Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ برابر با  ۰۵ اکتبر ۲۰۱۴
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳  برابر با ۰۵ اکتبر ۲۰۱۴
مقاومت در کوبانی و «عمل مستقیم» آنارشیست ها

مقاومت در کوبانی و «عمل مستقیم» آنارشیست ها

 

تهیه و تنظیم گزارش: نادر تیف

 

کوبانی کوچک ترین بخش از مناطق سه گانه ی کردستان سوریه است. جنگجویان دولت اسلامی (داعش) از روز ١۵ سپتامبر ٢٠١۴ یورش خود را علیه آن آغاز نمودند. علیرغم ائتلافی از چندین کشور به رهبری آمریکا علیه دولت اسلامی، مردم کُرد منطقه به تنهایی و با سلاح های سبک از کوبانی دفاع می کنند. این در حالی ست که نیروهای داعش دارای سلاح های سنگین ساخت آمریکا، روسیه، آلمان و فرانسه هستند. چند عضو واحدهای دفاع از مردم (YPG) در هفته ی پایانی سپتامبر ٢٠١۴ موشک انداز میلان، ساخت مشترک آلمان و فرانسه را از نیروهای داعش به غنیمت گرفتند و به یک نماینده ی پارلمان آلمان به نام یان فان اکن نشان دادند. واحدهای دفاع از مردم وابسته به پ. کا. کا. است و در آن فقط نیروهای کرد حضور ندارند، عرب ها، ترکیه ای ها، مسلمانان، ایزدیان، مسیحیان و خداناباوران نیز در این واحدها عضو هستند.

 

کردهای سوریه با یاری نیروهای پ. کا. کا. توانسته اند مقاومتی تحسین برانگیز را علیه دولت اسلامی سازمان دهند. این مقاومت در منطقه ی کوچکی صورت می گیرد که ترکیه یگانه راه ورودی اش است. نباید فراموش کرد که این مقاومت جانانه در کوبانی در حالی برضد وحوش دولت اسلامی صورت می گیرد که آنان موفق شدند در عرض یک هفته در ماه ژوئن ٢٠١۴ منطقه ی بزرگی از عراق و شهر موصل آن را تسخیر نمایند. نقش زنان مسلح کرد در برابر نیروهای داعش چنان است که مقاومت بی آنان دیگر تصورپذیر نیست.

دولت ترکیه که اکنون مدعی مبارزه علیه داعش در چهارچوب ائتلاف بین المللی ست و قصد دارد وارد سوریه بشود، بنابر اظهارات شاهدان و عکس های گرفته شده، به نیروهای داعش حتا تانک هم داده است تا بتوانند کوبانی را بگیرند. شهر کوبانی که در مرز ترکیه قرار دارد در محاصره قرار گرفته است. اما صبری اوک از پ. کا. کا. می گوید که حمله ی استراتژیک جهادیان داعش علیه کوبانی درهم پیچیده خواهد شد. اندوک از واحدهای دفاع از مردم (YPG) که در جبهه ی جنوبی کوبانی ست هم گفته که نیروهای داعش تاکنون نتوانسته اند مبارزان کرد را شکست دهند. حمله ی داعش به کوبانی بدین جهت استراتژیک ارزیابی می شود که اگر این شهر سقوط کند، تمام کردستان سوریه در معرض تعرض جهادیان دولت اسلامی قرار می گیرد، کوباتی دروازه ی کردستان سوریه است.

 

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که کوبانی منطقه ایست که انقلاب کردهای سوریه برای خودگردانی یا کنفدرالیسم دمکراتیک برای خاورمیانه در ژوئیه ٢٠١٢ مطرح شد، انقلابی که اهدافی همچون دفاع از اقلیت های قومی، مذهبی و برابری زن و مرد را می خواهد. در حال حاضر بیش از صدهزار تن از مردم منطقه ی کوبانی به ترکیه پناه برده اند.

همانگونه که دولت اسلامی (داعش) هزاران تن جهادی را از چندین کشور جهان به عراق و سوریه آورده است، اکنون هزاران تن از نیروهای مختلف سوسیالیست، سندیکالیست، انقلابی زن و مرد و آنارشیست از ترکیه برای یاری به مقاومت به کوبانی می روند. این در حالی است که تلاش های ارتش ترکیه برای جلوگیری از آنان متوقف نمی گردد. در میان گروه هایی که برای دفاع از کوبانی به مرز ترکیه و سوریه می روند نیروهای گروهی از آنارشیست های ترکیه وجود دارند که نامشان عمل انقلابی آنارشیست (DAF) است. بیش تر این آنارشیست ها از استانبول به کوبانی رفته اند. این نیروها در چهارچوب عمل مستقیم آنارشیستی به کمک رسانی به مردم منطقه و دفاع از مقاومت علیه جهادیان دولت اسلامی (داعش) اقدام می کنند.

 

 

* عکس ها مربوط به حضور آنارشیست ها در کوبانی است.

 

 

تهیه و تنظیم گزارش : نادر تیف – مهر ١۳٩۳ ، اکتبر ٢٠١۴ 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

شنبه  ۱۲ مهر ۱٣۹٣ -  ۴ اکتبر ۲۰۱۴

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©