Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ برابر با  ۱۸ جولای ۲۰۱۵
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴  برابر با ۱۸ جولای ۲۰۱۵
یونان و نولیبرال‌های خشک‌اندیش

یونان و نولیبرال‌های خشک‌اندیش

 

نیک دیردن

ترجمه: احمد سیف

 

هیچ کس نمی‌تواند الکسیس سیپراس را به خاطر انهدام منطقه یورو سرزش کند. برخلاف تصویرپردازی رسانه‌ها که می‌کوشند سیپراس را چپ‌گرای مبارز نشان بدهند او اندکی بیش از حد محتاط است، و در کوشش برای حمایت از مردم یونان دربرابر مستمندسازی بیشتر امتیاز در پی امتیاز داده است.

 

متأسفانه او با فتاتیک‌ها مذاکره می‌کند. رهبران گروه اروپایی، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا به‌طور خیره‌سرانه‌ای نسخه‌های اقتصادی‌شان را پیش می‌برند که هدف‌اش این نیست که زندگی مردم بهتر شود، به اصول مقدمانی دموکراسی هم پای‌بند نیستند بلکه فقط تمرکز کرده‌اند تا از منافع بخش مالی خود حمایت کنند.

 

در انجام این حمایت، رهبران اروپایی این افسانه را به‌کار می‌برند که مالیات‌دهندگان اروپایی باید زندگی غیر قابل‌پایدار یونانی‌ها را تأمین مالی کنند. ولی این ادعا مزخرف است. کارزار بدهی جوبیلی نشان داد که حداقل ۹۰% از «کمک‌های مالی» به یونان اصلاً به یونان نمی‌رسد بلکه به حساب بانک‌های اروپائی که با بی‌دقتی وام داده بودند واریز می‌شود.

 

مهم‌تر این است که این کار برای بانک مرکزی اروپا و دیگر بانک‌های مرکزی فعالیت بسیار سودآوری است. هفته‌ی گذشته کارزار بدهی جوبیلی نشان داد که سود آن‌ها از وامی‌ که به پونان می‌دهند بین ۱۰ تا ۲۲ میلیارد یورو است. تیم جونز که برای کارزار کار می‌کند گفت: «بانک مرکزی اروپا درست مثل صندوق‌های لاشخوار عمل کرده است یعنی در طول بحران بدهی را ارزان می‌خرد و بعد در زمان‌بندی مجدد بدهی شرکت نمی‌کند و بعد می‌خواهد که با سود هنگفت بدهی‌ها پرداخت شود».

 

درباره‌ی این که این بسته سیاست‌های مورد تأیید قرارگرفته به نفع مردم یونان است چه می‌توان گفت؟ اقتصاد دان صاحب نام پل کروگمن درباره‌ی پی‌آمدهای قراردادی که دوشنبه مورد توافق قرار گرفت هشدار داد که برای یونان فاجعه‌بار خواهد بود. از آن مهم‌تر طبیعت واقعی منطقه‌ی یورو را نشان می‌دهد که سازوکاری شده که انهدام اقتصادی را تحمیل می‌کند.

 

«وقتی در درون منطقه‌ی یورو هستید اگراطاعت نکنید آن‌ها می‌توانند نظام مالی‌تان را درهم شکسته و سیستم بانکداری‌تان را نابود کنند»

 

بسته‌ی سیاستی جدید برای یونان یعنی رکود دایمی و فروش بخش دولتی اقتصاد یونان. دنائت مذاکره‌کنندگان از آن‌جا روشن می‌شود که روی یونان فشار می‌آورندتا محدودیت‌های کاری روز یکشنبه را کم‌تر کنند درحالی که کشورهایی چون آلمان هرگز خودشان چنین نخواهند کرد.

 

آن‌چه بیش از هر چیز دیگر در چند هفته‌ی گذشته تعجب‌آور بود این بود که رهبران اروپایی تا کجا پیش رفتند تا دولتی را که آن‌ها را افشاکرده بود درهم شکنند و منکوب کنند.

 

بی‌اعتنایی مطلق آن‌ها به دموکراسی یا به پرسش گرفتن ایدئولوژی اقتصادی‌شان در مصاحبه‌ای که به‌تازگی وزیر سابق اقتصاد یونان یانیس واروفاکیس منتشرکرده عیان شده است:

 

«شما افراد قدرتمندی دارید که در چشمان شما نگاه می‌کنند و می‌گویند «در آن‌چه می‌گوئید حق با شماست ولی ما شما را خُرد می‌کنیم»»

 

دراین مصاحبه واروفاکیس آشکارا می‌گوید که او کوشید تا رفرم‌های اساسی را آغاز کند ـ مثل بهبود وضع مالیات ـ ولی به او گفته شد بدون توافق با اروپا نمی‌تواند این کار را بکند. ولی الان همان دولت‌ها از انتقاد از سیریزا، و ناتوانی در انجام رفرم‌هایی از این دست از استفاده و ادعا می‌کنند که دولت یونان « قابل اعتماد» نیست.

 

منکوب کردن دولت یونان هدف اصلی واساسی رهبران اروپائی بود. در غیر این صورت، چه‌گونه می‌توان این تقاضا را تفسیر کرد که بیش از ۵۰ میلیاردیورو دارایی یونان را گروگان گرفته‌اند برای این که مطمئن شوند دولت یونان برنامه‌ی خصوصی‌سازی گسترده را انجام می‌دهد. موضع شما درباره‌ی دولت یونان هرچه باشد هرکسی که درک حداقلی از دموکراسی داشته باشد این تقاضای رهبران اروپایی را توهین‌آمیز خواهد دانست.

 

البته آنان که دردهه‌های اخیر درباره‌ی بدهی فعالیت کرده‌اند با این نگرش آشنا هستند که طلبکاران با آزار و اذیت حکومت‌ها آن‌ها را به تسلیم وامی‌دارند. آن‌چه به‌اصطلاح « دهه‌ی ازدست‌رفته‌ی توسعه» نامیده می‌شود مستقیماً ازسیاست‌های مشابه برای مدیریت بدهی نتیجه می‌شود. این سیاست‌ها باید دیگر از اعتبار افتاده باشد و ما باید آن‌ها را در کنار برده‌داری و آپارتاید قراربدهیم ولی در قلب اروپا همین سیاست‌ها اجرا می‌شوند.

 

در روزهای آینده خواهیم دانست که آیا پارلمان یونان را به اندازه‌ی کافی ترسانده‌اند تا این بسته سیاست‌ها را تصویب کند یا خیر. هرچه که بشود، ما نباید گرفتار توهم شویم که مردم یونان آزادانه این را پذیرفته‌اند. و هرچه که پیش بیاید ما باید درکنار مردم یونان بمانیم. ما نمی‌توانیم و اجازه نمی‌دهیم رفتار رهبران اروپایی در روزهای اخیر آینده‌مان را تعریف و تعیین کند.


https://zcomm.org/znetarticle/greece-stands-humiliated-at-the-hands-of-neoliberal-fanatics/

 

برگرفته از :«نقد اقتصاد سیاسی»

http://pecritique.com/

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©