه بیت المقدس یکی از سازمانهای رزم یا "عملیاتی" سپاه پاسداران است که سال 1362 با عنوان "تیپ 662 بیت المقدس" برای مقابله با عملیات نیروهای پیشمرگ، با استعداد شرکت در جنگهای چریکی و نامنظم و ظرفیت اجرای عملیات برون مرزی تشکیل و مرکز آن در شهر سنندج مستقر گردید. این واحد عملیاتی سپاه که امروزه در چارت سازمانی سپاه پاسداران "سازمان رزم" خوانده می شوند، ابتداء به تیپ 39 و سپس به لشکر عملیاتی 22 بیت المقدس تغییر نام داد؛ و بعداز جنگ ایران و عراق محل استقرار آن شهر سنندج و حوزه ماموریت و عملیاتی آن کردستان و شمال غرب بوده است.

از همان آغاز تشکیل این نیرو در سال 62 بخشی از نیروهای تشکیل دهنده این سازمان، مزدوران محلی تحت عنوان "پیشمرگان مسلمان کرد" بوده اند. پیشمرگان مسلمان کرد، واحدهای بومی وابسته به سپاه پاسداران هستند که در سال 58 با تکیه بر شماری از بدنام ترین و فاسدترین شهروندان شهرهای جنوبی کردستان که سوابق زیادی در قماربازی، چاقو کشی و دیگر مفاسد اجتماعی داشتند، توسط "محمد بروجری" یکی از فرماندهان سپاه پاسداران منطقه کردستان، در شهر کرمانشاه تشکیل شد. علت اصلی تشکیل این نیروی مزدور محلی تلفات بسیار بالای واحدهای سپاه در عملیاتهای نیروی پیشمرگ در سال 58، عدم آشنائی آنها با جغرافیای نظامی منطقه و بیگانگی با روحیات مردم کردستان بود. اولین فرماندهان سازمان "پیشمرگان مسلمان کرد" در شهری چون سنندج عناصر فاسدی چون رحیم احمدی مشهور به "مامو رحیم" فرمانده این نیرو، خلیل رضائی مشهور به "خلیل چوارده برا"، "فرزاد سلامتیان" از چاقوکشان مشهور شهر سنندج "شاطر احمد" و در مریوان از خوانین و سران عشایر منطقه که در دهقان آزاری آوازه ننگین داشتند، تشکیل شد. این سازمان در جریان بنام مذاکرات هئیت نمایندگی دولت با هئیت نمایندگی خلق کرد که اساسا" فرصتی برای بازسازی و تقویت نیروهای مسلح بود، تشکیل شد و از نیروهائی بود که در حمله به مردم کامیاران در سال 59 بعنوان دروازه ورود به کردستان نهایت وحشیگری علیه مردم این شهر را از خود به نمایش گذاشتند.

از آن تاریخ به بعد این سازمانِ مزدورِ محلی زیر مجموعه واحدهای عملیاتی سپاه پاسداران در کردستان بوده، و در جریان عملیات بنام پاکسازی شهر و روستاهای کردستان در اذیت و آزار ،شناسائی، دستگیری و اعدام مردم و مبارزین در کردستان نقش ابزاری را برای سپاه ایفاء کرده است. نسل اولی های این سازمان امروز بازنشستگان و حقوق بگیر سپاه و از منفورترین همکاران رژیم در کردستان هستند.

واحدهای نامبرده بویژه گروههای ضربت آنها طی سالهای مبارزه مسلحانه، ضربات سهمگین و پرتلفاتی از پیشمرگان کومه له در سراسر کردستان بخصوص در نواحی جنوبی کردستان متحمل می شدند. بسیاری از گروههای ضربت این "سازمان رزم" سپاه، توسط نیروهای پیشمرگ کومه له غافلگیر و تار و مار گردیدند.

تاکید بر بومی ساختن امنیت جمهوری اسلامی در کردستان سیاست تازه ای نیست. سران جمهوری اسلامی بر پایه حفظ منافع خود استراتژی کاهش تلفات نیروهای غیربومی( مهاجر) و افزایش تلفات نیروهای بومی( انصار) را در اجرای این استراتژی همیشه در دستور داشته اند. در جریان عملیاتهای برون مرزی و عملیات علیه نیروی پیشمرگ، سپاه تلاش کرده که بیشترین تلفات آنها از مزدوران محلی باشد بطوریکه به گفته خودشان شمار کشته شدگان مزدوران محلی رژیم در کردستان تاکنون به 5400 نفر رسیده است.

اما چرا در این شرایط یکبار دیگر بومی ساختن امنیت پایدار منافع رژیم در کردستان و شمال غرب جایگاه ویژه ای را در سیاستهای راهبری جمهوری پیدا کرده، و فرماندهی سپاه در کردستان هر روز و به بهانه ای این روحیه میلتاریستی را در کردستان در بوق و کرنا می دمد ؟

خامنه ای سال 88 بهمراه "رحیم صفوی" دستیار و مشاور عالی او در نیروهای مسلح به کردستان سفر کرد و با توجه به تعمیق نفرت و نارضایتی مردم از رژیم، و تحولات آنسوی مرز، یکبار دیگر بر سیاست تقویت بومی کردن امنیت منافع جمهوری اسلامی در کردستان تاکید کرد. از آن تاریخ ببعد سپاه مستقر در کردستان موظف شد که طرحهای اجرای این استراتژی جدید را آماده و به اجراء در آورد. در جریان آن سفر "رحیم صفوی" در باره ایده بومی کردن امنیت رژیم در کردستان و استفاده از نیروهای بومی برای ایجاد یک امنیت پایدار چنین گفت : "از اوايل پيروزی انقلاب اسلامی كه به شكل گسترده‌ای ناامنی شمالغرب ايران با تحريك دولت بعث عراق شكل گرفت، شهيد بزرگوار محمد بروجردی كه فرمانده منطقه غرب كشور بود، ايده پيشمرگ‌های مسلمان و استفاده از كردهای مسلمان را مطرح كرد. سپاه پاسداران، ساماندهی پيشمرگ‌های مسلمان كرد را به عهده گرفت و حقيقتا هم پيشمرگ‌های مسلمان كُرد برای امنيت منطقه بسيار فداكاری كردند. از همان زمان اين ايده اجرا می‌شد"

واقعیت انکار ناپذیر این است که مردم کردستان هیچوقت به رژیم اسلامی و سیاستهایش اعتماد نداشته و ندارند. از طرفی دیگر نگاه سران جمهوری اسلامی به کردستان نگاهی امنیتی بوده و با گذشت  35 سال هنوز سخن آخر در مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کردستان را دستگاههای اطلاعاتی و سپاه پاسداران می زنند. تصمیم گیری نهادهای اداری تابعی از سیاستهای امنیتی سپاه و دستگاههای اطلاعاتی در کردستان است. حضور نیروهای اپوزسیون کرد، فعال و پویا بودن جنبش های اجتماعی، بویژه جنبش کارگری و تحرک فعالین این جنبش در سازماندهی مقاومت و مبارزه علیه رژیم، و تحولات آنسوی مرز یکی از اساسی ترین نگرانیهای رژیم در کردستان است که هیچوقت نتوانسته خود را از کابوس بروز اعتراضات مردم کردستان رها سازد. سران جمهوری اسلامی می دانند که کردستان سنگر دفاع از دستاوردهای قیام و آزادیخواهی در کل ایران است، و با هر تحول انقلابی در ایران، کردستان بسرعت به یکی از کانونهای مبارزه و تعرض علیه موجودیت جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

علاوه بر این، تحولات اخیر منطقه از جمله آغاز پروسه عقب نشینی نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه "پ ک.ک" و استقرار چند هزار نیروی مسلح این حزب در کردستان عراق به یکی دیگر از نگرانیهای جمهوری اسلامی تبدیل شده، تا جائیکه یکی از کارشناسان حوزه خاورمیانه  بنام "علی مهدیان" در باره حضور پ ک. ک در مرزهای ایران هشدار می دهد، و با اشاره به رابطه مابین پژاک و حزب کارگران کردستان ترکیه و جلب توجه مقامات رژیم به اظهارنظر "ایسل طغل" یکی از چهره های سیاسی کُرد ترکیه و نماینده مجلس این کشور در خصوص آینده پ.ک.ک که عنوان کرده است "پ. ک. ک می تواند به کمک کردهای سوریه برود و یا همراه پژاک علیه نیروهای ایران بجگند" از مقامات امنیتی ایران می خواهد که تدابیر لازم برای پیشگیری از این مسلئه را در نظر بگیرند و با حساسیت بیشتری با این موضوع برخورد کنند.

"علی مهدیان" در گفتگوئی با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران می گوید: قرار است 7 هزار چریک مسلح کرد از ترکیه خارج و در شمال عراق و منطقه رانیه هم مرز با ایران مستقر شوند. استقرار این نیروهای مسلح در این منطقه با توجه به ماهیت  شکل گیری و اهدافشان که همان رسیدن به کردستان بزرگ و مستقل است، امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی را به خطر می اندازد"

بنابراین یکی دیگر از اهداف توجه بیشتر فرماندهی سپاه در کردستان به جذب شمار بیشتری از عناصر بومی به لشکر عملیاتی 22 بیت المقدس، و تجهیز این نیرو با سلاحهای جدید و مدرن ویژه جنگهای شهری و چریکی، و آموزش مداوم و حفظ روحیه آنها می تواند نگرانی از بابت این تحولات منطقه ای نیز باشد. اما نگرانی اساسی جمهوری اسلامی از تحولات داخلی و تبدیل کردستان به یکی از کانونهای تحول انقلابی در ایران است. به این دلائل است که یکبار دیگر حضور، آمادگی رزمی، تجهیز و سازماندهی مجدد این نیروی ضد مردمی،و تلاش برای بومی کردنش را در این شرایط به رخ مردم کردستان می کشند، نیروی که علیرغم مجهز بودن به انواع سلاحهای پیشرفته و برتری نیرو، در مقابل تعرض نیروی پیشمرگ کومه له بیشترین تلفات و خسارات را متحمل می شدند.

ضروری است که جوانان کردستان در مقابل این طرح جدید مقاومت کنند و نه به سازمان مزدوران محلی و نه به "سازمان رزم سپاه" نپیوندند، و سرنوشت خود را به سرنوشت این رژیم در سراشیب سقوط گره نزنند. تلاش رژیم برای کشاندن جوانان کردستان به این مرداب بی بازگشت را باید خنثی کنیم. مردم کردستان طی 35 سال گذشته نشان داده اند که از همکاران رژیم اسلامی بشدت متنفر و بیزارند. منفورترین عناصر از نگاه مردم کردستان مزدوران محلی موسوم به پیشمرگان مسلمان کرد، پاسداران و بسیجی های فعال هستند. به نیروهای بسیج و لشکر 22 عملیاتی بیت المقدس نپیوندید.

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©