Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ برابر با  ۱۴ اگوست ۲۰۱۰
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹  برابر با ۱۴ اگوست ۲۰۱۰
گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در کردستان

 

نگاهی به روی داده های مناطق ملی ایران

تهیه و تنظیم از نادر فولادی

 

 

حقوق بشر در کردستان با یکی از بحرانی ترین دوران خود مواجه شده و موارد نقض حقوق بشر بیشتر قشرها را در مناطق کردنشین در برگرفته است.

بازداشتها همچنان ادامه دارند. اعمال شکنجه در زندانها به امری عادی و روزمره تبدیل شده است . مردم در برخی از مناطق کردستان به دلیل اعمال فشار دستگاههای امنیتی و نظامی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به دامان کوهستانها پناه برده اند. جنگلها در کردستان بدلبل بی توجهی مسئولان مربوطه همچنان در اتش میسوزند.

در برنامه این هفته مروری بر رویدادهای حوزه ملی اخباری از مناطق مختلف کردستان را به سمع شما شنوندگان عزیز رادیو راه کارگر میرسانیم.

……………….

 

پس از گذشت ۷ ماه از کشته شدن دادستان خوی، از سرنوشت ۴ مظنون بازداشت شده به اتهام این اقدام مسلحانه هیچ اطلاعی در دست نیست. اسامی این چهار تن عبارتست از:

"شبیر چوار تاق" اهل روستای "قزلکند" سلماس، "محکوم الخانی" اهل روستای "آخ برزه"، "کامیل شهلویی" و "اکبر شهلویی" از اهالی شهرستان سلماس. آنها  به اتهام قتل دادستان خوی و همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کرد هم اینک در بازداشت اداره اطلاعات به سر می برند. خانواده دو تن از این دستگیرشدگان ضمن تائید این خبر، اعلام نمودند که تاکنون هیچ گونه تماسی با فزرندانشان نداشته و هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری آنان ندارند.

 

..........................

اعمال فشار و شکنجه های فیزیکی و روحی بر زندانیان سیاسی همواره در کردستان با شدت بیشتری از سوی دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی دنبال شده است:

 

-روز دوشنبه ۱۱ مردادماه کمیته گزارشگران حقوق بشر با انتشار گزارشی پرده از جزئیات ۱۹۵ روز شکنجه "احمد باب" از فعالان اجتماعی شهرستان مریوان برداشت.

کشیدن سه دندان جلویی فک پایین وی با انبردست، جمجمه و چشم های ورم کرده بر اثر ضربات باتوم، تهدید به تجاوز و مرگ در حالی که یک اسلحه کلت به‌ سوی وی نشانه رفته، شبیه سازی فضای اعدام برای وادار نمودن به اعتراف، بازجویی های طولانی در شرایط غیر قابل تحمل، خونریزی شدید، ۳۲۰ ضربه شلاق وسوراخ نمودن کف پاها با مته تنها بخشی از شکنجه‌هایی است که "کمیته گزارشگران حقوق بشر" در گزارش خود به آنها اشاره نموده است.

 

-احمد باب در غروب ۵ مهر ماه ۱۳۸۸ با ورود ماموران وزارت اطلاعات به منزلش و شکستن درب، بدون نشان دادن هیچ مدرکی بازداشت شده و به سلول انفرادی اداره اطلاعات مریوان منتقل گردید. وی  هم اکنون با قرار وثیقه 700 میلیون ریالی از زندان آزاد شده، و هم اکنون پرونده وی در شعبه اول دادگاه انقلاب مریوان به ریاست قاضی لطفی مفتوح است.

 

.......................

سه تن از اهالی روستاهای "آلبلاغ" و "کوسه کریز" از توابع شهر مهاباد، به اسامی صلاح احمدی، واحد دستمردی و حسن خان پایا، در روز 28 تیر توسط ماموران اداره اطلاعات مهاباد بازداشت شدند. نامبردگان هم اکنون در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به سر می برند.

 

در شهر بانه نیز سه‌ نفر ازاعضای یک خانواده توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند

"جلال رنجبری" از فعالان ستاد موسوی به‌ همراه‌ دو فرزندش، "هژیر رنجبری" دانشجوی جامعه‌ شناسی دانشگاه‌ تبریز و "هاوژین رنجبری" مغازه‌دار‌ اسامی این سه تن می باشد که توسط ماموران اداره اطلاعات بانه بازداشت شده‌اند. از علت دستگیری آن ها هیچ اطلاعی در دست نیست.

 

همچنین در هفته گذشته، دو شهروند دیگر کرد به نامهای" کامیل سالم" و "مجید شفیعی" اهل روستای "قه لو لیان" از توابع سارال دیواندره توسط نیروهای اطلاعات سپاه شبانه در منزل پدریشان دستگیر شدند. پس از سه روز" مجید شفیعی در حالی که از ناحیه دنده دچار شکستگی شده بود، به طور موقت آزاد شد اما با وجود پیگیری و مراجعه مکرر خانواده ی " کامیل سالم" به نهادهای دولتی هیچ گونه خبری از مکان بازداشت و وضعیت وی به دست نیامده است.

 

در ادامه بازداشت فعالان کرد، "یحیی صمدی" سر دبیر پیشین هفته نامه سوران، توسط نیروهای امنیتی شهرستان سنندج بازداشت شد. پس از گذشت 4 روز از دستگیری این روزنامه‌نگار کرد، نامبرده با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی به طورموقت آزاد گردید.

 

...................................

 

دادگاه تجدیدنظر رژیم اسلامی در کوردستان احکام صادره علیه 4 زندانی سیاسی که در یکی از روستاهای اطراف سنندج بازداشت شده بودند را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار سنه نیوز از سنندج دستگاه قضایی رژیم اسلامی حکم زندان "پشتیوان آسم" را از 15 سال به 12 سال،  "صباح خیاط" را از 11 سال به 6 سال، "نعمت اسحاقی" و "لقمان منفرد" را از 12 سال به 9 سال تقلیل داده است.

لازم به ذکر است که نامبردگان در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی رژیم در روستاهای "طا و هنیمن" از توابع سنندج بازداشت و به مدت 70 روز در اداره اطلاعات سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم تحت بازجویی و شکنجه قرار داشته اند.

 

………………………………..

همانگونه که پیش تر درگزارشها آمده بود، چند شهروند سقزی در تاریخ ۲۵ تیرماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند که در این میان تنها اسامی دوتن از بازداشت شدگان به نامهای" قادر شیری"  و " امیر امانی" منتشر گردید.

"لقمان احمدی"،" دیاکو ستاری" و" امیر جلالیان" اسامی ۳اسامی تن دیگر از دستگیر شدگان است که   منابع خبری از انتقال آنان به زندان سقز خبر داده اند.

در این میان "قادر شیری" به زندان مرکزی سنندج و همچنین "امیر امانی" نیز به زندان سقز منتقل شده است." قادر شیری" فعال فرهنگی و از اعضای فعال یکی از  انجمن های فرهنگی و ادبی  شهر سقز است. تاکنون دلیل بازادشت این شهروندان از سوی مراجع قضایی عنوان نشده است اما برخی از منابع اعلام کرده اند که اتهام این افراد همکاری با احزاب اپوزیسیون کرد می باشد.

  

...........................................

در ادامه بازداشت فعالان کرد، "یحیی صمدی" سر دبیر پیشین هفته نامه سوران، توسط نیروهای امنیتی شهرستان سنندج بازداشت شد. پس از گذشت 4 روز از دستگیری این روزنامه‌نگار کرد، نامبرده با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی به طورموقت آزاد گردید.

 

 

...............................................

به دلیل فشار دستگاههای نظامی و امنیتی بر مردم کردستان، طی چهار ماه گذشته 20 خانواده کرد به روستاهای دامنه قندیل در منطقه مرزی اقلیم کردستان عراق پناه برده‏ اند.

پناه جویان که به دنبال احضارهای مکرر از سوی پاسگاههای دولتی و تداوم فشارها مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند هم اینک به دلیل نبود مکان مناسب جهت اسکان و نداشتن هیچ گونه منبع درآمدی در شرایط نامطلوبی به سر می برند.

 

............................

جنگل ها و حیوانات در کردستان در حالی قربانی آتش سوزی های گسترده و پی در پی می شوند که بنا به گواهی شاهدان محلی، کلیه‌ی این آتش سوزی ها عمدی بوده و هیچ گونه اقدامی نیز جهت جلوگیری از گسترش و اطفاء آنها از سوی سازمان های مربوطه صورت نمی پذیرد.

 

-   در کمتر از دو ماه 120 فقره آتش سوزی فقط در جنگل های مریوان و سروآباد گزارش شده است.

-  آتش سوزی در جنگل های اطراف روستای "نژمار"، حواشی روستای سلاسی، جنگل های پشت روستای "بیله"، جنگل های اطراف روستاهای "قلاجی و قلاگاه" و همچنین جنگل های اطراف "خاومیراو" تاکنون به طور کامل مهار نشده است.

  -اعضای" انجمن زیست محیطی سبز چیا" بدون داشتن هیچ گونه امکاناتی در تلاش برای مهار این آتش سوزی ها خود را به دل آتش زده‌اند و این تنها اقدامی است که جهت مهار این آتش سوزی های در کردستان انجام می شود.

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©